Filozofická antropológia - materiál ku skúške
Prednášky39 s. / 3. roč. / rtf
Ukážka:ČO JE FILOZOFICKÁ ANTROPOLÓGIA?Filozofická antropológia (z gr. filein - milovať, sophia - múdrosť, anthropos - mužská tvár, človek) je filozofická náuka o človeku. Predmetom filozofickej náuky je človek ako taký, človek vo svojej celostnosti. Predmet filozofickej antropológie sa odlišuje od predmetu špeciálnych vied, ktoré sa zameriavajú len na parciálnu oblasť človeka. Napríklad predmetom medicíny je človek ako biologická bytosť, ktorá sa skúma hlavne z pohľadu zdravia a choroby.
|
|
0,2 |
166x |
|
Max Scheler - referát z Filozofickej antropológie
Referát3 s. / 2. roč. / doc
Zakladateľom modernej filozofickej antropológie bol Max Scheler. Bol dobre orientovaný vo vtedajších nových poznatkoch empirických vied o človeku, ktoré zároveň využil aj pri tvorbe svojho originálneho obrazu človeka. Zároveň si bol vedomý toho, že samotné poznatky o človeku sú nedostatočné na objasnenie podstaty človeka, že práve naopak, vo svetle formulovanej podstaty človeka stanú sa jasnejšími.
|
|
0,1 |
13x |
|
Život po živote - filozofická antropológia
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
Ukážka: Nie je náš terajší život prvý? A ani posledný? Veľa nábožensky založených ľudí i ľudí bez vyznania verí, že nie je ani prvý a ani posledný. Hinduisti si myslia, že umierame a vraciame sa v akomsi nekonečnom cykle smrti a narodenia
|
|
0,1 |
8x |
|
Filozofická antropológia
Prednášky30 s. / 2. roč. / doc
Filozofická antropológia (z gr. filein – milovať, sophia – múdrosť, anthropos – mužská tvár, človek) je filozofická náuka o človeku. Predmetom filozofickej náuky je človek ako taký, človek vo svojej celostnosti. Predmet filozofickej antropológie sa odlišuje od predmetu špeciálnych vied, ktoré sa zameriavajú len na parciálnu oblasť človeka. Napríklad predmetom medicíny je človek ako biologická bytosť, ktorá sa skúma hlavne z pohľadu zdravia a choroby. Predmetom paleoantropológie je zasa človek z ...
|
|
0,2 |
21x |
|
Čo je človek?
Referát6 s. / 2. roč. / doc
V mojej seminárnej práci by som sa chcela zamerať na otázku- Čo je človek? Načrtnúť tak filozofiu z osobného hľadiska : Ako možno filozofiu osobne robiť, rozvíjať, ako ju môžem robiť, rozvíjať, prežívať ja? Do tohto obsahu filozofie chcem pridať osobný zážitok. Človek sa od zvieraťa odlišuje myslením, tak všetko ľudské je ľudským jedine preto, že je vytvorené myslením. Keďže filozofia je však špecifický spôsob myslenia, taký, ktorým sa myslenie stáva poznaním a pojmovým poznaním, bude sa aj j...
|
|
0,1 |
8x |
|
Filozofická antropológia
Prednášky10 s. / 3. roč. / doc
F – antropológia nie je tradičnou súčasťou filozofického systému, stala sa ňou až v 20.r. 20.st. Filozofie človeka neboli tým, čo v 20.st. rozumieme pod F.A. Protagoras tvrdil, že mierou všetkých vecí je človek. Človek je teda hlavnou prizmou, cez ktorú poznáva. Táto téza však nebola dominantnou v antickej filozofii. Takéto učenia boli súčasťou sociálnej F alebo etiky, ale človek ako predmet filozofickej analýzy, to je predmet 20.st. K tomu sú potrebné tri predpoklady:
1. Človek musí mať záuje...
|
|
0,1 |
6x |
|
Michel Paul Foucault
Referát6 s. / 3. roč. / doc
text sa zaoberá životnými príbehmi ľudí, ktoré očarili Foucalta k napísaniu týchto „noviel“, pretože práve tieto príbehy naňho zapôsobili oveľa väčším citovým dojmom, než hocijaká iná literatúra
práve kvôli tejto intenzite sa rozhodol pozbierať niekoľko podobných textov, zrodila sa u ňho myšlienka antológie, ktorá nemala jasne vymedzene ciele
ide o príbehy z rokov 1660 – 1760, príbehy z archívov uväznených, policajných archívov, kráľovské zatykače
sformuloval si nejaké pravidlá:
a.) ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Filozofická antropológia
Poznámky3 s. / 3. roč. / doc
ARNOLD GEHLEN
antropológia berie na vedomie predpoklady a výsledky špeciálnych vied (morfológia, psychológia, jazykoveda, ..)
