Edukačná psychológia - študijný materiál
Študijný materiál20 s. / 2. roč. / docx
1 História edukačnej psychológie dospelýchPsychologické disciplíny všeobecne delíme na Teoretické a Aplikované.EDUKAČNÁ PSYCHOLÓGIA - Aplikovaná vedná disciplínaZakladateľ psychológie - WUNDT - 1879 - laboratórium v LipskuZaoberá sa tým, ako výchovno-vzdelávací proces pôsobí na jednotlivca, ako formuje a deformuje jeho osobnosť v závislosti od priebehu VV procesu. Vzťah k iným vedám: ?HISTÓRIA pg psychológieAntická psychológiaØ Sokrates - Sokratova otázka - rozvoj logického myslenia - otázka/odp...
|
|
0,1 |
13x |
|
Prednášky z Edukačnej psychológie
Prednášky12 s. / 2. roč. / doc
História pedagogickej psychológie
Edukačná psychológia na pozadí dejínW. Wundt 1879 – zakladateľ psychológie vo všeobecnosti, v Lipsku založil experimentálne laboratórium. Po osamotení psychológie vznikali postupne jej jednotlivé oblasti. Významní predstavitelia psychológie ako takej: Sokrates, Aristoteles, R. Descartes, Z. Freud, Adler, Jung, A. Maslow, a iní. Kolískou ako celej psychológie, tak aj jej odvetví je Lipsko.
V roku 1884 napísal Mayer prvú učebnicu pedagogickej psychológie. Mayer...
|
|
0,2 |
25x |
|
Svedomie - Ako ho možno formovať a deformovať
Seminárna práca10 s. / - roč. / doc
Pojem svedomie je asi rovnako známy v laickej i v odbornej časti verejnosti. Svedomie je akýsi vnútorný hlas, ktorý sa snaží docieliť čistotu a mravnosť. Napriek tomu, že svedomie nie je rovnako rozvinuté u každého z nás, je jednou z tých entít, ktoré nás od seba nielen rozlišujú, ale predovšetkým nás zbližujú. Pretože nech už je u jednotlivca rozvinuté akokoľvek, má ho každý z nás. So svedomím sme konfrontovaní denne. Či už ide o naše vlastné rozhodovanie, na ktorom má svedomie najväčšiu zásluh...
|
|
0,1 |
31x |
|
Historický pohľad na edukačnú psychológiu
Prezentácia10 s. / 3. roč. / doc
Edukačná psychológia = zaoberá sa procesom vzdelávania a výchovy a nie je ohraničená vekom ani inštitútom
Pedagogická psychológia = zaoberá sa výchovou a vzdelávaním v škole
„ Výchova sa neuskutočňuje vo vákuu, je skôr hlboko vrastená do najkomplexnejšieho historického diania celého života a sama je historickým fenoménom. Každé obdobie má svoju vlastnú tvár- svoje vlastné úlohy a impulzy a svoje konkrétne danosti.“ (Albert Reble)
Ovplyvnili rozvoj pedagogiky a pedagogickej psychológie
Anti...
|
|
0,1 |
1x |
|
Dysgrafia
Prezentácia9 s. / 3. roč. / ppt
Deficity, charakteristike črty detí, pohybové ťažkosti, poruchy jemnej motoriky, porucha vizuálneho vnímania, písmo, ťažkosti pri písaní, metódy vhodné pre pomoc pri práci, pomoc pre dysgrafikov.
Čo je dysgrafia ?
Pojem pochádza z gréčtiny a označuje špecifickú poruchu písania. Postihuje grafický, písomný prejav, osvojovanie tvarov písma. Písomný prejav dysgrafikov je nečitateľný, ťažko si zapamätajú písmená a rovnako ťažko ich napodobňujú. Písmo je neusporiadané, neúhľadné a slabo čitate...
|
|
0,3 |
7x |
|
Edukačná psychológia - poznámky
Poznámky23 s. / 2. roč. / docx
1/ Predmet pedagogickej psychológie a jej história Pedagogická psychológia je veda hraničná, psychologická, špeciálna, z historického pohľadu aplikovaná.Edukačná psychológia je integrujúca psychologická disciplína, spája a dopĺňa poznatky pre použitie v edukačnej praxi. Ako veda vznikla koncom 19. Storočia z potrieb praxe.Je to veda, ktorá skúma utváranie, štruktúru a dynamiku orientačnej činnosti, od ktorej bezprostredne závisí jej základná kvalita. Je hlavnou vedou o orientačnej činnosti.Pedag...
