Formovanie jazykovej štruktúry kultúrnej slovenčiny v 11. až 15. storočí
Seminárna práca17 s. / 3. roč. / doc
Po rozpade veľkomoravskej ríše sa dostalo územie obývané našimi predkami do štátneho zväzku s Maďarmi v Uhorskom kráľovstve. V období 10. - 14. storočia sa postupne ohraničilo územie obývané predkami Slovákov. Na západe sa po víťazstvách i prehrách z jednej i druhej strany ohraničilo územie uhorské (slovanské) proti českému (moravskému). Postupne, až v 11. storočí, sa začala ustaľovať, ale potom sa rýchlo ustálila na severe aj poľsko - slovenská jazyková hranica a poľsko - uhorská štátna hranica...
|
|
0,1 |
1x |
|
Historizmus v tvorbe štúrovcov a estetické prvky v tvorbe Ľudovíta Štúra
Seminárna práca9 s. / 3. roč. / doc
Ľudovít ŠtúrRoddinné prostrediePochádzal z rodu, ktorý žil po stáročia v Trenčíne. Natrvalo sa v ňom usadil už v druhej polovici 16. storočia. Do konca 17. storočia sa trenčiansky Štúrovci zaoberali roľníctvom, v 18. storočí súkenníctvom, ojedinele mäsiarstvom.Najmladší syn trenčianskeho súkenníka Michala Štúra Pavel, narodený 17.02.1769, bol dedo Ľ. Štúra. Dňa 16. marca 1789 narodil sa Pavlovi Štúrovi syn Samuel (v poradí tretí), otec Ľudovíta Štúra. Bol prvým zo štúrovského rodu, ktorý sa dost...
|
|
0,1 |
15x |
|
Koncepcia prozaickej tvorby ostatných predstaviteľov romantizmu (Tomášik, Pauliny-Tóth, Kubáni, Ferienčík, Bachát, Zechenter-Laskomerský, Francisci, Nosák, Matúška)
Seminárna práca9 s. / 3. roč. / doc
Umelecká próza v romantickom období spočiatku zaostávala za poéziou, a to pre vnútorné i vonkajšie príčiny. Rozpoltenosť v otázke národnej ideológie, v otázke spisovného jazyka a z toho vyplývajúca nevyhranenosť postoja k slovenskej skutočnosti na jednej strane a nepatrné publikačné možnosti na druhej strane boli značnou prekážkou jej rozvoja. Generácia klasicistov pociťovala potrebu umeleckej prózy, o čom podali dôkaz pokusy v almanachu Zora, a najmä prvý preromantický román - Kuzmányho „Ladisl...
|
|
0,1 |
3x |
|
Šikanovanie - ako spoznať šikanovanie, prevencia proti šikanovaniu, skupinová práca, prieskum...
Seminárna práca49 s. / 3. roč. / doc
Šikanovaním označujeme úmysel ublížiť druhému fyzicky, alebo psychicky. Je to napríklad bitie, strkanie, vyhrážanie sa fyzickým útokom, krádeže peňazí a vecí, schovávanie a ničenie vecí, ale aj ohováranie, nadávky, či vylúčenie zo spoločnosti ostatných, teda spolčenie sa viacerých detí proti jednému. Útočníkom môže byť jedno, alebo skupina detí.Incidenty sú opakované. Jednorázová akcia sa za šikanovanie nepovažujePrevaha útočníka nad obeťou. Táto prevaha môže byť skutočná, alebo zdanlivá v oblas...
|
|
0,8 |
20x |
|
Vplyv ľudovej balady na tvorbu Janka Kráľa a Jána Bottu
Seminárna práca12 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa 24. apríla 1822 v Liptovskom Mikuláši. Po lyceálnych štúdiách v Levoči a Kežmarku začal študovať r. 1842 právo na vyššom evanjelickom lýceu v Bratislave, kde v tom čase vrcholilo národne orientované pedagogické pôsobenie Ľ. Štúra. Bol medzi študentmi, ktorý v marci 1844 opustili bratislavské lýceum na protest proti jeho zosadeniu. J. Kráľ sa však už na lýceum do Levoče nevrátil a v štúdiách nepokračoval. Jeho životné osudy v rokoch 1844 až 1848 sú dodnes zahmlené rúškom tajomstva.Na j...
|
|
0,1 |
6x |
|
Politika v médiach (Médiá a ich politické poslanie, Boj o tlačovú slobodu, Komunikačná a mediálna politika...)
