Maturitné otázky zo Slovenského jazyka a literatúry
Maturitné otázky69 s. / 4. roč. / doc
Vypracované otázky zo slovenského jazyka a literatúry.1. a) Vymenujte a charakterizujte lit. obdobia svetovej literatúry v chronologickom slede. Uveďte aspoň niektorých predstaviteľov, ukážky zaraďte do jednotlivých období? b) Charakterizujte druhy umeleckej literatúry?
Najstaršia literatúra sveta začína 3.tisícročie pred. n. l. až do 19. stor. n. l.
1. Sumerská, akatská, hebrejská, indická
Sumerská - Epos o Gilgamešovi – je hrdinský epos, a je považovaný za najstaršie dielo svetovej lit...
|
|
0,7 |
35x |
|
Jazykové činnosti - vypracované otázky
Štátnicové otázky18 s. / 3. roč. / doc
Základné funkcie literatúry1. poznávacia (Schopnosť literárneho diela prostredníctvom umeleckého obrazu a umeleckého zážitku prinášať informácie z oblasti prírodnej a spoločenskej skutočnosti. Informácie napr. o fungovaní prírodných zákonitostí, procesov a javov. Táto funkcia literatúry je pre detského príjemcu mimoriadne dôležitá pri priamom alebo nepriamom získavaní poznatkov.)2. výchovno - formatívna (literárne dielo je schopné pôsobiť na všestranné rozvíjanie duševného sveta dieťaťa - na jeh...
|
|
0,3 |
9x |
|
Slovenský literárny romantizmus - Štúrovci
Semestrálna práca13 s. / - roč. / doc
V prácach o slovenskom literárnom romantizme sa často stretávame s názormi, že náš romantizmus je vzhľadom na iné národné literatúry málo „romantický”, že sa oneskoril a málo zužitkoval tie podnety a možnosti, ktoré poskytoval európsky romantizmus. Naša literatúra sa určite časovo oneskorila, romantizmus sa v nej udomácnil až v štyridsiatych rokoch, keď v iných národných literatúrach už prekročil svoj vrchol.
Nielen v minulosti sa vynárala otázka: „Čo je to romantizmus?”, ale vynára sa aj dnes....
|
|
0,1 |
66x |
|
Ivan Horváth - Strieborný prach
Seminárna práca9 s. / 3. roč. / doc
„Ivan Horváth sa narodil 26. júla 1904 v Senici. Základné školu vychodil v rodisku, , gymnázium navštevoval v rokoch 1914-1922 v Bratislave, právnické štúdiá na Karlovej univerzite v Prahe a na Univerzite Komenského v Bratislave.“(Kasáč, 1986, str. 160) Počas vojny sa zúčastnil na protifašistickom odboji. Sociálnodemekrtaickú stranu zastupoval v ilegálnej Slovenskej národnej rade. Bol sčítaný, debutoval v časopisoch Vatra, Mladé Slovensko. Patrí ku skupine spisovateľov, ktorí v 20 - tych rokoch ...
|
|
0,1 |
108x |
|
Hana Ponická
Seminárna práca13 s. / 2. roč. / doc
Po druhej svetovej vojne v našej krajine prevláda chudoba. Ľudia stratili nadej na možnosť o nový život. Nástupom novej vlády sa nič nezmenilo. Najhlbšiu stopu však táto nerozhodnosť zanechala v duši detí. Literatúra prevzala úlohu vrátiť stratenú vieru a posilniť puto rodinných vzťahov. Táto snaha motivovala aj tvorbu Hany Ponickej. Jej tretia kniha Halúzky je zbierka spomienkových poviedok, ktoré nie sú určené iba pre deti, ale aj pre dospelých. Kniha vyniká so svojimi špeciálnymi špecifickými...
