Žilinské reálne gymnázium
Semestrálna práca27 s. / 1. roč. / doc
V Žiline, v meste z ktorého pochádzam sú tri gymnáziá. Dve štátne a jedno cirkevné. V minulosti existovalo iba jedno. Jeho história je pomerne obsiahla a zaujímavá. Názov školy nebol vždy rovnaký. Gymnázium sa vyvíjalo v súlade s vývojom doby. Aj jeho históriu písali ľudia, ktorí v meste žili, pracovali a študovali.Gymnázium ako stredná škola je dôležitým článkom nášho školského systému. Je to všeobecnovzdelávacia škola, ktorá poskytuje študentom široké spektrum poznatkov z rôznych oblastí príro...
|
|
0,2 |
5x |
|
Školstvo na Slovensku v období neskorého feudalizmu
Seminárna práca11 s. / 1. roč. / doc
Jedná sa o seminárnu prácu na predmet Dejiny pedagogiky. Táto téma je veľmi zaujímavá. V našej knižnici sme sa dostali k takejto knihe, ktorá nás zaujala. V práci analyzujeme problematiku školstva na Slovensku v období neskorého feudalizmu. Práca sa skladá z 1 kapitoly, 8 podkapitol. Druhá podkapitola sa skladá z 2 častí. Tretia podkapitola sa skladá z 2 častí. Piata podkapitola sa skladá z 2 častí. V práci sme použili literárnu, komparatívnu a historickú metódu.
|
|
0,1 |
5x |
|
Dejiny pedagogiky - poznámky z prednášok
Poznámky14 s. / 1. roč. / docx
1. PrednáškaDP sú vedná disciplína pedagogiky, kt. skúma vývoj výchovy a vzdelávania od najstarších čias po súčasnosť. Prostredníctvom DP sú analyzované a spoznávané skúsenosti z oblasti výchovy a vzdelávania od najstarších čias po súčasnosť.DP majú 3 výrazné funkcie:1. TEORETICKÚ - prostredníctvom ktorej je možné poznávať podstatu výchovy a jej historické premeny.2. PROGNOSTICKÚ - kt. zdôrazňuje, že DP sú zdrojom podnetov a skúseností pri tvorbe modelov výchovnovzdelávacej práce a jej jednotliv...
|
|
0,1 |
3x |
|
Prešovské Evanjelické Kolégium
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
ÚvodNeďaleko chrámu sv. Trojice stojí budova jedného z najvýznamnejších školských ústavov a najvýznamnejšia pamiatka na protestantské školstvo v našich kultúrnych dejinách. O založení prešovského evanjelického kolégia rozhodli delegáti hornouhorských protestantských stavov na zasadnutí v Košiciach 18. marca 1665. Zamýšľali zriadiť vyššiu evanjelickú školu, ktorá mala byť dôstojnou protiváhou jezuitskej univerzity v Trnave. V nasledujúcom roku bol položený jej základný kameň a o ďalší rok na jese...
|
|
0,8 |
3x |
|
Erazmus Rotterdamský - seminárna práca
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / docx
Cieľom mojej seminárnej práce, je Vám bližšie priblížiť osobnosť dejín, významného humanistu 15. - 16. storočia - Erazmusa Rotteramského. Pokúsim sa Vám priblížiť jeho život, filozofiu a najvýznamnejšie diela. Dúfam, že touto seminárnou prácou rozšírim Vaše doterajšie vedomosti.
|
|
0,1 |
6x |
|
Matej Bell a jeho biografia
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Matej Bel (po maďarsky Bél Mátyás, po nemecky Matthias Bél) sa narodil 22.marca 1684, v Očovej neďaleko Zvolena. Pochádzal z roľnícko-mäsiarskej rodiny. Po otcovi sa volal Funtík.
Bol žiakom súkromných škôl v Lučenci, potom v Kalinove a Dolnej Strehovej.
