Náboženstvo ako forma spoločenského vedomia
Projekt34 s. / 2. roč. / pdf
Pavla Valovičová,Náboženstvo ako forma spoločenského vedomia so zameraním na husitské náboženstvo, práca ŠVOČ na Akadémii Policajného zboru, Katedra spoločenskovedných disciplín. Vedúci práce ŠVOČ doc. PhDr. Jozef Škrovánek, CSc., Bratislava, 2009, 27 s. a príloha. Práca prináša pohľad na spoločnosť na prelome 14. a 15. storočia. Vykresluje udalosti od veľkej západnej schizmy do husitských vojen. Podrobne opisuje význam a dielo majstra Jána Husa a jeho význam a postavenie v českých dejinách. Prá...
|
|
0,7 |
5x |
|
Filozofia - vypracovaná terminológia
Vypracované otázky32 s. / 1. roč. / doc
Filozofia terminológia vypracovaná ku skúške1. FilozofiaFilos - priateľ, filein-milovať, sofia-múdrosťFilozofia pôvodne znamenala lásku k múdrosti. Je to záujem filozofa o poznávanie diania vo svete, ale aj podstaty sveta, jeho pôvodu, vlastnosti, zákonitosti.Filozofia je poznanie o svete - univerzálna veda, veda o kozme, makrokozme i mikrokozme. Kladenie otázok a hľadanie odpovedí. Filozofia sa utvára ako pojmové poznanie na rozdiel od mýtického myslenia, kt. vychádzalo z predstáv a počiatok sv...
|
|
0,4 |
73x |
|
FILOZOFIA - Renesančná kozmológia - Kozmológia Pica della Mirandola a renesančný obraz sveta v dielach Williama Shakespearea
Semestrálna práca9 s. / 5. roč. / doc
V mojej práci som sa zameriaval na predstavenia renesančných kozmologických predstáv. V prvej časti analyzujem teologicko-filozofické paradigmy renesančnej kozmológie a usporiadania sveta, cez dielo Pica della Mirandola: O dôstojnosti človeka. V druhej časti prezentujem zovšeobecnené predstavy renesancie o svete cez diela Shakespearea.Renesancia je obdobie,ktoré vytvorilo najkomplexnejšiu predstavu o svete, o jeho usporiadaní, fungovaní o jeho systéme - teda o kozmológie. Je to obdobie veľkých i...
|
|
0,1 |
1x |
|
Teória spoločenskej zmluvy- thomas hobbes a John Locke
Seminárna práca11 s. / 2. roč. / docx
V seminárnej práci sa zoberáme, komparáciou vybraných prístupov politickej filozofie. Zamerali sme sa na problematiku novovekého ponímania vzťahu človeka a štátu. Thomas Hobbes a John Locke sa vo svojich dielach zaoberali vzťahom občana a štátu. Obidvaja zdieľajú víziu spoločenskej zmluvy ako nástroja politickej stability štátu. Prostredníctvom teórie spoločenskej zmluvy obaja priekopníci novovekej politickej filozofie vysvetľujú podstatu človeka, vznik štátu, štátnej moci a jej legitimity v dob...
|
|
0,1 |
2x |
|
Čínska filozofia - seminárka
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / doc
Cieľom tejto práce je priblížiť špecifiká čínskej filozofie a chronologické rozlíšenie čínskej filozofie. Práca je rozdelená do 5 kapitol. Prvá kapitola sa venuje kultúrnej úrovni filozofie, jej rozdeleniu, funkciám a špecifikám. Celá druhá kapitola je venovaná starovekej čínskej filozofii, jej charakteristike, systémom a princípom. Tretia kapitola je zameraná na stredovekú čínsku filozofiu, jej predstaviteľa a na jej hlavný princíp. V štvrtej kapitole, ktorú tvorí neokonfucianizmus, som chcela ...
|
|
0,1 |
17x |
|
Filozofia a náboženstvo (Seminárna práca z filozofie)
Seminárna práca5 s. / 2. roč. / doc
Termínom „náboženstvo“ označujeme zložitý komplex javov. Náboženské vedy členia tento komplex podľa rozličných hľadísk. Teda hovoríme o:• primitívnych, resp. prírodných náboženstvách• náboženstvách vyspelých, resp. kultúrnych náboženstvách• náboženstvách národných a univerzálnych• spontánne vzniknutých a založených• náboženstvách s misijnou činnosťou alebo bez misií• náboženstvách monoteistických, polyteistických, panteistických, animistických, fetišistickych, totemistických, ba dokonca aj o náb...
|
|
0,1 |
17x |
|
Právo (história práva, rozdelenia a definície práva, právo vo svete...)