|
|
0,1 |
6x |
|
Emocionálna inteligencia vo výchovno-vzdelávacom kontexte profesie sociálneho pedagóga
Referát3 s. / 3. roč. / doc
V súčasnosti v školách narastá výskyt sociálnych deviácií akými sú záškoláctvo, šikanovanie, prudký nárast agresivity čo do foriem ako aj rozsahu, narkománie, kriminality a pod. Taktiež sú aktuálne aj otázky rómskej problematiky, ktorých riešenie je akcentované krajinami Európskej únie. Sú to všetko javy, ktoré sú súčasťou slovenských škôl, a ktorých riešenie si vyžaduje interdisciplinárny prístup. Tu sa vytvára priestor a možnosti pôsobenia sociálnej pedagogiky a tým aj sociálneho pedagóga. Špe...
|
|
0,1 |
5x |
|
Stratégie emocionalizácie podľa C. Rogersa
Referát4 s. / 3. roč. / doc
Tak ako emócie ovplyvňujú prežívanie človeka, spomínané už v predchádzajúcich kapitolách, jeho život ovplyvňuje aj nadobudnuté vzdelanie a výchova, a práve preto sme si do ďalšej kapitoly dovolili zahrnúť Rogersovské stratégie emocionalizácie z publikácie s názvom Stratégie a metódy rozvoja od M. Zelinu (1996), pretože v nich vidíme metódy dôležité pre uplatnenie sociálneho pedagóga počas jeho pôsobenia v praxi a aj v bežnom živote pri spolupráci s ostatnými pedagogickými pracovníkmi a predovšet...
|
|
0,1 |
17x |
|
Leman – Súrodenecké konštalácie
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
V priebehu posledných 50 rokov sa na poli psychológie, sociológie, pedagogiky, ale aj biológie a iných spriaznených disciplín začali objavovať teórie, ktoré zameriavali svoju pozornosť na význam a vplyv súrodeneckých konštalácií na život indivídua. Tieto teórie spojené predovšetkým s menami ako Adler, Leman, Wilson, Edington, Neisser apod. začali byť podkladané serióznymi výsledkami pozorovaní, ale aj širších výskumných štúdií, z ktorých bola čoraz viac evidentná snaha o čo možno najpresnejšiu t...
|
|
0,1 |
5x |
|
Fungovanie ega z hľadiska humanistickej psychológie
Referát2 s. / 1. roč. / doc
Humanisticky orientovaní psychológovia analyzujú funkciu ega z širšieho pohľadu a prepojujú aspekty dynamické s organizačnými. Podľa E. C. Kelleyho ego sa dosahuje, nie je dané, utvára ho sociálny kontakt. „Rozhodujúce nie je to, čím ste, ale to, čo si o sebe myslíte“, je to rozhodujúce pre vývoj jedinca, nie preto, ako ho poníma jeho sociálne okolie. O čo teraz v humanistickopsychologickom prístupe k téme ega ide, je úplne fungujúca osobnosť, a práve to vyjadruje jednota organizačných a dynamic...
|
|
0,1 |
0x |
|
Genéza osobnosti a jej utváranie
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Z vedomia ja vzniká význam vlastného ja (ego), ktoré nie je už len zážitkovou štruktúrou, ale organizačným a dynamickým činiteľom. Genéza osobnosti je spojená so vznikom ja a tento vznik ja a jeho vývoj k sebavýznamu (ego) sú základnými aspektami fungovania osobnosti, jej ďalšieho utvárania, pretože osobnosť funguje ako otvorený systém, ktorý je v stálej interakcii so svojim životným prostredím. V utváraní osobnosti sa uplatňuje interakcia vrodených biologických činiteľov (psychofyzická konštitú...
|
|
0,1 |
10x |
|
Školský psychológ a koncepcia jeho práce
Referát5 s. / - roč. / doc
Ako uvádza Gajdošová (1998), do roku 1975 sa navrhovaná náplň školského psychológa experimentálne overovala vo vybraných základných a stredných školách v Bratislave a Košiciach a potvrdila sa efektívnosť psychologických služieb škole prostredníctvom činnosti školského psychológa a jeho spolupráce s učiteľmi a rodičmi žiakov. Systematizované miesta školských psychológov sa v tomto období vzhľadom na zložité spoločenské a politické pomery ešte v školách nevytvorili a je všeobecne známe, že v rokoc...
