Školský systém vzdelávania na Slovensku
Seminárna práca26 s. / 1. roč. / doc
Školský systém participuje na vytváraní životných príležitostí mladým ľuďom tým, že im umožňuje prístup k vyššiemu alebo nižšiemu vzdelávaniu prostredníctvom neho k vyšším alebo nižším pracovným pozíciám, k prestíži, ale i k určitej moci spojenej s funkciou v zamestnaní.Úlohou školy a školského systému je zabezpečovať harmóniu medzi vzdelaním, sociálno-ekonomickým rozvojom krajiny a individuálnymi potrebami účastníkov vzdelávania. Inými slovami vyjadrené, prispôsobovať štruktúru školského systém...
|
|
0,2 |
17x |
|
Problém výchovy na prahu 21. storočia - Výchova v centre teoretického záujmu a skúmania
Seminárna práca5 s. / 2. roč. / doc
Výchova ja v centre pozornosti vedy, ktorú poznáme pod názvom pedagogika alebo pedagogická veda. Člení sa do viacerých disciplín. Z hľadiska predmetu ju môžeme definovať napríklad ako teóriu edukačnej reality. Ako taká má svoju históriu, prešla peripetiami vlastného vývoja, ktorý môžeme sledovať aj na názorových rozdieloch o tom, čím sa vlastnemá zaoberať, na metódach skúmania, premenách terminológie... Nemožno v tomto kontexte nepripomenúť, že sa vyvýjala podľa sebaporozumenia vedy ako takej.Ne...
|
|
0,1 |
2x |
|
Filozofia výchovy - poznámky z prednášok
Poznámky7 s. / 1. roč. / docx
1. prednáškaFV je hraničná vedná disciplína pedagogiky a filozofie. Rieši najvšeobecnejšie otázky, výchovy a vzdelávania vo väzbe na existujúce spoločenské podmienky. Ale zároveň analyzuje aj vzťah spoločnosti a prírody, čo znamená, že skúma prepojenosť prírodných podmienok so spoločenským vývojom a s výchovou osobnosti človeka. FV sa zaoberá 3 vážnymi otázkami:1. Z čoho vznikol svet?2. Aký je pôvod a zmysel života?3. Ako by mali ľudia žiť a utvárať sa v záujme mierových podmienok a perspektív ž...
|
|
0,1 |
5x |
|
Prínos J. A. Komenského v oblasti metód výchovy
Referát6 s. / 1. roč. / docx
V tejto svojej práci sa zameriam na jedného z najväčších pedagógov v histórii, na Jána Amosa Komenského Posnažím sa poukázať na to, ako významne ovplyvnil rozvoj pedagogiky ako vedy. Konkrétne sa budem venovať jeho prínosu v oblasti metód vyučovania. Pretože tu je vidieť jeho prínos veľmi zreteľne. Kým dovtedy na školách prebiehala metóda bezduchého bifľovania sa, Ján Amos Komenský vo svojich dielach, Hlavne Veľkej didaktike a Analyti- ckej didaktike, navrhol a neskôr aj presadil takzvanú prirod...
|
|
0,1 |
16x |
|
Filozofia výchovy - vypracované otázky
Študijný materiál9 s. / 1. roč. / doc
1.Ako vieme definovať filozofiu:Filozofia - Fileo = mať rád, milovaťSófia - múdrosťHľadanie múdrosti, láska k múdrostiMúdrosť - neexistuje nič, čo by múdrosť definovaloto je dôvod, prečo existujú filozofiFilozof - ten, kto hľadá múdrosť, lebo ju nikto nepoznávie o sebe to, že vie, že nie je múdryPočiatky filozofie - u GrékovPRedsokratci pojem filozofia ešte nepoznali, stretávame sa s ním až u Platona
|
|
0,1 |
1x |
|
Filozofia výchovy
Seminárna práca11 s. / 2. roč. / doc
- absolutizmus, štát, resp. panovník sa stáva vlastníkom celého života, disponuje svojimi občanmi a ich majetkom.
- Snaha o centrálne riadené národné hospodárstvo – to malo za následok rozvoj manufaktúr a podporil sa rast obyvateľstva.
Občan je vrchnosťou presadzovaný, cíti sa za neho zodpovedný, preniká myšlienka všade-siahajúceho riadenia a túžby po všeobecnom zdokonalení sveta. To si vyžaduje vychovanie schopného poddaného s praktickými poznatkami a zručnosťami.
