Inkvizícia: Prenasledovanie čarodejníc
Semestrálna práca8 s. / 1. roč. / doc
Povery majú takú istú históriu ako ľudstvo samo. Viera v kúzla, v nadprirodzenú moc a nadprirodzené vlastnosti niektorých ľudí bola rozšírená už v prvobytnej spoločnosti i v staroveku. Takíto ľudia boli všeobecne vážení a niekde im prisudzovali božské vlastnosti. Predpovedali budúcnosť, hádali, uzdravovali, asistovali pri božích súdoch, zrejme len preto, že ľud veril v ich nadprirodzené vlastnosti, veril, že sa stýkajú s božstvami. Avšak v krajine, v ktorej národ veril v jediného Boha a kde sa v...
|
|
0,1 |
6x |
|
Levoča a jej významné pamiatky
Semestrálna práca6 s. / 1. roč. / docx
Okolie Levoče osídlil človek už v predhistorických dobách a v samom chotári možno hovoriť o osade už v 11. alebo 12. storočí. Z nej možno odvodiť vznik dnešnej Levoče, ktorá sa prvý raz spomína roku 1249, keď tatársky vpád zničil starú Levoču. Výhodná poloha – na križovatke ciest z Pobaltia na Balkánsky polostrov a z východných krajín na západ – umožňovala všestranný rast mesta, o ktorom svedčí veľkosť jeho historického jadra s pravidelným priestranným námestím. K rozvoju prispeli aj privilégiá ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Prekliatie Salemu: Čarodejnícke procesy v Connecticute
Semestrálna práca9 s. / 1. roč. / docx
Úvod
Prvýkrát bol zločin čarodejníctva uvedený v zákone počas panovania kráľovnej Alžbety Prvej (1558 – 1603). Penalizácia čarodejníctva bola vyjadrením Božieho práva, ako je aj napísané v knihe Exodus 22:18 („Čarodejnicu nenecháš nažive!“ ) alebo Levitikus 20:27 („Ak niektorý muž alebo žena bude mať v sebe schopnosť vyvolávať duchov alebo schopnosť vykladačstva, musia umrieť. Ukameňujú ich a ich krv bude na nich.“ ). Tieto zákony mali za čias Mojžiša zabrániť podvodníkom odvracať ľudí od viery...
|
|
0,1 |
1x |
|
Ľudová kultúra v stredoveku a renesancie
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Jedna z hlavných tendencií groteskného obrazu tela smeruje k tomu, aby sa ukázali dve telá v jednom: jedno je telo rodiace a umierajúce, druhé je počaté, donášané, rodiace sa. Z jedného tela sa vždy v nejakej forme a stupni vynára iné, nové telo.
Tiež vek tohto tela sa pohybuje prevažne v maximálnej blízkosti narodenia alebo smrti. Svojou tendenciou (možno povedať na rozmedzí oboch typou) sa obe telá zjednocujú v jedno. Jedinec je tu predstavený v momente pretavovania- ako už umierajúci a ešte ...
|
|
0,1 |
6x |
|
Úvod do kultúrnej a sociálnej antropológie
Seminárna práca4 s. / 1. roč. / doc
KULTÚRA A ĽUDSKÁ SITUÁCIA
Odborníci sa rozchádzajú v názore na ľudskú podstatu ale celkovo ju môžeme rozdeliť do dvoch hlavných kategórií: na tie, ktoré tvrdia, že ľudia sú produkty výchovy, a na tie, ktoré nás považujú za plod neovplyvniteľnej biologickej dedičnosti.
Podľa prvého názoru je človek a jeho myslenie plastické, tvarovateľné a temer stopercentne sformované v priebehu života. Ľudia sú teda tabula rasa nepopísané stránky, neskôr nezmazateľne poznamenané otlačkom da...
|
|
0,1 |
17x |
|
Zakopanská architektúra a zakopanský architektonický štýl
Semestrálna práca10 s. / - roč. / doc
Zakopane je pomerne mladým mestom: najstaršie zachované pamiatky majú nie viac ako 150 rokov. Strediskom, dokumentujúcim skupinu pamiatok z najstaršieho osídlenia, sú Kužnice, ktoré okrem iného boli aj priemyselným centrom. V súčasnosti sú mestskou časťou Zakopaného a sú známe hlavne preto, že je tam dolná stanica lanovky na Kasprov vrch a tiež začiatky viacerých turisticky značkovaných ciest. Na začiatku a v polovici 19. storočia boli Kužnice plné života- v týchto miestach bolo viacero hút, v k...
