Seminárna práca z predmetu Pedagogika voľného času
Seminárna práca9 s. / 2. roč. / doc
V dejinách ľudskej spoločnosti existovalo a dodnes existuje veľa názorov na problematiku voľného času. Ucelenejšie poňatie tohto problému sa zrejme zjavuje prvý raz v prácach gréckych filozofov, ktorí nazvali voľný čas scholé. Tento termín prekladá slovník ako: voľný čas, prestávka, odpočinok, nedostatok práce, vyplnenie voľných chvíľ prácou, rozhovormi, štúdiom a podobne. Voľný čas detí a mládeže a jeho naplňovanie pozitívnymi aktivitami hrá významnú úlohu pri utváraní osobnosti mladého človeka...
|
|
0,1 |
173x |
|
Voľný čas - Hlavný priestor na uspokojenie reálnych kultúrnych a spoločenských potrieb?
Seminárna práca3 s. / 2. roč. / doc
Denne stretávame na uliciach chlapcov a dievčatá, bezstarostne usmiatych alebo sústredene debatujúcich o školských problémoch, takmer denne počúvame rodičov hovoriť o problémoch s dorastajúcimi deťmi. Neraz opakujú: „Malé deti malé starosti, veľké deti veľké starosti.“ Vidíme ich v ošúchaných rifliach so strapatými hrivami, v kinách, v kaviarniach, v divadlách i na koncertoch. Stretávame ich na vychádzkach do prírody, pozorujeme, ako sa preháňajú po športových ihriskách. Vieme, že sú priam pojaš...
|
|
0,1 |
5x |
|
Pedagogické projektovanie
Seminárna práca6 s. / 2. roč. / doc
Pedagóg voľného času v plánovacom období často stojí pred problémom ako a akým spôsobom sformulovať ciele na nastavajúce obdobie, ako ich konkretizovať v priebehu jednotlivých mesiacov a podujatí. Na rozdiel od učiteľa nemá k dispozícii osnovy výchovnej práce ani metodické príručky obsahujúce pokyny ani návod ako ciele formulovať, usporiadať, ako ich naplniť obsahom, preto je potrebne ponúknuť začínajúcemu pedagógovi teoretické východiská a niektoré praktické podnety ako východisko pre ďalšie ro...
|
|
0,1 |
3x |
|
Pedagogika voľného času a voľnočsové aktivity
Semestrálna práca12 s. / 2. roč. / docx
ÚVOD Organizovanie voľného času obyvatelov zariadenia je jedou z hlavních vedľajších činností zeriadenia. Vypĺnanie voľného času aktivitami, ktoré pomáhajú klientom zariadenia. Pri jednotlivých terapiách sa využívajú rôzne rôzne metódy, techniky a formy poskytnutia danej terapie. Terapie a voľnočasové aktivity pochádzjú z potrieb a požiadaviek obyvatelov domova ale hlavne z finančných, priestorových a pesonálnych možností domova. Aktivity sú zamerané hlavne na rozvoj telesných, psychických a soc...
|
|
0,1 |
2x |
|
Pedagogika voľného času - vypracované otázky
Vypracované otázky15 s. / - roč. / doc
1. Pojem voľný čas, pohľady na voľný čas, biblický pohľad na odpočinok
Pojem času definujú rôzne vedy. Chápeme ho ako materiálnu skutočnosť (dá sa merať -sek.,min.,hod.,dňami,...) a hovoríme aj o psychologickom čase, ktorý predstavuje prežívanie jednotlivých udalostí. Čas má aj hlbší duchovný rozmer, v ktorom človek má realizovať svoju vlastnú úlohu, ktorú má v živote naplniť. Voľný čas je doba, ktorá nám ostáva po splnení povinností. Je to opak nutnej práce a povinností, kedy si svoju činnos...
