Neohumanistické teórie vo výchove a vzdelávaní dospelých
Seminárna práca8 s. / 2. roč. / docx
1 Yves bertrand a jeho teórie vzdelávania“Klasifikácia teórií vzdelávania je potrebná, lebo ich počet sťažuje ich pochopenie a voľbu smeru či prípadných zmien vo výchove“ (Bertrand, 1998). Bertrandova klasifikácia je postavená na štyroch póloch, ktoré tvoria póly reflexie výchovy:1. subjekt (žiak),2. obsah (predmety a disciplíny),3. spoločnosť (svet, okolie, univerzum),4. pedagogická interakcia medzi tromi pólmi (učiteľ, médiá, technológia komunikácie)Znázornením týchto pólov vo vzájomnej intera...
|
|
0,1 |
1x |
|
Metódy výchovy a vzdelávania dospelých. Metódy sebavzdelávania dospelých.
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
1. Metódy vzdelávania všeobecne
1.1. Pojem metóda
Na začiatku písania o vybraných metódach vzdelávania dospelých by bolo vhodné definovať pojem „metóda“. Slovo metóda má pôvod v gréckom slove methodos, ktoré sa prekladá ako cesta, postup. Keď však začneme študovať didaktiku, zistíme že skoro každý autor definuje pojem metóda podľa svojich praxou získaných skúseností, a tak uvediem zopár definícií kôli lepšej predstavivosti:
Z. Pešek chrakterizuje vyučovacie metódy ako premyslený spôsob alebo...
|
|
0,1 |
30x |
|
Školský subsystém - andragogika
Poznámky15 s. / 1. roč. / doc
Školský systém vzdelávania dospelých: Súčasná spoločnosť je nevyhnutná bez čoraz vyššej kvalifikácie. Neustály nárast vedeckých, technických poznatkov, meniace sa výrobné podmienky, explózia info. Doba prechodu od industr. k informačnej učiacej sa spol. = je nevyhnutným prvkom procesu globalizácie. CŽV sa stáva vedúcim princípom rozvoja vzd. systémov. Revolúcia intelektu - investície do vzdelávania (rekvalifikácie, kontinuálne vzdelávanie), do výskumu. Každý 6 zamestnanec mení v priebehu roku sv...
|
|
0,1 |
18x |
|
Vypracované otázky andragogika
Vypracované otázky32 s. / 2. roč. / doc
Vypracované otázky z andragogiky- napr.podnikové vzdelávanie, profesia andragóga 3. Súčasné andragogické teórie a prax (7)
Pravdepodobne najdôležitejším dokumentom formulujúcim úlohy vzdelávania v Českej republike pre nasledujúce desaťročie je tzv. Biela kniha – resp. „Národný program rozvoja vzdelávania v Českej republike“. Ide o programový dokument vychádzajúci z analýz českého školstva posledných piatich rokoch. Týka sa všetkých oblastí vzdelávania. Uvádza sa tu napríklad:
- vzdelávanie mus...
|
|
0,3 |
4x |
|
Problematika vzdelávateľa dospelých z aspektu piatich kultúr vzdelávania
Seminárna práca13 s. / 2. roč. / doc
Z príspevku vyplýva niekoľko záverov. Za najdôležitejší môžeme považovať fakt, že každý zo vzdelávateľov, s ktorými sa dospelí stretávajú počas výchovno-vzdelávacieho procesu, sa vyznačuje istými osobitosťami. Tieto osobitosti súvisia s profesijnými kompetenciami vzdelávateľov, s ich osobnostnými predpokladmi a vlastnosťami. Vo veľkej miere sa však vzdelávatelia odlišujú tým, v ktorej sfére vzdelávania pôsobia, aké sú ich hlavné činnosti v tej-ktorej sfére a aké metódy výučby a spôsoby komunikác...
|
|
0,9 |
3x |
|
Andragogika- ťahák
Ťahák8 s. / 2. roč. / doc
Andragogika je samostatná veda v systéme vied o výchove, ktorá má svoj predmet skúmania v problematike edukácie dospelých. Vykryštalizovanie andragogiky ako samostatnej vednej disciplíny sa udialo v druhej polovici 20. storočia. Slovenská andragogika začala svoj rozvoj po roku 1990 nadväzujúc na pedagogiku dospelých.Všeobecná veda o výchove človeka (antropogogika) k vede o výchove detí a mládeže (pedagogika) a vede o výchove dospelého človeka (andragogika). Podrobnú terminologickú analýzu a zdôv...
|
|
0,1 |
232x |
|
Staroba a starnutie
Seminárna práca7 s. / 2. roč. / doc
Na svete žije oproti minulosti oveľa viac starých ľudí. Starnutie nie je choroba, ale fyziologický, zákonitý, nezvratný a postupný proces, teda prirodzené obdobie života. Každý jedinec starne inak. Môžeme rozoznať veľké individuálne rozdiely. Starnutie sa dostáva do centra pozornosti v posledných rokoch v živote človeka. Človek v tomto veku je neopakovateľná individualita. Toto obdobie je alebo môže byť súčastné spoločenský aj individuálny problém. Problematika starnutia je komplexná, ktorá má b...
|
|
0,1 |
86x |
|
Andragogika
Poznámky7 s. / 3. roč. / doc
Andragogika
Výchovou a vzdelávaním človeka sa zaoberajú viaceré vedné disciplíny.
