Pedagogická psychológia - Diagnostika porúch učenia
Seminárna práca13 s. / 2. roč. / docx
Problematika špecifických porúch učenia je v súčasnosti asi jedným z boľavých miest nášho školstva. Jednotlivci s poruchami učenia sa vo väčšine vzdelávajú v integrovaných podmienkach základných a stredných škôl. Aj preto patrí k najdiskutovanejším témam súčasného školstva. Predovšetkým však objektívne príčiny dávajú problematike porúch učenia spoločenskú závažnosť a prioritu. Sú to: rast informácií, množstvo rušivých šumov pri sluchovej diferenciácií, nová populácia sa musí denne vyrovnávať s č...
|
|
0,1 |
1x |
|
Pedagogická psychológia - Diagnostika porúch učenia
Semestrálna práca9 s. / 1. roč. / docx
Teoretická časť - Terapia a náprava porúch učeniaEfektívnosť terapieNielen v zahraničí ale aj u nás sa kladie veľký dôraz na meranie efektívnosti. Obsah pojmu efektívnosť nie je celkom jednoznačný ani presne vymedzený. Spája sa s ním niekoľko synoným ako sú: účinnosť, hospodárnosť, produktívnosť, účelnosť, prospešnosť, užitočnosť.B. Rosenshine (1983) charakterizuje efektívne vyučovanie nasledovne:- aktualizácia prv osvojeného učiva, - sprístupnenie jasných cieľov vyučovania žiakom,- vyučovanie v...
|
|
0,1 |
0x |
|
Alkoholizmus a jeho prevencia
Ročníková práca13 s. / 3. roč. / doc
Ukážka:AbstraktPríspevok zahŕňa množstvo problémov, konfliktov, zaujímavých názorov spojených s alkoholom a alkoholizmom. Cieľom je poukázať na negatívne účinky alkoholu a jeho vplyv na ľudský organizmus. Alkoholizmus patrí medzi sociálne javy, ktorých spoločným menovateľom a tvorcom je človek (koniec koncov, tak je tomu pri všetkých sociálno-patologických javoch).
|
|
0,1 |
311x |
|
Tvorivosť, kreativita
Seminárna práca10 s. / 2. roč. / doc
1. Tvorivosť( kreativita) Jedným z hlavných cieľov výchovno-vyučovacej činnosti je aj rozvíjanie tvorivosti, najmä tvorivého myslenia žiakov a študentov. Problematika tvorivosti sa začala skúmať v päťdesiatych rokoch. Zaslúžil sa o to severoamerický psychológ Joy Paul Guilford svojou prednáškou na tému tvorivosť. Sám tiež naznačil smer a metódy výskumu. Odvtedy možno hovoriť o začiatku výskumných poznatkov a aktivít z oblasti tvorivosti. Tvorivosť je vlastne činnosť, ktorej výsledkom sú nové mat...
|
|
0,1 |
26x |
|
Vypracované otázky - Pedagogická psychológia
Poznámky17 s. / 1. roč. / doc
1. Vznik pedagogickej psychológie ako vednej disciplíny- s uzákonením povinnej školskej dochádzky r. 1869 - Mária Terézie- prvá učebnica č. 1884 - Mayer - „Pedagogická psychológia“ - r. 1913 - Šustal - „Pedagogická psychológia“- r. 1936 - Jurovský - „Pedagogická psychológia“2. Postavenie pedag. psychológie v systéme psychologických vied• veda o výchove• patrí do sústavy vied o spoločnosti a človeku• úzko spojená s praktickou výchovou• zaoberá sa prípravou dorastu pre budúci život a celoživotným ...
|
|
0,2 |
114x |
|
Poznámky z predmetu Pedagogická psychologia
Skriptá28 s. / 1. roč. / doc
Rozdelenie podla Rogersa:1.,Akceptácia - pozitívne prijatie druhého človeka (žiaka) takého, akým je bez kladenia akýchkoľvek PŘEDMĚT PEDAGOGICKEJ PSYCHOLOGIEPedagogická psychológia - patrí medzi špeciálne psychologické disciplíny, zameriava sa na analýzu psychologicých zákonitostí v špeciálnych podmienkach (školské kluby, domovy mládeže, centrá voľného času. Zo základných psychologických disciplín využíva najmä poznatky všeobecnej, vývinovej a sociálnej psychológie, metodológie a patopsychológie...