Seminárna práca15 s. / 3. roč. / doc
Základná črta pre média - obsah je vždy prenášaný technickými prostriedkami, je to vždy komunikácia nepriama - používa sa preň pojem médium. Pod médiom rozumieme:tlač - noviny, časopisy, kniha, plagát, knihatechnické zariadenia umožňujúce vysielanie ( rozhlas, televízia), prenášanie obrazu pohyblivého( film, video) a nepohyblivého( kresba, fotografia..)médium akustického vyznenia ( platňa, disk, zvuková páska) nové média ( káblový a satelitný rozhlas televízia, internet, videotext,...) Tieto pro...
|
|
0,1 |
9x |
|
Rozvíjanie tvorivosti na vyučovacích hodinách slovenského jazyka a slohu
Ročníková práca21 s. / 4. roč. / doc
Hlavným hnacím motorom je správna motivácia k tvorivosti už v začiatkoch jej zavedenia do vyučovacieho procesu. Nadšenosť a neustále povzbudzovanie sa, samozrejme, musí odrážať tak na strane vyučujúceho ako i žiaka. Ak len jeden z členov vyučovacieho procesu má skeptický postoj k tvorivej činnosti, mení sa radosť z tvorby na zbytočnú stratu energie. V dnešnej situácii je takéto preorientovanie otázkou trpezlivosti a dokazovania prospešného vplyvu. Ten sa odráža nie len na pôde školy, ale aj v be...
|
|
1,3 |
23x |
|
Človek a príroda, etika a estetika v diele Jána Kollára Slávy dcéra
Seminárna práca10 s. / 3. roč. / doc
Ján Kollár patrí nepochybne k najvýznamnejším osobnostiam našich literárnych dejín. Impulzom jeho literárnej tvorby bol predovšetkým záujem o slovanskú minulosť, viera v ideály humanity a myšlienka slovanskej vzájomnosti postavená na princípe vzájomného poznávania a zbližovania sa slovanských národov. Tieto vznešené myšlienky spájal s témou hlboko intímnou - s autentickým citovým zážitkom. V tejto seminárnej práci som sa zamerala na dielo Slávy dcéra, pričom mojím cieľom bolo najmä poukázať na p...
|
|
0,1 |
35x |
|
Maturitné otázky - Slovenský jazyk ( gramatika )
Vypracované otázky30 s. / 1. roč. / rar
1. Jazyk a jeho funkcie, fonéma, graféma, vývin písmaJazyk a myslenie tvoria jednotu, v ktorej má vedúcu úlohu myslenie. Jazyk je systém znakov, musí byť vyjadrovaný artikulovanými hláskami (alebo druhotne písmenami). Využíva sa ako nástroj myslenia a dorozumievania. Funkcia jazyka:1. poznávacia (kognitívna)- jazyk je nástrojom myslenia 2. komunikatívna (dorozumievacia)- dorozumievanie medzi ľuďmi3. výrazová (expresívna)- pomocou jazykových prostriedkov môžeme vyjadriť svoje pocity, subjektívne ...
|
|
0,1 |
4x |
|
Bernolákovské obdobie - Bernolákovčina
Semestrálna práca11 s. / 3. roč. / doc
Osvietenstvom sa nazýva veľký myšlienkový prelom, ktorý predchádzal a čiastočne sa prekrýval s nástupom feudálnych síl. Radí sa sem nielen reformistické úsilie absolutistických panovníkov a osvietenských prívržencov vysokej feudálnej hierarchie, ale aj slobodomyseľné snahy príslušníkov nastupujúcej meštianskej triedy. Nejde tu teda o jednoliate hnutie. Jeho pozoruhodnou črtou bolo, že jeho idey sa uskutočňovali prostredníctvom hierarchicky najvyššie postavených vrstiev. V polovici 18. storočia b...
