Pedagogika (predmet, pramene, význam)
«»
Popis:
Príprava mladej generácie je jednou zo základných otázok existencie a vývoja ľudskej spoločnosti. Nazhromaždené životné skúsenosti ľudstva, rozvoj vied, viedli k vzniku praktickej vedy o výchove človeka.
Okrem praktickej stránky prípravy človeka sa súčasne hľadali najefektívnejšie spôsoby prípravy detí a mládeže. To viedlo k vzniku teórie zaoberajúcej sa otázkami výchovy.
Vedu, ktorá rieši výchovné otázky z praktickej a teoretickej stránky, nazývame pedagogika.
Pojem pedagogika je odvodený z gréckeho slova paidagogos /pais - dieťa, agein - viesť/.
Aj keď pojem pedagogika je pomerne starý, neoznačovala sa ním hneď od začiatku výchovná a vzdelávacia činnosť.
Značný prelom v názoroch na výchovu prinieslo obdobie humanizmu a renesancie. Tak ako vo filozofii sa objavujú nové metódy vedeckého poznania, aj vo výchove sa hľadajú nové metódy ako rýchlo a ľahko naučiť všetkých všetkému. U J. A. Komenského sa stretávame s novým označením vedy o výchove a vzdelaní, ktorú nazýval didaktikou. Až od 19.storočia sa používa pojem pedagogika.
...
Kľúčové slová:
pedagogika
pojem pedagogiky
predmet pedagogiky
výchova
didaktika
predškolský vek
školský vek
pedagogika dospelých
Komenský
Rousseau
Herbart
Obsah:
- Pojem pedagogiky
Predmet pedagogiky
Vnútorné podmienky
Vonkajšie podmienky
Pramene pedagogiky
Historické pramene
Súčasné pramene
Význam pedagogiky
Zdroje:
- Kominarec, I a kol.: Základy pedagogiky, Vybrané pedagogické problémy, Prešov, 1998. ISBN 80-88885-44-2
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.