|
|
0,2 |
13x |
|
Metódy pedagogickej psychológie
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Každá oblasť ľudského poznania sa stáva vedou vtedy, keď si určí predmet bádania a rozpracuje adekvátne výskumné metódy. Pedagogická psychológia ako špeciálny psychologická disciplína sa musí vyzbrojiť vlastnými špeciálnymi výskumnými metódami.Výskumné metódy pedagogickej psychológie , ktoré sa vytvorili, a ktoré čiastočne spĺňajú podmienky vedeckej exaktnosti, môžu väčšinou študovať len relatívne jednoduché javy a neumožňujú odhaliť príčiny zložitejších psychických javov vo výchovno vzdelávacom...
|
|
0,1 |
32x |
|
Učiteľská pedagogika
Štátnicové otázky200 s. / 5. roč. / doc
Na Slovensku vznikli 2 univerzity - 1635 Trnavská Univerzita mala 2 fakulty: filozofickú a teologickú. V roku 1667 pribudla právnická a 1770 lekárska fakulta
- 1657 - Košická Univerzita mala 3 fakulty: filozofickú, teologickú a právnickú. J. A. Komenský: 1, teória výchovy 2, didaktika 3, metodika vyučovania - hl. jazykov 4, učebnice - školy majú byť dielňou svetla - Jeho dielo štud. do detaily Ján Kvačala - informácií o jeho detstve je málo - 10 oblastí 1. obdobie detstvo a šk. roky (*1592 - ...
|
|
2,0 |
12x |
|
Vypracované otázky - Pedagogická psychológia - varianty A, B
Testy5 s. / 1. roč. / doc
1. Definujte predmet pedagogickej psychológiePedagogická psychológia je špeciálna veda o psychologických zákonitostiach výchovno - vzdelávacieho procesu a je hraničnou vedou medzi pedagogikou a psychológiou. Patrí medzi psychologické vedy a pomáha praktickej oblasti.2. Kto a kedy napísal prvé učebnice pedagogickej psychológie- prvá učebnica č. 1884 - Mayer - „Pedagogická psychológia“ - r. 1913 - Šustal - „Pedagogická psychológia“- r. 1936 - Jurovský - „Pedagogická psychológia“3. Charakterizujte ...
|
|
0,1 |
16x |
|
Pedagogiká psychológia - vypracované testové varianty
Testy5 s. / 1. roč. / doc
A1. Definujte predmet pedagogickej psychológie užšie- skúmať zmeny v psychike žiaka, ku ktorým dochádza na vyučovaníširšie- veda o psych.zákonitostiach vých-vzdel.procesu, ktoré sa uskutoč.aj po vyuč.(vzťah žiak-učiteľ) -je to špeciálna veda o psychologických zákonitostiach vých-vzdel.procesu a je hraničnou vedou medzi pedagogikou a psych. Patrí medzi psych.vedy a pomáha praktickej oblasti2. Kto a kedy napísal prvé učebnice pedagogickej psychológie1884-Mayer1913-Šustal1936-Jurovský3. Charakteriz...
|
|
0,1 |
41x |
|
Ontogenéza psychiky dojčaťa
Referát5 s. / 4. roč. / doc
Dojčenské obdobie je obdobie vývinu od konca novorodeneckého obdobia (začiatok 2. mesiaca) do konca 1. roku. V zahraničnej literatúre je používaná iná periodizácia uvádzaná Elizabeth B. Hurlockovou. Podľa nej po novorodeneckom období nasleduje obdobie nehovoriaceho dieťaťa - nemluvňaťa, ktoré trvá od 2 týždňov do konca druhého roku (sem teda spadá aj obdobie, ktorému sa v nasledujúcich riadkoch venujem). Kým v prvej periodizácii nasleduje ako ďalšie obdobie batoľaťa, v druhej to je obdobie detst...
