Druhy učenia
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / docx
Každý človek sa počas svojho života ustavične mení a vyvíja. Tieto zmeny a vývoj sú spôsobené mnohými faktormi, pričom jedným z najhlavnejších faktorov je učenie.Na základe životných skúseností si ľudia osvojujú nové zručnosti, znalosti a postoje. Učia sa ako jednať s ľuďmi a riešiť rôzne problémy. Životné skúsenosti ovplyvňujú ľudské citové prežívanie a podieľajú sa na formovaní osobnosti.Najčastejšou formou učenia v spoločnosti sú školy rôzneho druhu a stupňa, kde sa človeku dostáva zároveň aj...
|
|
0,1 |
17x |
|
Dejiny psychoterapie
Referát8 s. / 1. roč. / doc
Psychológia, ako iste vieme, spočiatku nebola aplikovanou vednou disciplínou. Ak sa rozvíjala, tak len na úrovni výskumníkov a teoretikov. Nebola určená na to, aby „pomáhala ľuďom“. Po druhej svetovej vojne sa však začala veľmi rýchlo rozrastať. V sedemdesiatych rokoch psychológia rástla nie ako čistá veda, ale ako istá forma aplikovanej vedy, pričom sa kládol dôraz najmä na zdravotnú starostlivosť. Počet výskumných psychológov rástol až do polovice sedemdesiatych rokov, potom začali pribúdať sk...
|
|
0,1 |
14x |
|
Princípy psychického ekvilibria a hedonizmu
Referát2 s. / 2. roč. / doc
Homeostáza – tendencia organizmov udržovať určité vnútorné konštanty (teplotu, obsah kyslíku v tkanivách, glukózy v krvi, energie v bunkách atď.). Tieto konštanty sú v interakcii organizmu a jeho životného prostredia stále narušované (výdaj energie, tepla atď..), čo vedie k vzniku špecifických potrieb, z ktorých niektoré majú psychickú odozvu a motivujú organizmus k správaniu, ktorého cieľom je reštaurácia a udržovanie fyziologickej homeostázy. Homeostatické mechanizmy sú súčasťou celkovej regul...
|
|
0,1 |
0x |
|
Štrukturálna škola Edwarda Tichenera a Wúrzburská škola
Referát3 s. / 2. roč. / doc
Štrukturálna škola Edwarda Titchenera:
• na jej čele stál Wundt (Wundtova idea: vplyv mechanistickej prírodvedy)
• predstavitelia považovali za hlavnú úlohu psychológie experimentálny výskum štruktúry vedomia
• po neúspechu Wundtovho programu sa začala rozpadať aj jeho škola a mnohí jeho žiaci prestali veriť jeho ideám
|
|
0,1 |
7x |
|
Psychológia v období prechodu od feudalizmu ku kapitalizmu
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• renesancia (hlavný znak: obnovenie antických hodnôt, pričom vrcholom bolo Aristotelove učenie)
• rozvoj manufaktúrnej výroby, vplyv meštianstva, veľké zemepisné objavy
• vznik veľkých mnohonárodných monarchií, vznik veľkých mnohonárodných monarchií
• pokles vplyvu cirkvi, šírenie nových silných náboženských hnutí (luteráni, kalvinisti, ... )
|
|
0,1 |
0x |
|
Psychologické myslenie v starom oriente
Referát2 s. / 2. roč. / doc
Niekoľko tisícročí pred n. l. vznikajú v starom Oriente významné civilizácie: egyptská, indická, čínska a iné, kde sa zrodili myšlienky, ktoré viedli k súčastnému vedeckému poznaniu.
Vo všetkých krajinách starého Orientu sa veľký význam pripisoval krvnému obehu a za základ života sa považovali dva prvky: hustota krvi a jej vzdušnosť. Aj v čínskych lekárskych prameňoch sa za hlavný orgán, „vládou tela“ považuje srdce, zatiaľ čo za základ života podstata podobná vzduchu – „čchi“.
