Vybrané kapitoly z aplikovanej fyziky
Vypracované otázky11 s. / 1. roč. / doc
1 Všeobecne o fyzike a základné fyzikálne pojmy
1.1 Všeobecne o fyzike
Fyzike sa kedysi hovorilo prírodná filozofia, čím sa vyjadrovalo, že uvažuje o reálnom svete a skúma ho.
Fyzici sa usilujú porozumieť vesmíru a objasniť jeho zákonitosti od najmohutnejších a najvzdialenejších galaxií po najnepatrnejšie neviditeľné častice. Práca fyzikov je kombináciou teórie a experimentu. Urobia experiment a potom vymyslia hypotézu, založenú na určitom nápade, ktorá objasní výsledok pokusu. Potom sa...
|
|
0,1 |
30x |
|
Fyzika (laboratórne merania, prednášky, cvičenia, materiály na skúšku)
Prednášky50 s. / 1. roč. / rar
dynamika,kiematika,moment sily,elektrina - skúška, príklady, laboratórne merania
ukážka:2. DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Pojmy a veličiny: zotrvačnosť, hmotnosť, hybnosť, inerciálna vzťažná sústava, sila, superpozícia síl, impulz sily, práca, výkon, kinetická energia, potenciálna energia, mechanická energia, typy síl (tiažová, tlaková, trecia, odporová, ťažná, pružná)
Zákony a vzťahy: Newtonove pohybové zákony, vzťah zrýchlenia a sily, zmena hybnosti a impulz sily, práca, výkon, kinetická a pote...
|
|
2,0 |
20x |
|
Aplikovaná fyzika - ozubený prevod - prezentácia
Prezentácia14 s. / 4. roč. / pptx
S postupným zvyšovaním výkonov pracovných strojov a znižovaním ich hmotnosti a materiálovej náročnosti je nutné zabezpečiť vysokú spoľahlivosť a dlhú životnosť všetkých konštrukčných celkov, ale hlavne najviac namáhaných strojových súčiastok.Medzi veľmi namáhané celky patria ozubené súkolesia, na ktoré sú kladené zvlášť vysoké nároky na životnosť a spoľahlivosť. So zvyšovaním rýchlosti totiž rastú aj prídavné dynamické sily v ozubení, čo sa prejavuje rastom vibrácií a hluku. So zvyšovaním zaťaže...
|
|
1,0 |
0x |
|
Vyriešené a rozkreslené príklady z Aplikovanej fyziky
Výpočet11 s. / 1. roč. / docx
Prehľadne vyriešené a rozkreslené príklady z fyziky. Znenia úloh riešených príkladov:
Mechanika hmotného bodu
1. Pri vyšetrovaní dopravnej nehody sa zistilo, že vodič ihneď po nehode zastavil vozidlo konštantným brzdením na dráhe 150 m za 15 s. Zistite, či vodič pred brzdením prekračoval povolenú rýchlosť v obci 60 km.h-1.
2. Hmotný bod sa pohybuje rovnomerne po kružnici s polomerom R = 2 m uhlovou rýchlosťou = 10 s-1. Vypočítajte periódu, frekvenciu a dostredivé zrýchlenie tohto pohybu...
|
|
0,1 |
53x |
|
Aplikovaná fyzika
Prednášky50 s. / 1. roč. / doc
Ak zhrnieme výsledky najnovších prieskumov a zhodnotíme súčasný stav výučby fyziky a záujem žiakov o ňu, ovládne nás pesimizmus. Aj keď si žiaci uvedomujú jej dôležitosť v celkovej príprave pre život, prevažne hodnotia fyziku ako neobľúbený predmet. Prevláda nezáujem o fyziku ako vyučovací predmet len v našej krajine? V roku 1984 sa v meste Kiel konalo medzinárodné sympózium Záujmy v prírodovednom a technickom vzdelávaní, na základe ktorého bol vypracovaný prieskum F. Golaba - Záujem mládeže o f...
|
|
3,0 |
35x |
|
Aplikovaná fyzika (60 vypočítaných príkladov)
Výpočet15 s. / 1. roč. / doc
1. zrýchlenie hmotného bodu pri jeho priamočiarom pohybe klesá zo začiatočnej hodnoty a0 = 10 m.s v čase t0 = 0 s, na nulovú hodnotu v čase t1 = 20 s. Aká je rýchlosť hmotného bodu v čase t2 = 10 s a akú dráhu za tento čas vykonal, keď v čase t0 = 0 s bol v pokoji?a0 = 10 m.s t1 = 20 s t2 = 10 s v = a.t = 10.20 = 200 m.s a = (v - v0)/ t1 = (200 - 0) /20 = 10 m.s potomv1 = a0.t1 = 10.10 = 100 m.s potoms = (1/2) . v. t = (1/2) . v1 . t1 = (1/2) . 100 . 10 = 500 m2. strela hmotnosti m = 20 g zasiah...