Prednášky106 s. / 2. roč. / doc
1.Právo ako javVerejná autorita - vzniká v ľud.spol. , kde sa určitá sk. ľudí stáva autoritou pre ostatných a určuje im všeobecne záväzné pravidlá, ustanovuje normy správania ( ľudia sa zriekajú určitej časti vlastnej slobody a sk. osôb spravujúcich spoloč. odovzd.právo určiť pravidlá)- uved. sk. osôb bude mať na vymedzenom území určitú mieru moci konať v jej mene, ale i proti jednotlivcovi,- verejná autorita bude mať prostriedky pre výkon moci = š t á t.Spoločnosť sa zrieka časti svojej slobody...
|
|
0,9 |
1x |
|
Miesto a úloha vedy v dejinách spoločnosti
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Praveký človek žil veľmi jednoduchým spôsobom života. Hlavným zmyslom života bolo preňho prežiť, teda mať nejaký zdroj potravy a úkryt pred nepriaznivými prírodnými podmienkami. To mu pre život stačilo. Prírodné javy si nevedel vysvetliť a tak si vymyslel postavy bohov a pripísal im nadprirodzené schopnosti. Tak vzniklo mýtické myslenie, ktoré na dlhú dobu ľuďom stačilo na vysvetlenie otázok týkajúcich sa sveta, jeho pôvodu, miesta človeka v tomto svete a podobne. Postupne vývojom ľudstva sa živ...
|
|
0,1 |
12x |
|
Filozofia - prednášky spracované na skúšku z filozofie
Prednášky60 s. / 1. roč. / doc
filozofia - je láska k múdrosti, jeho získanie, hľadanie otázok vytvárajú dalšie otázky, fil. sa neštuduje aby nám poskytla definitívne odpovede, nie sú vždy dôležité odpovede, skôr kvoli otázkam samotným, dôraz sa kladie na otázky než na odpovede - je i univerzálne náuka o celku všetkého súcna, o bytí sveta a existencií človeka o jeho poznávaní pravdy a mravnom konaní. Je to i súhrn základných myšlienkových postojov a názorov. Filozofia zahrna vysvetlenie, čo je princípom všetkých vecí, skutočn...
|
|
0,4 |
30x |
|
Descartes R. a jeho filozofia
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Klasický novoveký racionalizmusNovoveká filozofia nadväzuje na celé dedičstvo dovtedajšej filozofie, jej vývin siaha od 17.-19. storočia a určujú ho dva rozhodujúce činitele. Prvým je prechod západoeurópskych krajín od feudalizmu k novému buržoáznemu usporiadaniu spoločnosti. Druhým činiteľom je rozvoj prírodných vied, ktorých vplyv je taký výrazný, že do popredia filozofie sa dostáva problematika vedeckého poznania. Kľúčovou disciplínou novovekej filozofie sa stáva teória poznania. Vývin novove...
|
|
0,1 |
77x |
|
Aristoteles
Prezentácia23 s. / 4. roč. / ppt
Hlavné záujmy: metafyzika, etika, politika, veda, kozmológia
Vplyvy: Pytagoras, Herakleitos, Parmenides, Sokrates, Platón
Ovplyvnil: každého, kto prišiel po ňom
ŽivotopisNarodil sa v malom mestečku Stageira, v Trákii-severné Grécko. Jeho otec Nikomach bol dvorným lekárom macedónskeho kráľa Amyntasa Macedónskeho, a vypestoval v malom chlapcovi záujem o život v prírode. Tento záujem ovplyvnil celé Aristotelovo myslenie a dielo. Jeho otec mu zomrel, keď mal 15 rokov, a tak dostal poručn...