|
|
0,4 |
1x |
|
Bytie človekom
Seminárna práca4 s. / 1. roč. / doc
Druh Homo sapiens má spoločných predkov, základné genetické vybavenie a je nositeľom kultúry a jazyka vo všetkých svojich obmenách, a aj napriekom rozdielom má celé ľudstvo niektoré spoločné rysy. K výhodám vysokej inteligencie patrí bohatstvo, ktoré nám kultúra dáva. Negatívom je naše jasné uvedomovanie si vlastného ja ako nezávislej entity, ktorá je obmedzená telom a oddele
ná od ostatných ľudí.
Vedomé spredmetnenie ja so sebou prináša rozdelenie sociálneho priestoru na „ja“, „iná/ý“ či „...
|
|
0,1 |
0x |
|
Smiechová kultúra
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Rebelais je u nás zo všetkých veľkých spisovateľov svetovej literatúry najmenej populárny, preštudovaný a docenený. Belinskij ho označil za génia „Voltaira 16. storočia“ a jeho dielo za jeden z najlepších románov starej doby. Rebelais je najzložitejším zo všetkých klasikov ideového umeleckého vnímania a hlboko preniknúť do oblastí ľudovej smiechovej tvorby.
Ľudový smiech a jeho formy sú najmenej preskúmanou oblasťou ľudového tvorenia a jej minulosť ostáva ešte neodhalená.
Všetky prejav...
|
|
0,1 |
13x |
|
Ideové zdroje sociálnej a kultúrnej antropológie
Semestrálna práca6 s. / 1. roč. / doc
Ideové zdroje sociálnej a kultúrnej antropológie môžeme nájsť v prácach vedcov, ktorí sa zaoberali štúdiom sveta ,,tých druhých.“ So snahou zhrnúť sociálny svet v pojmoch ,,my“ a ,,oni“ sa stretávame vo všetkých spoločnostiach. V minulosti cudzie kmene a spoločnosti boli označované ako ,,nepriatelia“, ,,všiváci“ a pod. S analogickým prístupom k diferenciácii sociálneho sveta sa môžeme stretnúť v antickom staroveku, ktorý mal pre cudzincov pomenovanie ,,barbar“.
|
|
0,1 |
12x |
|
Dopad poňatia kultúry na poňatie človeka
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Clifford Geertz začína svoj výklad dopadu poňatia kultúry na poňatie človeka poznámkou francúzskeho antropológa Lévi-Straussa, že vedecké vysvetlenie nespočíva, ako sme sa učili, v redukovaní zložitého na jednoduché. Spočíva skôr v nahradení menej zrozumiteľnej zložitosti zložitosťou zrozumiteľnejšou.
|
|
0,1 |
2x |
|
Mágia
Semestrálna práca13 s. / - roč. / doc
Slovo mágia pochádza z Perzie,kde mágovia boli pôvodne príslušníkmi kňazskej kasty. Tátokasta vyznávala Zoroastrovo učenie. Uctievali oheň a živly, zaoberali sa liečením, zákonodarstvom a písomníctvom.
Slová MÁG, MÁGIA nadobudli neskôr význam čarodejník, čarodejníctvo. Stalo sa to v období Rímskej ríše, keď učenie mágov z Perzie preniklo aj do Európy.
