Popis:
3.2. Krížom - krážom, alebo znovuzrodenie slávy klasickej antiky v Európe
Michalangelo (1475-1564) vytesal Pietu v chráme sv. Petra v Ríme, Leonardo namaľoval Madonnu v skalách a Poslednú večeru, Dürer sa vrátil z Benátok do Norimbergu, aby rozširoval na sever od Álp nový umelecký štýl. Do Talianska sa vybral fascinovaný renesančným umením, napodobňovaním južných vzorov dva krát.(v rokoch 1494-1495 a 1505 - 1507).
V tomto období hľadania pravdy nachádzame viac zemepisných objavov, napríklad oboplávanie Zeme, ktoré uskutočnil Magalhaes, Krištof Kolumbus objavil nový kontinent, Mikuláš Koperník, Galileo Galilei prezentovali svoje tvrdenie, že Zem sa otáča okolo svojej osi, že obieha okolo Slnka... (heliocentrický názor).
Veľkí talianski vladári boli často aj veľkými mecenášmi umenia. Bohatá a silná Florencia darovala Taliansku prvých umelcov, ktorí experimentovali s perspektívou, napodobňovali klasické postavy, študovali rímsku architektúru.
Onedlho vedci, ochrancovia umenia ohlasovali ich nový štýl „znovuzrodenie“ slávy klasickej antiky.
Tento pojem našiel svojich ďalších prívržencov Mantegnu v Padove, Piera della Francesca vo Ferrare a Urbine, Bramanteho v Miláne.
Kľúčové slová:
antika
etika
Sparta
Atény
architektúra
pedagogika
humanizmus
renesancia
Rím
Thomas More
Giovanni Domenico Campanella
Michel de Motaigne
Obsah:
- Krížom - krážom, alebo znovuzrodenie slávy klasickej antiky v Európe
Rím a renesancia
Po roku 1 500
Renesancia alebo puberta Európy?
Ideál renesancie - „uomo universale“
Humanizmus a renesancia a čo nám zanechali jej predstavitelia?
Aforizmy Leonarda
Etika
Dejiny starovekého Grécka
Grécko - perzské vojny (492 - 479)
Sparta
Atény
Grécko-perzské vojny
Architektúra
Pedagogika v dobe renesančnej 15. - 16. stor.
Desiderius Erasmus Rotterdamsky 15-16. stor
Thomas More 15-16. stor
Juan Luis Vives 15-16. stor
Francois Rabelais 15-16. stor
Michel de Motaigne 16. stor
Giovanni Domenico Campanella 16-17. stor
Starovek
Latinské výroky
Citáty o smrti