|
|
0,1 |
36x |
|
Riešené príklady z aplikovanej fyziky
Vypracované otázky13 s. / 1. roč. / doc
VYBRANÉ KAPITOLY Z APLIKOVANÉ FYZIKY
V priloženom súbore sa nachádza veľké množstvo vypočítaných príkladov z predmetu aplikovanej fyziky... 1.1. Kinematika hmotného bodu
1.1.1.Při vyšetřování dopravní nehody se zjistilo, že řidič hned po nehodě zastavil své vozidlo konstantním bržděním na dráze 150 m za 15s. Zjistěte, zda řidič před bržděním překračoval povolenou rychlost v obci 60 km/h.
|
|
1,0 |
44x |
|
Vodík a jeho vlastnosti
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / pptx
Hydrogenium - H• Ako neznámy plyn ho objavil už v roku 1671 Robert Boyle pri rozpúšťaní železa v kyseline chlórovodíkovej. • Jeho podstatu zistil až Henry Cavendish v roku 1766.• Ako prvý vodík pripravil Antoine Laurent Lavoisier rozkladom vody žeravým železom. • Lavoisier ho pomenoval zložením dvoch gréckych slov "hydór" (voda) a "gennaó" (tvorím) ako hydrogenium, čo znamená z vody stvorený.
|
|
0,3 |
1x |
|
Meranie tiažového zrýchlenia z dôb kmitov matemat. kyvadla
Meranie7 s. / 1. roč. / doc
Záver :
Úlohou v meraní bolo určiť tiažové zrýchlenie v jednotlivých prípadoch merania a zistiť hodnoty relatívnych chýb. Skúmali sme ako sa mení doba kmitu v závislosti od dĺžky kyvadla pre rôzne uhly. Chyby meraní mohli byť zapríčinené nedostačujúcimi podmienkami v laboratóriu. Tiažové zrýchlenie v prípade malých uhlov sme vypočítali , relatívna chyba v prípade malých uhlov vyšla 1,12%. Pri dĺžkach 0,2m a 0,4m boli nepresnosti merania zapríčinené ľudským faktorom, najmä neschopnosťou zabe...
|
|
0,2 |
6x |
|
Meranie VA-charakteristiky stabilizačnej diódy
Meranie6 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte VA-charakteristiky dvoch stabilizačných polovodičových diód v priepustnom a v závernom smere.
V pracovnej časti VA-charakteristiky každej diódy si zvoľte pracovný bod a vypočítajte v ňom statický a dynamický odpor diódy.
Z katalógu vypíšte potrebné údaje o diódach a počas celého merania ich dodržujte.
|
|
0,2 |
3x |
|
Meranie elektrických spotrebičov
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Základnú informáciu o vlastnostiach elektrického prvku dáva pomer napätia (U) a prúdu (I). Ak vynesieme tieto veličiny do grafu, dostávame voltampérovú charakteristiku I=f(U), resp. ampérvoltovú charakteristiku U=f(I). Podľa tvaru tejto charakteristiky delíme prvky na lineárne a nelineárne. Smernica zostrojená k voltampérovej charakteristike v danom bode určuje vodivosť elektrického prvku v danom bode. Smernica zostrojená k ampérvoltovej charakteristike v danom bode určuje odpor elektrického prv...
|
|
0,7 |
0x |
|
Meranie kapacity predložených kondenzátorov VA-metódou
Meranie4 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte kapacitu predložených kondenzátorov VA-metódou.
Výsledky porovnajte s hodnotou kapacity, ktorú zmeriame priamou metódou.