Rodičia podporovali Mateja v štúdiách a hlavne jeho otec, ktorý videl v ňom veľký talent. Tak sa v roku 1695 dostal na banskobystrické gymnázium, potom na gymnázium do Bratislavy, ďalej do Vesprému a do Pápy. V roku 1704 sa vrátil do Ban...
|
|
0,1 |
4x |
|
Pramene pedagogiky a časopisy
Seminárna práca6 s. / 2. roč. / doc
Pri skúmaní pedagogických javov sa pedagogika opiera o historické a súčasné pramene.
Tieto pramene môžu byť ústnej, písomnej , hmotnej podobe
K historickým prameňom , ktoré sa využívajú hlavne v dejinách školstva a pedagogiky patria:
- názory klasikov pedagogiky, filozofov o výchove a vzdelávaní
- archívne materiály o vývoji výchovných a vzdelávacích inštitúcií
- archeologické výskumy, staršie literárne pamiatky, ktoré nadväzujú na výchovu a vzdelávanie.
- učebnice, učebné pomôcky, uče...
|
|
0,1 |
6x |
|
Výchova a vzdelávanie v otrokárskych despotciách - Grécko (600 - 338 pred Kr.)
Poznámky5 s. / 1. roč. / doc
Staroveké Grécko nebolo jednotným štátom. Mestá na pobreží mora a v údoliach hornatého vnútrozemia tvorili so svojím okolím mestské štáty (polis - obec, štát), ktoré mali osobitú správu. V 7.-6. storočí pred naším letopočtom zanikli zvyšky rodového zriadenia a upevnilo sa otrokárske spoločenské zriadenie. Šľachta a ostatní slobodní občania tvorili len nepatrnú menšinu obyvateľstva, ktorú často viac než desaťnásobne prevyšovala početnejšia trieda otrokov, ktorí mali celkom bezprávne postavenie. O...
|
|
0,1 |
26x |
|
Dejiny školstva a pedagogiky
Prednášky23 s. / 1. roč. / doc
Dejiny školstva a pedagogiky
základná pedagogická disciplína
jedna z najťažších disciplín
ideológia determinizuje zmeny názorov, chápanie človeka v každej spoločnosti
Úvod do dejín školstva a pedagogiky :
Dejiny školstva a pedagogiky- dejiny, školstva, výchovy a pedagogiky , sú jednou zo základných pedagogických vied.
Skúmajú vývoj pedagogických teórií a výchovno-vzdelávacej praxe v konkrétnych historických podmienkach od vzniku ľudskej spoločnosti až po súčasnosť, v kontexte s ...
|
|
0,2 |
10x |
|
Dejiny pedagogiky - zhrnutie
Poznámky8 s. / 2. roč. / docx
Pedagogika
Veda, ktorá sa zaoberá výchovou a vzdelávaním.
Výchova + vzdelávanie = edukácia
Výchova
Cieľavedomé, zámerné pôsobenie edukátora na edukanta s úmyslom byť vychovávaný
Úloha dejín pedagogiky
Skúmať vznik a vývoj výchovno-vzdelávacích a najmä škol. Inštitúcií v rozlič.hist. etapách a rozlič. geograf. celkov
Línie vývoja
1. Všeobecná (celosvetový vývoja)
2. Regionálna (štát, kraj)
Funkcie
1. Teoretická (prostredníctvom škol. sústav poznať proces vzdelávania)
2. Prognostická (...
|
|
0,1 |
4x |
|
Samuel Tešedík - dejiny pedagogiky
Seminárna práca4 s. / 1. roč. / doc
Historicky sa pedagogika utvárala ako veda o výchove detí, v súčasnosti je chápaná ako veda o výchove človeka. Výchova, ako zámerné formovanie človeka je činnosť existujúca od vzniku ľudstva. V predhistorických obdobiach tvorili dobré i zlé skúsenosti z výchovy detí a mládeže súčasť celkových rodových, kmeňových i rodinných tradícií. Postupne, s rozvojom spoločnosti a jej potrieb, sa rozvíjali aj otázky výchovy a pedagogické úvahy. Od začiatku novoveku, v období humanizmu, renesancie a reformáci...
