Geologická stavba a vývoj Podunajskej nížiny
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Podunajská nížina ako mohutná medzihorská molasová depresia nemá jednotný geologický vývoj. Jej sedimentačné priestory sa niekoľkokrát menili a sťahovali. Terajšia výplň pozostáva zo sedimentov, čiastočne i vulkanitov, ktoré vznikli v troch samostatných, v časovo aj priestorovo odlišných panvách. Vývoj Podunajskej nížiny ako panvy začal až v bádene a pokračoval v sarmate, v panóne, potom v pliocéne a čiastočne aj v kvartéri. Územie záujmovej časti "Veľkej Bratislavy" je súčasťou Podunajskej níž...
|
|
0,1 |
27x |
|
Pedológia - seminárka - Vodné dielo Gabčíkovo
Seminárna práca16 s. / 2. roč. / doc
Seminárka na predmet pedológia
|
|
0,5 |
1x |
|
Koloidy - klasifikácia, vznik, vlastnosti...
Referát5 s. / 1. roč. / doc
Koloidy nazývame také sústavy, kde jedna látka sa vyskytuje v malých čiastočkách (koloidné častice) a kde sú tieto čiastočky tieto čiastočky rozptýlené v druhej látke. Táto zmes tvorí koloidný systém (koloidný roztok).Koloidy sa dajú charakterizovať z rôznych hľadísk: Jedným z hľadísk je klasifikácia podľa fázy (skupenstva) dispergované látky a prostredie, v ktorom je látka disperzná. Plyn disperzný v kvapaline tvorí penu, plyn disperzný v tuhej látke tvorí tuhú penu, kvapalina disperzná v plyne...
|
|
0,2 |
3x |
|
Pedológia - základy
Poznámky4 s. / 1. roč. / doc
Merná hmotnosť Stanovujeme ju pyknometricky, pričom meriame objem kvapaliny vytlačenej zeminou Kopeckého vyplavovacia metóda Využíva rôzne rýchlosti vzostupného prúdu vody vo valcoch Kopeckého prístroja. Vzostupný prúd vody pôsobí proti smeru usadzovania častíc, unášané sú častice ktorých sedimentačná rýchlosť je menšia než rýchlosť protiprúdu vody a tak dochádza k ich roztriedeniu. Stanovenie uhlíka Uhlík organických látok zistíme oxidáciou kyslíkom uvoľňovaným z K2Cr2O7 v silne kyslom prostred...
|
|
0,1 |
12x |
|
Antropogénne faktory nepriaznivo pôsobiace na úrodnosť pôdy
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Pôda - je jednou zo základných častí životného prostredia a je nevyhnutnou podmienkou jeho existencie.
Pedosféra - je pôdny obal Zeme, ktorý vznikol premenou zvetraných hornín na zemskom povrchu vplyvom slnečného žiarenia, vzduchu, vody. Je tvorená zložkou organického a anorganického pôvodu.
Antropogénne faktory – ide o pôsobenie človeka na pôdu, čo závisí od vývoja ľudskej spoločnosti. Rozlišujeme dve pôsobenia človeka na pôdu:
- nepriamo (zmena pôvodnej vegetácie a hydrologických pom...
|
|
0,1 |
2x |
|
Kontaminácia pôd
Seminárna práca16 s. / 1. roč. / docx
Pôda je nenahraditeľnou a nerozmnožiteľnou prírodnou podmienkou existencie a evolúcie všetkých živých systémov na Zemi. V pôde žijú rozmanité druhy mikroorganizmov, rastlín, živočíchov, od jej kvality a kvantity závisí poľnohospodárska výroba i výživa každého človeka. A predsa sme svedkami protichodných hospodárskych a spoločenských záujmov pri jej využívaní. Úrodná pôda sa zaberá na rozmanité stavby, zostávajúcu pôdu znehodnocujú rozličné a neprimerané chemické zásahy. So zvyšujúcou sa chemizá...
|
|
0,4 |
2x |
|
Výskyt, vývoj, vlastnosti a využitie černozeme
Referát5 s. / 1. roč. / doc
Černozeme sú v typickej forme rozšírené na sprašových pahorkatinách nížin v teplej a suchej klimatickej oblasti s priemernou ročnou teplotou 9,5 °C a priemerným ročným úhrnom zrážok 450 – 600 mm, v nadmorskej výške do 300 m. Miestami sa môžu vyskytovať aj v oblastiach mierne teplej a mierne suchej klímy, so zvlneným pahorkati-novým reliéfom, a to nielen na sprašových materiáloch, ale aj na slieňoch.
|
|
0,1 |
5x |
|
Pedológia
Vypracované otázky7 s. / 1. roč. / docx
Pôda je prírodný útvar, ktorý sa vyvíja v dôsledku zložitého a komplexného pôsobenia vonkajších činiteľov na materskú horninu a vyznačuje sa úrodnosťou. Tvorí jeden z obalov, ktroými je zemeguľa obklopená, alebo pokrytá. Na pedosféru výrazne vplývajú ostatné geosféry-atmosféra, hydrosféra, litosféra a biosféra.
Funkcie pôdy:
• Produkcia biomasy ako základná podmienka života človeka a iných organizmov na Zemi.