|
|
0,1 |
15x |
|
Ego-obranné mechanizmy
Referát2 s. / 2. roč. / doc
Základnou tendenciou osobnosti je udržovať vnútornú integritu či rovnováhu. Tá môže byť narušená vznikom negatívnych zážitkov (emócií) ako reakcií na zlyhanie, neúspech, všeobecne v situáciách frustrácie, v ktorých je angažované ego a kedy je teda ohrozené hodnota ega. Tieto situácie možno označiť ako frustrácia ega, pretože je tu ohrozená jeho hodnota, a to ako v očiach jeho subjektu, tak i jeho okolia. V takýchto prípadoch vystupujú prevažne nevedome fungujúce ego-obranné mechanizmy (ego-defen...
|
|
0,1 |
8x |
|
Konkretizácia a špecifikácia psychologickej činnosti školského psychológa
Referát4 s. / - roč. / doc
„Školský psychológ poskytuje školám (najmä učiteľom, žiakom a ich rodičom) vysoko odborné psychologické služby pri optimalizácii a humanizácii procesu výchovy a vzdelávania v školách, vytváraní zdravej sociálnej klímy a interpersonálnych vzťahov v školskom prostredí, zabezpečovaní spolupráce školy a rodiny pri všestrannom rozvoji osobnosti žiakov a riešení ich problémov v učení, správaní a pri voľbe povolania. Jeho práca je špecifická tým, že jej hlavné ťažisko spočíva v primárnej prevencii, to ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Psychológia morálneho vývinu
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Deti vidia svet inak než dospelí. Ich spôsob myslenia je pre nás niekedy zvláštny. Piaget rozdeľuje kognitívny vývoj u detí do 4 štádií:
a) senzomotorické štádium (kojenec) – neexistujú pre neho vo svete žiadne predmety, nerozlišuje medzi pojmami vnútorne a navonok, medzi sebou a inými osobami - „som celý svet“
b) predoperačné štádium (2 - 7 rokov) – o deťoch v tejto fáze sa tvrdí, že nie sú schopné logicky myslieť. To je iba čiastočná pravda, pretože sú schopné logických záverov. Ich logika ...
|
|
0,1 |
9x |
|
Faktory osobnosti
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Faktorová analýza: je to matematickoštatistická metóda identifikácie faktorov nejakého fenoménu či systému, v tomto prípade osobnosti. Pretože psychometricky prístupné, t.j. merateľné sú iba niektoré prejavy osobnosti, tým je predmet faktorovania nutne obmedzený a faktorovanie samé nemôže objaviť všetky skutočne existujúce vnútorné determinanty prejavov osobnosti. Pre faktorový význam osobnosti platí táto symbolická rovnica: Oi - f (F1i, F2i, F3i, ...) Znamená to, že správanie individuálnej osob...
|
|
0,1 |
6x |
|
Malé sociálne skupiny
Seminárna práca15 s. / 3. roč. / doc
Značný záujem sociálnych psychológov o problematiku skupín sa odráža v množstve sformulovaných definícií skupiny. Ich základný prehľad poskytuje klasifikácia základných spôsobov definovania skupiny v sociálnej psychológii, ktorej autorom je M. E. Shaw.
|
|
0,1 |
14x |
|
Správanie a funkcie ega
Referát3 s. / 1. roč. / doc
V správaní, resp. konaní človeka sa však uplatňujú tiež iracionálne faktory, existujú nevedomé zdroje správania. Podľa A. Bandura správanie človeka ovplyvňuje tiež jeho poňatie vlastnej všeobecnej efektivity, t.j. miera schopností, ktorú si prisudzuje a ktorá určuje dôležitú zložky psychiky, očakávania. Viera vo vlastné schopnosti pomáha človekovi prekonávať ťažkosti, a tak súvisí s mierou vynakladaného úsilia. Sila tejto viery súvisí s minulými úspechmi a neúspechmi a je viac či menej generaliz...
