Popis:
Sektorová štruktúra ekonomiky:
Ekonomika krajiny (trhoví výrobcovia, netrhoví výrobcovia)
- nefinančné korporácie – hlavnou činnosťou je výroba výrobkov a poskytovanie služieb (a.s., s.r.o., obch. spoločnosti...)
- finančné korporácie – zaoberajú sa finančným sprostredkovaním (banky, poisťovne)
- verejná správa – v tom najširšom slova zmysle VS zahŕňa:
1. všetky inštitucionálne jednotky, ktoré sa zaoberajú znovurozdeľovaním národného dôchodku a majetku
2. všetky inštitucionálne jednotky, ktoré poskytujú produkciu bezplatne alebo za veľmi nízku cenu, t.z. podiel tržieb na ich celkových nákladoch je nižší ako 50% (napr. železnice), táto produkcia je určená pre súkromnú alebo verejnú spotrebu a je financovaná povinnými platbami jednotiek z iných sektorov
- domácnosti – domácnosti sú jednotlivé osoby alebo skupiny osôb, ktoré vystupujú ako spotrebitelia alebo ako malovýrobcovia výrobkov a poskytovatelia služieb, ktoré ponúkajú na trhu – výrobky pre vlastné použitie alebo na trh
- neziskové inštitúcie slúžiace domácnostiam – sú financované z prostriedkov získaných z príležitostných predajov, z dobrovoľných príspevkov, ale hlavne zo zdrojov verejnej správy
- zahraničie – charakterizujú ho transakcie, ktoré prebiehajú medzi inštitucionálnymi jednotkami a zahraničím
Ekonomika predstavuje širokú spleť činnosti – výroba, financovanie, poistenie, znovurozdelenie, spotreba. Aby bolo možné sledovať túto spleť, bolo treba zaviesť sektorové členenie ekonomiky.
Verejná správa
Subjekty sektora verejnej správy sú:
PO zapísané v registri vedenom ŠUSR (Štat. Úrad) (sú zaradené do VS v zmysle metodiky platnej pre EÚ). Ide o nasledované PO:
- v ústrednej správe
- v územnej samospráve
- vo fondoch sociálneho poistenia
- a vo fondoch zdravotného poistenia
...
Kľúčové slová:
verejná správa
verejný sektor
financie
rozpočet verejnej správy
štátny rozpočet
rozpočtové opatrenia
funkcie verejných financií
štátny dlh
VÚC
Obsah:
- Sektorová štruktúra ekonomiky:
Verejná správa
Verejný sektor
Aký veľký rozsah činnosti sa má prefinancovať?
Financie
Rozpočet verejnej správy
Predpoklady pre zostavenie rozpočtu VS
Zásady viacročného rozpočtovania VS
Záverečný účet verejnej správy
Štátna pokladnica
Sledovanie rozpočtov VS
Metodiky vyčísľovania verejných financií
Vyčíslenie schodku – prebytku rozpočtu VS v metodike ESA 95
Vymedzenie pojmu Dlh verejnej správy
Štátny rozpočet
Bilancia P a V ŠR
Výdavky
Rozpočtovanie výdavkov ŠR
Dotácie zo ŠR (súlad so zákonom)
Aké faktory ovplyvňujú výšku príjmov ŠR
Faktory, ktoré ovplyvňujú výdavky ŠR
Rozpočtové opatrenia
Rozpočtové rezervy ŠR
Rozpočtové provizórium
Štátne finančné aktíva
Vojnový rozpočet
Štátny záverečný účet obsahuje
Funkcie verejných financií
Funkcie štátneho rozpočtu
Teórie o štátnom rozpočte
Štátny dlh
Rozpočty územno-správnych celkov
Zdroje financovania územnej samosprávy
Obec - príjmy
Príjmy rozpočtu obce (vlastné)
Príjmy rozpočtu obce (cudzie)
Výdavky obcí
Formy presunu peňažných prostriedkov medzi šr a miestnymi rozpočtami
Metódy zostavovania rozpočtov nižších vládnych úrovní
Rozpočet VÚC
Rozpočet Európskej únie
Pravidlá zostavovania rozpočtu EÚ
Rozpočtový proces v EÚ
Princípy zostavovania rozpočtu EÚ
Príjmy rozpočtu EÚ
Výdavky rozpočtu EÚ
Štátne fondy
Environmentálny fond
Národný jadrový fond
Štátny fond rozvoja bývania
Rozpočet slovenského pozemkového fondu
Fond národného majetku
Rozpočet Sociálnej poisťovne
Rozpočet zdravotných poisťovní
Rozpočty verejných vysokých škôl
Rozpočet Slovenskej Konsolidačnej a.s.
Rozpočet Slovenskej televízie a rozhlasu
Rozpočet rozhlasovej a televíznej spoločnosti, s.r.o.
Rozpočet Tlačovej agentúry SR
Rozpočet Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Rozpočet Úradu pre dohľad nad výkonom auditu
Audiovizuálny fond
Čl. 5 – pravidlá rozpočtovej zodpovednosti
Ustanovenia začnú platiť v roku 2028 – čl. 11
Prechodné ustanovenia platné do 9.12.2017 – čl. 12
Euroval