|
|
1,4 |
29x |
|
Celoživotné rozvíjanie osobnosti
Semestrálna práca6 s. / 1. roč. / doc
Vo svojej semestrálnej práci zo sociálnych a filozofických základov výchovy a vzdelávania som sa rozhodla písať na tému „Celoživotné rozvíjanie osobnosti“. Pod názvom rozvíjanie myslím vychovávanie, vzdelávanie, poznávanie osobnosti - jedinca. Tento názov označuje relatívne nový pojem edukácia. Termín edukácia spoločne označuje pojmy výchovy a vzdelávania, čo je v konečnom dôsledku správne, pretože tieto pojmy sa vzájomne prelínajú. Pod pojmami sebavzdelávanie a sebavýchova sa nemyslí predlžovan...
|
|
0,1 |
1x |
|
Platónova teória ideálneho štátu
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / rtf
Pojem filozofia sa najčastejšie prekladá ako láska k múdrosti. Slovo pochádza z gréčtiny - filein - milovať a sofia - múdrosť. Sofos je ten, kto je zdatný vo svojom povolaní i v živote, predovšetkým ten kto je “múdry.” Pojem filozof ako milovník múdrosti začal používať Pytagoras a Herakleitos z Efezu, ale až Sokrates mu dal význam, ktorý pretrval dodnes. V Platónových dialógoch filozofia vystupuje ako láska k múdrosti, láska k pravde, dobru a kráse. Na počiatku tradície európskeho filozofického ...
|
|
0,1 |
54x |
|
Seminárna práca z filozofie - Čínska filozofia
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Čínska filozofia je jedna z najvýznamnejších a najbohatších národných filozofií tvoriacich východnú filozofiu.Predstavuje charakteristický celok podobne ako filozofia západná. Pôvodne sa zaoberala predovšetkým otázkami spoločenského života, problémom poriadku v spoločnosti.
Čínsky filozof sa nepokúša podať úplný a bezchybný systém svetového názoru, v ktorom by všetky vzťahy a skutočnosti viditeľného i neviditeľného sveta našli jednoznačné vysvetlenie; myslenie čínskeho filozofa sa neobmedzuje ...
|
|
0,1 |
5x |
|
Vypracované otázky z predmetu Filozofia
Prednášky28 s. / 1. roč. / doc
1. ZDROJE FILOZOFICKÉHO MYSLENIA, POJEM FILOZOFIE, FILOZOFICKÉ OTÁZKY, ZÁKLADNÉ VLASTNOSTI FILOZOFICKÉHO MYSLENIAfelein - milovať, sofia - múdrosť, tí ktorí milovali múdrosť, ako prvý tento výraz použil Pythagoras, pretože sa chcel odlíšiť od sofistov „mudrcov“, ktorí chodili a nechávali si platiť za svoje učenie (vyučovali dialiektiku - schopnosť argumentovať vo svoj prospech, nešlo im o skutočnú múdrosť, išlo skôr o zručnosť)Filozofia je postavená na tom, aby sa človek nebál klásť si ťažké otá...
|
|
0,2 |
1x |
|
Vypracované otázky z predmetu Filozofia
Vypracované otázky18 s. / 1. roč. / odt
0. Vývin filozofieAntická - Grécka filozofia = a) Raná gr. filozofia (Milétska škola, Eleátska škola, Pytagorovci, Atomisti, Sofisti, Herakleitos), b) Klasická gr. filozofia (Platón, Sokrates, Aristoteles), c) Poklasická gr. filozofia - helenisticko - rímska fil. (Stoicizmus, Epikureimus, Skepticizmus, Novoplatonizmus)2. Stredoveká filozofia: a) Patristika, b) Scholastika3. Renesančná filozofia 4. Novoveká filozofia : a) Novoveký racionalizmus, b) Novoveký empirizmus, c) Osvietenská novoveká ...
|
|
0,1 |
17x |
|
Profesor Martin Palkovič - osobnosť, ktorá ovplyvnila dejiny Trnavy a Trnavskej univerzity
Seminárna práca6 s. / 2. roč. / docx
V tejto práci som mala za úlohu spracovať jednu z historických osobností, ktoré akokoľvek ovplyvnili dejiny Trnavy a Trnavskej univerzity. Vybrala som si Profesora Martina Palkoviča, ktorý si ako Slovák vydobyl v tom čase úctyhodné postavenie a svojou činnosťou inšpiroval a ovplyvnil určite veľa svojich študentov i celú vtedajšiu spoločnosť. A j keď sa nám z jeho diela veľa nezachovalo, výsledky jeho práce sa aj prostredníctvom práce jeho študentov určite dochovali dodnes....Martin Palkovič, Mar...
|
|
0,1 |
0x |
|
Karl Theodor Jaspers a existencializmus
Seminárna práca15 s. / - roč. / doc
„Naplniť svoj Osobný príbeh je jedinou povinnosťou človeka. Všetko je jedno. A keď niečo chceš, celý Vesmír sa spojí, aby si to dosiahol."
