Popis:
1. PEDAGOGIKA AKO VEDA O VÝCHOVE
- VYMEDZENIE POJMU PEDAGOGIKA,
- VZNIK, VÝVOJ, PREDMET PEDAGOGIKY,
- SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH VIED.
VYMEDZENIE POJMU PEDAGOGIKA:
Pojem pedagogika:
- vo všeobecnosti vyjadruje všetko, čo súvisí s výchovou, vzdelávaním a vyučovaním v škole, ale aj v celej spoloč-nosti,
- je to aj vyučovací predmet - súčasť prípravy učiteľov,
- vyjadruje učenie, sústavu vied o výchove,
- ale tiež vedu zaoberajúcu sa vzdelávaním a výchovou v najrôznejších sférach života spoločnosti,
Pedagogika ako teória je veda,
- ktorá sa zaoberá výchovou,
- skúma podstatu a zákonitosti výchovy,
- objasňuje ciele,
metódy,
formy
a ostatné prostriedky výchovy,
- stanovuje smernice pre organizovanie a riadenie výchovného procesu na základe zovšeobecnených empirických skúsenosti a poznaných zákonitosti.
- korene má v starovekom GRÉCKU - je odvodený z gréckeho .slova paidagogos - voditeľ detí - tzn. vzdelaný otrok, ktorý bol poverený starostlivosťou o deti.
Rozvoj vied a techniky, narastanie nových poznatkov si vynútili rozšírenie a prehĺbenie výchovy a vzdelávania človeka ako celoživotný, permanentný proces. V dôsledku toho vznikli a v súčasnosti sa rozvíjajú nové pedagogické obory - andragogika - teória výchovy a vzdelávania dospelých, gerontagogika - gerontov, t.j. osôb, ktorý prekročili produktívny vek. V súčasnosti je pedagogika tak často používaný pojem, že sa nad ním nikto nepozastavuje a zdá sa mu úplne zrozumiteľný. Vo všeobecnosti vyjadruje všetko, čo súvisí s výchovou, vzdelávaním a vyučovaním v škole, ale aj v celej spoločnosti. V odbornej terminológii pedagogika vyjadruje učenie, sústavu vied o výchove.
Kľúčové slová:
všeobecná pedagogika
psychológia
škola
didaktika
príprava
organizácia
koncepcia vyučovania
Obsah:
- 1. Pedagogika ako veda o výchove
- vymedzenie pojmu pedagogika,
- vznik, vývoj, predmet pedagogiky,
- systém pedagogických vied.
2. Rodina ako základný činiteľ výchovy
- výchovné prostredie rodiny,
- funkcie rodiny,
- druhy výchovných prístupov rodičov.
3. Škola ako výchovný činiteľ
- podstata a funkcie školy,
- školský systém, stupne a typy škôl,
- alternatívne školstvo, príčiny vzniku, znaky alternatívnych škôl.
4. Pedagogická komunikácia
- vymedzenie pojmu pedagogická komunikácia,
- základná jednotka komunikácie (komunikačné spojenie) a jej prvky,
- poruchy komunikácie medzi mov a žiakom,
- cieľ pedagogickej komunikácie.
5. Didaktika ako veda
- vymedzenie pojmu didaktika,
- predmet didaktiky,
- všeobecná didaktika a špeciálne didaktiky.
6. Obsah vzdelania
- vymedzenie pojmu vzdelanie a vzdelávanie,
- ciele a obsah vzdelania,
- učebný plán, učebné osnovy,
- hľadiská pre výber obsahu vzdelania.
7. Teoretické základy vyučovacieho procesu
- vymedzenie pojmu vyučovací proces,
- ciele vyučovacieho procesu,
- spoločenské, gnozeologické, psychologické, logické základy,
- podmienky vyučovacieho procesu.
8. Humanistické prístupy k vyučovaniu
- vymedzenie pojmu humanizmus,
- humanizácia vyučovacieho procesu,
9. Princípy vyučovania
- vymedzenie pojmu princíp vyučovania,
- princíp vedeckosti, uvedomelosti, aktivity, názornosti, primeranosti, trvácnosti, systematickosti, individuálneho prístupu.
10. Vyučovacie metódy
- vymedzenie pojmu vyučovacej metódy,
- klasifikácia vyučovacích metód,
- motivačné, expozičné, fixačné, diagnostické metódy vyučovania,
- brainstroming, situačné a inscenačné metódy,
- účinnosť vyučovacej metódy.
11. Učebné pomôcky a didaktická technika
- pojem učebných pomôcok a didaktickej techniky,
- didaktické aspekty využívania učebných pomôcok a didaktickej techniky.
12. Organizačné formy vyučovania
- vyučovacia hodina,
- vyučovací deň.
13. Príprava mov na odborný výcvik
- analýza priebehu vyučovania v odbornom výcviku,
- tvorivosť v práci mov.
14. Koncepcie vyučovania
- skupinové vyučovanie (pozitíva, negatíva),
- problémové vyučovanie (pozitíva, negatíva).
15. Výchova
- vymedzenie pojmu výchova,
- predmet výchovy,
- cieľ a obsah výchovy,
- podmienky výchovy (vnútorné, vonkajšie, vlastná aktivita),
- činitele rozvoja osobnosti.
16. Výchovný proces
- vymedzenie pojmu výchovný proces,
- priebeh výchovného procesu jednotlivca a skupiny.
17. Princípy a zásady výchovy
- vymedzenie pojmov princíp a zásada,
- princíp názorového pluralizmu, demokracie, humanizmu, sociálneho konsenzu vo výchove, jednoty teórie a praxe.
18. Metódy výchovy
- klasifikácia metód,
- metóda presvedčovania, cvičenia a navykania, mravného hodnotenia, príkladu.
19. Mravná výchova
- etika,
- morálka ako spoločenský jav,
- obsah mravnej výchovy (výchova k vlastenectvu, k disciplíne, humanizmu a demokracii, výchova vôľových a charakterových vlastností, výchova k prosociálnosti, výchova k manželstvu a rodičovstvu).
20. Pedagogická diagnóza
- pojem pedagogickej diagnózy,
- subjektívne a objektívne prekážky poznávania osobnosti,
- metódy poznávania jednotlivca a skupiny.
21. Osobnosť majstra odbornej výchovy
- požiadavky kladené na osobnosť majstra odbornej výchovy v tradičnej a humanistickej pedagogike,
- význam autority majstra odbornej výchovy.