Taliansky filmový neorealizmus a Fellini
Poznámky11 s. / 2. roč. / doc
N E O R E A L I Z M U S
Paradox - II. svetová vojna bola pre film v mnohých krajinách obdobím rozmachu
Paradox - Nemci „oslobodili“ európske národné kinematografie spod nadvlády Hollywoodu
Povojnové obnovenie Hollywoodskej nadvlády nad európskym trhom znamenal aj návrat k šablónam „fabriky na sny“
Taliansko
Prvé desaťročie po nástupe fašizmu (1922) - živorenie na provinčnej úrovni. Obecenstvo bolo unavené kultom dív a konvenčným bombastickým historickým filmom a varianty starých ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Ingmar Bergman, Victor Sjostrom
Poznámky9 s. / 2. roč. / doc
Tesne po skončení I. svetovej vojny, keď nemecký film ešte nebol vítaný v dovtedy nepriateľských krajinách, americký import sa ešte len rozbiehal a francúzsky filmový priemysel sa ešte nespamätal, prišla chvíľa švédskeho filmu;
- monopol Svensk Filmindustri - expanzia;
- no už po dvoch rokoch bol šv. f. vytlačený z kontinentálneho trhu.
Prejedlo sa exotické čaro severských prírodných a folkloristických filmov - príťažlivejšie boli kozmopolitné výrobky Hollywoodu - niektoré drahé šv. f. nedosi...
|
|
0,1 |
4x |
|
Taliansky neorealizmus
Poznámky9 s. / 2. roč. / doc
1937 - založili obrovské štúdio Cinecitta - riadil ho Mussoliniho syn Vittorio
Škola - Centro Sperimentale di Cinematografia - nebol v nej fašistický duch
- výroba po týchto opatreniach stúpla na 80 ročne - nezáväzné zábavné filmy - „obdobie bielych telefónov“
- zásahy do importovaných filmov („Nábrežie hmiel“, „Nech žije (moja) sloboda“)
- fungovali aj malé a relatívne nezávislé firmy - tematická pestrosť - úniky spod diktátu propagandistických cieľov
- invázia spojencov - zastavenie v...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dejiny svetového filmu
Referát79 s. / 1. roč. / doc
N E O R E A L I Z M U S
Paradox - II. svetová vojna bola pre film v mnohých krajinách obdobím rozmachu
Paradox - Nemci „oslobodili“ európske národné kinematografie spod nadvlády Hollywoodu
Povojnové obnovenie Hollywoodskej nadvlády nad európskym trhom znamenal aj návrat
|
|
0,4 |
2x |
|
Luchino Visconti
Poznámky7 s. / 2. roč. / doc
Charakteristika Friedricha Wilhelma Murnaua:
„Vedel ako málokto iný vyvolať pocit „sveta“, priestorovej a časovej šírky a obmedzenosti, blízkosti a diaľavy. Zo všetkých režisérov nemého filmu mal najbohatší „slovník“ a kombinoval najrozvinutejšie metódy montáže s rafinovanými pohybmi kamery a s hĺbkou obrazového poľa tak, ako po jeho smrti dlho nik nevedel. Ak použil neskôr Visconti rovnaké prostriedky, tak iba na to, aby svoje objekty obdaril zmyslovou hodnovernosťou, ktorá nepripúšťa pochybno...
|
|
0,1 |
0x |
|
Federico Fellini
Poznámky6 s. / 2. roč. / doc
Federico Fellini - mág a mystifikátor, klaun filmového plátna, mudrc a blázon, z ktorého rúk vychádza obraz reality pretavenej a prehnietenej fantáziou, a predsa taký dôverne známy a pravdivý…
…jeho osobné vyznanie v knihe „Moje Rimini“
Osobnosť umelca, ktorý sa stal svetovým napriek tomu - alebo práve preto - že celý život sa vyznával zo svojich väzieb k vlastnej krajine, zo svojej podmienenosti jej kultúrnymi tradíciami.
Najvýraznejšie vystupuje portrét tvorcu zo samotného diela, a to nie l...
|
|
0,1 |
1x |
|
Luis Bunuel
Poznámky7 s. / 2. roč. / doc
Surrealimus, ktorý založil r. 1922 André Breton, búril sa, podobne ako dada-izmus, proti konformizmu a racionálnej logike meštiackeho umenia. Ale predstavtelia surrealizmu dali hravej dadaistickej radosti z ničenia nový smer. Sľubovali si nový druh poznatkov od uvoľnenia iracionálna, od návratu k mágii sna a k podvedomým hnutiam duše; ich hnutie smerovalo dokonca k novej organizácii života. Revolučný zápal surrealistov, ktorý sa často spájal s bojovným ateizmom, mal sice dosť „všeobecný“ charakt...
|
|
0,1 |
0x |
|
Erich von Stroheim
Poznámky2 s. / 2. roč. / doc
ERICH von STROHEIM
- nekompromisný umelec, nezávislý a tragický, jeden z mála spravodlivých
v umeleckej sodome-gomore tých čias. Jeho kariéra bola vlastne sledom postupných porážok.
Počiatky jeho života sú zahalené hmlou nejasnosti – isté je, že pochádzal
z Rakúska, a ako sám tvrdil, bol gardovým dôstojníkom cisára Frantiaūa Jozefa. Ale prečo tesne pred vypuknutím prvej svetovej vojny, emigroval do USA, to zostane tajomstvom. Prvé roky v Amerike pre neho znamenali úplnú deklasáciu a...
|
|
0,1 |
0x |
|
Michelangelo Antonioni
Poznámky6 s. / 2. roč. / doc
Renoirove „Pravidlá hry“ - prejavoval sa v nich nový druh realizmu, ktorý nahradzoval montáž rozličných záberov, teda režisérov výber materiálu, komplikovanými pohybmi kamery a systematicky využívanými zmenami hĺbky ostrosti - tento štýl neskôr zdokonalili režiséri ako Wyler, Welles a Antonioni…
|
|
0,1 |
1x |
|
Pier Paolo Pasolini
Poznámky2 s. / 2. roč. / doc
PIER PAOLO PASOLINI
nar. 1922
- literát-prozaik
Najprv pôsobil ako scenárista niekoľkých filmov rutinéra Maura Bologniniho
V jeho filmoch sa spájajú špecificky literárne črty s tradičnými prvkami neorealizmu a so sklonom k dokumentaristickému pozorovaniu skutočnosti
„Rogopag“ - poviedkový film - 1962 - s Godardom a Rossellnim
„Accattone“ 1961
|
|
0,1 |
0x |
|