Aká neochvejná viera v človeka a jeho silu vyžaruje zo slov Paola Coelha! Nezávisle od toho, čo si pod slovom Vesmír predstavíme - pre niekoho je to Boh, pre iného láska či viera vo vyššie princípy, tieto slová sú optimistickým odkazom ľudstvu o viere vo vlastné neobmedzené sily pri hľadaní „Osobného príbehu", šťastia, poznania, existencie, vlastného bytia....
|
|
0,1 |
13x |
|
Filozofia (17 vypracovaných otázok)
Vypracované otázky26 s. / 1. roč. / doc
01. Čo je filozofia. Problém definovania filozofie
Čo je to filozofia?: láska k múdrosti.
-slovo filozofia pochádza z gréčtiny a skladá sa z 2.častí:
filos-priateľ,milovník
sofia-múdrosť
-znamená lásku k múdrosti a filozof je milovník múdrosti.
Filozofia - je rozumová veda (jej výpovede pochádzajú z rozumu) Z racionálnej reflexia sveta, z premýšľania o svete, o človeku a jeho miesta vo svete.
Experimentálne založená na empirickej skúsenosti (opak rozumu)
Demokritos - dal sa osle...
|
|
0,2 |
18x |
|
Podklady na maturitu z filozofie (Voluntarizmus, Pozitivizmus, Osvietenstvo...)
Maturitné otázky56 s. / 1. roč. / zip
Zakladateľom je AUGUST COMTE / 1798 - 1857 /.- narodil sa v Montpelier, bol osobným tajomníkom Saint -Simona- dielo Kurz pozitívnej filozofie- predmetom pozitívnej filozofie je pozitívna, „istá“, „faktická“ realita, jej úlohou je prispieť k pokroku vied- naše poznanie má byť založené na faktoch našej skúsenosti, empirický základ má mať poznanie prírody i spoločnosti - > je zakladateľom empirickej sociológie- vývin ľudského ducha / dejiny poznania / objasňuje v 3 štádiách:1. teologické - ľudsk...
|
|
4,3 |
0x |
|
Friedrich Nietzsche a jeho filozofia
Esej6 s. / 3. roč. / docx
Narodil sa v roku 1844, v dedinke Röcken v pruskom Sasku, a zomrel v roku 1900 vo Výmare. Jeho oteca obaja dedovia boli luteránsky duchovní a celý život sa zaoberali filozofiou. Vplyv na neho je teda tvorený troma tradíciami: národnou, náboženskou a filozofickou. Jeho život spadá do obdobia vlády najskôr v Prusku a od roku 1866 aj na území Nemecka - Vilhéma I. a Bismarcka. „Ak zvažujeme Nietzscheho vo vzťahu k týmto vplyvom a obecne k národnostnej otázke, musíme si najskôr uvedomiť, že fakt, že ...
|
|
0,1 |
9x |
|
Filozofia - kompletné prednášky
Prednášky42 s. / 1. roč. / doc
FILOZOFIA
Všetko môže byť predmetom filozofie, čo sa týka sveta okolo nás a človeka. Týmto sa zaoberajú i iné vedy, ale filozofia snaží sa ich zaradiť do všeobecných súvislosti, hľadá ich spoločný zmysel a spája výsledky jednotlivých vied v jednotný obraz sveta, svetotonázor.
