Popis:
Všeobecná psychológia - poznámky
História
a) starovek – Egypt - centrum duše srdce
st. India – budhizmus, hinduizmus, duš. pokoj, sebazdokonalenie
Čína – konfucionizmus (správne m.), taoizmus (návrat k prírode), prot. tendencie-jin a a jang
st. Grécko – mat. predstava o duši
Tháles -pralátka voda, Anaximandros -neurčitá látka apeiron, Anaximenes – vzduch, Herakleitos –dialektika, oheň, všetko je v pohybe, Demokritos –tvorca atomizmu, Hippokrates – teória o dobrom zdraví, rovnováha 4 tel. krv, žlč, č. žlč a hlien, Galenos – teória temperamentov sangvinik-krv, cholerik-žlč, melancholik-č. žlč, flegmatik-hlien
sofisti Socrates ideal. pohľad na dušu, viem že nič neviem, oddeľuje dušu od tela
žiaci Platón svet ideí, duša nehmotná a nesmrteľná substancia, Aristoteles –zrod psychológie-Peri psyché, telo (látka) a duša (forma, hmota), ľ. telo ma 3 zložky – rastlinná, živočíšna, rozumová, autor asociačných zákonov
...
Ontogenetická psychológia
Predmet psychológie – prežívanie a správanie človeka
Úloha psychológie – skúmať zákonitosti vzniku, utvárania a priebehu ľ. prežívania a správania- opisovať, triediť, vysvetľovať, využívať poznatky na zlepšenie a zdokonalenie ľ. činnosti
Prežívanie (vnútorný svet človeka, čo si uvedomujeme) psych. procesy (pamäť, motivácia, pozn. procesy), psych. stavy (zážitky, emócie, pozornosť), špecifické dispozície (vlastnosti, vedomosti, zručnosti, návyky)
Vlastnosti prežívania :subjektívnosť, jedinečnosť, bohatšie ako správanie, nedá sa vždy vyjadriť rečou
Správanie – súhrn všetkých vonkajších prejavov človeka, kt. môže pozorovať iná osoba, resp. dajú sa zaznamenať prístrojmi
...
Kľúčové slová:
všobecná psychológia
ontogenetickaá psychológia
Obsah:
- História
Pojem a predmet psychológie
Prežívanie
Hlavné psychologické smery
Determinácia ľudskej psychiky
Poznávacie metódy
Citové a vôľové procesy
Vôľa
Vlastnosti osobnosti
Ontogenetická psychológia
Základné pojmy vp- vývin, zretie, učenie
Zákony vývinu
Determinácia vývinu jedinca
Biologická determinácia vývinu
Metódy ontogenetickej psychológie
Vlastná vedomá regulácia
Vzťahy činiteľov vývinu (biol. a soc.)-
Sociálna determinácia vývinu
Teórie periodizácie duševného vývinu
1.psychoanalytická teória vývinu- freud
2.psychosociálnateória vývinu
3.teória kognitívneho vývinu
Prenátalne obdobie
4.kolbergova teória morálneho vývinu-
Novorodenecké obdobie
Obdobie batoľaťa 2. až 3. rok
Obdobie dojčaťa- 2. až 12. mesiac života
Obdobie predškolského veku- 4 až 6 rokov
Mladší školský vek
Adolescencia
Puberta
Dospelosť 20 až 60 rokov
Staroba – zač. 60 až 65 rokov
Kritériá školskej zrelosti