Popis:
Dokument obsahuje vycuc z knihy. Je vhodny ako materiál k príprave na skúšku.
1. Definovanie personálneho manažmentu
Personálny manažment sa najčastejšie definuje ako činnosť, ktorej pozornosť sa sústreďuje na zamestnancov – ľudské zdroje a ktorá sa spolu s ostatnými funkčnými oblasťami manažmentu podieľa na dosiahnuti synergického efektu – splneni cieľov zamestnancov i organizácie ako celku.
Táto činnosť je záležitosťou všetkých manažérov a vedúcich timov. Úlohou personalistov je túto činnosť zdokonaľovať, rozvijať, poskytovať rady a služby.
Toto chápanie je blizke viacerým autorom, vnimajúcim riadenie personálu ako činnosť, ktoré „zahŕňa všetky manažérske rozhodnutia a postupy, ktoré priamo ovplyvňujú ľudi alebo ľudské zdroje pracujúce v organizácii“. Ďalši autori definujú riadenie personálu ako „súhrn programov, funkcii a činnosti, ktoré sú navrhnuté, aby maximalizovali ciele zamestnancov a organizácie“.
Personálny manažment predstavuje strategický a premyslený logický pristup k riadeniu personálu, ktorý sa individuálne a kolektivne podieľa na efektivnom plneni cieľov organizácie.
Hlavným cieľom personálneho manažmentu je dosiahnúť úspech a konkurenčnú výhodu prostrednictvom strategického rozmiestňovania schopných a oddaných zamestnancov, a to na základe integrovanej sústavy kultúrnych a personálnych postupov.
...
2. Strategický personálny manažment
Strategický personálny manažment možno vo všeobecnosti chápať ako určitý pristup k riešeniu dlhodobých záležitosti v oblasti ľudských zdrojov, ktorý je súčasťou strategického riadenia organizácie, a preto musi vychádzať z tohto kontextu.
Podstata a význam strategického personálneho manažmentu
Cieľom strategického personálneho manažmentu je zabezpečiť správne nasmeraovanie vzájomne previazaných programov i praktických postupov na riešenie dlhodobých záležitosti týkajúcich sa ľudi, ako aj návod na úspešné konanie podporujúce stratégiu organizácie.
C. Hendry a A. Pettigrew poukazujú na štyri významy strategického personálneho manažmentu:
- využivanie plánovania
- premyslený pristup k vytváraniu a riadeniu personálnych systémov, založený na politike zamestnávania ľudi a stratégii pracovnej sily a často podložený „filozofiou“
- zladenie aktivit a politiky personálneho riadenia s určitou explicitnou stratégiou organizácie
- chápanie ľudi v organizácii ako „strategického zdroja“ na dosiahnutie „konkurenčnej výhody“
Proces strategického personálneho manažmentu.
Východiskom strategického personálneho manažmentu sú stratégie organizácie vyjadrujúce postupy a činnosti, ktorými chce manažment organizácie dosiahnúť výkon zodpovedajúci strategickým cieľom...
Kľúčové slová:
personálny manažment
strategický personálny manažment
personálne plánovanie
vytváranie pracovných miest
výber zamestnancov
vzdelávanie a rozvoj zamestnancov
organizačná kultúra
Obsah:
- 1. Definovanie personálneho manažmentu
Úlohy a funkcie personálneho manažmentu
Vývoj personálneho manažmentu
Subjekty personálneho manažmentu
Varianty organizačného zabezpečenia personálneho manažmentu
2. Strategický personálny manažment
Proces strategického personálneho manažmentu
3. Personálne plánovanie
Podstata a význam personálneho plánovania
Metódy predpovedania celkovej potreby zamestnancov
Predpovedanie budúcich vnútorných ľudských zdrojov
4. Analýza práce a vytváranie pracovných miest
Informácie na analýzu práce
Projektovanie /návrh/ pracovných miest
5. Ziskavanie zamestnancov
Faktory súvisiace s pracovným miestom
Inzercia
Vývesky, letáky
Spolupráca s úradmi práce, sociálnych veci a rodiny
Spolupráca so vzdelávajúcimi inštitúciami
Využitie služieb personálnych sprostredkovateľských agentúr
6. Výber zamestnancov
Podstata a význam výberu zamestnancov
Proces výberu zamestnancov
Výberový rozhovor – interview
7. Systém rozmiestňovania zamestnancov
Prijimanie zamestnancov
Adaptácia nových zamestnancov
Zmena a skončenie pracovného pomeru
8. Vzdelávanie a rozvoj zamestnancov
Proces vzdelávania a rozvoja zamestnancov
Identifikácia potreby vzdelávania
Hodnotenie efektivnosti vzdelávania
Rozvoj manažérov
9. Riadenie kariéry
Proces riadenia kariéry
10. Hodnotenie pracovného výkonu
Základné východiská a ciele hodnotenia výkonu
Kritéria hodnotenia
Metódy hodnotenia
Organizačné zabezpečenie hodnotenia
11. Odmeňovanie zamestnancov
Systém odmeňovania v organizácii
Mzdový systém ako jadro systému odmeňovania zamestancov
Hodnotenie práce ako nástroj zabezpečovania vnútornej konzistentnosti systému odmeňovania
Základné mzdové formy
12. Pracovné vzťahy a kvalita pracovného života
Pracovné vzťahy
Neštandardné pracovné režimy
13. Organizačná kultúra
Spoločné charakteristiky OK
Zmena organizačnej kultúry
Vzťah OK a personálneho manažmentu