|
|
0,1 |
2x |
|
Recenzia: Michal Kolář: Skrytý svet šikanovaní ve školách: príčiny, diagnostika a praktická pomoc
Seminárna práca5 s. / 3. roč. / docx
Veľká skupina žiakov je vzdelávacích a výchovných inštitúcií beztrestne psychicky a fyzický týraná. Ich psychické a telesné zdravie je dlhodobo a niekedy nezvratne poškodzované. Medzinárodná dohoda o právach detí je v takomto prípade nepodstatná. Paradoxom je že deti sú nielen obete ale aj agresori, ktoré tieto obete týrajú. Hovorí sa tomu šikanovanie. V tejto knihe sa autor snaží riešiť sieť problémov mnohých žiakov prenasledovaných svojimi vrstovníkmi. Hovorí o šikanovaní a to nielen s teoreti...
|
|
0,1 |
23x |
|
Seminárna práca z predmetu Pedagogická psychológia
Seminárna práca12 s. / 1. roč. / doc
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLÓGIAPedagogická psychológia je jednou z najstarších disciplín psychológie. Vznikla približne pred sto rokmi, odkedy sa datuje aj vznik experimentálnej psychológie vôbec (Wundtov psychologický ústav 1879).Jej predmetom sú zmeny psychiky študenta vplyvom výchovy, psychologické problémy pedagogickej činnosti učiteľa a jeho vplyv na študenta, psychologické zákonitosti výchovno-vzdelávacieho procesu v školských a iných výchovných zariadeniach.PROBLEMATIKA VÝUČBY V odbornej psycholo...
|
|
0,1 |
8x |
|
Pedagogická psychológia - vypracované testy
Testy6 s. / 1. roč. / doc
1. Pedagogická psychológia patrí medzi psychologické disciplínya) aplikované b) základné c) špeciálne2. Prvé učebnice pedagogickej psychológie napísalia) Mayer b) Herbart c) Šustal d) Wundt e) Thorndike3. Zámerné, systematické a cieľavedomé vnímanie prejavov a správania iného človeka, bez toho, že by sme do neho zasahovali nazývame...pozorovanie....................4. Uveďte druhy rozhovoru......individuálny a skupinový, štandardizovaný,neštandardizovaný a pološtandardizovaný........................
|
|
0,1 |
61x |
|
Pedagogická psychológia - seminárna práca
Seminárna práca7 s. / - roč. / doc
Výchova a vzdelávanie patria k hlavným činnostiam počas života človeka. Vzťah žiaka a učiteľa je pritom jeden z najzávažnejších problémov počas vzdelávania človeka.
Učiteľ je jeden z hlavných a najdôležitejších sprievodcov v našom živote. Je večným optimistom, keďže verí vo víťazstvo dobra nad zlom, je večným kritikom negatívneho a nesprávneho, čo sa deje vo svete, je hercom, keďže na každej vyučovacej hodine musí urobiť sólový výstup pred svojimi žiakmi. Musí ich upútať, zabaviť, ale najmä pou...
|
|
0,1 |
4x |
|
Pedagogická psychológia - vypracované otázky
Vypracované otázky10 s. / 2. roč. / docx
Definuj, co je pedagogická psychologie a co zkoumá. Pedagogická psychologie je věda o psychologických zákonitostech pedagogických jevech ve výchovně-vzdělávací procese ve školských a jiných výchovně -vzdělávacích zařízeních. Předmětem pedagogické psychologie je studium změn v psychice dítěte vlivem výchovy a vyučování.Jaké jsou rozdíly mezi kognitivním, motorickým a sociálním učením? Kognitivní učení - proces: vzdělávání - výsledek: vzdělaný člověk - oblast: rozumový vývoj, rozvoj myšlení Sociál...
|
|
0,1 |
22x |
|
Psychológia výchovy a vyučovania
Vypracované otázky16 s. / 2. roč. / doc
Pedagogická psychológia
- patrí medzi špeciálne psychologické disciplíny
- zaoberá sa psychologickou analýzou podmienok školy a školského prostredia (žiaci, učitelia, ...)
