Popis:
– vznik v USA, koncom 19. storočia, začiatkom 20. storočia,
– tržby z predaja zaostávali za výrobou,
– spotrebitelia boli ochotní utrácať iba za to, za čo chceli,
– nová disciplína: PRIESKUM TRHU, vzniká MARKETING
– výrobcovia musia vyrábať iba to čo chce zákazník, podľa predstav zákazníka,
– marketing vznikol preto, lebo bol potrebný
– marketing – činnosť spojená s trhom
Def.: koncepcia, filozofia, (podnik prístup) založená na dosahovanie cieľov prostredníctvom uspokojenia potrieb trhu.
– môže ísť o
1. finančné ciele (zisk)
2. existencia, realizácia činností, pre ktoré boli zriadené (neziskové organizácie)
Potreby
– pocit nedostatku niečoho. Každý človek má v každom okamihu potrebu. (Maslowova pyramída),
– človek sa začne uspokojovaním potrieb vyšších stupňov až vtedy, keď sú uspokojené potreby na nižšom stupni,
– výrobcovia, ktorí sa orientujú na výrobky uspokojujúce základné potreby, môžu počítať s dlhodobým, stálym dopytom po svojich výrobkoch,
– Výrobcovia na vyšších stupňoch musia počítať, že dopyt nebude stály.
Požiadavky
– keď z ponuky vyberieme konkrétny výrobok, ktorým chceme uspokojiť potrebu, hovoríme už o požiadavke,
– je to konkretizovaná potreba.
Kľúčové slová:
marketing
dopyt
trh
ekonomika
elasticita dopytu
ponuka