|
|
0,1 |
0x |
|
Filozofické učenia o psychickej činnosti v polovici 19.storočia
Referát3 s. / 1. roč. / doc
─ PSYCHOLOGICKÉ SMERY:
• pozitivizmus
• iracionalizmus a voluntarizmus
• vulgárny materializmus
• dialektický materializmus
|
|
0,1 |
1x |
|
Maslowova teória potrieb a jeho nasledovníci
Referát2 s. / 2. roč. / doc
meta needs (estetické, etické, náboženské ; „B“ valius ; sú aktuálne vtedy, ak sú zabezpečené základné potreby): potreba istoty, potreba lásky, potreba úcty, potreba sebarealizácie, (dokonalosť, oprávnenosť, životnosť, jednoduchosť, krása, dobro, jedinečnosť, pravda, skromnosť, hravosť)
|
|
0,1 |
4x |
|
Ego a sebaúcta
Referát3 s. / 2. roč. / doc
Ego väčšiny ľudí je poznamenané tým, čo sa nazýva sebaúcta, resp. pozitívne sebaoceňovanie („self-esteem“) či spokojnosť so sebou samým. Človek s vysokou sebaúctou sa nepovažuje za lepšieho než druhí, ale proste si verí. Naopak nízka sebaúcta predpokladá pocit menejcennosti, defektívnosti, nedôstojnosti a znižuje sociálnu aktivitu jedinca. Miera sebaúcty ako spokojnosti so sebou samým je vyjadrená pomerom reálneho a ideálneho ega, t.j. tým, za koho sa jedinec považuje, a tým, kým by chcel byť. U...
|
|
0,1 |
2x |
|
Vzťah školskej psychológie a pedagogickej psychológie
Referát2 s. / - roč. / doc
Ako uvádza Hvozdík (1986), spoločné pre školskú a pedagogickú psychológiu je, že obidve disciplíny sú zamerané na výchovu a vzdelávanie. Pedagogická psychológia zahŕňa širší okruh javov. V širšom zmysle študuje psychologické stránky výchovy a vzdelávania bez ohľadu na inštitucionálne obmedzenie, teda, či ide o školskú alebo rodinnú výchovu. Preto sa pedagogická psychológia považovala za širší pojem a školská psychológia len za jej súčasť, ktorá sa zaoberá problémami výchovy a učenia školských de...
|
|
0,1 |
0x |
|
Fyzikálno-chemická škola v psychológii
Referát3 s. / 1. roč. / doc
• biologický determinizmus
• stotožnila procesy v neživej a živej prírode, usilovala sa vysvetliť ich na základe zákona zachovania a premeny energie
• vyčlenenie psychológie ako samostatnej vedy umožnil veľký pokrok v empirickom a deterministickom skúmaní prírodných javov
|
|
0,1 |
0x |
|
Funkcionalizmus v americkej psychológie
Referát3 s. / 1. roč. / doc
• funkcionalizmus: hlavný smer v americkej psychológii (opis činností a funkcíí, ktoré majú procedurálny charakter)
• jeho vznik podmienili požiadavky spoločenskej praxe a logika vývoja vedy
• jeho úlohou bolo skúmať, ako sa indivíduum pomocou psychických funkcií prispôsobuje meniacemu sa prostrediu a hľadať spôsoby čo najefektívnejšieho prispôsobenia
|
|
0,1 |
6x |
|
Špecifiká práce sociálneho pedagóga v porovnaní so školským psychológom
Seminárna práca4 s. / - roč. / doc
Prirodzená potreba kvalitných a kvalifikovaných odborníkov, ktorí sú schopní reagovať na aktuálne spoločenské problémy, vedia ich riešiť a tiež im predchádzať, aby sa eliminovala miera ohrozenia spoločnosti, vyústila tiež v etablovaní profesie sociálneho pedagóga ako kvalifikovaného odborníka s kompetenciami pre oblasť primárnu, sekundárnu, terciárnu prevenciu a intervenciu.
|
|
0,1 |
1x |
|
Vrstvy osobnosti
Referát2 s. / 1. roč. / doc
Štruktúrovanie osobnosti prebieha v dvoch smeroch - horizontálne (časovo zoradené vlastnosti, resp. faktory) a vertikálne (v priebehu vývoja na seba vrstviace funkcie). Vertikálne usporiadanie osobnosti, t.j. z hľadiska vývoja zanikajúce a novo nastupujúce funkcie, sa snaží vystihnúť tzv. teória vrstiev osobnosti, založená na analógii geologického vrstvenia, t.j. ukladania novších vrstiev na staršie s tým rozdielom, že v psychike ide o vrstvenie funkcií, v ktorom platí zásadne to, že staré funkc...