Teoretický rozbor:
Kapacita je charakteristická vlastnosť kondenzátora, ktorá sa prejavuje iba v obvodoch so striedavým prúdom. Priamou metódou ju meriame pomocou R-L-C mostíka.
|
|
0,1 |
13x |
|
Meranie vlastností sériového rezonančného obvodu
Meranie3 s. / 1. roč. / doc
Keď preteká obvodom striedavý prúd, a v obvode je zapojený kondenzátor, alebo cievka, alebo oba prvky, výsledný prúd bude mať voči napätiu určitý fázový posun. Pri určitej frekvencii však tento posun zaniká, teda prúd a napätie sú vo fáze. Nastáva takzvaná rezonancia.
|
|
0,2 |
3x |
|
Systémy a štruktúry
Semestrálna práca18 s. / 2. roč. / doc
Linearny systém so stálymi koeficientmi môže byť rôzne popísaný. V časovej oblasti rozdielova rovnica, ktora by mohla existovať v danom stavovom-obdobi záznamu, alebo impulzova odpoved nesie celu informaciu.
|
|
0,7 |
0x |
|
Návrh parametrického stabilizátora so zenerovou diódou
Meranie2 s. / 1. roč. / doc
ÚLOHA: Navrhnite stabilizátor s Diódou 2NZ70 pre prúd o záťaže, meniaci sa od 10mA – 100mA ak predpokladáme zmenu napájacieho napätia 10%. Ak použijeme diódu bez chladenia je dovolený IDMAX= 200mA. Nakoľko zenerka pri malých prúdoch zle stabilizuje tak IDMIN volíme 20% z IDMAX. Z toho vyplýva, že IDMIN je 40mA. Výslednú VACH získame meraním.
|
|
0,1 |
0x |
|
Meranie na usmerňovačoch
Meranie6 s. / 1. roč. / doc
Usmerňovač je elektrický obvod, ktorý usmerňuje striedavé napätie. Vzniká pulzujúce jednosmerné napätie. Pulzujúci priebeh napätia sa vyhladzuje tzv. vyhladzovacím kondenzátorom. Kondenzátor sa pripája zásadne paralelne k záťaži. Je vždycky elektrolytický s čo najväčšou kapacitou. Jednocestný usmerňovač má výhodu že je lacnejší a ľahší, ale využíva iba jednu polvlnu striedavého prúdu a 1 dióda je elektricky namáhaná, čím sa skracuje jeho životnosť. Dvojcestný usmerňovač je síce drahší, ale využí...
|
|
0,1 |
4x |
|
Meranie vlastností tranzistora
Meranie2 s. / 1. roč. / doc
ÚLOHA: Zmerajte parametre a charakteristiky tranzistora KUY 12
a) Vstupnú charakteristiku
UBE=f.(IB) ale pri napätí UCE=6,8,10,12,14V
b) Zmerajte výstupné charakteristiky
IC=f.( UCE) pri prúde IB=3,6,9,12mA
c) Z výstupnej charakteristiky zostrojte prevodovú charakteristiku
pre napätie UCE=10 V
d) Zistite prúdový činiteľ zosilňovača pri zapojení so spoločným emitorom
keď UCE=6 v a prúd IE=0,2 až 1 A a zároveň vypočítajte prúdový činiteľ
|
|
0,1 |
2x |
|
Meranie výkonu jednosmerného prúdu
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Na odporovej záťaži zmerajte závislosť výkonu od pretekajúceho jednosmerného prúdu.
Závislosť spracujte graficky.
Pri Rz = elektrický motorček zistite ako sa dá meniť smer otáčania rotora a počet otáčok.
|
|
0,1 |
31x |
|
Meranie gravitačného zrýchlenia pomocou matematického kyvadla
Meranie3 s. / 1. roč. / doc
Matematické kyvadlo môžeme definovať, ako hmotný bod zavesený na nehmotnom vlákne.
|
|
0,1 |
12x |
|
Meranie na rezonančných obvodoch
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zistite rezonančnú frekvenciu obvodov:
1. obvodu R-L-C zostaveného zo známych prvkov
2. obvodu R-(L║C) zostaveného zo známych prvkov
Pre oba obvody zostrojte rezonančné krivky prúdov a vyznačte v nich rezonančnú frekvenciu. Nameranú hodnotu rezonančnej frekvencie overte pre každý obvod výpočtom.
|
|
1,6 |
8x |
|
Účinky dĺžky slov - projekt
Projekt18 s. / - roč. / doc
Pre ideálne podmienky (ak realizujeme s neobmedzeným) sa číslicový filter chová správne ako sa očakávalo od úpravy. V tomto výbere je jeden z účinkov číselných štruktúr komplexný a tak predstaviteľná rýchlosť v zvláštnych zariadeniach je použiteľná. Mimo to, výkon bude vždy ten istý.