|
|
0,1 |
5x |
|
Pavol Országh Hviezdoslav - Herodes a Herodias
Čitateľský denník4 s. / 2. roč. / doc
Roku 1909 - v časovej blízkosti básnikovej šesťdesiatky - vychádza ako štvrtý zväzok jeho Zobraných spisov básnických veľká päťdejstvová tragédia Herodes a Herodias ,ktorá mala byť „udalosťou“ nielen v rámci Hviezdoslavovej tvorby ,ale v rámci celej slovenskej dramatickej literatúry. Sám ju nazval tragédiou v 5- tich dejstvách, pričom jednotlivé dejstvá pozostávajú z nasledovných výstupov:
1. dejstvo - osem výstupov - Teberias. Kráľovský palác
2. dejstvo - deväť výstupov
3. dejstvo - deväť ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Johan Huizinga
Semestrálna práca14 s. / 2. roč. / doc
Jeseň stredoveku je jednoliaty obraz života v severnom Francúzku, Burgamundsku a Holandsku na prelome štrnásteho a pätnásteho storočia. Je to Huizingovo najúspešnejšie dielo, bolo preložené do dvadsietichsiedmych jazykov. Stretneme sa v tomto diele s ideálmi a módnymi prúdmi v myslení, nezhoda medzi ilúziou ideálu a skutočnosťou, dozvieme sa o rytierskych sľuboch turnajoch, aké bolo estetické cítenie, ako ľudia prežívali lásku, náboženstvo…
Kniha Jeseň stredoveku je písaná dosť náročn...
|
|
0,1 |
14x |
|
Július Lenko
Seminárna práca9 s. / 2. roč. / doc
Július Lenko sa svojim tvorivým vývinom podobal i nepodobal poetom- vrstovníkom zo skupiny, ktorá si v druhej polovici tridsiatych rokov vyčítal novátorský básnický program. Išlo o známu skupinu nadrealistov. Surrealistický- nadrealistický estetický systém nikdy nezaujal celú autorovu básnickú osobnosť. Lenko bol vlastne prvý, kto sa od neho odchýlil. Naznačuje to už jeho debut V nás a mimo nás (1941).
Asociácie na názov zbierky, V nás a mimo nás, sú medzi čitateľmi rozličné. Treba vš...
|
|
0,1 |
2x |
|
Slovenská medzivojnová próza - vypracované otázky
Vypracované otázky3 s. / 2. roč. / doc
Slovenská medzivojnová próza - literárne diela opisujú vojnové zážitky, spomienky na roky mladosti, ale aj na povojnové skutočnosti. Sformovali sa 3 generácie : 1. staršia generácia - autori, ktorí písali už pred vojnou a po vojne v tvorbe pokračujú. (Tajovský, Kukučín, Jége) , 2. stredná (prechodná) generácia - autori, ktorí vstúpili do literatúry počas vojny a snažia sa experimentovať. (Hronský, Horváth) , 3. mladá generácia - vytvorilo sa tu niekoľko skupín, podľa toho, okolo akého časopisu s...
|
|
0,1 |
7x |
|
Historické spevy v období baroka (staršia slovenská literatúra)
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Názov moje práce znie historické spevy v období baroka. Na začiatku som sa obávala tejto témy, hlavne kvôli nedostatku prameňov, kedže historické spevy mali vyrazný rozkvet v odbobí humanizmu a renesancie. V mojej práci interpretujem viac spevov tohto obdobia, aby som mohla porovnať rozdielnosť myslenia jednotlivých autorov.
Postup práce som zvolila nasledovný - najprv som si prečítala jednotlivé ukážky z daného obdobia, následne som si zapísala poznámky a moje pocity. Pred písaním práce som...
|
|
0,1 |
36x |
|
Pavol Országh Hviezdoslav: Ežo Vlkolinský
Čitateľský denník1 s. / 1. roč. / doc
Po smrti Beňa Vlkolinského sa paňou majetku stala jeho žena Estera a ich jediný syn Ežo. Jednej májovej noci šiel Ežo s mládencami stavať máje. Ežo postavil vyzdobenú jedličku pred dom Žofky Bockovie. Lenže Estera sa to dozvedela, zakázala mu oženiť sa so Žofkou a pohrozila mu vydedením („Tú ledačinu nikdy nevezmeš, kým žijem! A keď budem umierať, i v závete ti prísne zakážem - vieš, Ežo? Nikdy! ...To si pamätaj!), pretože ona mu už nevestu vybrala - svoje krstňa Marku Tomašovie, samozrejme, zem...
