Popis:
VEDA - Science, Wissenschaft, nauka
VEDA - sútava poznatkov, ktoré pozostávajú z racionálne zdôvodnených a konzistentných výpovedí, ktoré sú sformulované v prijatom jazyku (vedy) a sú overiteľné. (Ondrejkovič, 2006)
VEDA je z komplexnejšieho pohľadu:
a) forma spoločenského vedomia existujúca popri takých formách, akými sú filozoia, náboženstvo, morálka, právo , politika, umenie a i. (aspekt filozofie bytia a vedomia)
b) špecifický druh poznávania a pretvárania objektívnej skutočnosti v kontexte iných typov poznávania: bežného umeleckého, náboženského, filozofického a učeného (epistemologický aspekt = epistémé (gr.) poznanie - definovanie pojmov)
c) konštitutívna zložka národnej kultúry so svojimi etnickými špecifikami (kultúrnoantropologický aspekt)
d) bezprostredná výrobná sila (politickoekonomický aspekt)
e) zbraň v boji s poverami, protihumánnymi ideami (politický aspekt)
Kľúčové slová:
metodológia
sociálne vedy
kazuistika
pozorovanie
dotazník
verifikácia hypotéz
veda
výskum
sociometria
pilotáž
projektívne vedy
Obsah:
- 1. Veda, výskum, metóda
2. Kvalitatívny a kvantitatívny výskum
Prieskum - výskum, kritériá výskumu
3. Fázy výskumného procesu - 10 krokov; Pilotáž, sondáž
4. Pozorovanie
5. Rozhovor
6. Dotazník
7. Štúdium dokumentov, projektívne metódy
8. Sociometria
9. Kazuistika
10. Spracovanie, triedenie
11. Verifikácia hypotéz, chyby vo výskume
12. Niektoré ďalšie metódy kvalitatívneho výskumu
Literatúra
Zdroje:
- Ondrejkovič, Peter. 2006. Úvod do metodológie sociálnych vied. Bratislava: VEDA, 2006
- Švec, Štefan et al. 1998. Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS, 1998
- Benčo, J. 2001. Metodológia vedeckého výskumu. Bratislava: IRIS, 2001
- Gavora, Peter. 2001. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: UK, 2001
- Komárik, Emil. 2002. Metódy vedeckého poznávania človeka. Bratislava: UK, 2002
- Radičová, Iveta. 1998. Krížne cesty sociálneho poznania. Bratislava: SPACE, 1998
- Silverman, David. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar - Pegas, 2005