Popis:
Sociálny pracovník by mal byť pripravený zvládať konfliktové situácie a pomáhať klientom pri ich riešení. Je potrebné aby študent sociálnej práce vedel rozoznávať rôzne typy konfliktov, vedel identifikovať faktory, ktoré ovplyvňujú vznik a priebeh konfliktu ako aj poznať rôzne taktiky zvládania konfliktov. V neposlednom rade je potrebné aby študent sociálnej práce sa počas svojho štúdia naučil formám vyjednávania, facilitácie a mediácie.
1. Konflikt – znamená stretnutie dvoch alebo viacerých úplne alebo do určitej miery navzájom sa vylučujúcich či protichodných snáh, síl a tendencií (Jaroslav Křivohlavý, 2008).
Vyjadrenie súčasného nároku dvoch, na opačných stranách stojacích záujemcov o tú istú vec, ochotných o ňu bojoať.
2. Vývojové stupne konfliktu - fázy
1. Príznaky konfliktu – začiatok konfliktu, konfliktnej situácie.
2. Otvorenie konfliktu
3. Fáza polarizácie – narastajúci konflikt s polarizáciou názorov.
...
Kľúčové slová:
konflikt
fázy konfliktu
cyklus konfliktu
mediácia
mediátor
Obsah:
- 1. Konflikt
2. Vývojové stupne konfliktu - fázy
3. Postupy / 3/ Postoj
4. Cyklus konfliktu
5. MEDIÁCIA ako jedna z metód SP
Mediácia pomáha riešiť konflikt konštruktívne týmito spôsobmi
Poznáme 5 typov správania sa ľudí v konflikte
Úlohy mediátora
Princípy mediácie
Fázy mediácie
Príprava
Zahájenie
Mediátor načúva stranám
Strany načúvajú jedna druhej
Hľadanie možných riešení
Dosiahnutie dohody
Spísanie dohody a záver mediácie
Mediácia v sociálnej práci