|
|
0,1 |
98x |
|
Podmienky a možnosti na výchovu vo voľnom čase detí a mládeže (žiakov základných a stredných škôl) v Senici
Seminárna práca14 s. / 3. roč. / doc
Výchova mimo vyučovania sa u nás zanedbáva, nedostáva sa jej dosť pozornosti. Nikto si neuvedomuje, že výchova mimo vyučovania je aspoň tak dôležitá ako výchova sama. Voľný čas predstavuje priestor, v ktorom deti a mládež budú odlišovať nutnosť od dobrovoľnosti, záujem a povinnosť, prácu a odpočinok, a to ako členovia kolektívu. Myslíme si, že je potreba čoraz väčší význam venovať účelnému naplneniu voľného času a vyhnúť sa tak vplyvom nežiaduceho prostredia, rovesníckych skupín, médií, nudy atď...
|
|
0,1 |
23x |
|
Prístupy pedagogiky voľného času k výchove detí a mládeže vo voľnom čase
Seminárna práca13 s. / 3. roč. / doc
Napĺňanie voľného času detí a mládeže sa uskutočňuje prostredníctvom škôl, školských a mimoškolských zariadení, v centrách voľného času, školských kluboch detí, v strediskách záujmovej činnosti a iných inštitúciách. Štát v tomto procese napomáha organizačne i materiálne, avšak výchovno-vzdelávací proces je v týchto zariadeniach stále málo efektívny. Svedčí o tom aj neustály rast priestupkovosti, či dokonca kriminality detí a mládeže.
V mojej seminárnej práci sa budem snažiť priblížiť ak...
|
|
0,1 |
32x |
|
Prechod rozprávkov vo voľnom priestranstve - Rybár a jeho žena
Seminárna práca3 s. / 2. roč. / docm
Rybár a jeho ženaTáto príležitostná aktivita je vytvorená na základe rozprávky rybár a jeho žena. Obsahuje 5 aktivít na rozvíjanie kognitívnych schopností, senzorické vnímanie, jemnú motoriku, emotívnu sféru a morálku. Táto aktivita sa skladá z 5 stanovísk, kde pri každom stanovisku sa budeme sústrediť na jednu spomínanú sféru. Rozprávkou budú deti sprevádzané animátorom rybárom, ktorý sa stále vracia k jazeru k čarovnej rybe, aby mu splnila prianie jeho ženy (v rozprávke išlo o to, že rybár chy...
|
|
0,1 |
3x |
|
Rozprávka ako motivačný a integrujúci činiteľ v záujmových činnostiach žiakov
Seminárna práca6 s. / 2. roč. / docx
Úvod
V dejinách ľudskej spoločnosti existovalo a dodnes existuje veľa názorov na problematiku voľného času.
Voľný čas detí a mládeže a jeho naplňovanie pozitívnymi aktivitami hrá významnú úlohu pri utváraní osobnosti mladého človeka, pri jeho pozitívnej socializácii a prevencii vzniku spoločensky a sociálne nežiaducich javov, ktoré predstavujú pre deti a mládež výrazné zdravotné, spoločenské a ekonomické riziko. Ide o problematiku šikanovania, násilia, záškoláctva, drogových závi...
|
|
0,1 |
9x |
|
Školský klub detí - Priestory a materiálne vybavenie
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
1. Školský klub detí
Školský klub detí (ŠKD) je školské zariadenie pre výchovu mimo vyučovania a pre záujmovú činnosť mládeže. Podľa platného zákona (č. 279/1993 Z.z.) „Školské zariadenia sú rovnocennou súčasťou školskej výchovno-vzdelávacej sústavy. Ich pôsobnosť je orientovaná najmä na oblasť výchovy a oblasť záujmového vzdelávania. Utvárajú podmienky na hrovú, záujmovú a oddychovú činnosť detí“.
Od priestorov ŠKD sa očakáva, že poskytnú deťom po duševnej práci pohodu a mož...
|
|
0,1 |
23x |
|
Voľný čas
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Voľný čas je doba, ktorá nám zostáva po splnení povinností. Je to oblasť našej slobodnej voľby. Zahrňuje činnosti, ktoré vykonávame dobrovoľne, radi, prinášajú nám radosť a uspokojenie. Voľný čas detí je potrebné pedagogicky ovplyvňovať.