James George Frazer, anglický kultúrny antropológ, mágiu ako kultúrny fenomén podrobne analyzoval. Charakterizoval ju ako falošný systém prírodn...
|
|
0,1 |
11x |
|
Etnicita, kultúra a hranice
Referát6 s. / 1. roč. / doc
Autorka v svojich teóriách uvažuje o koexistencii etnických skupín. Zaoberá sa daným problémom z dvoch hľadísk. Najskôr rieši strednú Európu ako región, kde žije mnoho početných a rôznych skupín. Toto spolužitie existovalo od pradávna a otázky koexistencie sa riešili a nastoľoval ich každodenný život. Druhým hľadiskom sa pokúša na základe materiálu z terénnych výskumov v hraničnej oblasti ukázať, aké bolo spolužitie ľudí na mikrosociálnej úrovni, akú úlohu hrala etnicita vo vzájomných vzťahoch ...
|
|
0,1 |
2x |
|
Peniaze a očistec
Seminárna práca2 s. / 1. roč. / doc
Cirkev a svetské autority úžerníkov vyzývali : „Vyber si: peniaze alebo život.“ Ale úžerník si myslel : chcem „peniaze aj život.“. Úžerníci, ktorí nekonali pokánie a v okamžiku smrti si radšej ponechali úžerou získané peniaze a vysmievali sa sľubovanému peklu, boli určite v menšine. Nastáva tu otázka či si ich vlastne nevymyslela cirkevná propaganda, aby lepšie dosiahli svoje ciele. Úžerníkovi, ktorý sa nekajal skôr chýbala predvídavosť a smrť ho nečakane prekvapila alebo bol naopak optimistom,...
|
|
0,1 |
0x |
|
Antropológia (skenované poznámky)
Poznámky6 s. / 1. roč. / doc
1.krajina, les
2.meštiansky typ domov
3. Základné typy Gotiky
4. Sakrálna architektúra
|
|
0,5 |
1x |
|
Slovenské parky a záhrady
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Záhrady a parky sú historicky doložené zo staroveku a stredoveku, no iba niektoré, tie najvýznamnejšie novoveké sa zachovali až podnes. Existencia záhrady závisí od človeka, ktorý ju musí chrániť pred rozpínavosťou vitálnejších domácich druhov, pred nepriazňou miestneho podnebia, pred škodlivými živočíchmi...
|
|
0,1 |
3x |
|
Osobnostné vzorce
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Zygmunt Bauman uvádza štyri kultúrne osobnostné vzorce (symboly), či typy správania sa postmoderného človeka: flákač, tulák, turista a hráč (Bauman, 1995, s.40an).
Flákač. Obraz flákača sa stal (vďaka Walterovi Banjaminovi, ktorý prevzal tento obraz od Ch. Baudelaira) hlavným symbolom už modernej existencie človeka, štandardnou súčasťou opisu a analýzy mestskej kultúry.
|
|
0,1 |
5x |
|
Priestorová skladba miestnych obcí
Seminárna práca4 s. / 1. roč. / doc
K podstatným znakom mesta patrilo v stredoveku mestské opevnenie, ktoré si smeli postaviť len kráľovské mestá. Toto povolenie udeľoval len panovník a to osobám šľachtického pôvodu a svojim mestám, teda mestám na kráľovskej pôde. Mestské opevnenie bolo popri svojej úžitkovej funkcii, výrazom mestských slobôd podobne ako radnica.
|
|
0,1 |
1x |
|
Duchovné základy ľudového staviteľstva
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Ak má veda svoj obzor vedomostí pozorovať, opisovať, vysvetľovať a dôjsť k záverom teoretického i praktického rádu, to možno jasne demonštrovať v národopise. Národopis vyšiel ako samostatná vedecká disciplína.
|
|
0,1 |
1x |
|
Ľudový dom
Seminárna práca4 s. / 1. roč. / doc
Aký dom stál ďalej k východu, v Malohonte a v Gemeri, dnes už dobre nevieme; plynulá súvislosť hlineného domu, ktorú tu sledujeme až zo strednej Moravy, sa náhle prerušuje. Spôsobila to osvietenská horlivosť gemerských intelektuálov v jozefínskom období.
|
|
0,1 |
0x |
|
Erby a heraldika (Antropológia)
Referát4 s. / 1. roč. / zip
heraldika je náuka o erboch, erb je približne od 13. sotorčia spojený s nástupom úplnej mestskej samosprávy s fungujúcou administratívou...
|
|
0,4 |
2x |
|
Vývoj mestských erbov od 16. storočia
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Heraldický prejav miest, ako sa vykryštalizoval v 15. storočí pretrváva až do 18. Storočia. Obdobie medzi týmito storočiami je síce obdobím kvantitatívneho narastania heraldických prejavov miest.