• Filtrácia, neutralizácia a premena látok
• Priestorová základňa pre aktivity čl...
|
|
0,1 |
2x |
|
Únava pôdy
Seminárna práca11 s. / 1. roč. / ppt
Pôda ako neobnoviteľný prírodný zdroj má pre život človeka obrovský význam. Oddávna bolo snahou človeka dosahovanie maximálnych úrod. Tomuto cieľu bolo podriadené i hospodárenie na pôde. Pôda bola často vystavená sústave agrotechnických opatrení, ktoré síce na jednej strane pôsobili pozitívne - zvyšovali produkciu, ale na strane druhej pôsobili negatívne - pôda bola znečisťovaná, utláčaná, zvýšili sa riziká acidifkácie, erózie. Ekonomická situácia aj dnes núti hospodára zaoberať sa len dosahovan...
|
|
1,4 |
3x |
|
Pedológia
Skriptá85 s. / 1. roč. / doc
Pôda je prírodný útvar, ktorý sa vyvíja v dôsledku zložitého, komplexného pôsobenia vonkajších (exogénnych) činiteľov na materskú horninu (endogénnyčiniteľ) a vyznaèuje sa úrodnosťou. Na zemskom povrchu má stále miesto a špecifické postavenie. Tvorí jeden z obalov, ktorými je zemeguľa obklopená, alebo pokrytá. Na pôdu - pedosféru veľmi výrazne vplývajú ostatné geosféry - atmosféra, hydrosféra, litosféra a biosféra (obr.1)...
|
|
3,4 |
0x |
|
Pedogeografia a biogeografia - skriptá
Skriptá60 s. / 2. roč. / zip
skripta pedológia
|
|
0,3 |
15x |
|
Pedológia (testy)
Testy4 s. / 1. roč. / doc
Pri fyzikálnom zvetrávaní hornín dochádza k zmene:
- veľkosti častíc
Pri chemickom zvetrávaní hornín dochádza k zmene:
- veľkosti aj zloženia
Ako vplýva biologický kolobeh látok v prírode na tvorbu pôd?
- tvorbou humusu a A-horozontu
Čo spôsobuje geologický kolobeh látok v prírode?
- slnečná energia
Tvorba pôdneho profilu a distribúcia látok v pôdnom horizonte je výsledkom procesu:
- eluviovania
Podzemná voda ako pôdotvorný činiteľ podporuje v pôde:
- anaeróbne podmienky a redukčné p...
|
|
0,1 |
24x |
|
Pedológia - skriptá
Skriptá85 s. / 1. roč. / doc
cele skripta z pedologie
nahlad v dokumentacii
|
|
2,5 |
12x |
|
Pedológia - návody na cvičenia
Poznámky46 s. / 1. roč. / pdf
Stručné návody sú určené ako učebná pomôcka pre praktické cvičenia v rámci disciplín Pedológia a Pedológia a základy geológie pre študentov SPU v Nitre a boli vypracované na Katedre pedológie a geológie AF SPU v Nitre.
|
|
1,4 |
11x |
|
Pôda
Referát10 s. / 1. roč. / doc
Čo je vlastne pôda ?
V súčasnosti chápeme pôdu ako živý a ustavične sa vyvíjajúci trojrozmerný, historický útvar, ktorý vznikol pôsobením atmosféry, litosféry, hydrosféry a biosféry. Ak niektorý vplyv chýba, nevytvorí sa pôda, ale len nejaký sediment. Vedný odbor, ktorý sa zaoberá problematikou pôdy sa nazýva pedológia.
|
|
0,1 |
2x |
|
Pedológia - ťahák
Ťahák1 s. / 1. roč. / doc
Pôda prír.-hist. útvar, vznik premenou vrchnej časti zem. kôry pôsob. org. za účasti vzduchu, vody, sln. radiácie, času a človeka. Viaz. na miesto vzniku, prenos prir. - p.sediment, umelo zemina.
Zložky pôdy anorg. - pevná, kvap., plynná, org.-min. - humus, spolu tvoria neživú časť p., org. živá časť p.- edafón (mikro, makro, fyto, zoo, pedobiont, pedoxén, pedofil)
Pedológia veda o pôde, objekt prírodnina, predmet pôda, pôdne atribúty, vzťahy medzi p. zložkami a zákonitosťami.
Pedogeo pedos...
|
|
0,1 |
8x |
|
Pedológia - ťahák
Ťahák1 s. / 1. roč. / doc
Fyzikálne vlastnosti pôdy:
Základné:
Merná hmotnosť – je číselná hodnota, ktorá nám udáva koľkokrát je určitý objem zeminy /pôdy/ bez pórov ťažší alebo ľahší ako rovnaký objem destilovanej vody pri teplote 4°C. Hodnoty v našich pôdach 2,35 – 2,75 t/m3. Označenie
Objemová hmotnosť – hmotnosť objemovej jednotky pôdy v prirodzenom uložení. Rozlišujeme redukovanú /vysušenej pri 105°C/ a neredukovanú /s momentálnym obsahom vody a vzduchu/. Sú vždy nižšie ako merná hmotnosť. Je závislá od veľkost...
|
|
0,1 |
4x |
|
Čiernica
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Čiernice sú v typickom vývoji dvojhorizontové A-CG pôdy, vyvinuté najčastejšie z fluviálnych silikátových a karbonátových sedimentov rôzneho veku na ktorých sa už neakumuluje nový sediment ( napríklad v povodní). Vyvinuli sa tiež z iných nealuviálnych substrátov a dvojsubstrátov v rôznych terénnych depresiách. Podmienkou je teplá a suchá klíma, s výparným režimom. Ide teda o rovnaké podmienky vyývoja ako u černozemí. Na rozdiel od nich je však potrebná pre vývoj čiernic aj dalšia podmienka a to ...
|
|
0,2 |
4x |
|
Pedológia - testy
Testy4 s. / 1. roč. / zip
Vypracované testy
|
|
0,6 |
25x |
|