Prevencia drogových závislostí
«»
Popis:
1.1. Charakterizujte primárnu, sekundárnu, terciárnu PUD.
Primárna prevencia je zameraná na predchádzanie počiatočného výskytu problémov normálnej populácie, jej cieľom je redukcia výskytu alebo počtu nových prípadov porúch. Primárna prevencia je redukciou alebo kontrolou faktorov, ktoré majú vzťah k problémom zdravia a zahŕňajú redukciu rizikových faktorov (napríklad redukcia fajčenia v prevencii rakoviny pľúc alebo sexuálna výchova v prevencii sexuálne prenosných chorôb). Do primárnej prevencie patria vzdelávacie programy prevencie užívania drog, verejné vzdelávacie kampane a pod.
Sekundárna prevencia je orientovaná na časť populácie, u ktorej sa objavujú znaky počiatočných problémov s úmyslom vyhnúť sa výskytu vážnejších problémov. Cieľom sekundárnej prevencie je znížiť úroveň poruchy a problémov prostredníctvom ich identifikácie a efektívnej intervencie. Do sekundárnej prevencie patrí práca s dospievajúcimi, ktorí experimentujú s fajčením cigariet a/alebo konzumáciou alkoholu alebo užívaním iných drog.
Terciárna prevencia je zameraná na redukciu už existujúcich problémov. Jej súčasťou je poskytovanie primeranej opory a rehabilitácie s cieľom minimalizovať morbiditu a maximalizovať kvalitu života. Patria sem poradenské programy pre užívateľov drog (po liečbe, pri recidíve, podporné programy abstinencie), programy pre ich rodinných príslušníkov/spoluzávislých, programy rozvoja reziliencie spoluzávislých detí.
Kľúčové slová:
prevencia užívania drog
rizikový faktor
protektívny faktor
teória triadického vplyvu
afektívne vzdelávanie
sociálny vplyv
Obsah:
- 1.1. Charakterizujte primárnu, sekundárnu, terciárnu PUD.
2. Charakterizujte univerzálnu, selektívnu, indikovanú PUD.
3. Čo rozumieme pod rizikovým faktorom
4. Čo rozumieme pod protektívnym faktorom
5. Vysvetlite faktory UZ podľa teórie triadického vplyvu.
2.1. Vysvetlite efektívnosť stratégie šírenia informácií
2. Vysvetlite podstatu a efektívnosť stratégie afektívneho vzdelávania
3. Vysvetlite podstatu, formy a efektívnosť stratégie sociálneho vplyvu
4. Vysvetlite podstatu a efektívnosť stratégie trénovania životných spôsobilostí
5. Ktorá/é z uvedených stratégií sú výskumne potvrdené ako najefektívnejšie, objasnite zmysluplnosť uvedených stratégií pre Vašu prácu.
3.1. Charakterizujte PUD založenú na intuícii
2. Charakterizuj PUD založenú na teórii
3. Charakterizuj PUD založenú na výskume
4. Uveďte výskumne potvrdené efektívne stratégie prevencie
5. Vysvetlite zmysluplnosť ovládania podstaty intuície, teórie a výskumných zistení pracovníkov Vášho profesionálneho zamerania.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.