Immanuel KANT na konci svojho života sa vyjadril, že svojim dielom chcel dať odpoveď na tri otázky :
Čo môžeme vedieť - čo máme vedieť - v čo smieme veriť
Ide totiž o otázky, ktorými sa zaoberal a zaoberá každý mysliac...
|
|
0,4 |
7x |
|
Filozofia - vypracované otázky
Vypracované otázky50 s. / 1. roč. / zip
1. Predmet politickej a právnej filozofie• Prvý krát použil Pytagoras, - Herakleitos, až Sokrates jasný obsah• F - kladie otázky prečo, tvorí pozadie právneho myslenia• F - pátranie po podstate javov, problémov a života• F predchádza mytológia - viera, F rozum a logická analýza• 3 okruhy problémov F - ONTOLÓGIA - teória o bytí, GNOZEOLÓGIA - veda o poznaní, ANTROPOLÓGIA - čím je človek• 3 Funkcie F - POZNÁVACIA - skúmanie a orientácia vo svete, ako sa správať, METODOLOGICKÁ - pôsobenie na svet n...
|
|
0,1 |
116x |
|
Fridrich Nietzsche
Esej13 s. / 2. roč. / doc
Každý individuálny výber -najmä pri eseji- je dosť háklivá vec: má sa zato, že napísať niečo esejisticky predpokladá nielen zdvihnutý slovník, nielen schopnosť formulovať, ale aj schopnosť ako a čo formulovať. Štylistika, štýl, hoci má svoju generickú normu, niečo čo sa dá povedzme približne naučiť, je táto štylistika -okrem iného- vec viazaná na osobnosť človeka, na jeho autarkiu a jedinečnosť. Takže inštinkt mi našepkal, že bude „jednoduchšie“ vystavať profil na niekom, nie latentnom a nevýraz...
|
|
0,1 |
26x |
|
Aurelius Augustinus - Boh, človek a dejiny
Referát4 s. / 1. roč. / doc
„Intellige ut credas, crede ut intelligas“ - teda „ Poznávaj, aby si veril, ver, aby si poznával“ - aj tak by sa dali zhrnúť filozofické zásady hipponského biskupa, jedného z najvýznamnejších predstaviteľov obdobia patristiky, Aurelia Augustina (*354 - †430).Tento citát by mohol vyjadrovať základný smer jeho teocentrickej teológie, teda vzostupný pohyb od prostej viery k pravdivému poznaniu, ktorého je schopné len kresťanstvo. Viera a vedenie alebo teológia a filozofia sú u Augustina neoddeliteľ...
|
|
0,1 |
15x |
|
Sociálny rozmer výchovy a vzdelávania mladých Rómov
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Každý jedinec od narodenia žije v spoločnosti iných ľudí a je členom istej spoločnosti. Preberá v nej jazyk, nálady, postoje, správania a hodnotový systém. Človek sa stáva jej súčasťou, no zároveň sám na ňu pôsobí a má v nej určité právo. Jedným z práv je aj právo dieťaťa na vzdelanie. „ Deti prichádzajú na svet nehotové, potrebujú sa učiť a sú schopné sa učiť, sú vnímavé tak voči dobrým ako aj zlým vplyvom. To či budú životaschopné alebo nie závisí na skúsenostiach, ktoré získavajú na dobrej al...
|
|
0,1 |
13x |
|
Problém slobody u Immanuela Kanta
Esej5 s. / 2. roč. / doc
Kant chápe človeka ako slobodnú bytosť, ktorá sa môže autonómne určovať, čo je v protiklade s chápaním človeka ako pasívneho produktu spoločnosti. Toto je Kantov názor 18. Storočia, v 21. storočí možno človeka charakterizovať ako plne slobodnú bytosť, ktorá sa rozhoduje bez obmedzení, aktívne si buduje svoje miesto v spoločnosti. Avšak vplyv spoločnosti je dnes väčší ako kedykoľvek predtým, a teda človek sa stáva určitým spôsobom pasívnym produktom svojej doby. Je tu teda určitá zhoda alebo je p...
|
|
0,1 |
25x |
|
Moderná filozofia 20. storočia
Referát10 s. / 1. roč. / doc
V 20. storočí filozofia na jednej strane reaguje na nepochybné úspechy človeka a jeho rozumu, ktoré sa prejavujú vo výdobytkoch vedy a techniky (človek viac spoznáva prírodu a využíva ju vo svoj prospech). Na druhej strane reaguje na javy a procesy, ktoré sú skôr dôsledkom stroskotania človeka, otrasenia viery vo všemocnosť rozumu vôbec a vedeckého rozumu a vedeckej racionality zvlášť, dôsledkom ľudskej neschopnosti humánnym spôsobom zvládnuť svoje vlastné bytie. Tragická skúsenosť ľudstva v 20....