Pedagogická psychológia sa zaoberá:
- prepojením s inými psychologickými a nepsychologickými disciplínami
- osobnosťou učiteľa-pedagóga
- problematikou osobnosti žiaka
- problematikou interakcie medzi učiteľom a žiakom
- problematikou učenia, vyučovania v pedagogickej psychológii
|
|
0,1 |
29x |
|
Pedagogická psychológia, oblasti psychológie, vývoj psychológie
Ťahák3 s. / 1. roč. / doc
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLÓGIA
ÚVOD:
Ped.psychológia – aplikovaná oblasť psychológie – hraničnou disciplínou
- Rozvíja sa na rozmedzí pedagogiky a psychológie
- Má dlhoročnú tradíciu
- Počas svojho vývoja prešla viac alebo menej búrlivými obdobiami reflexie zmien v oblasti psychológie, ale aj ako hraničná vedecká disciplína, reflexia zmien v iných vedných oblastiach, predovšetkým v pedagogike
- Uvedené zmeny sa netýkali len vlastného vymedzenia predmetu a metódy ped.psychológie, ale aj praktickéh...
|
|
0,1 |
6x |
|
Záškoláctvo, krádeže, úteky, klamstvá
Seminárna práca10 s. / 2. roč. / docx
Porucha správania a príčiny vzniku porúch správania nie sú jednoznačné a neexistuje zhoda v tom, ktorá skutočnosť vyvoláva špecifické poruchy správania. Niektorí odborníci uvádzajú rôzne vplyvy, ktoré majú alebo môžu mať vzťah k poruchám správania. Napríklad genetické vplyvy, oneskorené neurologické dozrievanie, prenatálne a postnatálne poškodenie, vplyv rádioaktivity, niektorých liekov, následky chorôb alebo úrazov a pod. Môže ísť o akékoľvek okolnosti, ktoré sa nejakým spôsobom dotýkajú mozgu ...
|
|
0,1 |
21x |
|
Pedagogická psychológia
Prednášky17 s. / 2. roč. / doc
1. Vznik pedagogickej psychológie ako vednej disciplíny
- s uzákonením povinnej školskej dochádzky r. 1869 – Mária Terézie
- prvá učebnica č. 1884 – Mayer – „Pedagogická psychológia“
- r. 1913 – Šustal – „Pedagogická psychológia“
- r. 1936 – Jurovský – „Pedagogická psychológia“
2. Postavenie pedag. psychológie v systéme psychologických vied
• veda o výchove
• patrí do sústavy vied o spoločnosti a človeku
• úzko spojená s praktickou výchovou
• zaoberá sa prípravou dorastu pre budúci živ...
|
|
0,2 |
23x |
|
Prednášky z predmetu - Pedagogická psychológia
Prednášky7 s. / 1. roč. / doc
Ukážka:Pedagogická psychológiaZačala sa rozvíjať koncom 19. storočia, začali sa robiť výskumy v školách. K vzniku prispelo uzákonenie povinnej školskej dochádzky 1869 - Mária Terézia. Začali vznikať učiteľské prípravky1884 - Mayr - Pedagogická psychológia - učebnica pre pedagogické prípravky1913 - Šustal - Pedagogická psychológia1936 - Jurovský - Pedagogická psychológia
|
|
0,1 |
23x |
|
Logopédia a narušená komunikačná schopnosť
Semestrálna práca17 s. / 3. roč. / doc
Logopédiu je potrebné charakterizovať ako vedu, profesiu i študijný odbor. Napriek tomu, že logopédia je známa približne 2400 rokov- totižto už Grék Isokrates (436 – 338 pred n. l.) žiadal pestovať logón paideia, ako výchovu správnej reči- existencia narušenej komunikačnej schopnosti sa v historických prameňoch spomína ešte dlhšie.
|
|
0,1 |
24x |
|
Vývin a vývinová psychológia
Prednášky7 s. / 1. roč. / docx
Po pojmom vývoj rozumieme proces rastu a postupnej zmeny, od jednoduchého k zložitému, od nedokonalého k dokonalému.Pod pojmom vývin rozumieme zmeny, ktoré sa v jednotlivých oblastiach psychiky (na úrovni procesov a vlastností), ako aj s nimi späté telesné zmeny, vyskytujú v období medzi počatím a smrťou ľudského jednotlivca. Psychický vývin teda začína narodenín dieťaťa, ale prebieha už prenatálnom období. Nezaraďujeme tu však všetky zmeny - iba tie , ktoré trvajú určite obdobie a sú usporiadan...
|
|
0,4 |
0x |
|
Vplyv stresu na duševné zdravie človeka
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Téma „Vplyv stresu na duševné zdravie človeka“ ma zaujala, nakoľko je v súčasnej dobe veľmi aktuálna. Bez ohľadu na to, či človek chce alebo nie, každý deň prichádza do styku so stresom, so stresovými situáciami, či už v malej miere alebo vo väčšej. Treba sa naučiť stresovým situáciám predchádzať alebo aspoň do určitej miery vedieť stres utlmiť.