|
|
0,1 |
13x |
|
Teória literatúry
Poznámky2 s. / 1. roč. / doc
Literatúra je súhrn všetkých diel vyjadrených jazykom. (Slovo bolo utvorené z latinského littera - písmeno, preto sa literatúre hovorí aj písomníctvo.) Ľudová slovesnosť To sú umelecké diela, ktoré si národy vytvárali pred vznikom písma. Prenášali sa ústnym podaním z pokolenia na pokolenie. Ich autormi boli mnohí ľudia, preto im hovoríme kolektívne diela. Umelá literatúra je všetka ostatná literatúra, ktorej pôvodza je známy. Idea je základné myšlienka, ktorú autor „tlmočí“ čitateľovi. Téma je u...
|
|
0,1 |
25x |
|
Slovenská próza medzi dvoma vojnami
Vypracované otázky4 s. / 4. roč. / doc
SLOV. PRÓZA MEDZI 2 VOJNAMI: -1918-1945; PSS: -vznik ČSR; -rozvoj školstva, vznik vedeckých, technických inštitúcii;, -obnovenie MS; -začali sa vydávať časopisy: Slovenské pohľady, Mladé Slovensko, Svojeť, Vatra, Elán, DAV; .sociálna, historická tematika, súčasný politický, kultúrny a spoločenský život; -kultúrne ustanovizne- MS, SND, postupne divadlá v Nitre, v Martine, v Košiciach;
|
|
0,1 |
0x |
|
Stredoveká literatúra (800 - 1500)
Vypracované otázky3 s. / 2. roč. / doc
Začiatky Veľkomoravskej ríše súviseli s príchodom kresťanstva, ktoré šírili franskí kňazi. Bohoslužobným jazykom bola latinčina, nezrozumiteľný jazyk pre Slovanov. Veľkomoravské kniežatá museli bojovať proti franským kňazom, pretože sa obávali toho, že by sa stali závislými na Východofranskej ríši. Knieža Rastislav požiadal byzantského cisára Michala III., aby im poslal vierozvestcov, a tak roku 863 prišli na Veľkú Moravu Konštantín a Metod. Poznali slovanské nárečie, ktorým sa hovorilo v Solúne...
|
|
0,1 |
5x |
|
Realizmus a epické diela P. O. Hviezdoslava
Maturitné otázky2 s. / 4. roč. / doc
Realizmus Realizmus vznikol v slovenskej literatúre 80. rokoch 19. storočia. Autori sa zaoberali vo svojich dielach skutočnosťou. Písali najmä romány a novely a poviedky. Realizmus v slovenskej literatúre môžeme rozdeliť na tri vlny: 1. Do prvej vlny realizmu patrí : Hviezdoslav, Svetozár Hurban Vajanský, Terézia Vasová, Kukučín 2. Do druhej vlny patrí: Tajovský a Božena Slančíková Timrava. 3. Do tretej vlny patril Janko Jesenský V tomto období centrom kultúry sa stáva Martin. Tu vychádzali časo...
|
|
0,1 |
3x |
|
Staroveká literatúra (3500 pnl. - 5st. nl.)
Referát2 s. / 1. roč. / doc
*báj
- najstaršia podoba ľudovej slovesnosti
- najčastejšia téma: život bohov, vznik sveta, pôvod človeka, zvierat alebo rastlín
- súbor textov obsahujúcich báje = mytológia alebo bájoslovím
- báje: grec.: o Daidalovi a Ikarovi, o Prométeovi, o Herkulovi
*bájka
- vymyslený príbeh s výchovným zacielením, v ktorom zvieratá alebo neživé predmety konajú a hovoria ako ľudia
- veršovaná alebo prozaická podoba, najčastejšie podávané ako alegórie zo života zvierat
- najznámejší bájkari: Ezop, P...
