Popis:
1. Vznik a vývin porovnávacej pedagogiky u nás a vo svete:
- patrí k základným pedagogickým vedám,
- postupne sa v 30 rokoch 20 st. konštituovala ako veda,
- medzi najvýznamnejších starogréckych predstaviteľov patria Herodot, Xenofón. kt. porovnávali Grécko a Perziu,
- v stredoveku sa rozvíja cirkevné školstvo - farské, kláštorné, katedrálne, vznik 1 VŠ v Bonogni,
- v 15-16 st. predstaviteľia Porv. ped.:
- J.A.Komenský kt. napísal dielo Veľká didaktika, kt. v časti obsahuje „Organizáciu škôl“ - a to triedne, hodinové delenie, škol. rok a je prístupná pre každého,
- nem. W.Ratke-kt. sa zaujímal o anglický a holandský šk. sys. a porovnával ich s nemeckými podmien. v školstve,
- 18 st. predstavitelia :
- švaj. predstaviteľ Pestallozi - kt. bol predstaviteľom elementárneho školstva - číslo, tvar, slovo,
- nem. predst. - napísal Predškolskú výchovu - predškolské detské záhradky, nem. Disterueg - základné školstvo,
- v pol. 19 st. Herbart - bol učiteľom na stred. škole, rozpracovával zákl. a stredné školstvo,
- v 19 st. duch. otec porovnávacej ped. vo francúzsku bol Mark Antoine Julien de Paris - kt. položil teoretické metodologické základy pre porovnávaciu pedagogiku - jeho dielo - „Náčrt a letný pohľad na jedno dielo a porovnávacom vzdelávaní“ dielo „Náčrt.... „ rozpracoval do 2 častí
Kľúčové slová:
školské systémy
porovnávacia pedagogika
diferenciácie
vzdelávanie dospelých
príprava učiteľov
vzdelávanie
Obsah:
- 1. Vznik a vývin porovnávacej pedagogiky u nás a vo svete:
2. Predmet a metódy porovnávacej pedagogiky:
3. Medzinárodná a komparatívna /porovnávacia/ pedagogika /vzťah/:
4. Výchovno-vzdelávací systém - školská sústava /systém/:
5. Základné diferenciácie vo výchovno-vzdelávacích súst.
6. Riadenie školstva v Európskom kontexte /otázky riadenia školstva/:
7. Výchova a vzdelávanie dospelých:
8. Systém prípravy učiteľov /trendy v príprave učiteľ. a vychov. v Európ. kont./:
9. Trendy a školské vzdelávanie v modernej Európe:
10. Súkromné a cirkevné školstvo: