Slovenčina v súčasnej komunikácii
Vypracované otázky11 s. / 2. roč. / doc
Lexikológia a štylistika – ondrus a daník
frazeologia – malcek
Nespisovné slová:
slang – profesijný slang - karbido
- záujmová slang – poľovníci napr.
- generačný slang – študentský, detský, mládežnícky
- nárečie (dialekt) – ovplyvnený históriou
- argot – zločinci, väzni
- žargón – utajovanie významu slov, s tým že chcú vytvoriť nadradenú vrstvu, používajú herci, sochári
- sociolekt – istá vrstva spoločnosti (smotánka) bezdomovci (čučo)
Diferenciácia slovnej zás...
|
|
0,1 |
12x |
|
Frazeologizmy, štýly, obohacovanie slovnej zásoby
Vypracované otázky8 s. / 2. roč. / doc
FRAZEOLOGIZMY
PODĽA PôVODU
- ľudové: príslovia, porekadlá, pranostiky
- intelektuálne: získali sme ich vzdelaním
- europeizmy: sú typické pre niektoré jazyky
PODĽA DRUHU
Príslovia - poúčajú a radia / majú didaktický zámer (Kto neskoro chodí, sám sebe škodí.)
Porekadlá - nepoúčajú, len konštatujú nejaký jav (Proti veku nieto lieku.)
Pranostiky - o počasí, prírode, poľnohospodárstve (Katarína na blate, Vianoce na ľade.)
Prirovnania - ktoré majú obrazný charakter (biely ako stena...
|
|
0,1 |
1x |
|
Diferenciácia slovnej zásoby zo štylistického hľadiska
Vypracované otázky3 s. / 2. roč. / doc
Neutrálna lexika
Nocionálne slová-vrstva slov v slovnej zásobe(kniha,čítať,zelený...)
-ak sa pri nich zdôrazní nocionálna stránka-vecný,logický obsah
-štylistická stránka-vynikne štylistická neutrálnosť,ich bezpríznakovosť, preto sa nazývajú aj štylisticky bezpríznakové slová.=neutrálna vrstva slov,vyskytujú sa vo všetkých štýloch jazyka,pomenúvajú predmety z bezprostredného životného okolia.Používajú sa v ústnom i písomnom styku.Sú to slová základného slovné...
|
|
0,1 |
7x |
|
Diferenciácia slovnej zásoby z hľadiska aktívneho a pasívneho používania slov
Vypracované otázky2 s. / 2. roč. / doc
Zastarané slová
Slová zastarávajú vtedy, keď z aktívneho slovného fondu prechádzajú medzi pomenovania pasívneho slovníka a potom sa postupne zabúdajú, kým celkom nezaniknú a nevypadnú z jazyka.
Zastarané slová podľa stupňa zastarania:
- slová, ktoré používatelia spisovného jazyka nepoznajú a bez patričného vysvetlenia ich nechapu - napr. zblo, dupok /z ustaleného spojenia nezostalo ani zbla, stáť dupkom/ sú zastarané slová druhého stupňa.
- zast. slová prvého stupňa sú nositeľom spisovného j...
|
|
0,1 |
1x |
|
Diferenciácia slovnej zásoby z hľadiska pôvodu
Vypracované otázky4 s. / 2. roč. / doc
Domáce a cudzojazyčné slová
V našom jazyku máme slová domáceho a cudzieho pôvodu.
Domáce slová sú rozdielne staré – pomenovania týkajúce sa kultúry a života slovanských predkov
Napr. termíny príbuzenských vzťahov : dedo, babka, otec, mať, strýco
názvy poľnej kultúry : raž, ovos, pšenica, jačmeň
pomenovania rôznych výrobkov : zrno, múka, slama
názvy chovaných zvierat : býk, vôl, pes
označenia výrobných nástrojov : trlica, krosná, brdo
...
|
|
0,1 |
1x |
|
Diferenciácia slovnej zásoby zo sémantického hľadiska
Vypracované otázky3 s. / 2. roč. / doc
Diferenciácia slovnej zásoby zo sémantického hľadiska
Viacvýznamové slová
Slová mávajú často viac významov, sú viacvýznamové, polysémantické
Slovo sa při používaní vyskytuje v istom kontexte, i istom slovnom spojení, čo nám zaručí jeho správne vysvetlenie
Kontextový význam slova sa často zhoduje so základným významom mimo kontextu.
V poézii može dojsť k istým významovým odtienkom.
Kontextový význam slova možno chápať i široko /dom/ alebo so sociálnym zafarbením /demokracia, sloboda/
|
|
0,1 |
5x |
|
Diferenciácia slov z hľadiska slovotvornej štruktúry
Poznámky2 s. / 2. roč. / doc
1. Jednoslovné pomenovania
a) neodvodené: obsahujú len korennú morfému napr.(voz, ruka, dub, čiara atď.)
b) odvodené : majú dvojčlennú slovotvornú štruktúru napr. ( učiteľ-ský, čita-teľný)
c) zložené slová (kompozitá):vznikajú spojením základov slov. Napr. drevorúbač, samovražda, dvojhra, bledoružový. Patria sem aj tzv. spriažky v nich sa spájajú slová do jedného zloženého slova, pričom si obidve slová zachovávajú pôvodné tvary napr. (láskyplný, úctyhodný)
|
|
0,1 |
0x |
|
Diferenciácia slovnej zásoby z hľadiska teritoriálneho a sociálneho používania
Vypracované otázky3 s. / 2. roč. / doc
Celonárodné slová
Z hľadiska teritoriálneho používania možno slovnú zásobu jazyka deliť na CELONÁRODNÚ
a takú ktorú nepoužívajú všetci členovia nášho národa. Slová používané a zrozumiteľné
v celom národe sa zahŕňajú pod pojem ZÁKLADNÝ SLOVNÝ FOND. Naproti tomu slová, ktoré nie sú známe používané v celonárodnom meradle, tvoria SLOVNÚ ZÁSOBU .
|
|
0,1 |
0x |
|
Členenie slovnej zásoby v slovenčine a kritériá jej členenia
Poznámky2 s. / 2. roč. / doc
Kritériá (charakteristika) slovnej zásoby: funkčnosť, ústrojnosť, ustálenosť, zrozumiteľnosť, reprezentatívnosť.
1. Členenie slovnej zásoby zo sémantického hľadiska:
a) viacvýznamové slová (polysémia) - jav, pri ktorom sa jedno označujúce (slovo, lexéma) využíva na pomenovanie 2 alebo viacerých označovaných. Napr. ležiak - dobre vykvasené pivo; tovar, ktorý nejde na odbyt.
|
|
0,1 |
6x |
|
Teória marketingovej komunikácie
Slohová práca1 s. / 2. roč. / doc
Povráva sa, že ticho lieči. Preto je v nemocniciach a zdravotníckych zariadeniach tak ticho. Aby sa ľudia liečili. Najnovšie však ticho už dokáže aj šetriť peniaze. Naši páni poslanci, prijali novelu jazykového zákona, ktorá nám presne stanovuje ako sa správne vyjadrovať a písať podľa litery zákona. Teda tichom naozaj dokážeme šetriť.
Len nerobme paniku. Bude to zo začiatku ťažké, ale spoločným úsilím to zvládneme. Nastal najvyšší čas si zaobstarať Pravidla slovenského pravopisu a Pravidla sl...
|
|
0,1 |
1x |
|
Slovenčina v súčasnej komunikácii
Prednášky2 s. / 2. roč. / doc
Denotácia – jednoznačná korešpondencia medzi znakom a tým, čo je označené. Znak je transparentný, t.j. vedie nás jednoznačne k svojmu denotátu (to, čo je označované) a nepúta na seba pozornosť. Veverička = hlodavec
Konotácia – stavia na viacznačnosť – polysémia, zdôrazňovaný je sám znak, púta na seba pozornosť. Má aj expresívnu stránku, sprostredkúva naladenie a postoj, chce príjemcu ovplyvniť. Veverička = hlodavec, veselé dievča
|
|
0,1 |
4x |
|
Text, textová analýza
Poznámky2 s. / 2. roč. / doc
Text – nechápeme pod ním len jazykový prejav. Zo semiotického hľadiska ide o akýkoľvek obsah, ktorý má komunikačnú štruktúru. Text je akákoľvek významová štruktúra, ktorá pozostáva zo znakov. Každý text sa dá čítať.
Každý text je usporiadaný, organizovaný alebo štruktúrovaný špecifickým spôsobom. Ak odhalíme princíp, podľa ktorého je text usporiadaný, budeme môcť zistiť, čo znamená.
