Popis:
Cena zohráva veľmi dôležitú úlohu v pôsobení trhového mechanizmu, trhový mechanizmus bez ceny neexistuje. Predtým než sa v podnikateľskej sfére rozhodneme niečo vyrábať alebo dodať na trh musíme predovšetkým kalkulovať, t.j. vyčísliť náklady, získať informáciu z trhu /čo sa na trhu deje/ a potom stanovím cenu tak, aby na trhu obstála. Zodpovednosť za tvorbu cien v trhovej ekonomike nesie podnikateľská sféra tej, ktorej ekonomiky. Sčasti však túto zodpovednosť nesie aj štát predovšetkým ohľadom sociálnej ekonomiky /sociálne aspekty/ a regulovaných cien /Úrad pre sieťové odvetvia, Telekomunikačný úrad, Úrad pre reguláciu dopravy, Slovenská pošta/. Štát sa podieľa na tvorbe cien aj daňovou politikou /napr. sadzby DPH, daň z príjmov/ Zvýšenie vstupov /elektrina, vodné -stočné, plyn/ má za následok zvýšenie cien výstupov.
Otázka tvorby ceny a vzťahu k podnikateľskej sféry závisí od intenzity konkurencie /slabá-silná/, existencie monopolov, oligopolov.. Najdôležitejšou úlohou podnikateľa je odhadnúť práve silu konkurencie. Cena je teda citlivá na celú radu činiteľov. Od výšky ceny a správneho rozhodnutia o cene závisí výška zisku, obratu, tržby a pod.
...
Kľúčové slová:
cena
druhy cien
cenová sústava
cenová elasticita
tvorba cenovej strategie
funkcia ceny
produkt
dopyt
marketing
hodnota
produkt
Obsah:
- Funkcie ceny
Druhy cien
Cenová sústava v SR a modely cien
Faktory, ktoré ovplyvňujú ceny
Životný cyklus produktu a cena
Cenová elasticita /cenová pružnosť/
Dopyt a cena
Cena a jej význam v marketingu
Tvorba cenovej stratégie