|
|
0,1 |
5x |
|
Dráma po roku 1945 a hlavní predstavitelia
Vypracované otázky4 s. / 1. roč. / doc
Dráma po roku 1945 Vývin drámy po roku ovplyvnila politika, preto v rokoch 1948 až 89 vzniklo pomerne málo hodnotných divadelných hier. Najlepšie diela vznikli v 60-tych rokoch, kedy bolo politické uvolnenie. Po 80-tych rokoch vznikli avantgardné autorské divadlá. Najznámejšie je Radošínske naivné divadlo. Toto divadlo viedol Stanislav Štepka. Divadlo hralo satirické hry, v ktorých odsúdil nemravnosť, vypočítavosť. Hlavné predstavitelia po roku 1945 sú: Štefan Králik, Peter Karvaš, Osvald Záhrad...
|
|
0,1 |
6x |
|
Literárna moderna
Maturitné otázky4 s. / 4. roč. / rtf
Od polovice 19. storočia dochádza takmer vo všetkých európskych národných literatúrach k rýchlemu striedaniu a koexistencii viacerých nových literárnych smerov, prúdov, metód, k zrodu avantgardy a moderny. Tieto smery vyplynuli z nových spoločenských problémov, kapitalistických výrobných a spoločenských podmienok (strata ideálov, spoločenské perspektívy, blížiaci sa vojnový konflikt, silnejúca kapitalistická spoločnosť). Spisovatelia začínajú experimentovať, hľadajú nové metódy tvorby, nové výra...
|
|
0,1 |
33x |
|
Margita Figuli: Tri gaštanové kone
Maturitné otázky1 s. / 4. roč. / doc
Margita Figuli: TRI GAŠTANOVÉ KONE LYRIZAČNÉ TENDENCIE Ide o rozprávku. Dej sa odohráva v dedinách a v prírode. Magdaléna je väznená Petrom a túži po slobode, využíva biblické motívy.ZNAKY ROZPRÁVKYdobro víťazí nad zlom, magickosť čísla „tri“PREROZPRÁVANIE AKO ROZPRÁVKUKde bolo, tam bolo, žil raz jeden krásny šuhaj Peter. Chce ísť na pytačky ku svojej vyvolenej - Magdaléna Maliariková - ktorú od detstva pozná, videl ju prednedávnom, požiadať o ruku. Ale po ceste k nej lesom tmavým stretne 2 páno...
|
|
0,1 |
58x |
|
Altá Vášová
Životopis4 s. / - roč. / doc
ALTA VÁŠOVÁ ( nar. 27. 5. 1939 v Sevljuši )
Vyštudovala Vysokú školu pedagogickú odbor matematika - fyzika. Pracovala ako učiteľka, dramaturgička Slovenskej televízie, bola zamestnaná v Slovenskej filmovej tvorbe ako scenáristka.Venuje sa divadlu ( Cyrano z predmestia) a filmu (Sladké hry minulého leta ).
KNIŽNE VYDALA: Zaznamenávanie neprávd ( Smena 1970), Miesto, čas, príčina
( Smena 1972 ), detská knižka Veľkáčky ( Mladé letá 1978 ) - rozpráva o troch kamarátkach, budúcich žiačkách...
|
|
0,1 |
5x |
|
František Švantner - Dáma
Čitateľský denník1 s. / 3. roč. / doc
František Švantner
(29. január 1912 - 19. október 1950)
F. Švantner: „Zmyslom života je práca, vykonávaná v najmilšom povolaní.“
Životopis
Prozaik, vrcholný predstaviteľ slovenského naturizmu v období 30. a 40. rokov 20. storočia. František Švantner (pseudonymy Fraňo Bystran, Bystran) sa narodil v Bystrej, v rodine robotníka. Vzdelanie získal v rodisku, neskôr v Podbrezovej a na učiteľskom ústave v Banskej Bystrici. Po ukončení povolania pracoval ako učiteľ vo viacerých slovenských m...
|
|
0,1 |
166x |
|
Jozef Gregor Tajovský - Statky zmätky
Čitateľský denník2 s. / 3. roč. / doc
- 1874 - 1940 - obdobie: realizmus - „tupiteľ národa“ - toto pomenovanie si vyslúžil vďaka jeho prenikavej kritickorealistickej metóde. Prostredníctvom nej priniesol do slovenskej literatúry portréty prostých ľudí, ktorí živoria, žijú z ruky do úst, no predsa sú naplnení ľudským citom, charakterom. A tam, kde je nešťastie týchto ľudí dôsledkom vlastnej viny, ich nerestí, sa Tajovský stáva neúprosným kritikom, nič nezahládza, neodpúšťa. (Takto zaútočil aj na slovenskú pasivitu, odnárodňovanie, ne...