|
|
0,1 |
26x |
|
Výchova, školstvo a pedagogické názory v starovekom Grécku a starom RÍME
Seminárna práca25 s. / 2. roč. / doc
Úlohou dejín školstva a pedagogiky je skúmať vznik a vývoj výchovno vzdelávacích, a najmä školských inštitúcii a názorov na výchovu a vzdelávanie, objavovať zákonitosti vývoja výchovy ako mimoriadne dôležitého javu života spoločnosti, a to v rozličných historických etapách vývoja spoločnosti a u rozličných geografických a národných celkov. Výchova je činnosť smerujúca k získaniu a zdokonaleniu schopností a vlastností človeka. Je sprostredkovanie schopností, zručností a postojov, ktoré jestvujú v...
|
|
2,8 |
23x |
|
Vplyv kresťanstva na výchovu
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Otrokársku spoločnosť vystriedala feudálna. Významné postavenie nadobúda šľachta spolu s duchovenstvom, teda svetskí feudáli a spolu s nimi aj cirkev. V starom Ríme narastá význam náboženstva. Kresťanstvo sa stáva vládnucim svetonázorom a štátnym nábožen-stvom. Veľmi ostro sa stavalo proti antike. Ľudská prirodzenosť sa pokladala za skazenú prvotným hriechom. Keďže moc bola v rukách cirkvi, cirkev rozvíjala školy a školský sys-tém.
|
|
0,1 |
4x |
|
Pedagogické názory J. J. Rouseau
Seminárna práca3 s. / 1. roč. / doc
Jean Jeacques Rousseau sa narodil 28. júna 1712 v Ženeve a zomrel 2. júla 1778 v Ermononville pri Paríži.Nebol len významným filozofom.Jeho pôsobenie je oveľa rozsiahlejšie a širšie - hudba, divadlo, poézia, filozofia, politika, pedagogika, prírodoveda, to všetko sú obalsti v ktorých pôsobil a do ktorých svojimi postojmi vniesol celkom nové ideály a hodnoty.Najhlbšie a najtrvalejšie brázdy však vyryl v oblasti filozofie, literatúry a pedagogiky.Myšlienky o výchove nachádzame už v Rousseaových ro...
|
|
0,1 |
25x |
|
Ján Amos Komenský
Životopis7 s. / 1. roč. / docx
Ján Amos Komenský sa narodil 28. Marca 1952 v neveľkom mestečku Nivnici na Morave v rodine člena jednoty takzvaných „českých bratov“. Meno Comenius, česky Komenský, dostal preto, lebo jeho rodičia pochádzali z mestečka Komny. V r. 1604 ako dvanásťročný po smrti rodičov a dvoch sestier úplne osirel. Ujala si ho istá príbuzná v Strážnici.
V školskom roku 1604/05 Komenský chodil do školy v Strážnici. Ako 16 ročný mladík postúpil na latinskú školu v Přerove. Už v Přerove prejavoval mimoriad...
|
|
0,1 |
5x |
|
Mária Terézia
Referát4 s. / 2. roč. / doc
Po nástupe na trón musela Mária Terézia obhajovať svoje nároky vojnami. Jej otec, rímsko-nemecký cisár Karol VI. ju síce ustanovil vládkyňou všetkých krajín habsburskej ríše, ale Prusku a Bavorsku sa takéto riešenie nepozdávalo. Snažili sa ukrojiť si z jej dedičstva niečo pre seba.
|
|
0,1 |
1x |
|
Ján Amos Komenský
Referát10 s. / 1. roč. / doc
P E D A G O G I C K Ý S Y S TÉM J.A.K O M E N S K É H O
Ján Amos Komenský žil a pracoval v období zložitých hospodárskych, politických a spoločenských pomerov, ktoré vládli v Európe koncom 16. a v 17.storočí, teda v období odumierajúcej feudálnej a rodiacej sa kapitalistickej spoločnosti. Meštianstvo sa stávalo vážnym politickým činiteľom.