|
|
0,1 |
33x |
|
Gnozeológia
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Anglická filozofia prežívala v 18. storočí Veľkú dobu. Medzi významných filozofov tohto obdobia patrí aj John Locke, ktorý je prvým zakladateľom empirizmu v Anglicku.John Locke sa narodil v roku 1632 neďaleko Bristonu v puritánskej anglickej rodine, ktorá bola opozične naladená voči kráľovi. Jeho otec bol advokátom a zastával úrady v miestnej správe. Jeho matka pochádzala z Wringtonu. Zomrela ešte v jeho detstve. V roku 1652 Locke opustil Westminsterskú školu a stal sa študentom na univerzite v ...
|
|
0,1 |
5x |
|
Vypracované otázky z predmetu Filozofia
Ťahák8 s. / 5. roč. / doc
1. Filozofia v systéme poznania a kultúryStretávame sa z názorom stotožňovania filozofie s vedou. Filozofia má totiž presne vymedzený predmet skúmania, má presný pojmový systém, má vypracované metódy overovania a dokazovania svojich záverov. Hlavným argumentom proti vedeckosti filozofie je to, že niekedy sa zdá, že je iba jeden filozof, ktorý vyvracia názory inému.Filozofia a náboženstvoNáboženstvo je založené na viere v existenciu niečoho nadprirodzeného, čo riadi a ovplyvňuje ľudí. Filozofia j...
|
|
0,1 |
7x |
|
Fenomenológia - Edmund Husserl
Seminárna práca5 s. / 2. roč. / doc
ÚvodHeslom fenomenológie je: Späť k veciam samotným! Treba sa vrátiť späť a nájsť čistú a pôvodnú skúsenosť. Fenomenológia teda začína ako radikálna kritika mienok.1 Edmund Husserl Za zakladateľa a hlavného predstaviteľa fenomenológie ako filozofického smeru a hnutia súčasnej filozofie sa považuje Edmund Husserl. Narodil v roku 1859 v Prostějove, študoval v Lipsku, Berlíne a vo Viedni. Od r. 1887 do r.1901 bol súkromným docentom v Halle, od r. 1901 do r.1916 pôsobil na univerzitách v Gottingene ...
|
|
0,1 |
26x |
|
Problém blaženého života v stredovekej filozofii Aurelia Augustína
Seminárna práca4 s. / 1. roč. / doc
V úvode by som chcela nadviazať na typicky „ stredoveké“ myslenie, ktoré nachádzame u A. Aurélia. On sformuloval ústredný motív stredovekej filozofie: „pochop, aby si uveril a ver, aby si porozumel“ (Leško, 1993, s. 80). Augustínus A. sa s antickou tradíciou zbližuje chápaním filozofie ako „lásky k múdrosti“ a táto láska ho vedie k poznávaniu najvyššieho bytia, ktorým je podľa neho Boh: „Boh je večný, má vôľu a má v sebe najčistejšie dobro“ (Hodovský, 2003, s. 257). Jadrom filozofie A. Aurélia j...
|
|
0,1 |
5x |
|
Základy filozofie - otázky a odpovede na skúšku
Prednášky4 s. / 1. roč. / doc
1. Čo je filozofia a čím sa odlišuje od obrazu, ktorý o nej vytvárame? • Filozofia je sebareflexívna (sama seba skúmajúca) zložka alebo stránka kultúry v ktorej sa odhaľujú, skúmajú a rozširujú predpoklady premeny spoločnosti na kultúrne spoločenstvo a premeny ľudského indivídua na člena tohto spoločenstva. • Filozofia ako láska k mudrosti, láska k pravde, dobru a kráse.• Odlíšenie filozofie a jej obrazu: nevyčerpateľnosť oboch. Špecifikum filozofie dané spojením jej nocionálnosti, univerzálnost...
|
|
0,1 |
21x |
|
Filozofia René Descarta
Seminárna práca9 s. / 2. roč. / doc
Prierez tvorbou filozofia René Descarta, s hlavným dôrazom na jeho meditácie o prvej filozofii.René Descartes (1596 - 1650)René Descartes sa narodil v roku 1596 vo francúzskom mestečku La Haye. Ako mladý sa rozhodol skoncovať zo životom a prestal jesť. No v poslednej chvíli sa ho podarilo zachrániť pestúnke, ktorá ho naviedla späť do života. Vtedy sa rozhodol, že bude svoj život venovať štúdiu, čo aj urobil. Bol filozofom, matematikom a zaujímali ho skoro všetky prírodné vedy. Bol tvorcom analyt...