|
|
0,1 |
44x |
|
Slovenská dramatická tvorba
Vypracované otázky1 s. / 2. roč. / doc
Kocúrkovo alebo Len aby sme v hanbe neostali - dej sa odohráva v malom meste, ktorého obyvatelia si myslia o sebe viac ako skutočne znamenajú. - hl. postava - Pán z Chudobíc - zchudobnený zeman, je školský inšpektor, záporná postava Ani svojím egoizmom, chvastúnstvom, snahou zachovať si privilégiá, sú smiešnymi figúrkami, sú zadubení, zaostalí, nechápu spoločenské zmeny, ktoré prináša kapitalizmus a sú jeho prekážkou. Túžia čosi znamenať, preto napodobňujú vyššie vrstvy. Ich rodiny sú slovenskéh...
|
|
0,1 |
0x |
|
P. O. Hviezdoslav a A. Sládkovič - porovnanie ich tvorby
Poznámky5 s. / - roč. / doc
OBRAZ ČLOVEKA, PRÍRODY A PRÁCE, BOJ ZA PRAVDU,KRÁSU A LÁSKU V IDEOVOM A ESTETICKOM PLÁNE TVORBY A. SLÁDKOVIČA A P. O. HVIEZDOSLAVA
• zaraďte básnika do slov.literárneho kontextu
• analyzujte obraz ľudu v jeho tvorbe
• vysvetlite a porovnajte progresívne prvky v obrazoch konfliktov
• vznik konfliktov
• vysvetlite modálnosť viet ukážky - ako sa volajú niektoré vety nazývajú z hľadiska poetiky a rétoriky
• nakreslite kruhový diagram štýlového rozvrstvenia slovnej zásoby a časovo príznakové sl...
|
|
0,1 |
20x |
|
Božena Slančíková - Timrava: Hrdinovia
Čitateľský denník3 s. / - roč. / doc
Božena Slančíková-Timrava: Hrdinovia
Pri čítaní Timravinej novely Hrdinovia vám určite neušlo, že jej názov je s jej obsahom len zriedka v súlade, naopak, častejšie je v protiklade. Slovo hrdina a hrdinovia nad Timravinou novelu neznie ani slávnostne ani obdivne, ale často trpko a obžalúvajúco a nezriedka aj ostro ironicky. V Timravinom obraze slovenskej dediny počas prvej svetovej vojny je bohatá škála situácií, ale i citov a myšlienok s akými ľudia na vojnu a jej dôsledky reagovali. Timrava n...
|
|
0,1 |
42x |
|
Margita Figuli - Tri gaštanové kone
Čitateľský denník4 s. / - roč. / doc
Novela rozprávkového charakteru o boji zla proti dobru, boji dvoch mužov o priazeň jednej ženy v prostredí Oravy, Turca, Babej Hory a Leštín v čase hospodárskej krízy.
Kniha sa začína úvodnými riadkami: "Ľudia sa to naučili volať šťastím, ale my, Magdaléna moja, my to budeme volať životom...", ktorých význam sa čitateľ sa dozvie až na koniec.
Dielo je spísané na 267 stranách malého formátu (A6). Okrem iného obsahuje i doslov o Ivana Habaja a ilustrácie. Charakteristika postáv:
Magdaléma Ma...
|
|
0,1 |
15x |
|
Básnická tvorba po roku 1945
Vypracované otázky1 s. / 2. roč. / doc
Básnická tvorba jen úzko spojená s naj víznamnejšými udalosťami slovenského národa. Slovenské národné povstanie, 2Svetová vojna budovanie socializmu.