Spolu vytvárajú systém vied o edukácií.
Antropologické vedy - všetky vedy o človeku, patrí sem aj:
- Antropogogika - veda o výchove a vzdelávaní (edukácií) človeka
Systém edukácie dospelých má vychádzať z dopredu stanovených kritérií,
akceptácia 2 základných kritérií:
- Ontogenetické hľadisko (ontogenéza - vývin jednotlivca), ktoré je trojdimenzionálne,
teda sa delí na tri základné obdobia: DE...
|
|
0,1 |
17x |
|
Andragogika a pedagogika
Vypracované otázky30 s. / 1. roč. / doc
1. HISTORICKÉ A SPOLOČENSKÉ SÚVISLOSTI VÝVOJA ANDRAGOGIKY
Andragogika ako veda – jej zrod
Vzdelávanie dospelých v historickom vývoji
Vzdelávanie dospelých je staré ako ľudstvo samo. Vzdelávanie dospelých v ucelenom, uvedomelom, intencionálnom poňatí bolo realizované vo vedecko-učebných centrách. Za prvé rozpracovanie didaktiky pre dospelých sa považuje spis Marca Fabia Quintiliana : „O výchove rečníka“........bol prvým učiteľom plateným štátom.
Počas stredoveku sa vzdelávanie jednostran...
|
|
0,3 |
5x |
|
Význam humanizácie výchovy a vzdelávania
Esej10 s. / 1. roč. / doc
Pri riešení najzákladnejších otázok vo výchove, teda určovaní jej cieľov a zmyslu vychádza pedagogika z filozofie výchovy. Filozofia výchovy hľadá odpoveď na otázky, čo je človek, čo ho robí človekom, čo je zmyslom jeho života. To čo je zmyslom života človeka, to musí byť zmyslom jeho výchovy. Výchova má viesť človeka k prežitiu plnohodnotného života. Filozofia formuluje ideál plnohodnotnej osobnosti.....
|
|
0,1 |
34x |
|
Alkoholizmus
Seminárna práca4 s. / 2. roč. / doc
Medzi rôznymi definíciami alkoholizmu nájdeme V Slovníku spoločenských vied (1997, s. 13) aj túto: „choroba vznikajúca ako následok nadmerného alebo častého abúzu alkoholických nápojov. Vzniká chorobný návyk, strata kontroly- prejavuje sa najprv zvýšením tolerancie(alkoholik v tejto fáze dokáže vypiť väčšie množstvo alkoholu), neskôr však jej poklesom, keď pri minimálnej dávke vznikajú prejavy alkoholovej opojenosti (opitosti).Výsledným stavom je degradácia osobnosti, úbytok rozumových schopnos...
|
|
0,1 |
11x |
|
Vybrané metódy vzdelávania dospelých
Seminárna práca9 s. / 2. roč. / doc
1.1. Pojem metóda
Na začiatku písania o vybraných metódach vzdelávania dospelých by bolo vhodné definovať pojem „metóda“. Slovo metóda má pôvod v gréckom slove methodos, ktoré sa prekladá ako cesta, postup. Keď však začneme šutdovať didaktiku, zistíme že skoro každý autor definuje pojem metóda podľa svojich praxou získaných skúseností, a tak uvediem zopár definícií kôli lepšej predstavivosti:
Z. Pešek chrakterizuje vyučovacie metódy ako premyslený spôsob alebo postup, akým učiteľ cieľavedome ...
|
|
0,1 |
22x |
|
Alkoholizmus
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Alkohol resp. Etylalkohol, chemický etanol (C2H50H presnejšie CH3CH2OH) svojou jednoduchou a malou molekulou, vznikajúca kvasením cukru, patrí medzi látky ovplyvňujúce predovšetkým latkovú premenu a nervový systém. Etanol patrí do skupiny hypno-sedativ a svojimi účinkami sa blíži k barbiturantom s krátkym až stredným pôsobením. Za toxické prejavy etanolu v centrálnej nervovej sústave je zodpovedný predovšetkým acetaldehyd. Etanol sám o sebe je dôvodom, prečo ľudia radi pijú, zatiaľ čo acetaldehy...
|
|
0,1 |
4x |
|
Andragogika - Úvod do predmetu
Poznámky9 s. / 3. roč. / doc
1. Celoživotné vzdelávanie (life long education, life long learning)
Life long learning - používa sa vtedy, keď chceme zvýrazniť aktivitu samotného človeka
Historický vývoj celoživotného vzdelávania
- od vzniku ľudskej spoločnosti sa vždy výchova a vzdelávanie (edukácia) dotýkala všetkých jej členov, nielen detí a mládeže ale aj dospelých a starých
Pravek - opierame sa o dôkazy iných vied - napr. Archeológia, ktorá poskytuje dostatok dôkazov o tom, že život sa vyvíjal a komplikoval. Do...
|
|
0,1 |
25x |
|
Andragogika
Testy6 s. / 2. roč. / doc
Otazky+poznamky naTest na predmet Andragogika s Krystonom
Výchovu v vzdelávanie človeka skúma niekoľko vedných disciplín. Spolu vytvárajú určitý systém (systém vied o edukácií). Uvedený systém vychádza z dvoch základných kritérií:
1.ontogenetické hľadisko – detstvo, dospelosť, staroba
2.etymologické hľadisko – význam, pôvod pojmov
prvá edukačná veda – pedagogika (pais + agógé = dieťa + viesť) je veda o edukácií detí a mládeže.