|
|
0,1 |
1x |
|
Školský psychológ v zahraničí
Referát4 s. / - roč. / doc
Školská psychológia ako profesia zavádzaná v školských službách v západnej Európe a USA, zažíva v posledných rokoch pozitívny vývoj. Pre porovnanie, ako uvádza Gajdošová (1998), spomenieme aspoň niektoré krajiny:
1. Francúzsko
Školský psychológ má na starosti všetky deti, nielen tie, ktoré potrebujú špeciálnu starostlivosť. Medzi jeho ciele patrí rozvíjať osobnosť žiakov a podporuje najmä ich sociálne učenie, pracuje so žiakmi s problémami v učení a v správaní, pomáha pri integrácii handicapov...
|
|
0,1 |
6x |
|
Činnosť školského psychológa zameraná na osobnosť učiteľa
Referát2 s. / - roč. / doc
Pre prácu každého školského psychológa je nevyhnutnou podmienkou úspešného zvládnutia pracovnej náplne úzka spolupráca so všetkými pedagógmi na škole. Keďže spoločným cieľom pedagógov i psychológov je harmonický rozvoj osobnosti žiaka, spolupráca je nevyhnutná aj preto, že psychológ sa vo svojej činnosti opiera o údaje a hodnotenia učiteľov, ktoré sú nesmierne cenné a nápomocné. Školský psychológ ponúka svoje služby nielen žiakom, rodičom, ale i učiteľom.
|
|
0,1 |
4x |
|
Kognitívna psychológia
Referát2 s. / 2. roč. / doc
• poznávať (cognos co)
• má prvky neogestaltizmu, humanizmu, kybernetiky, inžinierskej psychológie, neobehaviorizmu (pragmatizmus, logický pozitivizmus, operacionalizmus)
• vplyv psycholingvistiky
• zaoberá sa poznávacími procesmi a procesmi spracovania informácií
• vychádza z neobehaviorizmu (Skinner), inžinierskej psychológie (regulačné procesy v riadení, moderná doprava, kozmonautika) a teórie verbálneho učenia (nie motorického)
• poznanie má nomotetický charakter (zovšeobecnenie) ; metó...
|
|
0,1 |
3x |
|
Osobnosť ako téma psychológie
Referát3 s. / 2. roč. / doc
Znamená to, že psychické javy sú funkciou situácie a osobnosti, resp. interakcie situácie a osobnosti. Osobnosť je tu chápaná ako celok dispozícií, ktoré spolu so situáciou determinujú obsah a priebeh psychických procesov, ktoré sú tak chápané ako reakcia na určitú situáciu.
|
|
0,1 |
4x |
|
Utváranie osobnosti
Referát2 s. / 1. roč. / doc
Osobnosť v tomto zmysle vykazuje vývoj od jednoduchých adaptačných mechanizmov ku komplexnému programu jednania, t.j. vývoj od vrodených mechanizmov správania k jeho volnému riadeniu. Osobnosť je nielen iba, ale prevažne produktom učenia, ktoré sa v ranných fázach jej vývoja označuje ako socializácia. A tak človek ako aktívna bytosť je určovaný svojím bytím, ale to sám – do istej miery – aktívne utvára, nie vždy však celkom vedome, zámerne.
|
|
0,1 |
3x |
|
Spolupráca učiteľov a školského psychológa pri profesionálnej orientácii a voľbe povolania žiakov
Referát1 s. / - roč. / doc
Školský psychológ sa spolu s výchovným poradcom podieľa na procese profesionálnej orientácie a voľby povolania žiakov, vypracúva a realizuje programy profesionálnej orientácie a voľby povolania, diagnostikuje predpoklady žiakov z hľadiska vybranej profesie. Voľba študijného alebo učebného odboru a profesie si vyžaduje spoluprácu a vzájomnú koordináciu činnosti triednych učiteľov, výchovného poradcu a školského psychológa spolu so žiakmi a ich rodičmi.
|
|
0,1 |
3x |
|
Spolupráca školského psychológa s učiteľmi pri optimalizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v škole
Referát1 s. / - roč. / doc
Aj keď na školách v Slovenskej republike v súčasnosti nepôsobí veľa školských psychológov, považujeme za veľmi dôležité pripraviť učiteľov na akceptáciu týchto pracovníkov a na spoluprácu s nimi. Ako uvádza Valihorová (2008), učitelia by mali byť ochotní a najmä pripravení akceptovať školského psychológa, dôverovať mu a nevidieť v ňom nepriateľa, či konkurenta, ale skôr pomocníka a spolupracovníka. Podľa Gajdošovej (1997), pri zabezpečovaní humanizácie školy a pri optimalizácii výchovno-vzdeláva...