|
|
0,1 |
7x |
|
Prepojenie ľúbostného a vlasteneckého motívu v tvorbe Andreja Sládkoviča
Seminárna práca10 s. / 3. roč. / doc
Andrej Sládkovič patrí k najvýznamnejším osobnostiam našich lliterárnych dejín.Od počiatkov jeho básnického tvorenia mu išlo o tvorbu poézie syntetizujúcej národné cítenie s kresťanským filozofickým základom. Jeho poézia obsahovala často subjektívne motívy. Sládkovičov filozofický postoj bol založený na hľadaní súladu medzi krásou a dobrom. Pokúšal sa o tvorbu poézie syntetizujúceho charakteru. Nehľadal ňou však etiku skrytú v slovenskom folkóre (ako to robil Ľ. Štúr), ale v humanisticky chápano...
|
|
0,1 |
9x |
|
Slovenská a česká literatúra 19. a 20. st.
Seminárna práca10 s. / 3. roč. / doc
Literatúry našich národov nežili a nerozvíjali sa v duchovne uzavretom a izolovanom postavení. Utvárali sa medzi nimi vzájomné vzťahy, reagovali na seba, prijímali a dávali podnety, vyjadrovali sa k dôležitej spoločenskej problematike, a tak mali z viacerých príčin dôležitý význam pre obidva národy. Literatúry vyjadrovali neraz idey s vážnym spoločenským poslaním, podporovali okrem vlastného národného hnutia aj upevňovanie bratských vzťahov Čechov a Slovákov. Aj dnes sú oba národy veľmi jazykovo...
|
|
0,1 |
2x |
|
Jozef Miloslav Hurban - Priestor a čas v diele Od Silvestra do Troch kráľov
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa 19. marca 1817 v Beckove, kde bol jeho otec farárom. Náhla strata rodičov vo veku dospievania formovala jeho charakter k samostatnosti. Zúčastňoval sa veľmi mnohostranne na rozvoji slovenského národného života. Významná bola jeho redaktorská činnosť v almanachu Nitra a v Slovenských pohľadoch na vedy, umenia a literatúru a ďalej literárna a kultúrnohistorická činnosť.Bol najvýkonnejším spolupracovníkom Ľ. Štúra, s ktorým sa zoznámil v Bratislave na lýceu, kde začal študovať roku 1830....
|
|
0,1 |
3x |
|
Milo Urban - Živý bič (rozbor diela)
Seminárna práca15 s. / 3. roč. / doc
V 1. časti sa zoznamujeme s väčšinou postáv diela, sledujeme Ráztoky práve v tom čase, keď si začínajú naplno uvedomovať zmysel slova vojna. · Prelínanie dvoch hlavných dejových línii, ženy matky- Ilčička a ženy manželky- Eva· Do dediny prichádzajú správy o tých ktorí padli na fronte, prichádza zmrzačený Ondrej Koreň (bez ruky, nemy) a odchádzajú čoraz mladší chlapci a nastáva nedostatok potravín, ktoré rekvirujú, spolu so statkom. · Ilčík to nevydrží ohradí sa proti tomu čo musia robiť a v hádk...
|
|
0,1 |
13x |
|
Vplyv češtiny na spisovný slovenský jazyk
SOČ15 s. / 3. roč. / rtf
Reč a samotná komunikácia medzi ľuďmi je stará ako ľudstvo samo. Dohováranie sa medzi „praľuďmi“ prebiehalo prostredníctvom zvukov, ale hlavne pomocou posunkov. Vývoj človeka stále prebiehal počas miliónov rokov a s ním sa zdokonaľoval aj jeho rečový prejav. Odborníci odhadujú, že na svete je približne 6 500 rôznych rečí. Bolo by naivné sa domnievať, že každá z nich sa vyvíjala samostatne, je čistá a bez vplyvu iných jazykov. Veď preberanie slov z iných rečí je najprirodzenejšou a najrozšírenejš...
|
|
0,1 |
11x |
|
Morfológia - tvarotvorné a slovotvorné procesy, gramatický tvar, paradigma...