V tejto seminárnej práci chcem poukázať na to čo to vlastne stres je, ako vzniká, ako sa dá zvládnuť.
|
|
0,1 |
18x |
|
Pedagogická psychológia
Prednášky7 s. / 2. roč. / doc
Psychológia učenia - zaoberá sa základnými problémami učenia z aspektu pedagogickej psychológie.
Učenie v širšom zmysle slova a užšom zmysle slova
V širšom zmysle - ide o aktívne prispôsobovanie sa organizmu svojmu prostrediu formou zmeny správania, pričom v tomto procese si organizmus osvojuje individuálnu skúsenosť do ďalšieho života a zúročuje ju.
V užšom zmysle – súvisí s tým, ako si predstavujeme štandardne uženie. Je to zámerné a systematické nadobúdanie vedomostí, zručností, fori...
|
|
0,1 |
6x |
|
Pedagogická psychológia
Seminárna práca25 s. / 2. roč. / doc
1. Pojem a predmet
- vzťah pedagogiky a psychológie je dávny, ale vedecká disciplína existuje viac ako sto rokov
- predmetom pedagogickej psychológie je:
1. aplikácia poznatkov všeobecnej psychológie na pedagogickú teóriu a výchovno-vyučovaciu prax
- prvá učebnica vyšla v roku 1884 – vydal G. Maier a u nás ju zostavil J. Šustal v roku 1913
2. aplikácia poznatkov vývinovej psychológie na pedagogickú teóriu a výchovno-vzdelávaciu prax
- do popredia sa dostáva vývin dieťaťa – pedopsychológia
...
|
|
0,7 |
11x |
|
Pedagogická psychológia
Prednášky16 s. / 1. roč. / doc
Pedagogická psychológia-jedna z najstarších disciplín psychológie.Vznikla približne
pred sto rokmi,odkedy sa datuje aj vznik experimentálnej
psychológie vôbec (Wundtov psychologický ústav 1879)
Od toho času sa menili aj názory na jej predmet.Tieto názory (až po súčasnosť) možno rozčle-niť zhruba do piatich skupín.
PRVÁ SKUPINA NÁZOROV
Predmet pedagogickej psychológie : v aplikácii poznatkov všeobecnej psychológie na pedagogickú teóriu a výchovno-vyučovaciu prax.
-vznik v 2.polovici minul...
|
|
0,2 |
6x |
|
Tvorivosť - základné pojmy
Seminárna práca7 s. / 2. roč. / doc
Vymedzenie pojmu
Pojem kreativita je odvodený od latinského slova creatio, čo v preklade znamená tvorbu. V odbornej literatúre robia citlivejší autori istý rozdiel medzi tvorivosťou a kreativitou. Kreativitou sa rozumie schopnosť človeka vytvárať akékoľvek nové a pôvodné myšlienky, ktoré ich pôvodca prv nepoznal. Kreativitou sa zaoberá kreatológia.
Dnes je už známe, že každý jedinec je prirodzeným spôsobom tvorivý. Tvorivosť nie je vopred daná vlastnosť len niektorých ľudí, ale každý človek ...
|
|
0,1 |
8x |
|
Pedagogická psychológia
Ťahák1 s. / 1. roč. / docx
Pedagogická psychológia
Prvý pohľad
- Prvý pohľad je najstarší a súvisí so vznikom psychológie ako samostatnej vedy v polovici 19.storočia
- (Pestalozzi, Herbart – koniec 18.storočia a iní) upozorňovali na nevyhnutnosť poznať psychické špecifiká v pedagogickom procese už pred vznikom psychológie.
