Popis:
DIDAKTIKA DOSPELÝCH
- jedna z jadrových disciplín, kráľovná edukačných vied
- zaoberá sa činnosťou edukátora a edukanta
DIDAKTIKA pochádza z gréčtiny
DIDASKEIN = učiť, poučovať, DIDAKTOS = ten, čo poučuje, DIDASKON = učím, poučujem
V historickom kontexte klasickej gréckej výchovy a vzdelávania mal pojem didaskein dvojaký význam:
- vyučovanie ako činnosť vychovávateľa, učiteľa, učenie sa, činnosť žiaka
- ako prvý použil pojem didaktika nemecký pedagóg Wolfgang Ratke
- prínosom bolo aj pg dielo J.A.Komenského Veľká didaktika - hovorí, že D je umenie ako naučiť všetkých všetko
- potreba D vyžaduje profesionalizácia povolania andragóga, edukátora, kt by mal byť schopný analyzovať svoje vlastné konanie a prímať kvalifikované rozhodnutia
- od edukátora sa vyžaduje, aby dôkladne ovládal teoret. poznatky z fungovania vyučov. procesu, aby bol schopný uplatňovať vhodné didak. postupy, metódy
- úloha didaktiky na všetkých stupňoch jej historického vývoja spočívala v tom, že určovala obsah vzdelávania nových generácií, nachádzala najefektívnejšie spôsoby ako nadobudnúť užitočné vedomosti, zručnosti a návyky a nachádzala zákonitosti tohto procesu
Tri kritériá efektívneho učenia : VÝSLEDKY, VYNALOŽENÁ ENERGIA, VYNALOŽENÝ ČAS
V súčasnosti je D súčasťou pedagogických vied, tvorí ich významnú súčasť.
Kľúčové slová:
didaktika
vyučovací proces
princípy
vzdelávanie dospelých
celoživotné vzdelávanie
Obsah:
- Didaktika dospelých
Predmet didaktiky:
Didaktika ako veda
Delenie didaktiky
Vnútorné a vonkajšie podmienky vyučovania
Vyučovací cieľ
Didaktický proces
Didaktické princípy
Didaktické metódy
Situačné metódy:
Vzdelávacie štandardy
Pedagogická a diagnostická didaktika
Memorandum o celoživotnom vzdelávaní sa
Celosvetové a medzinárodné konferencie o výchove a vzdel. dospelých
Medzinárodné dokumenty o vzdelávaní dospelých
Celoživotné vzdelávanie
Efektívnosť a optimalizácia výchovy a vzdelávania
Dištančné vzdelávanie