- 17. storočie na rozdi...
|
|
0,1 |
23x |
|
Humanizácia výchovy a vzdelávania
Esej9 s. / 1. roč. / doc
„Vlastne je to úplný zázrak, že moderné metódy vyučovania ešte celkom nezadusili svätú zvedavosť, pretože táto jemná rastlinka potrebuje okrem povzbudzovania najmä slobodu. Bez nej bezpochyby zahynie.“ (Albert Einstein, 2000, s.48 )
Vplyv humanizmu na školu a výchovu sa na Slovensku prejavoval už od polovice 15.storocia. Na Slovensku sa vplyv humanistických ideí prejavoval aj v kultúrnom živote.
Humanizmus vyjadruje vieru v ľudskosť ako fundamentálneho spôsobu bytia človeka...
|
|
0,1 |
30x |
|
Podstata výchovy
Esej5 s. / 2. roč. / doc
Pojem „výchova“ je v slovenskom jazyku mnohoznačný a používa sa nejednotne. Vyplýva to jednak zo zložitosti javov, ktoré nazývame výchovou, ako aj z nedostatkov v metodológii a pojmotvorbe v pedagogike. Existuje veľké množstvo definícií výchovy, ktoré ju vymedzujú. Pojem výchova nemôžeme vtesnať do jednej definície z hľadiska jednej teórie.
Ako uvádza Švec termín výchovy ako komplementárny pojem k vzdelávaniu v tomto zmysle označuje „rodový /generický/ pojem sociálno-citovej, vôľovej a snaho...
|
|
0,1 |
20x |
|
Problém prirodzenosti vo výchove - komparácia J. Locka a J. J. Rouuseaua
Seminárna práca3 s. / 4. roč. / doc
Práca je komparáciou a zhodnotením dvoch výchovných prístupov - konkrétne Johna Locka - dielo O výchove a J.J. Rousseaua - Emil alebo o výchove. V závere - zhodnotenie a prínos pre súčasnosť.John Locke: O výchove
Cieľom výchovy podľa J. Locka je vychovať všestranne vzdelaného úspešného a zdatného gentlemana – stelesnenie požiadaviek vtedajšej mladej buržoázie, ktorý by rozumne riadil svoje záležitosti v živote a stal sa osožným sebe aj spoločnosti. Proti dovtedy zaužívanému scholastickému systé...
|
|
0,1 |
5x |
|
Univerzita v minulosti a dnes
Esej5 s. / 2. roč. / doc
Univerzita v minulosti a dnes
Pojem univerzita pochádza z lat. universitas, čo znamená všeobecnosť / (spoločenský) celok, kolégium a je to pôvodne najstarší typ vysokej školy.
Hoci prvé univerzity nesúce tento názov vznikli až v stredoveku, korene univerzít sú v antike – v školách typu akadémie, lýcea a rétorických škôl. Priamymi predchodcami stredovekých univerzít boli potom kláštorné školy a dómové školy vznikajúce od 8. stor.. Začiatky univerzít v pravom slova zmysle siahajú do 12. – 14....
|
|
0,1 |
9x |
|
Ciele výchovy
Esej8 s. / 1. roč. / doc
Pojem „výchova“ je v slovenskom jazyku mnohoznačný a používa sa nejednotne. Vyplýva to jednak zo zložitosti javov, ktoré nazývame výchovou, ako aj z nedostatkov v metodológii a pojmotvorbe v pedagogike. Existuje veľké množstvo definícií výchovy, ktoré ju vymedzujú ako napr. medzigeneračný prenos skúseností, ako zámerná činnosť pedagóga, ako vzťah medzi ľuďmi, ako proces rozvoja osobnosti a pod.