|
|
0,1 |
1x |
|
Psychológia na prelome 19.-20.storočia
Referát3 s. / 2. roč. / doc
• využitie metódy experimentu (psychológia sa stáva samostatnou vedou)
• prechod z introspekcie k empirizmu (nezávislé objektívne metódy)
• opakovateľnosť, objektívnosť, kontrolovateľnosť a spoľahlivosť psychologických pokusov
• vznik psychologických laboratórií (Nemecko, Rusko, USA, Francúzsko, Anglicko, Taliansko)
• vznik nových psychologických smerov (napr. psychofyzika)
|
|
0,1 |
2x |
|
Antická a klasická antická psychológia
Referát5 s. / 3. roč. / doc
• otrokárska spoločnosť (otrokárska demokracia)
• rozvoj obchodu a remesiel
• vznik mestských štátov (polis)
• gréci - ovládnutie morských teritórií (Milét, Eféz, Sicílie, Elei, ...)
• rozvoj ekonomických, spoločenských, politických, kultúrnych podmienok
|
|
0,1 |
1x |
|
Priami pokračovatelia psychoanalýzy
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• CARL GUSTAV JUNG (1875-1961):
─ švajčiarsky psychiater
─ preslávil sa testom na zisťovanie slovných asociácií: test vyžadoval od vyšetrovanej osoby čo najrýchlejšiu reakciu na predložené slovo akýmkoľvek iným slovom
─ spomalenie tejto reakcie, nepochopenie podnetového slova alebo jeho mechanické zopakovanie sa chápalo ako indikátor kompexu, tzn. ako dôkaz existencie emočne sfarbenej predstavy, o ktorej skúmaná osoba nechce vypovedať
|
|
0,1 |
5x |
|
Psychológia ako veda o bezprostrednej skúsenosti
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• WILHELM WUNDT (1832 – 1920):
─ vyštudoval lekársku fakultu (fyziológia)
─ zakladateľ modernej psychológie
─ zriekol sa kariéry praktického lekára a od roku 1856 začal prednášať fyziológiu v Heidelbergu (pôsobil ako asistent profesora Helmholtza, s ktorým sa neskôr nezhodol kvôli rozdielnym názorom: Helmholtz - deterministická fyzika ; Wundt - idealistická filozofia)
|
|
0,1 |
2x |
|
Vývoj psychológie v Čechách a na Slovensku
Referát2 s. / 2. roč. / doc
─ ČR:
• prof. FRANTIŠEK KREJČÍ:
─ profesor na Pražskej univezite
─ filozof, ktorý sa venoval psychológii zameranej na filozofiu
─ šesťzväzkovým dielom psychológie (prvky filozofie) položil základy českej psychológie
|
|
0,1 |
2x |
|
Psychologické myslenie vo feudálnej spoločnosti
Referát3 s. / 2. roč. / doc
• feudalizmus - pôda (feudum), rozvoj remesiel, poddanstvo
• feudálna ideológia: doktrína dvojakej pravdy - popri náboženských pravdách existujú pravdy, ktoré nepatria do kompetencie viery, ale rozumu
• zánik miest, úpadok kultúry a vedy
• veľký vplyv teológie a kresťanstva vôbec, nadvláda kresťanskej cirkvi
• 7 slobodných umení - podriaďovali sa teologickým cieľom
|
|
0,1 |
0x |
|
Psychologické idey v stredovekej Európe
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• 13. stor. - oslabovanie katolickej cirkvi a šírenie kacírskych myšlienok
• vytvorenie inkvizície a cirkevných rádov (františkáni, dominikáni)
• vplyv kresťanstva
• scholastika (prekážala tvorivému empirickému mysleniu)
|
|
0,1 |
0x |
|
Psychológia v 18.storočí
Referát4 s. / 2. roč. / doc
• priemyselná revolúcia v Anglicku
• politická revolúcia vo Francúzsku
• upevňovanie a rozvoj kapitalistických vzťahov vo vyspelých krajinách
• šírenie osvietenstva
• senzualizmus a empirizmus ako protiváha k racionalizmu a apriorizmu
• psychológia schopností
• základom je metodológia newtonovskej mechaniky
|
|
0,1 |
0x |
|
Zákonitosti vývoja psychológie
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• predmechanistický determinizmus:
-vznik pri rozpade prvotnopospolnej spoločnosti, keď mytologické predstavy o duši nahradilo jej racionalistické vysvetľovanie
-západná psychológia sa zaoberala skúmaním organizmu
-východná psychológia (indická, čínska) sa zaoberala špekuláciami o nadprirodzenej podstate duše
|
|
0,1 |
0x |
|
Psychofyzika
Referát3 s. / 2. roč. / doc
─ PSYCHOFYZIKA:
• skúma psychické javy, ktoré sa podriaďujú určitej zákonitosti, ktorú možno skúmať a matematicky vyjadriť
• predmetom skúmania sa stal systém vzťahov medzi psychologickými faktami a vonkajšími podnetmi, ktoré je možné experimentálne kontrolovať, meniť, merať a vyčíslovať
• predmet psychofyziky: problém vzťahu pocit - podnet (ako človek vníma intenzitu pôsobenia istého predmetu, napr. 1 sviečka + 1 sviečka = silnejšie osvetlenie ; 5 sviečok + 1 sviečka = osvetlenie nie ...
