Popis:
Predmetom medzinárodného podnikania sú všetky transakcie medzi dvomi alebo viacerými krajinami. Takéto podnikateľské vzťahy sa rozvíjajú na súkromnej alebo štátnej základni. Základný rozdiel medzi nimi spočíva v tom, že štátne aktivity môžu byť podriadené iným ako ziskovým motívom. Tieto transakcie zahŕňajú vývoz a dovoz tovarov a služieb, investície, prepravu, transakcie v oblasti tzv. duševného bohatstva pr. patenty, licencie, know-how.
S cieľom sledovať dosiahnutie hociktorého zo svojich medzinárodných cieľov firma musí realizovať formy medzinárodných operácií, ktoré sú značne rozdielne od operácií, ktoré sa realizujú na domácom trhu. Výber foriem je ovplyvnený nielen cieľmi tohto podnikania, ale najmä druhom prostredia, v ktorom firma pôsobí. Tieto environmentálne podmienky teda postihujú nástroje na realizáciu funkcií podnikania ako pr. marketing.
Firma uskutočňuje medzinárodné operácie, ovplyvňuje prostredie, v ktorom pôsobí.
Kľúčové slová:
svetové hospodárske prostredie
medzinárodný obchod
fanančné trhy
podpora exportu
transnacionálne korporácie
zahraničnoobchodná politika
medzinárodné podnikanie
Obsah:
- 1. Svetové hospodárske prostredie
2. Teórie a koncepcie MO
3. Neoklasická teória MO
4. Teória a prax PZI
5. Regionálna ekonomická integrácia
6. Medzinárodné menové systémy a platobná bilancia
7. Operácie na medzinárodných finančných trhoch
9. Burzové podnikanie
10. Medzinárodný obchod
11. Zahraničnoobchodná politika
12. Podpora exportu
13. Operácie v MO
14. Rozvojové krajiny
19. Transnacionálne korporácie
20. Slovensko v medzinárodnom obchode a podnikaní