Andragogika – (anér, andros + agógé = dospelý) veda o eduk...
|
|
0,1 |
6x |
|
Andragogika
Prednášky35 s. / 5. roč. / doc
1. Integrální pohled na život a práci dospělého:
Dospělý člověk je v zásadě vychovatelný, jelikož při jeho ovlivňování slovním působením, příklady, vzory a pod., působíme zejména na jeho citovou stránku osobnosti, na jeho chování, jednání, ale i na rozumovou stránku. Vzdělávaní dospělých definujeme jako proces cílevědomého a systematického zprostředkování a osvojení si lidských zkušeností, který je zaměřený na osvojení, upevnění vědomostí znalostí, zručností, zkušeností a návyků, rozvoj sc...
|
|
0,2 |
1x |
|
Andragogika
Prednášky34 s. / 5. roč. / doc
Dospělý člověk je v zásadě vychovatelný, jelikož při jeho ovlivňování slovním působením, příklady, vzory a pod., působíme zejména na jeho citovou stránku osobnosti, na jeho chování, jednání, ale i na rozumovou stránku. Vzdělávaní dospělých definujeme jako proces cílevědomého a systematického zprostředkování a osvojení si lidských zkušeností, který je zaměřený na osvojení, upevnění vědomostí znalostí, zručností, zkušeností a návyků, rozvoj schopností, pracovních a společenských forem chování a...
|
|
0,2 |
0x |
|
Andragogika
Vypracované otázky27 s. / 2. roč. / doc
1. Integrální pohled na život a práci dospělého
Koncept integrální andragogiky rozpracoval doc. Vladimír Jochmann z katedry sociologie a andragogiky FF UP, který pojímá andragogiku jako všestrannou starostlivost o člověka. Vyjadřuje nový obsah andragogiky, její intergraci s personálními činnostmi a se sociální pedagogikou a kulturologií.
Předmětem andragogiky jsou všechny faktory, které jsou součástí procesu výchovy: všechny záměrné i nezáměrné faktory výchovného procesu, sám výchovný p...
|
|
0,2 |
10x |
|
Andragogika
Vypracované otázky32 s. / 5. roč. / doc
1.Integrálny pohľad na život a prácu dospelého
Koncept integrálnej andragogiky rozpracoval doc. Vladimír Jochmann z katedry sociologie a andragogiky FF UP, ktorý poníma andragogiku ako všestrannú starostlivosť o človeka. Vyjadruje nový obsah andragogiky, jej intergráciu s personálnymi činnosťami a so sociálnou pedagogikou a kulturológiou. Predmetom andragogiky sú všetky faktory, ktoré sú súčasťou procesu výchova: všetky zámerné aj nezámerné faktory výchovného procesu, sám výchovný proces a pros...
|
|
0,3 |
6x |
|
Základy andragogiky - Palán
Skriptá204 s. / - roč. / pdf
Skriptá - základy andragogiky - Zdeněk Palán
|
|
3,1 |
41x |
|
Aktuálne problémy súčasnej pedagogiky
Prednášky5 s. / - roč. / doc
Prednáška pojednáva o problémoch, pred ktorými stojí súčasná pedagogika a hodnotí príčiny ich vzniku:
Aktuálne problémy súčasnej pedagogiky
Kritike súdobej školy ako celosvetový problém.
• Príčiny kritiky školy v poslednom desaťročí
• Výhrady k škole ako k inštitúcii
• Vyhrocujúce sa rozpory vnútorného života školy
Literatúra: Ján Turek: Zvyšovanie efektívnosti vyučovacieho procesu
Jarmila Skalková: Obecná didaktika
detto Za ...
|
|
0,1 |
16x |
|
Základné definície sociálnej andragogiky
Poznámky7 s. / - roč. / doc
Kazuistitka – prípadová štúdia
- z anglického case study
Je to výskumná metóda v empirickom pedagogickom alebo andragogickom výskume, ktorou sa skúmaniu podrobuje jednotlivý prípad (klient), detailne opísaný a vysvetľovaný na základe hlbokého poznania podstaty prípadu. Údaje obsiahnuté v kazuistike majú súkromný charakter a preto pri ich publikovaní je potrebné zachovať anonymitu opisovanej osoby. Táto metóda sa začala využívať v medicíne, v práve a prenikla do edukačnej teórie a praxe.
|
|
0,1 |
2x |
|