Popis:
1. Spoločensko-ekonomická podstata marketingu, terminologické a pojmové vymedzenie marketingu
Marketing - sa považuje za osobitne účinný prístup k hľadaniu optimálnych efektov, a tým aj dosahovaniu cieľov organizácií na fungujúcom trhu. Tieto ciele môžu mať rôznu podobu od maximalizácie zisku až po rozšírenie určitých ideí (škodlivosti fajčenia, drog), napríklad v prípade sociálneho marketingu.
Marketing je proces riadenia, ktorého výsledkom je poznanie, predvídanie, ovplyvňovanie a v konečnej fáze aj uspokojovanie potrieb a želaní zákazníka efektívnym a výhodným spôsobom, ktorý zaisťuje splnenie cieľov organizácie
Marketing je spoločenský a riadiaci proces, v ktorom jednotlivci a skupiny získavajú prostredníctvom produkcie a výmeny produktov a hodnôt to, čo potrebujú a chcú
Marketing je procesom plánovania a plnenia koncepcie, oceňovania, propagácie a distribúcie myšlienok, výrobkov a služieb s cieľom uskutočniť vzájomnú výmenu, ktorá uspokojí potreby jednotlivcov a organizácií
Podstatu marketingu tvorí orientácia na zákazníka (napr. žiadateľa a používateľa vzdelávacích aktivít) a jeho potreby.
Marketing umožňuje lepšie ako ktorýkoľvek iný postup či metóda identifikovať a rozvíjať potreby a požiadavky zákazníka, v súlade s jeho potrebami vyprodukovať produkt, ktorý mu ako prostriedok uspokojenia jeho potreby prinesie želaný úžitok
Pri existencii konkurencie ponúkajúcich (predávajúcich) budú záujemcovia (kupujúci) preferovať tých z nich, ktorí ponúkajú produkt najlepšie zodpovedajúci ich potrebám, preferenciám či finančným možnostiam. Marketingový pracovník sa snaží objaviť to, čo ľudia chcú a podľa toho postupuje.
Cieľom marketingu je poznať a rozumieť zákazníkovi tak dobre, že mu ponúkané produkty budú vyhovovať do takej miery, že ich bude akceptovať a požadovať na uspokojenie svojich potrieb
Marketing nechápeme len ako "predávanie", ale aj ako špecifický spôsob uskutočňovania činností, ktoré vedú k uspokojovaniu potrieb zákazníkov.
Marketing sa pokúša vysvetliť a predvídať, ako organizácie ponúkajú a predávajú svoje produkty a za akých podmienok a ako ich záujemcovia získavajú, nadobúdajú a kupujú v ekonomike voľnej súťaže.
Marketingová koncepcia
Základom marketingovej koncepcie je hodnotový vzťah medzi úžitkom a protihodnotou. V podstate to znamená:
• identifikovať vhodný produkt pre zákazníka, čo predpokladá poznať jeho potreby a želania,
• vytvoriť žiadaný produkt prostredníctvom vývoja a produkcie výrobkov a služieb,
• komunikovať produkt, t.j. informovať o produkte a jeho vlastnostiach zákazníka (reklama, vzťahy s verejnosťou, podpora predaja ... ),
• sprostredkovať produkt, t.j. distribúcia, predaj a služby
Kľúčové slová:
marketing
ekonomika
podnikanie
marketingový mix
4P
plánovanie
trh
ponuka
dopyt
cena
plán
informácie
spotrebiteľ
Obsah:
- 1. Spoločensko-ekonomická podstata marketingu, terminologické a pojmové vymedzenie marketingu
2. Základné filozofie (koncepcie) podnikania
3. Strategické a marketingové plánovanie
4. Strategické a marketingové plánovanie
5. Marketingové prostredie a marketingový informačný systém
6. Marketingové prostredie a marketingový informačný systém
7. Segmentácia trhu a analýza nákupného správania
8. Segmentácia trhu a analýza nákupného správanie
9. Nástroje marketingového mixu
10. Nástroje marketingového mixu
Zdroje:
- - Prezentácie z predmetu
- - LINCÉNYI, M. Úvod do marketingu : Skriptum (Učebný text) / - 1. vyd. - Bratislava : Vysoká škola ekonómie a manažmentu v Bratislave, 2023. - 80 s. - ISBN 978-80-69013-07-0.