Tesne po vojne boli zbierky priečinkovej poézii= protifašistické a protivojnové .napr zbierky Janka Jesenského, Jána Smreka. Neskôr vznikla poézia hlavnou témou bol vzťah k rodnému kraju a potom
|
|
0,1 |
4x |
|
Jozef Cíger - Hronský: Jozef Mak
Referát2 s. / 3. roč. / doc
AUTOR: Autorom tohto sociálno-psychologického románu je slovenský spisovateľ, prozaik, učiteľ, redaktor a neskôr aj tajomník a správca Matice Slovenskej Jozef Cíger - Hronský. Narodil sa roku 1896 vo Zvolene do rodiny tesára. Základné vzdelanie nadobudol v meštianskej škole v Krupine a svoje vzdelanie nakoniec ukončil v maďarskom učiteľskom ústave v Leviciach. Zomiera roku 1960 v mestečku Luján v Argentíne.
|
|
0,1 |
2x |
|
Milka Zimková - Vstupenka do neba
Čitateľský denník4 s. / - roč. / doc
Milka Zimková Vstupenka do neba
Námet poviedky autorka čerpala z vtedajšieho súčasného obdobia, pričom sa zamerala na taký pálčivý problém, ako je formálnosť. Hlavnou myšlienkou je zlepšenie materiálnych podmienok života na dedine a zaostávanie duchovného života dedinčanov. Autorka tu zachytila rozdiel mesta a dediny, a to hlavne vplyv mesta na dedinčanov. Z diela jednoznačne vyplýva zámer autorky satirickou kritikou poukázať na naše nedostatky, na násilnú premenu dediny v mesto.
V čom spočíva...
|
|
0,1 |
2x |
|
Stratená generácia
Vypracované otázky4 s. / 1. roč. / doc
Stratená generácia
1. sv.v. bola otrasom, ktorý nútil každého mysliaceho človeka uvažovať o jej podstate a príčinach i o spôsobe zabrániť jej opakovaniu. Toto sa odrážalo aj v literatúre. Záver mohol byť len jediný- odmietnutie nespravodlivej vojny, odhalenie jej neľudskosti a mravné odstúdenie jej strojcov.
AMERICKÁ LITERATÚRA
Stratená generácia- toto pomenovanie vymyslela Gertruda Steinová, k. mala počas 1. sv. v. v Paríži malý salón, v kt. sa stretávali mladí muži, kt. prišli do Eú nap...
|
|
0,1 |
3x |
|
Prozaické žánre
Referát6 s. / 2. roč. / doc
Poviedka
Poviedka patrí k epickým žánrom malého alebo stredného rozsahu a nemá presne vyhranené vlastnosti. V súčasnej teórii sa pokladá aj za súborný názov pre strednú epiku (prózu) ako protiklad ku krátkej próze.
Novela (tal. novella – novinka)je epický žáner stredného rozsahu, ktorý tvorí medzistupeň
medzi malou ( bájka, anekdota, vtip) a veľkou epikou (román).
Román (fran. roman; z lat . lingua Romana – jazyk románsky, t. j. ľudový) je žánrom veľkej epiky, najznámejší a naj...
|
|
0,1 |
2x |
|
Medzivojnová literatúra
Poznámky12 s. / - roč. / doc
- Spoločenské podmienky: skončila sa WWI, začína rozmach techniky a kultúry => nádej na lepší život, ale zároveň to pôsobí stiesňujúcim dojmom; 1918 – po rozpade Uhorska nové delenie Európy; vznikajú totalitné režimy – Rusko; vzniká fašizmus – Taliansko (Mussolini) -> Nemecko (Hitler); 1929 – svetová hospodárska kríza
- autori začínajú spolupracovať – 1921 – vznik anglického združenia autorov Pen Club
- prevláda próza – poviedka, novela, román
- prenikajú prvky z filmu – montáže, strih...
|
|
0,1 |
2x |
|
Povojnová literatúra
Poznámky10 s. / - roč. / doc
- ovplyvňuje ju ukončenie WWII., spoločenské podmienky v Európe
- delí sa na:
a) Západný blok – nadväzuje na medzivojnovú literatúru, zachováva pluralitu, char. je experimentovanie
- patrí sem: existencializmus, epické divadlo, absurdná dráma, nový román, neorealizmus, magický realizmus, beat generation
- európske literatúry reagujú na WWII., americká len okrajovo
b) Východný blok – existuje len 1 literárny smer – socialistický realizmus; každý iný smer je považovaný za dekadentný = úpadkov...
|
|
0,1 |
0x |
|