|
|
0,1 |
3x |
|
Profesionálne normy školských psychológov
Referát2 s. / - roč. / doc
Ako uvádzajú Oakland, Goldmanová a Bischoff (1997), školskí psychológovia poskytujú iba tie služby, ktoré spadajú do oblasti ich odbornej kompetencie, teda z ich profesie vyplývajú určité obmedzenia. Ako ďalšiu normu možno uviesť profesionálnu zodpovednosť. Zoznamujú sa s cieľmi a princípmi fungovania školského systému, poznajú školský zákon, príslušné smernice, vyhlášky. Školskí psychológovia by nemali pripustiť, aby ich osobné názory alebo predsudky ovplyvnili ich profesionálne rozhodovanie, ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Utváranie charakteru
Referát2 s. / 1. roč. / doc
Utváranie charakteru je determinované fungovaním postojov, t.j. hodnotiacich vzťahov, a tie sú primárne formované výchovou a sekundárne ďalšími skúsenosťami jedinca. A platí tiež, že každá charakterová vlastnosť a každý charakter ako celok predstavuje určitú hodnotu a že charakterové vlastnosti môžu mať praktickú životnú hodnotu.
|
|
0,1 |
2x |
|
Edukačná psychológia
Prednášky10 s. / - roč. / doc
- Zakladateľ Majer, 1884- Pohľad na jej predmet sa vyvíjal až po súčasnosť
- 5 pohľadov na predmet pedagogická psychológia (zopakovať)- Je kauzálna veda, ktorá hľadá príčiny na otázky: prečo nie sú žiaci motivovaný, prečo je časté u učiteľov ochorenia kardiovaskulárne
|
|
0,1 |
8x |
|
Ego a kognitívne procesy
Referát2 s. / 2. roč. / doc
Ego a kognitívne procesy - aj kognitívne procesy tvoria istý druh skúsenosti - z jej celku je možné tieto procesy iba vyabstrahovať – ako také sa teda organizujú do určitých štruktúr okolo určitého vzťažného „bodu“, ktorým je ego. Konštrukcia „reality“ - realita, ktorá je pre daný živočíšny druh biologicky účelná.
|
|
0,1 |
1x |
|
Teórie pracovnej motivácie
Referát3 s. / 3. roč. / doc
Jednotlivé prístupy, smery vyúsťujú do špecifických teórií pracovnej motivácie.
Teórie potrieb
Tieto teórie vychádzajú z toho, že základom zložitej motivačnej štruktúry osobnosti sú potreby, z ktorých "vyrastajú" ďalšie faktory, ktoré vstupujú do procesu motivácie.
Najznámejšiou je MASLOWOVA teória potrieb, ktorá zdôrazňuje hierarchičnosť ľudských potrieb v tom zmysle, že nižšia úroveň potrieb musí byť uspokojená, aby mohla byť aktualizovaná úroveň vyššia.
|
|
0,1 |
1x |
|
Činnosť školského psychológa zameraná na osobnosť žiaka
Referát2 s. / - roč. / doc
Ako uvádzajú Račková a Kamenský (1996), zameranie školskej psychológie na žiaka je ovplyvnené novou pozíciou žiaka v škole, kde je aktívnym spolutvorcom výchovno-vzdelávacieho procesu. Žiak sa pre učiteľa stáva osobnosťou schopnou všestranne sa vyvíjať, stáva sa subjektom edukačného procesu. Smerom k žiakovej oblasti zahŕňa činnosť školského psychológa najmä diagnostickú, preventívnu, intervenčnú, psychoterapeutickú a odbornú nápravu.
|
|
0,1 |
3x |
|
Vzťah školskej psychológie k iným vedám
Referát2 s. / - roč. / doc
Podľa Hvozdíka (1986), školská psychológia nie je len aplikovanou psychologickou disciplínou, ale aj disciplínou teoretickou, ktorá rozpracúva podiel psychologických vied v systéme ostatných vedných odborov uplatňujúcich sa v školskej práci a ktorá nielenže študuje školské pedagogické problémy, ale aj rozpracúva metodologické otázky aplikácie takto získaných poznatkov. Školská psychológia teda nevzniká a nevyvíja sa ako monolitná disciplína, ale ako disciplína diferencovaná. Jej vývoj závisí od ...
|
|
0,1 |
2x |
|