V tom čase sa kládli aj základy novovekej kultúry. Vznikali nové názory v prírodných vedách, rodilo sa renesančné umenie. Charakteristickou vlastnosťo...
|
|
0,1 |
5x |
|
Dejiny pedagogiky po 1918
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Vznik ČSR v roku 1918
Znamenal významný medzník v ďalšom vývine slovenského národa a definitívnu záchranu pre jeho existenciu.
-V rámci Rakúsko-uhorskej monarchie doliehal na slovenský národ okrem politického, hospodárskeho a kultúrneho útlaku aj ťažký národnostný útlak, uskutočňovaný podľa želania vládnucich tried Uhorska. Do roku 1918 na nemaďarských národov celkom systematicky.
-Keď národnostný útlak bol najväčší, vypukla prvá svetová vojna(1914).
Pod jej vplyvom a pod vplyvom revolučných...
|
|
0,1 |
5x |
|
Dejiny pedagogiky - poznámky
Poznámky15 s. / 1. roč. / doc
1.Predmet dejín pedagogiky, pramene, metódy vedeckého výskumu, význam dejín pedagogiky a andragogiky:
2. Humanitné ideály antického sveta. Rané obdobie Grécka, epocha klasického Grécka-Sparta a Atény. Náhľady gréckych filozofov na výchovu(Sokrates, Platón, Aristoteles)
az
16. A. S. Makarenko – významný predstaviteľ sovietskej pedagogiky, projekt reedukácie
17. Výchova a vzdelávanie detí a dospelých v Československu v 20. storočí. Najvýznamnejšie osobnosti pedagogiky a andragogiky...
|
|
0,1 |
3x |
|
Dejiny pedagogiky - Friedrich Frobel
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
Najvýznamnejším stúpencom Pestalozziho v oblasti ľudovej výchovy je Friedrich Fröbel. Rozšíril Pestalozziho myšlienky materinskej výchovy, najmä rannej výchovy a jeho princíp samostatnosti prehĺbil svojou filozofiou vzdelávania.
|
|
0,1 |
14x |
|
Gymnázium v Kláštore pod Znievom
Referát4 s. / 1. roč. / doc
-bolo významným centrom rozvoja slovenskej kultúry a pedagogického myslenia v druhej polovici 19. storočia. Nadviazalo na tradície banskobystrického gymnázia, z ktorého sa stalo skutočné prvé slovenské gymnázium, o ktorého vysokú úroveň sa zaslúžil MARTIN ČULEN. To vystrašilo maďarónske a maďarské vrstvy, čím začali útoky proti gymnáziu v BB a osobitne i proti M. Čulenovi. Výsledkom útokov bolo preloženie Čulena. A BB gymnázium bolo premenené na maďarské gymnázium. Čulen sa tak stáva riaditeľom ...
|
|
0,1 |
4x |
|
Predstavitelia sociálnej pedagogiky
Referát2 s. / 1. roč. / doc
Sociálnu pedagogiku na Slovensku v 60. rokoch značne ovplyvnil Juraj Čečetka (1907-1983), prvý profesor na Katedre padagogiky na FiF UK v Bratislave. Presadzoval smer Sociálna pedagogika, Sociológia výchovy. Tieto dva pojmy boli rovnocenné. Napísal viacero prác, ako napr. Sociológia v pedagogike, Medziľudské vzťahy a zoskupovanie mládeže, Pedagogika a Adlerova individuálna psychológia. Zaoberal sa problematikou dedinskej rodiny, mládeže dochádzajúcej do školy, učiteľov, vychovávateľov, majstrov,...
|
|
0,1 |
8x |
|
Adolf Diesterweg
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Adolf Diensterweg sa narodil 29. októbra 1790 v Siegene (Vestfálsko). Jeho matka zomrela, keď mal 8 rokov. K vzdelávaniu prispel jeho otec a teta. Študoval prírodné vedy na Univerzite v Astone. Vo vzdelávaní pokračoval na univerzite v Heidelbergu a v ďalších rokoch na univerzite v Teubingen Herbon. Bol donútený špecializovať sa na matematiku a geografiu na vysokej škole...