Voľný čas je možno posudzovať z mnohých rôznych pohľadov, do úvahy prichádza napr. pohľad ekonomický, pohľad sociologický, sociálne-psychologický, pohľad politický, pohľad zdravotne- hygienický, pohľad pedagogický a pedagogicko- psychologický historický. Tieto...
|
|
0,1 |
29x |
|
Pedagogika voľného času
Referát5 s. / 2. roč. / doc
V mojej práci budem opisovať využitie voľného času detí v meste Malacky.
V tomto meste sa nachádza 5 základných škôl, z toho jedna so športovým zameraním a jedna škola je špeciálna pre deti s mentálnym postihnutím. V každej základnej škole je množstvo krúžkov – jazykové, športové, výtvarné, zamerané na rozvoj poznatkov z informatiky, tanečné , enviromentálne a mnoho ďalších.
Na každej zo základných škôl sú uskutočňované triedne, školské, okresné i krajské kolá najrozličnejších súťaží – v špor...
|
|
0,1 |
2x |
|
Pedagogika voľného času
Prednášky10 s. / 2. roč. / doc
Pedagogika voľného času
Koncepcia výchovy vo voľnom čase detí a mládeže
„z hľadiska jej ďalšieho perspektívneho vývoja“
Koncepcia nadväzuje na problematiku voľno časovej výchovy, ktorá je zahrnutá v Charte výchovy pre voľný čas (Anglicko 1993), v Národnom programe výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike (1998), v Správe slovenského výboru UNICEF, v Správe o stave práce s deťmi a mládežou vo voľnom čase v Slovenskej republike, ako aj v Koncepcii štátnej politiky vo vzťahu k deťom a ...
|
|
0,1 |
18x |
|
Viacrozmerné aktivity v pedagogike zážitku
Referát2 s. / - roč. / doc
Pod viacrozmernými aktivitami rozumieme modelovanie situácií, hranie rolí, scénok, dramatizáciu. Tieto činnosti pomáhajú rozvíjať komunikáciu, empatiu, morálne postoje.
Modelovanie situácií spočíva v konfrontácií rôznych názorov a postojov.( Kalhous, 2002) Na vyriešenie zadaného problému, napr. kto môže spievať sólo, existuje vždy niekoľko riešení. Žiaci sú tak nútení rozhodovať o pozitívach i negatívach svojho rozhodnutia. Musia si tak uvedomiť, aké vlastnosti by mal mať takýto spevák a svoj ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Hry s hudobným materiálom – vymedzenie pojmov
Referát4 s. / - roč. / doc
Voľný čas chápeme ako čas, ktorým človek disponuje podľa vlastného rozhodnutia a voľby na uspokojovanie svojich potrieb a záujmov, na vlastnú sebarealizáciu, je to časový priestor po splnení pracovných, študijných a iných povinností.“ (Kratochvílová, 2001, s. 2) Autorka v článku hovorí, že každé dieťa potrebuje mať voľný čas pre seba, kedy nemá žiadne povinnosti, môže ho využiť, ako chce.
|
|
0,1 |
12x |
|
Voľný čas
Referát5 s. / 2. roč. / doc
Záujmové činnosti vykonávané dobrovoľne podľa vlastnej voľby majú pozitívnu a zväčša vysokú motiváciu osobnými záujmami a preto aj náročné činnosti, aktivity (na psychické, či fyzické zaťaženie, výkony) jednotlivec prežíva ako svoj voľný čas.