Koeficienty ako aj dáta môžu byť realizované s konečnou dĺžkou slov. Kvantovanie koeficientov bude viesť prinajmenšom k viac alebo menej chybnému systému (rôzna frekvenčná odpoveď). Odklon od očakávaného výkonu bu...
|
|
0,3 |
0x |
|
Meranie trojuholníka výkonov
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte a vypočítajte potrebné veličiny pre zostrojenie trojuholníka výkonov pre záťaž, tvorenú kombináciou:
a) R1-(R-L), kde cievka bude s jadrom i bez jadra.
b) R1║(R-L), kde cievka bude s jadrom i bez jadra.
Záťaž tvorí žiarovka 100W/230V a cievka 500Ω, 1,4H s vyberateľným jadrom.
Meranie realizujte vždy pri rovnakom napätí 100V.
|
|
0,3 |
11x |
|
Meranie na tranzistore
Meranie4 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte výstupné charakteristiky predloženého tranzistora aspoň pre tri hodnotyvstupného prúdu.
Z výstupných charakteristík zostrojte prevodovú charakteristiku pre ľubovoľne zvolené napätie.
Zvoľte pracovný bod, ktorý zodpovedá zosilňovaču triedy A pre zadané UCC a RZ. V pracovnom bode vypočítajte prúdový zosilňovací činiteľ, výstupný odpor a stratový výkon tranzistora.
Z katalógu vypíšte potrebné údaje o tranzistore a počas celého merania ich dodržujte!
|
|
0,1 |
4x |
|
Meranie gravitačného zrýchlenia pomocou reverzného kyvadla
Meranie3 s. / 1. roč. / doc
Fyzikálne kyvadlo je teleso otočné bez trenia okolo vodorovnej osy prechádzajúcej mimo ťažisko telesa. Redukovanou dĺžkou fyzikálneho kyvadla nazývame dĺžku matematického kyvadla, ktoré má rovnakú dobu kmitu ako dané fyzikálne kyvadlo.
|
|
0,2 |
6x |
|
Meranie odporov nepriamou metódou
Meranie4 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte veľkosť predloženého odporu:
a) VA-metódou.
b) substitučnými metódami.
Teoretický rozbor:
Ohmický odpor je základná vlastnosť každého materiálu. Dá sa odstrániť iba umiestnením obvodu do prostredia s teplotou -273,15ºC, kedy nastáva stav supravodivosti-ohmický odpor sa rovná nule.
|
|
0,1 |
10x |
|
Meranie na dióde
Meranie7 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte VA charakteristiku dvoch spínacích polovodičových diód v priepustnom a závernom smere.
Z nameraných charakteristík zistite:
a) Ako sa rozdelí prúd pri paralelnej spolupráci oboch diód
b) Aké bude napätie na diódach pri ich sériovom zapojení
c) Vypočítajte, aké straty vznikajú na diódach pri zvolenom pracovnom bode
d) Vypočítajte statický a dynamický odpor oboch diód pri zvolenom pracovnom bode
Z katalógu vypíšte potrebné údaje o diódach a počas celého merania ich d...
|
|
0,2 |
4x |
|
Meranie na transduktore
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte prevodovú charakteristiku transduktora pre kombinácie:
a) U2 = 20V, Rz = 200Ω
b) U2 = 30V, Rz = 230Ω
Pre obe polarity riadiaceho prúdu.
Nameranú závislosť spracujte graficky a zistite z nej rozsah riadenia.
Určite, pri ktorej kombinácii U2 a Rz sa lepšie prejavujú riadiace účinky transduktora.
|
|
1,4 |
21x |
|
Európska norma upravujúca najvyššie prípustné hodnoty ožiarenia
Referát5 s. / - roč. / doc
V roku 1995 Európska komisia pre normalizáciu v elektronike (CENELEC) vypracovala návrh Európskej normy ENV 50166-1 pre nízke frekvencie 0 Hz – 10 kHz (7) a ENV 50166-2 pre vysoké frekvencie 10 kHz – 300 GHz (8). Doporučenia týchto noriem boli overované a prijímané v členských štátoch EÚ.
Základné limity týchto noriem sú podľa navrhovateľov stanovené tak, aby sa predišlo akýmkoľvek negatívnym dôsledkom EMP a sú špecifikované biologicky významnými veličinami – indukovanou hustotou prúdu pre fre...
|
|
0,2 |
0x |
|
Meranie elektrickej energie
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte elektrickú energiu, dodanú záťaži počas 30 minút. Meranie preveďte pomocou:
a) voltmetra a ampérmetra
b) wattmetra
c) elektromera
Prístroje budú zapojené v obvode súčasne.
Hodnoty z meracích prístrojov odčítajte v 5-minútových intervaloch.
