Popis:
1. POČIATKY FILMU VO FRANCÚZSKU A NÁSLEDNE ROZVOJ KINEMATOGRAFIE V STREDNEJ EURÓPE. ŠPECIFIKÁ A VZNIK POĽSKEJ KINEMATOGRAFIE. TVORBA ANDRZEJA MUNKA A ANDRZEJA WAJDU. ANALÝZA FILMU POPOL A DIAMANT (A. WAJDA)
Počiatky filmu vo francúzsku a následne rozvoj kinematografie v SE:
- Vzniklo koncom 19. storočia a najväčší rozvoj zaznamenalo v 20. storočí.
- Filmové umenie je jedno z najmladších umení.
- Ide o tzv. syntetické umenie, ktoré využíva výrazové prostriedky všetkých umeleckých druhov - divadelného umenia, literatúry, fotografie, výtvarného umenia, hudobného i tanečného umenia. Toto umenie sa často označuje aj pojmom kinematografia.
- Kinematografia: pôvodne sa označoval proces zachytávania a reprodukcie pohybu na filmový pás
- V súčasnosti- vnímaný aj ako samostatný odbor kultúry i priemyselné odvetvie zaoberajúce výrobou i distribúciou filmu. Zahŕňa tiež komplexné filmové dianie a jeho organizáciu - filmovú techniku, históriu, teóriu i filmové školstvo.
- Vznik 28. 12. 1895- bratia Auguste a Louis Lumièrovci v parížskej kaviarni Grand Café prvý krát verejne prezentovali svoj nový vynález - kinematograf.
- 1927- vzniká prvý zvukový film
- Vznik bol podmienený vynálezmi z oblasti optiky, fotografie, a nadviazal aj na pokusy zachytiť pohyblivý obraz.
- umožňoval zhliadnuť pohyblivý obraz naraz širokému okruhu divákov, stal sa populárnou masovou atrakciou
- Prvé filmy bratov Lumiérovcov zobrazovali predovšetkým bežný život a okolitý svet
- TVORBA Lumiérovci :
o Odchod robotníkov z Lumièrovej továrne v Lyone,
o Príchod vlaku na stanicu v La Ciotat,
o Rodinné raňajky,
o Demolácia domu
o Pokropený kropič- prvá filmová skeč i moment zrodenia tzv. hraného filmu
Kľúčové slová:
Poľská
Maďarská Kinematografia
Analýzy filmov
tvorba poľských maďarských režisérov
Obsah:
- 1. Počiatky filmu vo francúzsku a následne rozvoj kinematografie v strednej európe. špecifiká a vznik poľskej kinematografie. tvorba andrzeja munka a andrzeja wajdu. analýza filmu popol a diamant (a. wajda)
2. Charakteristika „kina morálneho nepokoja“. tvorba k. zanussiho, a j. kavalerovicza. analýza filmu ochranné sfarbenie. (k. zanussi)
Kino morálneho nepokoja
3. Krzystof kieslowski a jeho filmy. analýza jeho filmov amatér a cyklu dekalóg.
4. Ďalší významní poľskí režiséri. tvorba a. holland (horiaci ker), r. polanského (nôž vo vode, pianista) a j. machulského (film sexmisia).
5. Počiatky maďarskej kinematografie. béla balázs, (modré svetlo, niekde v európe), a. korda, m. curtiz (casablanca). význam miklósa jancsóa v kontexte stredoeurópskej kinematografie. film beznádejní (miklós jancsó ).
6. Tvorba m. meszáros, i. szabóa a bélu tarra. analýza filmu mefisto (i. szabó).
7. Súčasná maďarská kinematografia. tvorba benedeka fliegaufa (díler, womb, je to iba vietor), árona gaudera (district!). analýza filmu revízori (nimród antal).