Dejiny českého a slovenského divadla - ŠTUDENTSKÝ PROJEKT - spojenie projektov celého ročníka
Projekt154 s. / 5. roč. / doc
DEJINY SLOVENSKÉHO DIVADLA Špecifiká vývinu slovenského divadla2.1 Oneskorený vývin slovenskej divadelnej kultúry2.2 Kontakty s inými kultúrami2.3 Vzťah ochotníckehoh a profesionálneho divadla2.4 Cesty tvorcov k profesionálnej réžii2.5 Herectvo - koruna slovenského divadla2.6 Periodizácia vývinu slovenského divadla2.1 Oneskorený vývin slovenskej divadelnej kultúry→2.1.1 Historické dôvody oneskorenosti Ako najvýznamnejšie a historicky podmienené dôvody oneskorenosti vývinu sa dajú označiť: tzv. „...
|
|
2,9 |
3x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - vypracované otázky na skúšku v I. semestri
Vypracované otázky4 s. / 1. roč. / doc
1. Divadelný život na Slovensku v období stredoveku. (Vznik a vývin divadelných foriem a žánrov, strediská divadelného života.)Náb.div: mesto sv/ Hronský Beňadikresurekčný trop (úryvok o vzkriesení- st. Gallen, na Sl- prayov kodex, nitriansky kodex, boží hrob. Benediktíni, Náb. div. priberá svetské prvky- postava mastičkára, žánre: vianočné hry (ludus nativitatis), veľkonočné hry (ludus paschalis), morality Svetské divadlo- profesionály, jokulátori, minnesängeri, trubadúri, truveri. V slovanskom...
|
|
0,1 |
2x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - ŠTUDENTSKÝ PROJEKT - II. časť - spojenie projektov celého ročníka
Projekt91 s. / 2. roč. / doc
Slováci v porovnaní so susednými malými národmi bolo v nevýhodnom postavení. Na rozdiel od Maďarov a Čechov nemali Slováci žiadny vlastný štátny historický vývin, na ktorý by mohli nadviazať, nemali vlastný spisovný jazyk, a - pochopiteľne - žiadnu vlastnú (slovensky hovoriacu) šľachtu. Na rozdiel od historicky či stavovsky oprávneného národného povedomia Maďarov či Čechov, slovenský národ v tomto období ešte len začína mať „pocit samostatnej etnickej identity“.(Pozn. zdroj). Národné obrodenie n...
|
|
1,2 |
1x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - České národné obrodenie - REFERÁT
Referát6 s. / 1. roč. / doc
České národné obrodenienevýhody Česka: nemali česky hovoriacu šľachtu, hlásili sa k Rakúšanom, mali historicitu-obdobie Českého štátuČeské národné obrodenie (ČNO) - ukončené v roku 1850, ale národné snahy pokračovali, základný kameň - České národné divadlo: 1868divadlo zohralo veľkú úlohu - priorita NO2 výhody oproti Slovákom: historicita+jazyk na vyššej úrovni (biblická čeština)+ česko-nemecký kontext - divadlo sa formovalo už na profesionálnej bázeFázy ČNO1. obdobie učeneckého záujmu (1770-180...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - Klicpera VS Chalupka - porovnanie - referát
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Veľkou zaujímavosťou u Jána Chalupku je fakt, že ako prvý slovenský dramatik písal okrem drám aj obranné spisy zamerané na obranu slovenčiny. V jeho tvorbe vieme objaviť aj duchovnú poéziu a kázne, vychádzame z toho, že povolaním bol učiteľ a kňaz. Ján Chalupka, ako znalec mnohých jazykov, písal aj cudzojazyčné diela, napríklad v nemčine napísaný román Bendegúz. Jeho tvorba je však prevažne dramatická, konkrétne komediálna. V tvorbe Václava Klimenta Klicperu môžeme postrehnúť nielen väčší počet...
|
|
0,1 |
3x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - Maryša z pohľadu Strniska a Morávka
Seminárna práca4 s. / 2. roč. / doc
Po prečítaní päťdejstvovej sociálnej drámy Alojza a Viléma Mrštíkovcov sa oplatí pozrieť si inscenáciu s dvomi odlišnými réžijnými koncepciami. Mariša bola niekoľkokrát úspešne uvádzaná v rodnej Českej republike a niekoľkokrát aj u nás, na Slovensku, možno práve preto, že napriek zasadeniu deja na vidiek, napriek času, ktorý uplynul od doby, do ktorej je Mariša zasadená, hlavý problem, a teda nesloboda mladej ženy a jej následný únik od týchto problémov trestným činom, je ešte stále aktuálny aj ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - Kyrmezerova komédia o bohatci a Lazarovi - Na javisko či do archívu s ňou?
Seminárna práca2 s. / 1. roč. / doc
Nebolo pre mňa vôbec jednoduché prečítať Komediu českú o bohatci a Lazarovi. Dôvodom nebol ani tak jazyk, ktorým je dielo napísané, ako dva iné faktory. Prvým je fakt, že Kyrmezerom spracovaný biblický príbeh poznám vďaka výchove v katolíckej rodine. Druhým faktorom je fakt, že som knihu Divadelné hry Pavla Kyrmezera čítala SKUTOČNE od začiatku. Znamená to, že som neobišla úvod Mileny Cesnakovej - Michalcovej, ktorý bol pre mňa na jednej strane extrémne prínosný v pochopení niektorých detailov d...
|
|
0,1 |
2x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - Pietrove Statky zmätky (J.G. Tajovský) - SEMINÁRNA PRÁCA
Seminárna práca3 s. / 5. roč. / doc
Videli sme pôvodnú televíznu inscenáciu divadelnej hry Jozefa Gregora Tajovského z roku 1973 v réžii Miloša Pietora. Dráma zo slovenskej dediny na prelome 19. a 20. storočia, v ktorej autor ukazuje nezmyselnosť spájania ľudských osudov kvôli majetku. Autor v hre ukázal, ako je majetok schopný opantať celé myslenie a konanie skupáňa Palčíka a jeho ženy Mary. Nahovorili chudobných Ľavkovcov (Magda Paveleková, Eduard Bindas), aby im dali syna Ďurka (Juraj Kukura) akoby za vlastného a oženia ho so Z...
|
|
0,1 |
2x |
|
Dejiny českého a slovenského divadla - A čo na to Sládek? - seminárna práca
Seminárna práca2 s. / 2. roč. / doc
Nemožno jednoznačne zhodnotiť, či sa režisér Milan Sládek chopil Kyrmezerovej komédie O bohatci a Lazarovi z vyslovene ,,správnej´´ strany. Jednoznačne však môžeme konštatovať, že z hry urobil skutočne kvalitnú komédiu. Zosmiešniť boháča neskorým príchodom údajných priateľov a faktom, že ho jeho vlastná žena podvádza s jedným zo služobníkov, to bol jeden zo Sládkových správnych ťahov ako podčiarknuť a aktualizovať komiku Kyrmezerovho diela. Avšak komiku hre dodáva aj zachovanie pôvodného jazyka ...
|
|
0,1 |
1x |
|