Popis:
Kompletné poznámky z verbálnej komunikácie, všetko čo potrebujete na test. Čo je komunikácia, aké druhy poznáme + rôzne delenia a mnoho iného a na záver poznámky k počúvaniu.
Čo je komunikácia
- komunikácia sa pokladá za základ medziľudských vzťahov, je nevyhnutnou podmienkou medziľudských vzťahov
- definuje sa ako vzájomná výmena významov medzi ľuďmi a uskutočňuje sa využívaním konvenčných symbolov
- do komunikácie patrí kódovanie vysielaných informácií do konvenčných symbolov/znakov, ich odovzdávanie (rečou, písmom, správaním sa) a ich prijímanie a dekódovanie (počúvaním, čítaním, vnímaním).
- Komunikácie je výmena informácií (produkcia a recepcia).
- Recepcia = zmyslové vnímanie + príjem textu + dekódovanie = interpretácia porozumenie
Čo je informácia
Informácia je to, čo zmenšuje našu neistotu o veciach a javoch nášho prostredia a umožňuje nám účelnejšie sa správať.
Čo je komunikácia
- proces sprostredkúvania informácie = jej odovzdávanie, šírenie, prijímanie, spracúvanie
- komunikácia sa charakterizuje ako prenos a výmena informácií so zámerom nadobúdať nové vedomosti a znalosti.
- komunikáciu možno charakterizovať ako dorozumievanie sa ľudí a ich spoločné podieľanie sa na nejakej činnosti
- pôvodný význam tohto slova bol spoločná účasť na (nejakom) dianí (communicatio). Komunikovať znamenalo spoločne sa na niečom zúčastňovať (communicare)
-ide teda nielen o odovzdávanie a prijímanie informácií, ale aj o podieľanie sa na tejto činnosti.
Zúčastniť sa komunikácie znamená aj to, ako tento proces prežívame a aký emocionálny stav výmena informácií v nás vyvoláva
...
Kľúčové slová:
verbálna komunikácia
komunikácia
komunikačné modely
syntax
interakcia a komunikácia
motivácia komunikovať
počúvanie
dialóg
spätná väzba
Obsah:
- Čo je komunikácia
Čo je informácia
Čo je komunikácia
Komunikačné modely (9)
1. Informačný/kódový model = základný model rečovej komunikácie (Shannon-Wiever)
2. Komunikačný model
3. Model komunikačnej situácie
4. Konštruktívno-integračný
5. Mentálny model- Johnson-Lairda
6. Odborno-komunikačný model
7. Model prekladu, komunikačný
8. Rytmický model
9. Textový model
Syntax, sémantika a pragmatika v komunikácii
Syntax komunikácie obsahuje
Sémantika
Pragmatika
Interakcia a komunikácia
Komunikačná bariéra
Funkcie komunikácie
Motivácia komunikovať
Psychológia komunikácie
Problémy v komunikácii
Komunikačná kompetencia
Kontext
Komunikačná situácia KSi
Komunikačná udalosť – KU
Komunikačné roly
Komunikačná kompetencia
Dôležité pojmy
Efektívna komunikácia
Počúvanie
Princípy aktívneho počúvania
Empatické počúvanie
Otázky
Odpovede
Zahmlievanie
Ako si získať dôveru ?
Konverzácia
Dialóg
Presvedčivá komunikácia
Ako si získať pozornosť?
Ako si udržať pozornosť ?
Presviedčacie techniky
Zdvorilosť v dialógu
Písomný prejav
Ústny prejav
Charakteristika referátu
Činitele formujúce referát ako žáner
Presviedčanie
Jazykové prostriedky obvyklé pri presviedčaní
Základné prvky rétoriky
Základné formy
Čo s notorickými rušiteľmi ?
Ako motivovať k spolupráci?
Otázky na rokovaniach
Pri príprave referátu je dôležité
Príprava referátu
Výber žánru
Zhrnutie
Vedecké písanie
Práca s odborným textom iných autorov má za cieľ
Počúvanie
Pasícne počúvanie
Aktívne počúvanie
Reflexívne počúvanie
Emocionálna rovina alebo psychická logika
Aktívne počúvanie a metainformácia
Spätná väzba
Konštruktívna (nepriama) spätná väzba
Pozitívna spätná väzba
Spätná väzba
Kritika (hodnotenie)