Poznámky zo Všeobecnej didaktiky
Popis:
Na 56 stranách nájdete poznámky k predmetu všeobecná didaktika.
Pedagogika a štruktúra pedagogických disciplín
Pedagogika:
- Vyčlenila sa z filozofie a filozofických úvah v novoveku – je chápaná ako pedagogická teória, ktorá zovšeobecňuje a vytvára nástroje)
- Tým že zovšeobecňuje javy ju môžme nazvať aj ako vedeckú disciplínu.
- Používa empirické metódy nato ,aby skúmala edukačnú realitu
- Môžme ju chápať ako systematickú vedu vo výchove mládeže a dospelých – toto poňatie sme našli v Komenského spisoch, kde pomenúva túto výchovu správne – pedagogika dospelých - andragogika
• Ako vedná disciplína sa začala konštituovať z v 19. storočí – je to vedná disciplína spojená s inými vednými odbormi ( prírodné, spoločenské, technické )
- V Nemecku je to skôr monodisciplinárny odbor - orientovaný viac k filozofii (zaoberá sa výchovou z hľadiska filozofie)
- Vo Francúzsku - sociálna veda, ako multidisciplinárny odbor
- Anglicko - Americký kontext – multidisciplinárny - Pokrývajúci celú šírku pedagogiky
- Naša pedagogika viac zodpovedá anglickému Termínu education science ako termínu pedagogy a education.
...
Kľúčové slová:
všeobecná didaktika
pedagogika
didaktika
vzdelanie
vzdelávanie
edukácia
kurikulum
motivačné metódy
Obsah:
- Pedagogika a štruktúra pedagogických disciplín
Pedagogika
Súčasné poňatie pedagogiky
Predmet a charakter pedagogiky
Význam
Úlohy
Význam a poslanie pedagoky
Metódy pedagogiky
Štruktúra pedagogiky a vzťah k iným vedám
Členenie pedagogiky
Vzťah pedagogiky k iným vedám
Didaktika ako vedná disciplína
Predmet didaktiky
Vzťah didaktiky k iným vedám
Členenie didaktiky
Metódy didaktického výskumu
Vzdelanie a vzdelávanie
Vzdelanie
Stupne vzdelávania
Medzinárodná klasifikácia vzdelávania isced
Edukácia
Výchova
Vzdelávanie
Edukačný cieľ
Príklady
Edukačné prostriedky
Edukačné formy
Subjekty edukácie
Obsah vzdelávania
Edukačné ciele
Funkcie cieľov
Typy edukačných cieľov – taxonómia
Taxonómia afektívnych cieľov (Kratwohlt)
B. niemerko- afektívne ciele
Edukačné ciele v švp isced 2
Obsah vzdelania (kurikula)
Ideová dimenzia
Obsahová dimenzia
Vývojová línia vymedzenia učiva:
Prístupy k výberu učiva
Známe sú tieto teórie
Didaktická transformácia
Didaktická transformácia
Nedostatky v koncipovaní vzdelávacích programov
Vývojové trendy
Kurikulum
Modelovanie kurikula
Fundamentálny model kurikula
Konštitutívny model kurikula
Realizovaný model kurikula
Formy kurikula
Kurikulum v dokumentoch/ základné pedagogické dokumenty
Štandardy
Spoločenské základy edukačného pro cesu
Didaktická analýza a štruktúra učiva
Pojmová mapa
Podmienky vyučovacieho procesu
Vyučovacie zásady
Vyučovacie zásady z historickej perspektívy
Analýza vyučovacích zásad
Vyučovacie metódy
Klasifikácia vyučovacích metód:
Induktívno deduktívny proces
Motivačné metódy
Vstupné motivačné metódy
Faktory
Expozičné metódy
Fixačné metódy
Diagnostické a klasifikačné metódy
Všeobecná didaktika
Organizačné formy, didaktické prostriedky, didaktická technika
Klasifikácia
Učebnica
Subjekty edukácie učiteľ a žiak
Učiteľovo poňatie edukácie
Skúsenosti a zážitky
Faktory ovplyvňujúce štýl učenia sa
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.