|
|
0,1 |
7x |
|
Sociálne a kultúrno-historické vplyvy v psychológii
Referát3 s. / 2. roč. / doc
• 19. storočie (východiskom bolo Kantovo učenie)
• vznik špeciálnej vedy, spájajúcej historicko-filologický výskum s psychologickým
|
|
0,1 |
0x |
|
Východiská k dejinám psychológie
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• zaoberá sa nazhromaždenými výsledkami myslenia v minulosti, skúma pôvod poznatkov, riešenia psychologických problémov v histórii a pôvod psychologickej nomenklatúry
|
|
0,1 |
1x |
|
Viktor E. Frankl alebo čo vidí oko
Seminárna práca7 s. / - roč. / doc
Neurológ, psychiater, ktorý sa osobne poznal s Freudom. Prežil koncentračný tábor a svoje psychologické postrehy a zážitky z neho vykreslil v knihe Man´s search for meaning (u nás: Napriek všetkému povedať životu áno). Založil vlastný psychoterapeutický smer, ktorý vzbudil široký ohlas a uznanie. Včom spočíva príťažlivosť Franklových myšlienok?
|
|
0,1 |
6x |
|
Psychotechnika
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• na prelome 19. a 20. storočia (v rokoch 1. svetovej vojny: testovanie vojakov)
• orientácia psychológie na pracovnú činnosť (prax priemyselnej výroby, psychotechnický výber)
• využitie psychologických poznatkov v pracovnej činnosti (ekonomika, priemysel)
• na psychotechnických základoch vzniká optimalizácia pracovných podmienok
• automatizácia (oznamovače, signalizačné zariadenia)
|
|
0,1 |
1x |
|
Transpersonálna psychológia
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• nadväzuje na humanistickú psychológiu
• švrtá cesta psychológie
• opiera sa o rôzne ezoterické spisy (napr.: „Tibetská kniha mŕtvych“), výrok: „Ex oriente lux“ (svetlo z Východu), učenie W. Jamesa (funkcionalista v USA), že človek má rôzne formy vedomia
|
|
0,1 |
4x |
|
Psychológia 17.storočia
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• novovek
• vedecká revolúcia (Galileo Galilei): zmeny v názoroch na psychológiu
• experiment sa stáva symbolom doby
|
|
0,1 |
0x |
|
Neopsychoanalýza
Referát2 s. / 1. roč. / doc
• odmietnutie teórie libida
• venuje sa malá pozornosť genetickým aspektom
• umocňuje sa dôležitosť vplyvu okolia
• skúmajú sa chybné postoje správania
• nevedomie je okrajový jav
• význam sexuality a snov sa obmedzuje
|
|
0,1 |
8x |
|
Geštaltizmus a neogeštaltizmus
Referát3 s. / 1. roč. / doc
GEŠTALTIZMUS:
• tvarová, celostná psychológia
• štúdia celku, nie jednotlivých častí, ktoré sú syntetické a usporiadané
|
|
0,1 |
7x |
|
Zoopsychológia
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• zaoberá sa štúdiom psychiky zvierat
• koniec 19. stor.
• ratiopsychológia: psychológia ľudí
• ratpsychológia: psychológia zvierat (potkany)
|
|
0,1 |
1x |
|
Neobehaviorizmus
Referát2 s. / 1. roč. / doc
• rozvoj po roku 1948
• teórie osobnosti, enviromentálna psychológia
|
|
0,1 |
4x |
|