Pedagogika - poznámky
Popis:
Pedagogika je 150 r. stará disciplína. Bolo potrebné preukázať to, že na človeka nepôsobia len psychologické a biologické činitele, ale aj spoločenské prostredie. Preto v 90. r. min. stor. renesancia. Od r. 1990 - šikanovanie, záškoláctvo, drogová závislosť - priniesla to doba.
Od r. 2003 nastala na FiF UK BA pre špecializáciu soc. pedag. nová situácia. Zabrzdil sa existujúce špecializácie a študentom sa poskytli nové poznatky pedagogiky - etickej, školskej, predškolskej, sociálnej. Postupne sa k tomu prispôsobili aj ostatné fakulty v SR.
Návrat k soc. pedagogike v nových podmienkach v Slovenskej republike nastal 90. rokoch 20. storočia. Podmienilo ho niekoľko skutočností:
1. Spoločensko-politická situácia
2. Existencia sociálnej pedagogiky v iných krajinách
Historická podmienenosť v sociálnej pedagogiky u nás
Kľúčové slová:
pedagogika
sociálna pedagogika
výchova
životná pomoc
záškoláctvo
škola
rodina
Obsah:
- I./2 - Prečo došlo na Slovensku k renesancii sociálnej pedagogiky?
I./3 - Ktorý autor z predložených teorii SP zaujal a čím?
I./4 - Vymenuj teoretikov českej SP a uveď myšlienku, ktorá Ta zaujala
I./7 - Porovnaj zameranie českej SP so SP na Slovensku
II./1 -Aká výchova má v novom tisícročí šancu podľa autorky?
II./3 -Ako je charakterizovaná sociálna pedagogika ako životná pomoc?
II./4 -Ktoré teórie sú východiskom pre sociálnu pedagogiku ako životnú pomoc?
II./5 - Aké úlohy stoja pred sociálnou pedagogikou v súčasnosti?
II./6 - Vysvetlite rozdiel medzi metódami sociálnopedagogickej pomoci a vedecko-výskumnými metódami
II./9 - Uveďte aké sú vzťahy medzi sociálnou pedagogikou a sociológiou, sociálnou pedagogikou a psychológiou.
III./1 - Aké sú najnovšie demografické údaje o rodine na začiatku nového tisícročia?
III./3 - Čo prináša pre výchovu v rodine Rada Europy?
III./4 - Aké je výchovné prostredie rodiny a aké miesto v ňom má funkčná rodina?
III./5 - Ktoré faktory podmieňujú násilie v rodine páchané na deťoch?
III./7 - Ktoré typy rodín sú potenciálnou skupinou, ktorá potrebuje sociálnopedagogickú pomoc?
III./9 - V čom je podnetný americký program pomoci rodinám Humebuilders
IV./2 - V čom spočívajú príčiny, že detské práva sa v školách porušovali?
IV./3 - Ktoré inštitúcie a dokumenty slúžia na ochranu detských práv
IV./5 Vytvorte podľa uvedených príkladov modelovú situáciu porušenia práva učiteľa na ochranu osobnosti a diskutuje o tom, aké možnosti má učiteľ chrániť svoje práva
IV./6 - Ktoré faktory pomôžu rozlíšiť vážne a krátkodobé záškoláctvo?
IV./7 - aké preventívne opatrenia vedú k eliminácii šikanovania v školách?
IV./8 - Ktorí odborníci môžu zasiahnuť pri probléme? Aké sú kompetencie soc. pedagóga?
IV./9 - Na akých princípoch má byť založená spolupráca školy a rodiny?
IV./11 - Aké práva a povinnosti majú učitelia vo vzťahu k rodičom detí? Práva a povinnosti
IV./12 - Aké práva a povinnosti majú rodičia detí vo vzťahu k učiteľom?
V./1 -Uveďte skutočné výhody a mýty výchovy a starostlivosti o deti v detských domovoch
V./2. Aké ostatné formy tradičného typu v oblasti náhradnej starostlivosti poznáte?
V./3 - V čom spočíva inovácia náhradnej starostlivosti v 90. rokoch?
V./4 - Charakterizujte deti, ktoré boli umiestňované do akejkoľvek formy náhradnej starostlivosti
V./5 - Vymenujte najčastejšie výchovné problémy detí v inštitucionálnej aj rodinnej forme?
V./6 - Aké nové šance dostali opustené deti začiatkom 90.rokov?
V./7 - Aké problémy mali a majú deti v ďalšom začleňovaní sa do života po skončení ústavnej, resp. osobnej starostlivosti?
V./8 - Aké formy pomoci potrebujú na individuálnej a spoločenskej úrovni deti z náhradnej rodinnej starostlivosti?
V./9 - Aké kompetencie patria sociálnemu pedagógovi vo vzťahu k deťom v náhradnej rodinnej starostlivosti, k biologickej rodine, k rodine, ktorá prijme deti do osobnej starostlivosti, k pestúnom i k vychovávateľom ústavnej formy?
V./10. - Ktoré organizácie tretieho sektora pracujú v tejto oblasti?
V./11 - Aké inovácie prináša zákon o rodine z roku 2005 pre opustené deti?
VI./6 - Ktoré príčiny vedú k drogovej závislosti?
VI./7 - Ktoré štádium drogovej závislosti je rozhodné?
VI./9 - V čom spočíva princíp prevencie drogových závislostí?
VII./3 - Akými kompetenciami disponuje sociálny pedagóg?
VII./4 - V čom je odlišnosť poradenskej kompetencie sociálneho pedagóga a školského psychológa?
VII./9 - Ktoré VŠ v SR vzdelávajú sociálnych pedagógov?
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.