Spracujte graficky závislosť elektrickej energie, určenej pomocou wattmetra, od času.
|
|
0,1 |
3x |
|
Kvantovanie hovoru
Seminárna práca11 s. / - roč. / doc
Vzorkovanie a kvantovanie (alebo A/D premena) časového priebehu hovoru je zaujímavý v digitálnom spracovaní hovoru, pretože je to prvý krok v ktorýchkoľvek systémoch digitálneho spracovania hovorov a pretože jedným zo základných problémov spracovania hovoru je digitálne kódovanie hovorových signálov pre digitálny prenos a ukladanie. Vzorkovania a kvantovanie signálov je obyčajne realizované systémom tvaru podľa obrázku 10.9. V technickom vybavení realizácie sú vzorky a pozastavenie okruhu vzorie...
|
|
0,2 |
0x |
|
Meranie na tyristore
Meranie6 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte tieto charakteristiky predloženého tyristora:
a) Spínací prúd IG riadiacej elektródy pre blokovacie napätie 2V až 30V
b) Záťažovú charakteristiku a prídržný prúd
c) Závernú charakteristiku pre IG=0A a IG=5mA
Z katalógu vypíšte potrebné údaje o tyristore a počas celého merania ich dodržujte!
|
|
0,1 |
9x |
|
Overovanie fázového posunu na RC obvode
Meranie3 s. / 1. roč. / doc
ÚLOHA: Zistite veľkosť fázového posunu na RC obvode pomocou
osciloskopu a pomocou matematického výpočtu. Meranie preveďte
pri piatich rôznych frekvenciách.
|
|
0,2 |
1x |
|
Meranie výkonov striedavého prúdu
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Zadanie úlohy:
Zmerajte prúd, napätie a výkon obvodu pri rôznych troch zaradených impedanciách: R, L, C, R║C.
Vypočítajte fázový posun a nakreslite fázové diagramy pre jednotlivé typy záťaže.
|
|
0,3 |
3x |
|
Meranie Faraddayovej konštanty
Meranie4 s. / 1. roč. / doc
Faraddayov zákon: Množstvá látok vylúčených alebo inak chemicky zmenených prechodom elektrického prúdu elektrolytom je úmerné prejdenému elektrickému náboju. Teda m = k . Q
|
|
0,1 |
0x |
|
Overenie platnosti Boyle-Mariottovho zákona
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Boyle-Mariottov zákon vyjadruje závislosť stavových veličín pri izotermickom deji, to znamená, že súčin objemu a tlaku je za stálej teploty konštantný
|
|
0,1 |
3x |
|
Meranie na jednosmernom stabilizátore
Meranie3 s. / 1. roč. / doc
ÚLOHA:
Zmerajte charakteristiky parametrického a spätno-väzbového
stabilizátora napätia:
a) charakteristiku naprázdno U2 = f(U1), keď I2 = 0
b) charakteristiku pri zaťažení konštantným prúdom I2 = konšt. U2 = f(U1)
c) výstupnú (zaťažovaciu) charakteristiku U2 = f(I2) pri U1 konšt.
|
|
0,1 |
1x |
|
Meranie hĺbky amplitúdovej modulácie osciloskopom
Meranie2 s. / 1. roč. / doc
Zmerajte koeficient hĺbky amplitúdovej modulácie ´m´ osciloskopom metódou časového rozvinutia signálu pre zadané hodnoty modulačného napätia UM, a určite, či je modulácia symetrická.
|
|
0,3 |
3x |
|
Meranie ohybu svetla na optickej mriežke
Meranie3 s. / 1. roč. / doc
Optická mriežka je sklenená doska, do ktorej sú vyryté rovnobežné, rovnako vzdialené vrypy. Vzdialenosť stredov dvoch susedných vrypov „d“ (mm) sa nazýva mriežková konštanta. Jej prevrátená hodnota udáva počet vrypov na 1 mm.
|
|
0,1 |
2x |
|
Meranie kapacity kondenzátora
Meranie2 s. / 1. roč. / doc
ÚLOHA: Zmerajte kapacitu predložených kondenzátorov nepriamou metódou
a nameranú hodnotu porovnajte s hodnotou kapacity uvedenou na
kondenzátore.
ROZBOR ÚLOHY: Skutočný kondenzátor má náhradnú schému
Paralelného RC obvodu.
|
|
0,1 |
6x |
|
Meranie výkonu striedavého prúdu
Meranie5 s. / 1. roč. / doc
Teoretický rozbor:
Sú definované 3 druhy výkonov:
P- činný výkon
Q- jalový výkon
S- zdanlivý výkon
|
|
0,3 |
2x |
|