Voľný čas- ako čas voľnosti a slobody. Bežnou skutočnosťou je, že zameranie a obsah voľnočasových aktivít detí a mládeže v záujmových a iných činnostiach môže mať mnoho spoločných prvkov s charakterom pracovných povinností inej skupiny ľudí- napr. športové...
|
|
0,1 |
8x |
|
Využite poznatkov pedagogiky voľného času v problematike preventívnych programov a peer dobrovoľníctve
Referát3 s. / - roč. / doc
Pedagogika voľného času tak môže poskytovať dôležité poznatky najmä v oblasti práce s peer dobrovoľníkmi. Práca s peer skupinami sa uskutočňuje v poradenských zariadeniach, kde sa formujú skupiny tzv. peer aktivistov.
|
|
0,1 |
1x |
|
Podstata zážitkovej pedagogiky
Referát2 s. / - roč. / doc
Pri zážitkovej pedagogike zúčastnené osoby prežívajú nejaký zážitok. Pritom nejde o situáciu, ktorá sa predtým dala na 100% vypočítať, naplánovať, ale o bezprostredný priebeh situácie. Človek zažíva skúšku odvahy, vedome podstupuje riziko a prežíva situáciu všetkými zmyslami. Zážitok sa dotýka rozumovej a citovej stránky človeka a zasahuje aj jeho konanie.
|
|
0,1 |
10x |
|
Objavovacie aktivity v zážitkovej pedagogike
Referát2 s. / - roč. / doc
Objavovacie aktivity poznáme aj pod pojmom heuristické, ktoré patria k najstarším formám, používaných už v staroveku. Typickým príkladom je sokratovský dialóg zachytený v Platónových dielach. Sokrates sám túto metódu nazval maieutika (pôrod). Neposkytoval totiž konkrétne odpovede na otázky, ale pomáhal žiakom objaviť (porodiť) správne riešenie.
|
|
0,1 |
1x |
|
Metódy zážitkovej pedagogiky
Referát5 s. / - roč. / doc
Môžeme využívať:
- diskusiu,
- beseda
- všetky druhy hier ako: rolové hry - je určená konkrétna situácia, učiteľ rozdá žiakom jednotlivé role a základný rámec postavy, jej charakteru, činností apod. na papieri, didaktické hry a pod.
- tvorivé a dramatické dielne
- modelové situácie
- simuláciu
|
|
0,1 |
16x |
|
História pedagogiky zážitku
Referát3 s. / - roč. / doc
Korene zážitkovej pedagogiky siahajú do obdobia antiky, môžeme ju nájsť aj v období renesancie. Činčera (2007, s. 14) tvrdí, že ,,za skutočné začiatky zážitkovej pedagogiky sa považujú práce Kurta Hahna, ktorý sa v 40. rokoch 20. storočia usiloval zakladať ,,ostrovy uzdravovania. Mali to byť centrá, v ktorých by sa ,,výchovou v prírode“ rozvíjala osobnosť účastníkov a prekonávali sa vzájomné predsudky medzi rôznymi skupinami.“
|
|
0,1 |
5x |
|
Kartotéka hier (pedagogika voľného času)
Poznámky8 s. / - roč. / doc
Kráľ dopravných značiek
Počet hráčov: ľubovoľný počet
Hra je určená: pre deti od 10 rokov
Čas: 10- 15 minút
Materiál: dopravné značky na kartách, stopky, papier, písacie potreby
Cieľ hry: rozvoj pamäte
Postup: deťom ukážeme na jednu minútu ( starším na 30 sekúnd) asi 10- 20 dopravných značiek, ktoré poznajú......
|
|
0,1 |
10x |
|
Výchova zážitkom, zážitková pedagogika
Referát2 s. / - roč. / doc
Prostredie, v ktorom starogrécky apel na ušľachtilé trávenie voľného času vo význame SCHOLÉ nachádza najväčšie možné uplatnenie, je výchova zážitkom a jej teoretické uchopenie – zážitková pedagogika. Zážitková pedagogika ponúka plné sústredenia sa na prítomnú chvíľu použitím svojich prostriedkov: hra, príroda, emocionálna i racionálna aktivita, výzva k prekonaniu.