Pojem výchova nemožno vtesnať do jednej definície z hľadiska jednej teórie. Každá spoločenskov...
|
|
0,1 |
16x |
|
Výchova človeka očami renesančných autorov
Semestrálna práca4 s. / 1. roč. / doc
Pohľad na výchovu v období renesancie očami niektorých renesančných autorov - More, Rotterdamsky, Montaigne. V mojej práci sa budeme venovať autorom, ktorí tvorili v období humanizmu a renesancie. Zameriame sa na takých filozofov ako bol Erazmus Rotterdamský, Thomas Morus či Michel de Montaigne. Každý z nich mal iný názor na formovanie človeka, ktoré predložili aj nasledujúcim generáciám v dielach, v ktorých sa danej téme venujú.
|
|
0,1 |
2x |
|
Výchovný proces
Skriptá279 s. / 3. roč. / doc
cieľom je poskytnút skriptá z pedagogiky aj iným študentom ktorí sa nedostali alebo sa nemožu dostat k tejto "knižke".
|
|
1,2 |
17x |
|
Sloboda a výchova
Esej6 s. / 1. roč. / doc
O slobode sa dá povedať, že je vlastnosťou človeka a preto sa sám človek stáva podmienkou svojej slobody. Sloboda je relatívna nezávislosť rozhodovania a vždy existuje v určitých hraniciach, ktoré si určujeme.
Slobodná výchova alebo výchova ku slobode nie je v dnešnej dobe na Slovensku jednoznačne chápaná a pochopená. Väčšina pedagógov zastáva názor, že „sloboda“ respektíve možnosť slobodnej voľby žiakmi v škole nemá čo hľadať. Tento názor vyplýva z nepochopenia slobody, z priemernej až podpri...
|
|
0,1 |
36x |
|
Človek je tvor, ktorý sa presahuje
Esej6 s. / 2. roč. / docx
Transcendencia a sebatranscendencia človeka.
„Človek je tvor, ktorý sa presahuje“. Na to, aby som mohol o tejto téme vôbec hovoriť, je dobre uvedomiť si, kto je vlastne človek, prečo je na svete, čím sa líši od ostatného živého. Presne týmito otázkami sa zaoberali ľudia od najstarších čias sveta. Správna odpoveď je však asi len jedna, a to, že správne odpovede na tieto otázky neexistujú. Nemôžeme povedať, že poznáme definíciu, prečo človek vôbec existuje, prečo si uvedomuje sám seba, prečo prež...
|
|
0,1 |
0x |
|
Význam humanizácie výchovy a vzdelávania
Esej6 s. / 1. roč. / doc
Pri riešení najzákladnejších otázok vo výchove, teda určovaní jej cieľov a zmyslu vychádza pedagogika z filozofie výchovy. Filozofia výchovy hľadá odpoveď na otázky, čo je človek, čo ho robí človekom, čo je zmyslom jeho života. To čo je zmyslom života človeka, to musí byť zmyslom jeho výchovy. Výchova má viesť človeka k prežitiu plnohodnotného života.
|
|
0,1 |
5x |
|
Problém cieľa výchovy u renesančných autorov
Esej3 s. / 3. roč. / doc
Spôsob výchovy ako ho prezentujú vo svojich dielach Morus a Montaigne. V tejto práci sme sa zamerali na porovnanie postoja k výchove človeka u dvoch renesančných autorov. Prvým je francúzsky humanista a renesančný mysliteľ Michel de Montaigne. Druhým anglický právnik a učenec Thomas More.
|
|
0,1 |
0x |
|
Filozofia výchovy
Vypracované otázky11 s. / 1. roč. / doc
1.Filozofia a edukačná výchova – predmet filozofie výchovy, jej dimenzie a obsah
Predmet FV – odhaľovanie, vysvetľovanie a zdôvodňovanie zmyslu výchovy, jej podstaty, predpokladov a najhlbších štrukturálnych súvislostí
Dimenzie:
a)Antropologická (humanizácia)
b)Axiologická (ciele výchovy, ideál osobnosti, hodnotenie)
c)Etická (morálka a výchova, morálka a etika)
d)praxeologická (demokracia a výchova, uniformita a pluralita...)
e)Vedecko – teoretická (veda o vede, paradigmy /vzor/, systémo...
|
|
0,2 |
18x |
|
Humanizmus ako prostriedok a cieľ v živote človeka
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Pojem humanizmu má veľmi široký záber svojej pôsobnosti. Prejavuje sa v každodennom živote, ako úsilie človeka o presadenie samého seba, ako zápas o svoju sebarealizáciu.
|
|
0,1 |
23x |
|
Komparácia obrazu človeka v tradícii európskeho myslenia
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Mýtus: človek sa stáva sám sebou vtedy, keď opakuje a napodobňuje gestá a správanie, ktoré sa stalo v prvopočiatku
Antická tradícia: antický človek sa stáva sám sebou vtedy, keď vystúpi z izolácie a stane sa účastníkom obce
Judaistická tradícia: Izraelita sa stáva sám sebou vo vzťahu k Bohu, ktorý je východiskovým aj završujúcim vzťahom ľudskej existencie
Kresťanská tradícia: človek sa stáva sám sebou tým, že nasleduje Krista v jeho etose lásky
Novoveká tradícia: človek je sám sebe východisk...