Textová analýza – rozoberá text a zameriava sa na štruktúru jeho výpovede. Môže odhaliť kultúrny kontext v n...
|
|
0,1 |
2x |
|
Expresívne slová
Vypracované otázky2 s. / 2. roč. / doc
EXPRESÍVNE SLOVÁ – slová, ktoré vyjadrujú city a vôľu, prípadne slová, ktorých predmetný význam sa dopĺňa citovým alebo vôľovým zafarbením
– vydieľajú sa na pozadí nocionálnych slov, ktoré majú len poznávaciu funkciu a sú citovo neutrálne
– ich lexikálne prostriedky sa vyznačujú nápadnosťou z formálnej aj významovej stránky
– expresívnymi prvkami bývajú najčastejšie slovotvorné sufixy
(v deminutívach a augmentatívach) a zmena významu slov (ironicky zafarbené slová)
|
|
0,1 |
5x |
|
Frazeológia - poznámky
Poznámky3 s. / 2. roč. / doc
Frazeológia
- jedna z najšpecifickejších oblastí v každom jazyku (stupeň ovládania – úroveň poznania)
- 1.krát v grécko-latinskom slovníku od M.Neandra (r.1558)
- zakladateľská línia – B+V (B - Bally - západná škola, V – Vinogradov – východná škola)
- u nás výskum v povojnovom období
|
|
0,1 |
1x |
|
Výrazová sústava
Poznámky2 s. / 2. roč. / doc
- produkt Nitrianskej školy 80-tych rokov – z ich produkcie pochádza nielen „logický štvorec“, ale napr. i model komunikácie
- tvorí štruktúru elementárnych štýlových kategórií
- charakterizuje 4 základné štýly
- výrazové vlastnosti vytvárajú štýl ( štýl sa uskutočňuje vždy v konfigurácii minimálne dvoch výrazových vlastností)
|
|
0,1 |
16x |
|
Model komunikácie
Vypracované otázky1 s. / 2. roč. / doc
TEXT – kódovaná informácia, buduje sa na základe kódov
KÓD – musí byť konvecionalizovaný (dohodnutý v danej societe)
TRADÍCIA – to, čo ovplyvnilo text i autora – vedomie, myslenie, skúsenosť
REALITA – momentálna situácia
|
|
0,1 |
5x |
|
Základné korektorské značky
Študijný materiál1 s. / 1. roč. / pdf
opravy a vsuvky jedného písmena, opravy dvoch písmen, opravy viacerých písmen
|
|
0,1 |
272x |
|
Používanie anglikanizmov v slovenčine
Esej2 s. / 2. roč. / doc
Dnes akoby sa stávalo nevyhnutným pôsobiť svetovo okrem iného aj tým, že sa v rodnej reči vyjadrujeme neprirodzene, horko-ťažko štylizujúc otrocký preklad z angličtiny, našej mentalite a computerovému mysleniu tak blízkej a podľa mnohých coolovejšej, ako kvetnatý mäkký jazyk starých materí (mamičky a ockovia už poväčšine po slovensky nevedia). Každá doba prináša do jazyka nové výrazové prvky, ktoré by ho mali obohatiť a rozvíjať.
|
|
0,1 |
3x |
|
Semiotika
Prednášky5 s. / 2. roč. / rtf
Základné okruhy: kanály, médiá, kódy; typy semiózy (zoosémiotika, antroposemiotika, mikrosemiotika, ekosemiotika, semiotika strojov)
Interdisciplinarita v metodike a metodológii: teória vedy, informačná teória, teória systémov, senergetika, psychoanalýza, hermeneutika, teória dynamických systémov, komunikačné techniky, mantika, futurológia, multimediálna komunikácia
|
|
0,1 |
2x |
|
Znelostná neutralizácia
Referát2 s. / 1. roč. / pdf
Výslovnosť jednotlivých hlások v prúde reči nie je izolovaná,ale súvislá tj hlásky sa spájajú s inými hláskami. Pri takomto spájaní sa spoluhlásky často menia podľa artikulačného miesta.
|
|
0,3 |
47x |
|
Novela jazykového zákona (fejtón)
Slohová práca1 s. / - roč. / doc
Povráva sa, že ticho lieči. Preto je v nemocniciach a zdravotníckych zariadeniach tak ticho. Aby sa ľudia liečili. Najnovšie však ticho už dokáže aj šetriť peniaze. Naši páni poslanci, prijali novelu jazykového zákona, ktorá nám presne stanovuje ako sa správne vyjadrovať a písať podľa litery zákona. Teda tichom naozaj dokážeme šetriť...
|
|
0,1 |
0x |
|
Náuka o slovnej zásobe
Poznámky2 s. / 2. roč. / doc
Náuka o slovnej zásobe
Slovenský jazyk – zvukový systém, gramatika, slovná zásoba
Lexikologia – náuka o slovnej zásobe
- synchronna lexikologia – opisná, skúma slová zo súčasnej etapy vývoja
- historická – opisuje vývin slovnej zásoby z rôznych hist. Období jazyka
|
|
0,1 |
1x |
|