|
|
0,1 |
8x |
|
Scholastika
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Tomáš Akvinský sa vo svojom učení pokúsil pomocou logiky a racionálnych postupov doká-zať, že náboženské zásady kresťanstva sú reálne a platné a že zmysly, a najmä rozum, sú uži-točné nástroje na overovanie a odhaľovanie náboženských práv o svete, človeku, Bohu. Ústrednou kategóriou pre Tomáša Akvinského je kategória bytia. Každý útvar bytia mimo Boha, je jednotou aktuálneho možného bytia. Dospel k záveru, že svet sám o sebe nemá mož-nosť vývinu. Filozofia Tomáša Akvinského poskytla argumenty n...
|
|
0,1 |
5x |
|
Gymnázia matičného obdobia
Referát4 s. / 2. roč. / doc
touto prácou som chcel priblížiť problematiku matičných gymnázií (martinske, a revucke)
|
|
0,1 |
6x |
|
Dejiny pedagogiky (študijné texty)
Skriptá20 s. / 1. roč. / pdf
Predmet a ulohy dejin pedagogiky.
|
|
0,6 |
9x |
|
Celoživotné vzdelávanie
Seminárna práca5 s. / - roč. / doc
Pod pojmom „celoživotné vzdelávanie“ je v krajinách EU označované vzdelávanie počas celého života. Zahŕňa vzdelávanie občanov v predproduktívnom veku, ktorého základ tvorí vzdelávanie v školskom systéme v školách a v školských zariadeniach a ktorým získavajú stupeň vzdelania absolvovaním základnej, strednej alebo vysokej školy. Jeho podstatným prvkom je vysokokvalitné základné vzdelávanie pre všetkých. Základné vzdelanie nasledované prvotným odborným vzdelávaním má poskytnúť mladým ľuďom nové...
|
|
0,1 |
9x |
|
Dejiny pedagogiky - Japonsko
Seminárna práca11 s. / - roč. / doc
V úvode by som rada zdôraznila, že Japonci majú jeden z najoriginálnejších a najťažších spôsobov písania na svete. Je to tiež preto, že japonský jazyk používa k vyjadreniu myšlienok na papier dve abecedy ( katakanu a hiraganu ) a písmo ( kandži ), ktoré je prevzaté z čínskeho jazyka. Čisto japonských znakov, t.j. také, ktoré čínština nepozná je iba okolo dvesto. Samozrejme behom doby Japonci i Číňania svoje znaky zjednodušili. Dá sa ale povedať, že Japonec napíše nejaký znak, tak Číňan jeho význ...
|
|
0,2 |
0x |
|
Vývoj pedagogického myslenia v európskom kontexte
Prednášky8 s. / - roč. / doc
Dejiny pedagogiky sú školou pedagogického myslenia v najširšom slova zmysle. Na základe ich poznania sa dokážeme vyvarovať chýb a neuvážených krokov a zároveň otvárajú horizont pre hľadanie nových možností v oblasti teórie a praxe výchovy. Ako však upozorňuje Albert Reble, známy aj na Slovensku svojím dielom Dejiny pedagogiky (vyšli v preklade v r. 1995), nenájdeme v nich všeobecné recepty a priame pokyny na praktické konanie vo výchove.
|
|
0,1 |
8x |
|
Mimoškolská výchova
Seminárna práca5 s. / - roč. / doc
Mimoškolská výchova zahŕňa výchovu mimo vyučovanie, ktorú neorganizuje škola, ale aj iné spoločenské organizácie (centrá voľného času, kultúrne a spoločenské strediská, základné umelecké školy a iné).
Zmyslom mimoškolskej výchovy je prispieť k rozvoju osobnosti mladých ľudí, ich vedomostí, schopností a zručností, uspokojovať ich rôznorodé potreby, záujmy, podporovať ich aktivitu, iniciatívu a samostatnosť.
|
|
0,1 |
24x |
|