|
|
0,2 |
0x |
|
Komparácia výchovy v tradícii európskeho myslenia
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Výsledok výchovy – výsledky výchovy sa nedajú jednoducho merať. Proces výchovy však má svoju logiku a jeho výsledky musia súvisieť s východiskovými princípmi a jeho efekt treba určitým spôsobom kvantifikovať.
Zachovanie tradície – vývin výchovy sa neuberá správnym smerom, ak protirečí podstate výchovy alebo jej predchádzajúcim štádiám.
Predvídanie budúcnosti – výchova, ktorá je kontinuálna, je schopná prirodzene predvídať budúcnosť.
Stála vitálna sila – ide o zdravý dynamizmus a životnú silu.
|
|
0,2 |
2x |
|
Dialóg a komunikácia všeobecne, výchove a vzdelávaní
Esej6 s. / 2. roč. / doc
Všetky medziľudské situácie sú otázkou dialógu. Všetko je o schopnostiach jedinca reagovať a čo najlepšie vedieť argumentovať na jednotlivé situácie. Vždy som hovorieval, že dialóg je najúčinnejší spôsob riešenia situácií vo vzťahu. Tým nemám na mysli len vzťah partnerský, ale taktiež vzťah medzi súrodencami, kamarátmi, učiteľom a žiakom, vzťah medzi rodičom a dieťaťom. Denne sa stretávame s „informačným šumom“. Koľké nespočetné množstvo situácií by sme pohodlnejšie, rýchlejšie a efektívnejšie v...
|
|
0,1 |
90x |
|
Obraz súčasného človeka. Vízia modelu výchovy v súčasnej Európe
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Diskusie o postmoderne začali v oblasti teórie kultúry v 50. rokoch 20. storočia v USA
V Európe sa presadzuje od 70. rokov a to prostredníctvom francúzskeho postštrukturalizmu a sociológie postindustriálnej spoločnosti (Lyotard, franc., Foucault, Habermas, Derrida)
U nás sa šíri po r. 1990
|
|
0,1 |
2x |
|
Výchova v novoveku a pedagogické smery 19. a 20. storočia
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Výchova v renesancii a humanizme – 15. až 16. stor.
Výchova v období reformácie – koniec 14. stor. až prvá polovica 16. stor.
Obdobie protireformácie a jezuitské školstvo - druhá polovica 16. stor. až koniec 17. stor.
Individuálna a prirodzená výchova - 17. a 18. stor.
|
|
0,1 |
12x |
|
Obraz človeka a výchova v judaistickej tradícii
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Prameňom judaistickej (aj kreťanskej) tradície je Biblia, ktorá sa delí na knihy Starého zákona (judaizmus) a Nového zákona (kresťanstvo)
Biblia vznikla skôr ako veda (SZ: 13. stor. pnl. – 1. stor. pnl., NZ: asi 50 nl. – 125 nl.)
|
|
0,1 |
5x |
|
Obraz človeka a výchova v grécko-antickej tradícii
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Obraz človeka a výchova v grécko-antickej tradícii (Sokratovská paideia, Platónska paideia, Aristotelov prístup, výchova
v starovekom Ríme)
|
|
0,1 |
10x |
|
Obraz človeka a výchova v novovekom myslení
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Obraz človeka a výchova v novovekom myslení. Filozofické východiská myslenia niektorých novovekých predstaviteľov filozofickej antropológie a ich chápanie výchovy
|
|
0,1 |
4x |
|
Obraz človeka a výchova v kresťanskej tradícii
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Kresťanstvo sa začalo historickou osobou Ježiša Krista a historickým založením cirkvi
|
|
0,1 |
6x |
|
Filozofia výchovy
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Hľadanie teoretických východísk výchovy a jej podstaty (v našom prípade v tradícii európskych dejín a myslenia)
|
|
0,2 |
17x |
|
Mýtus a výchova
Prednášky- s. / - roč. / ppt
Mýtus a výchova – antropologický a výchovný rozmer mýtu
|
|
0,1 |
2x |
|