Vypracované otázky36 s. / 3. roč. / doc
Morfológia, jej predmet a miesto v systéme lingvistických disciplín.O čom budeme hovoriť:• Predmet a rozsah morfológie- tvarotvorné a slovotvorné procesy (TP a SP) - gramatický tvar (GT)- paradigma• Ako sa mení predmet morfológie? Predmet morfológie:• gr. morfé = tvar, logos = náuka, slovo•náuka o tvaroch slov• náuka o slovných druhoch• gramatických kategóriách• tvarotvorných procesochTvarotvorné procesy:• deklinácia • konjugácia• komparácia (komparácia nie je čisto tvarotvorný proces, tvorí pre...
|
|
0,3 |
8x |
|
Prvky klasicizmu a preromantizmu v diele Slávy dcéra
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa 9.júla 1793 v Mošovciach pri Martine. Študoval na evanjelickom gymnáziu v Banskej Bystrici a na evanjelickom lýceu v Bratislave. Počas štúdií si privyrábal ako súkromný učiteľ v zámožných rodinách. Svoje zážitky a spomienky z detstva a štúdií opísal v spomienkach Paměti z mladších let života (vyšli posmrtne v roku 1863). Pre jeho život mal veľký význam pobyt na univerzite v Jene, kde absolvoval evanjelickú teológiu. Bol svedkom rozmachu nemeckého národného hnutia a osláv 300. výročia ...
|
|
0,1 |
18x |
|
Samo Bohdan Hroboň - život a tvorba štúrovského básnika a filozofa
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa v Liptovskej Sielnici 24. augusta 1820. V roku 1835 začal študovať na levočskom lýceu. Zapojil sa do práce Ústavu reči a literatúry československej, ktorý založil v roku 1832 v Levoči profesor Michal Hlaváček. Písal české básne, študoval jazyky a začal si písať denníky. Spolupracoval na vydaní almanachu Jitřenka, v ktorom mal uverejnených 6 básní. Od roku 1840 pokračoval v štúdiách na lýceu v Bratislave a ukončil ich v Halle. Na ceste do Halle sa v Prahe zoznámil s Bohuslavou Rajskou,...
|
|
0,1 |
5x |
|
Janko Kráľ - Byronský hrdina v slovenskej romantickej literatúre, Rozbor a interpretácia diela Zakliata panna vo Váhu a divný Janko
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Janko Kráľ bol ,,najrevolučnejší štúrovský básnik“.Narodil sa v rodine mäsiara a krčmára. Základnú školu vychodil v rodisku, potom študoval na gymnáziu v Gemeri(1835-37) a na lýceu v Kežmarku, Levoči a Bratislave, kde istý čas býval u Ľ. Štúra a jeho prednášky mali naňho vplyv, Napísal tu prvé básne v slovenčine, ktoré uverejnil v druhom ročníku almanachu Nitra. Po Štúrovom zosadení z funkcie zástupcu profesora Palkoviča opustil Bratislavu a túto udalosť opísal v básni Duma bratislavská. V štúdi...
|
|
0,1 |
15x |
|
Filozofia - mesianizmus a romantizmus u štúrovcov
Referát6 s. / 3. roč. / doc
Z jednotlivých smerov európskej filozofie 19. storočia bol na Slovensku dobovo najvýraznejšie reflektovaný dialektický idealizmus G. W. F. Hegela. V tejto súvislosti sa tu sformulovali dve relatívne ucelené ideovo-filozofické platformy, resp. koncepcie, ktoré možno charakterizovať ako slovenský hegelianizmus a antihegelianizmus. S výskumom filozofického myslenia štúrovcov sa na Slovensku stretávame už v prvej polovici 20. storočia. Participovali na ňom H. Turcerová, M. Hodža, S. Š. Osuský, D. Či...
|
|
0,1 |
18x |
|
Slovenský jazyk - gramatika (maturitné otázky)
Maturitné otázky35 s. / 4. roč. / rar
Vypracované maturitné otázky zo Slovenského jazyka- časť gramatika od 1 do 30.
1.JAZYKOVEDA (lingvistika)je náuka o jazyku. Skúma jazyk ako jeden z charakteristických znakov konkrétneho národa. V jazykovednom výskume sa uplatňujú rôzne metódy napr. historicko-porovnávacia, konfrontačná, štruktúrna, dialektológia...