|
|
0,1 |
0x |
|
Peniaze a život - Očistec
Referát4 s. / 1. roč. / doc
C irkev aj svetské autority vyzývali úžerníkov : „Vyber si : peniaze alebo život“. Ale úžerníci si mysleli : „Peniaze aj život“. Úžerníci, ktorí nevykonávali pokánie a v okamžiku smrti si vybrali peniaze a vysmievali sa sľubovanému peklu, boli v menšine.
|
|
0,1 |
0x |
|
Námestia a uličná sieť
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Všetky naše stredoveké mestá majú spoločné znaky v základnej štruktúre zástavby, ale navzájom sa odlišujú usporiadaním jednotlivých zložiek pôdorysu, tvarom námestí a ulíc, usporiadaním uličnej siete, polohou verejných budov a formou základných typov architektúr. Možno medzi nimi rozlišovať 2 základné typy
|
|
0,1 |
3x |
|
Roľníci a svätci (1. časť)
Referát3 s. / 1. roč. / doc
To, že svätec počas života obdržal dary, je už samo o sebe dôvodom k tomu, aby sa od neho požadovali zázraky. Princíp „ dar za dar“ je jedným zo základných princípov sociálnych vzťahov v barbarskej a ranne feudálnej spoločnosti, ako je vidieť rozšírili sa aj na vzťahy medzi laikmi a svätcami.
|
|
0,1 |
0x |
|
Obytné domy
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Sociálna štruktúra našich miest sa nezmenila ani v neskorom feudalizme. Základnými zložkami mestského obyvateľstva naďalej ostali remeselníci a kupci,profesie,ktoré vytvárali mestskú ekonomiku,ale aj vrstvy s rôznymi pomocnými prácami. Dôležitú funkciu malo poľnohospodárstvo.
|
|
0,1 |
0x |
|
Roľníci a svätci (2.časť)
Referát3 s. / 1. roč. / doc
O veštcoch a veštkyňách, ktorí k sebe priťahovali mnoho nevedomých ľudí,, hovorí Rehoř na nie jednom mieste. V atmosfére zázrakov žili v tej dobe všetci, od biskupov až po prostých vidiečanov, ku konaniu zázrakov boli však splnomocnený len svätci poverený cirkvou.
|
|
0,1 |
0x |
|
Roľníci a svätci (3.časť)
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Kapitoly určené nevedomému ľudu sú formulované jednoducho a nevyhýbajú sa ani drsnostiam. Takéto ja napríklad rozprávanie o vyhnaní zlého ducha z posadnutej ženy zvracaním, ktoré spôsobilo zásah svätého liečiteľa.
|
|
0,1 |
0x |
|
Erby - Heraldika
Poznámky4 s. / 1. roč. / zip
erb súvisi s fundum-pozemkovým vlastníctvom
aristokracia=najstaršie rody vo vnútri šlachty späté s výrazným podielom na moci v štáte a veľkým pozemkovým vlastníctvom
|
|
0,3 |
1x |
|
Rytierstvo
Referát2 s. / 1. roč. / doc
Rytierstvo dnes chápeme len ako veľmi zvláštny výhonok civilizácie, ktorý ani zďaleka neusmerňoval priebeh stredovekých dejín, ale bol naopak dosť druhoradým činiteľom v politickom a spoločenskom vývine vtedajších čias.
|
|
0,1 |
1x |
|
Peniaze a život
Referát4 s. / 1. roč. / doc
V románskom sochárstve je od 12. storočia úžerník zobrazovaný ako zločinec na pranieri. Táto povesť ho zaraďuje medzi zloduchov. Vstupuje tak medzi odstrašujúce príklady a do desivých príbehov, ktoré kazatelia vštepujú do podvedomia kresťanov.
|
|
0,1 |
0x |
|
Uličná sieť
Seminárna práca3 s. / 1. roč. / doc
V Stredoveku mali ulice miest najmä komunikačnú funkciu, ale zároveň členili zástavbu na menšie jednotky, domové bloky. Najväčší komunikačný význam mali ulice, ktorým prechádzali diaľkové komunikácie alebo ulice spájajúce námestie s diaľkovou cestou prebiehajúcou vedľa mesta.
|
|
0,1 |
0x |
|