|
|
0,1 |
25x |
|
Grécka mytológia. Od mýtu k logu
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Mýtus je tradičný rodový svetonázor, jeho pôvod je anonymný a jeho štruktúra, povaha a svetonázorová funkcia sa zakladali na tom, že vznikol spontánnou projekciou kolektívnych predstáv príslušníkov patriarchálnej spoločnosti - ktoré boli odzrkadlením jej usporiadania - do sveta. Má sociomorfnú povahu a platí tu predstava uniformity, najmä nerozlíšenosti javov prírodných od spoločenských. „ ... v mýte žije človek tak, že nekladie otázky ... lebo mýtus je svet, v ktorom sú odpovede dané vopred, pr...
|
|
0,1 |
11x |
|
Otázky na skúšku z Filozofie - nevypracované
Testy3 s. / 1. roč. / odt
Predmet je orientovaný na analýzu vybraných problémov filozofie. Patria k nim predovšetkým vymedzenie predmetu filozofie, vzťah filozofie, vedy a spoločnosti. Prehľad vývoja prvotných myšlienok o vzniku štátu v staroveku. Vplyv náboženstva na politické myslenie stredoveku. Náčrt sociálneho a politického myslenia humanizmu a zrod utopických teórií. Analýza jednotlivých novovekých kontraktuálnych teórií a počiatky deľby moci. Otázka večného mieru a vývoj ducha u nemeckých klasických mysliteľov. Zr...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vymedzenie filozofie
Prezentácia79 s. / 1. roč. / ppt
Abstrakcia /abstrahovať/ - myšlienkové vymedzenie podstatných znakov predmetu alebo javu bez skúmania ostatných znakov Konkretizácia - opakom abstrakcie, gereralizácie Agnosticizmus - smer v teórii poznania, ktorý popiera možnosť poznať podstatu sveta, poznateľné sú iba javy
- popiera možnosti poznateľnosti podstaty bytia, poznateľné sú len javy, Gnosticizmus -
Altruizmus - záujem o blaho iných ľudí, nezištná starostlivosť, záujem o myšlienkové pozície a blaho druhých ľudí Egoizmus - sebe...
|
|
0,2 |
10x |
|
Akvinský - prirodzená a zjavená teológia
Referát5 s. / 4. roč. / doc
O tom, aké mená môžeme o Bohu uvádzať. Je dôležité si uvedomiť, čo sa dá o Bohu povedať a čo nie. Čo môžeme vypovedať výhradne len o Bohu alebo súčasne o Bohu a iných veciach. Bohu nemôžeme priradiť názvy, ktoré sú podobné obyčajným tvorom, iba ak podobenstvom alebo obrazne. Lebo všetko sú to mená, ktoré označujú stvorené veci, ako človek alebo kameň, pretože každému druhu náleží vlastný spôsob dokonalosti a bytia. Aj akékoľvek mená označujúce vlastnosti vecí, ktoré sú zapríčinené vlastnými zákl...
|
|
0,1 |
13x |
|
Spoločenskovedné základy - úvod do filozofie, základy etiky
Poznámky4 s. / 1. roč. / doc
Filozofia začína otázkami, ktoré vznikajú, keď dobře známy svet náhle stratí svoju samozrejmosť a stane sa problémom.Otázky, týkajúce sa sveta okolo nás, nášho postavenia v tomto svete, zmyslu života. Filozofia nám pomáha orientovať sa v živote človeka a spoločnosti, rozvíjať naše abstraktné myslenie na základe poznania vývoja doterajšieho filozofického myslenia.Pojem „filozofia“ je známy od 6. st. pred n.l., vznikla v grécku a znamená „láska k múdrosti“. Filozofovia sa tiež zhodujú v tom, že vý...
|
|
0,1 |
3x |
|
Seminárne práce z Filozofie
Seminárna práca31 s. / 1. roč. / rar
Seminárne práce z predmetu Filozofia
1.Materializmus a idealizmus
2. Poznanie a skutočnosť
3. Smrť
|
|
0,1 |
40x |
|