Popis:
Špeciálna pedagogika sa zaoberá teóriou a praxou výchovy, edukácie detí, mládeže a dospelých vyžadujúcich špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností, či psychosociálneho narušenia, alebo z dôvodu iných špecifických danosti, porúch učenia, správania.
Predmetom špeciálnej pedagogiky je skúmanie podstaty zákonitosti výchovy, edukácie postihnutých ľudí.
Cieľom špeciálnej pedagogiky je vychovávať, vyučovať a vzdelávať postihnutých jedincov, aby sa čo najskôr a čo najdokonalejšie vnútorne vyrovnali so svojimi danosťami /poruchou, narušením/ a aby sa napriek obmedzeniam, čo najpozitívnejšie prispôsobili spoločnosti.
Kľúčové slová:
integrácia
segregácia postihnutých
špeciálna pedagogika
edikácia
výchova
poruchy učenia
vývinové anomálie
socializácia
surdopédia
Obsah:
- 1D špeciálna pedagogika - predmet, cieľ a úlohy
2D miesto špeciálnej pedagogiky v sústave vied,
3D systém špp vo všeobecnom a užšom zameraní
4D terminológia, základné princípy v špeciálnej pedagogike
5D socializácia v špeciálnej pedagogike
6D vývin, vývinové anomálie (nerovnosti)
7D edikácia (výchova) v integrovaných a relatívne segregovaných podmienkach
D8 profesionálna orientácia postihnutých jedincov
10D metódy používané v starostlivosti o postihnutých a narušených jednotlivcov
11D systém inštitúcií pre postihnutých a narušených jednotlivcov
12D pedagogika mentálne postihnutých.
13D pedagogika zrakovo postihnutých.
14D pedagogika sluchovo postihnutých - surdopédia
15D pedagogika telesne a zdravotne postihnutých
16 D pedagogika osôb s narušenou komunikačnou schopnosťou
17 D pedagogika detí s poruchami učenia
18D pedagogika psychosociálne narušených
19D pedagogika viacnásobne postihnutých
20D pedagogika nadaných a talentovaných