Popis:
Filozofické obrazy:
- dieťa sa vytvára z filozofických teórií (z filozofickej antropológie) – 19. st.,
- dieťa nespĺňa znaky človečenstva – chýba základný znak – rozum, starosť o seba samého a o seba,
- filozofia kresťanstva – základný znak morálka, mravnosť,
- klasická filozofia – výpovede o dospelosti človeka (muž),
- Imanuel Kant – uvádza dieťa ako plnohodnotnú bytosť,
- Rousseau-R (ochranca detí) – chápe dieťa ako svojbytnú ľudskú bytosť – Kaščák nezdieľa jeho názor, pretože R hovorí o závislosti detí na dospelých, ako nekompetentných a sú pre neho nezaujímavé,
- INFANCITITA – zabíjanie postihnutých detí (Platón), skrytú infancititu je možné nájsť aj u R,
- výpoveď o dieťati je jednotná do 20. st. – dieťa je závislé od rodičov,
- R nie je pedagóg,
- čo je pre deti špecifické – psychologická kapitola,
- filozofi = znaky dieťaťa považovali za špecifické otázky – reč, infans – neschopný reči.
Psychologické obrazy:
- vývin dieťaťa je pudovo, inštintktívnou záležitosťou – princíp slasti, uspokojenia,
- základným motorom detského vývinu je sexuálny pud,
- psychológovia: genetická psychológia, pôvodne vývinová psychológia.
- Příhoda – autor z 50. rokov 20 st. – viedol dialóg s Piagetom, čo sú typické znaky.
Pedagogické obrazy:
- 19.st. – Herbart – fyzické tresty, prvý zaviedol pedagogiku ako vedeckú disciplínu spojenú so psychológiou,
- len psychologické skúmanie,
- preberá detskú nekompetentnosť - učiteľ ju musí prekonávať,
- prvotná pedagogika – výchovný vzor – dospelý človek,
- špecifický pojem MÜNDIGKEIT – spôsobnosť – dieťa nespôsobilé sa stáva spôsobilým.
Kľúčové slová:
sociológia detstva
sociálna zrelosť