- (Munsterberger, Lehman) ktorí upozorňovali na nebezpečenstvo aplikácie psychológie v pedagogickej praxi
- Táto prvá tendencia v pedagogickej psychológií má svojich zástancov aj v súčasnosti.
...
|
|
0,1 |
2x |
|
Pedagogická psychológia
Prednášky12 s. / 1. roč. / doc
1. Čo je tvorivosť?
Divergentné myslenie (J.P. Guilford)
= schopnosť navrhnúť rad možných riešení daného problému, pre ktorý existuje len jedno správne riešenie.
Tvorivosť a inteligencia
Guilford odkazoval aj na typ myslenia, ktorý sa nazýva konvergentné (existuje len jediná prijateľná odpoveď na problém.
– niektoré činnosti vyžadujú zároveň vysoké IQ i vysoku divergentnú schopnosť (najmä v oblasti
vedy)
- tvorivosť je schopnosť pohotovo nachádzať nové spôsoby, ako pristupovať ...
|
|
0,1 |
7x |
|
Pedagogická psychológia
Ťahák13 s. / 1. roč. / doc
Predmet pedagogickej psychologie
patrí – špeciálne psychologické discipliny
zameriava sa na analýzu psychologických
zákonitosti v špeciálnych podmienkach
- prostredí škôl, školské zariadenia, kluby....
najčastejšie sa aplikujú do oblasti -
pedagogicko-psychologických poradní,
školskej psychologie, psych. výchovy,
enviromentálnej psychologie...
Hlavný cieľ- považuje transformácia
tradičného vzdelávania na jeho humanizáciu,
nadobudnutie vedomostí, rozvoj žiakov.
Cieľom je -...
|
|
0,1 |
66x |
|
Pedagogická psychológia
Poznámky14 s. / 2. roč. / doc
1.Predmet pedagogickej psychológie. Vzťah pedagogickej psychológie k psychologickým a pedagogickým vedám.
Pedag.psych. je jednou z najstarších disciplín psych. Je veda o psychologických zákonitostiach výchovno – vzdelávacieho procesu v školských a iných výchovných zariadeniach.
Predmet sa dározčleniť zhruba do piatich základných skupín:
-prvý názor – vidí predmet v aplikácii poznatkov všeobecnej psych.na pedag. teóriu a výchovno – vyučovaciu prax.
-druhý názor – pokladá za predm...
|
|
0,2 |
2x |
|
Poruchy učenia - dyslexia
Seminárna práca18 s. / 3. roč. / doc
Označenie dyslektik, dyslektická trieda, dyslektická spoločnosť sa síce v súčasnosti používa, ale nie je správne. Človek s poruchou čítania je predovšetkým osobnosť, ktorá je jedinečná, neopakovateľná, s množstvom pozitívnych ale aj negatívnych vlastností. V dieťati treba vidieť predovšetkým jeho osobnosť. Špecifické poruchy učenia by sa nemali stať dominujúcim znakom. Deti, ktorým sa nevenovala náležitá pozornosť a nepodala v detstve pomocná ruka, si odnášajú svoje ubolené spomienky i školské p...
|
|
0,3 |
7x |
|
Psychológia vzdelávania - vypracované otázky
Ťahák5 s. / 1. roč. / doc
50 x Vypracované otázky
|
|
0,1 |
4x |
|
Pedagogická psychológia
Poznámky14 s. / - roč. / doc
Pedagogická psychológia (poznámky)
|
|
0,2 |
3x |
|
Pedagogická psychológia
Skriptá63 s. / 2. roč. / doc
1. Predmet pedagogickej psychológie
Predmet pedagogickej psychológie sa vymedzuje dvojakým spôsobom: v užšom a širšom chápaní.
Zástancovia užšieho chápania predmetu pedagogickej psychológie tvrdia v podstate, že predmetom tejto vedy je skúmať zmeny psychiky (dieťaťa, žiaka, študenta) vplyvom výchovy, vyučovania a vzdelávania; teda vplyvom výchovných podmienok a výchovných situácií. Tento názor zastáva veľa autorov, najmä tí, ktorí vidia blízky vzťah medzi pedagogickou a vývinovou psychológio...
|
|
0,5 |
5x |
|