|
|
0,1 |
20x |
|
Zážitková pedagogika (experiential education)
Referát2 s. / - roč. / doc
Pre zážitkovú pedagogiku je typické (a tým sa odlišuje od nepedagogických aktivít využívajúcich fenomén zážitku) zakotvenie zážitku do jeho širších súvislostí. Teda nie len vyvolaním zážitku, ale predovšetkým znalosť cieľov navodzovania zážitkových situácií, spracovanie zážitku a jeho prevedenie do skúsenosti, ktorá môže byť opätovne využitá.
|
|
0,1 |
12x |
|
Výchova v čase mimo vyučovania
Prednášky16 s. / - roč. / doc
V tradíciách i v súčasných podmienkach našej európskej kultúry predstavujú rodina a škola základné činitele výchovy, ktoré zásadne ovplyvňujú vývin osobnosti s celoživotným dosahom - rodina najmä vo výchove pri formovaní vlastností osobnosti, jej hodnôt a hodnotových orientácií, škola najmä vo vzdelávaní, tiež v príprave na povolanie, praktické uplatnenie v spoločenskom živote. Už dávno však rodina a škola nepokrývajú celý priestor výchovy a vzdelávania a nemôžu zvládnuť všetky úlohy pri formo...
|
|
0,1 |
7x |
|
Vymedzenie pojmov v pedagogike zážitku
Referát2 s. / - roč. / doc
,,Zážitok je každý duševný jav, ktorý jedinec prežíva; je vždy vnútorný, subjektívny, citovo sprevádzaný; je zdrojom osobnej skúsenosti, hromadí sa celý život a utvára jedinečné duševné bohatstvo každého človeka. Zážitok je výsledok.
|
|
0,1 |
0x |
|
Model integrácie v hudbonej záujmovej činnosti v ŠKD
Semestrálna práca3 s. / - roč. / doc
Téma (aktivita): Počúvanie hudby, vyjadrenie počúvanej skladby pohybom, inštrumentálne činnosti, výtvarné znázornenie počúvanej skladby.
Cieľ: Integrácie pohybových, výtvarných a dramatických aktivít v hudobnej záujmovej činnosti ŠKD.
Kognitívny - rozdeľovanie slov na slabiky (SJ), výrazové odtiene (HV), Nonkognitívny – výchova k tolerantnosti (pri pohybe, rešpektovanie územia druh...
|
|
0,1 |
10x |
|
Zážitkové vyučovanie
Referát3 s. / - roč. / doc
Zážitkové vyučovanie chápeme ako už konkrétny spôsob vzdelávania žiakov na vyučovacích hodinách, kde sa prostredníctvom určitej skúsenosti vyvoláva zážitok a následne sa s ním pracuje, kým vyučujúci nedocieli u žiakov želaný efekt.
|
|
0,1 |
4x |
|
Pedagogika voľného času
Prednášky6 s. / - roč. / doc
Prednáška
PGVČ
Pedagogika voľného času sa zaoberá voľnočasovou aktivitou.
Pedagogika voľného času sa chápe v dvoch významoch:
Teória & Prax
Teória – vymedziť podstatné teoretické otázky.
Prax – zámerné ovplyvňovaný voľný čas.
Voľný čas – systémové riešenie voľnočasovej problematiky v teoretickom spracovaní ako aj v jej praktickej realizácii.
...
|
|
0,1 |
11x |
|
Interdisciplinárna integrácia
Referát2 s. / - roč. / doc
Autorky Szorádová, Blažeková, Čierna (2008, s.72) píšu „ keď vnemy, ktoré dostaneme (vstup), pozostávajú zo simultánnej mixáže zvukov, farieb, vôní, pohybov, línií, foriem, hudobných vnemov, teploty, hmotnosti a chuti, prečo potom musí byť výsledný umelecký výstup redukovaný na jediný druh umenia?“ Zamýšľajú sa ďalej, že tento poznatok, nám môže pomôcť porozumieť detskému tvorivému prejavu. Upozorňujú nás, že tento poznatok nás varuje, že nemáme trieštiť celostnosť detského vnímania a prejavu,...
|
|
0,1 |
1x |
|