Popis:
1. Téma - Pedagogika v systéme pedagogických vied
Pedagogika (autori: Průcha, Kratochvílová, Šmahelová a iný = rozličné teórie, neexistuje jednotná teória)
Východisko pre chápanie pedagogiky:
1. Antropologické východisko - fenomén výchovy je vo všetkých ľudských spoločenstvách; Nemecko
2. Interakcia medzi učiteľom a žiakom - zužovanie pedagogiky na pragmatickú, školskú profesiu; USA
3. Prostredie školy - socializácia detí, proces učenia sa; Francúzsko
V slovenských a českých podmienkach sa používajú rozličné pojmy: výchova, vzdelávanie, edukácia, edukačná realita, edukačná klíma, edukačné prostredie
Pri klasifikácii pedagogickej vedy - otázka: Komu slúži pedagogika?
Klasifikácia pedagogickej vedy (Průcha) hovorí, že pedagogika je normatívna veda.
Pedagogika ako exploratívna veda (založená na skúmaní, výskume) a explanačná ( objasňuje otázky edukačnej reality). Průcha člení pedagogickú vedu podľa ustálenosti (konštitovanosti).
Kratochvílová (2007) delí pedagogické vedy na:
1. Základné - všeobecná pedagogika, dejiny pedagogiky, teória výchovy, všeobecná didaktika, porovnávacia pedagogika
2. Hraničné - filozofia výchovy, pedagogická antropológia, sociológia výchovy, sociálna pedagogika, pedagogická psychológia, školská hygiena, ekonomika vzdelávania, psychológia výchovy, bibliopedagogika, inžinierska pedagogika
3. Aplikovaná - rodinná pedagogika, predškolská pedagogika, školská pedagogika, predagogika dospelých (andragogika), pedagogika voľného času, pedagogika umenia, pedagogika športu, odborové didaktiky.
Kľúčové slová:
všeobecná pedagogika
Zlatica Bakošová
pedaogogické vedy
školská sústava
činitele utvárania osobnosti
výchova a vzdelávanie
učiteľ
vychovávateľ
Obsah:
- Pedagogika v systéme pedagogických vied
Charakteristika vybraných konštituovaných pedagogických disciplín
Vzťah pedagogiky k príbuzným vedám
Činitele utvárania osobnosti
Teoretické základy výchovno-vzdelávacieho procesu
Proces výchovy a vzdelávania
Učiteľská, vychovávateľská profesia
Špecifické skupiny žiakov
Školská sústava SR
Zdroje:
- Mariana Sirotová, Úvod do pedaogigky