ak za predmet svojho skúmania určí človeka, sleduje dvojaký cieľ
a.) sformovať vedu, kt. by bola nadradená ostatným vedám a spájala by ich problematika
b.) vedu, kt. by bola podchytená fyzicky aj psychicky
človek je výnimočný prípad, kt. sa čoraz dokonalejšie adaptuje na prostredie a je prispôsobený v určitom spoločenskom celku
človek nemá dokonca ani také š...
|
|
0,1 |
3x |
|
Antropológia
Poznámky6 s. / 3. roč. / doc
VOLUNTARISTICKY ANTROPOLOGIZMUS:
SCHELLING:
antr. otázky rieši na irac. základe
človek je jedinečná a neopakovateľná bytosť, kt. sa predstavuje na zákl. svojej irac. vôle
irac. vôľa je fundament, kt. nie je postihnuteľný rozumom, a tak sa k nej môžeme dostať len intuíciou
vôľový základ je mimo logického dôvodu
prvotný základ má človek v iracionálnej vôli – nevedomá, temná, slepá sila
dospieva k presvedčeniu, že v poslednej a najvyššej inštancii nie je žiadne iné bytie než vô...
|
|
0,1 |
1x |
|
Helmuth Plesner
Poznámky2 s. / 3. roč. / doc
HELMUTH PLESNER
FA chápe ako fundament. Disciplínu a usiluje sa neutralizovať protiklad ducha a života
chce predstaviť ducha cez zmysly a zduchovniť zmyslové
conditio humana: chce poznať základnú štruktúru ľudského bytia
FA vidí dejinne a historicita človeka je podľa neho historicitou FA
FA má základ v potrebe FA má základ v potrebe človeka porozumieť sebe
chce odpovedať na otázku čo znamená a ako je možné byť človekom
každému prejavu bytia priznal rovnakú hodnotu pre odhale...
|
|
0,1 |
0x |
|
Filozofická antropológia
Ťahák2 s. / 3. roč. / doc
velmi dobry tahacik, ktory je obojstranny.. staci si ho uz iba zostrihat a zlepit.. strany su ocislovane, takze inteligentni ludia pochopia ako na to.. :) vela stastia na skuske..
1
- FA je pokladaná za súčasť systému ffie, pričom dôraz kladie na rôzne aspekty človeka
- zakladateľom bol Max Scheller
- človek situuje vo svete a interpretuje svoju pozíciu, keď sa pýta kto sme, kladie si A otazku
- otázky, kt. sa týkajú človeka sú často polemické a majú emocionálny náboj
- FFIA 20. ST
- v...
|
|
0,1 |
1x |
|
Život po živote
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / docx
Úvod Vážený pán magister, milí spolužiaci. Na túto seminárnu prácu som si pripravil tému, ktorú možno niektorí poznáte alebo ste o nej aspoň počuli. Je to téma týkajúca sa tej najprirodzenejšej súčasti života a tou je nepochybne smrť. Každý z nás sa isto aspoň raz v živote zamýšľal nad otázkami, čo sa bude diať po smrti? Existujú duchovia? Existuje nebo? Peklo? Budem so svojimi blízkymi? Alebo je to len výmysel? Výplod fantázie?
|
|
0,1 |
4x |
|
Dehumanizácia - Strata ľudskosti
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Ústredná téma našej doby je tá, ktorá je témou celej histórie – osud človeka. To, čo zaberá miesto v dnešnom svete nie je kríza humanizmu (toto je druhá najdôležitejšia téma), ale kríza ľudskosti...
|
|
0,1 |
9x |
|
Arnold Gehlen - Obraz človeka
Referát3 s. / - roč. / doc
Arnold Gehlen najviac inklinoval k interdisciplinarite tj. biológia-filozofia. Publikoval však aj v sociológii (FA dopĺňa sociológiu).
Gehlen sa stal zakladateľom filozofickej antropológie, keď nevidí človeka ako individuum, ale ako biologický druh v prírode. Na rozdiel od zvierat nemajú ľudia toľko inštinktov a k vývoju potrebujú dlhé detstva. Aby človek niečoho dosiahol, niečo vedel a niekam patril, musí sa neustále vyvíjať. Človek musí vytvárať špecifický ľudský svet, ktorým je podľa Ge...
|
|
0,1 |
16x |
|