SYSTÉM JAZYKA
Systém je množina prvkov istým spôsobom usporiadaných.
-umelý – utvára človek
-prirodzený – v spoločnosti, prírode existuje, úlohou vedc...
|
|
0,2 |
14x |
|
Koncepcia Tatranskej múzy s lýrou slovanskou (Pavol Jozef Šafárik)
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Pavol Jozef Šafárik sa narodil 13. mája 1795 v Kobeliarove, v rodine evanjelického farára a učiteľa. Študoval na gymnáziu v Rožňave, Dobšinej a na evanjelickom lýceu v Kežmarku. V roku 1815 odišiel študovať do Jeny, kde sa zoznámil s filozofiou Herdera a Fichteho, zaoberá sa klasickými jazykmi, jazykovedou, historickými a prírodnými vedami. Po odchode z Jeny chvíľu pôsobil v Prahe a dva roky v Bratislave. Pôsobil ako vychovávateľ a zoznámil sa tu s Františkom Palackým. V roku 1818 vyšiel v Brati...
|
|
0,1 |
41x |
|
Vývoj jazyka
Referát11 s. / 2. roč. / doc
Túto tému som si vybrala preto, že pri jej tvorení sa môžem o vzniku a vývoji jazyka dozvedieť mnoho zaujímavého. Pri písaní sa dozviem ako sme sa „ dopracovali“ k dnešnému jazyku. Osobne si myslím, že by každý z nás mal čo najviac vedieť o svojej minulosti a najmä o svojom jazyku, ktorý používame každý deň. Stretávame sa s ním v škole, na úrade, ba aj doma. A čo môže byť lepšie, ako vedieť čo najviac o našom jazyku?
|
|
0,1 |
9x |
|
Štúrovské obdobie (30. - 40. roky 19. storočia)
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Štúrovským obdobím v lingvistickom zmysle slova možno nazvať 30.-40. roky 19. storočia. Začína sa vtedy keď sa objavili prvé básne písané zámerne strednou slovenčinou ( Samo Chalupka a Karol Kuzmány) a keď Ján Kollár v Národných spievankách. Uverejnil početné ľudové piesne v strednej slovenčine a početné umelé piesne a básne v kultúrnej stredoslovenčine.Toto obdobie sa končí v roku 1852 keď vyšla Hattalova Krátka mluvnica slovenská. Je jasné, že toto krátke obdobie nemožno chápať bez súvislosti ...
|
|
0,1 |
5x |
|
Periodizácia literatúry
Maturitné otázky16 s. / 4. roč. / doc
Rozdelenie literatúry na vývinové obdobia na základe ideových a estetických znakov
1. Staršia literatúra...800 - 1780:
a) Stredoveká literatúra.........................................800 - 1500 b) Humanistická a renesančná literatúra...............1500 - 1650 c) Baroková literatúra...........................................1650 - 1780 2. Novodobá literatúra...1780 - 1905:
a) Klasicizmus......................................................1780 - 1830
b) Preromantizmus a romantizm...
|
|
0,2 |
156x |
|
Vypracované maturitné otázky - Slovenský jazyk
Maturitné otázky8 s. / 4. roč. / doc
25 vypracovaných maturitných otázok.
1B Aké slohové postupy poznáte a ktoré slohové útvary by ste k nim priradili
1. Informačný = správa, oznámenie, bežné rozhovory
- strúčné údaje na otázky kto, čo, kedy, ako, kde?
2. Rozprávací = rozprávanie, fejtón, bájka, román, novela, poviedka, rozprávka, povesť
- udalosti, príhody, zážitky v časovej postupnosti
3. Opisný = opis, charakteristika, návod, životopis, reportáž, cestopis
- vonkajšie znaky, vzťahy, vlastnosti
4. Výkladový
a) výkladov...
|
|
0,1 |
60x |
|
Deklinačný systém maskulín, feminín, neutier (mužský, ženský, stredný rod). Variantné prípony, vývinová dynamika.
Prednášky5 s. / 3. roč. / doc
Deklinačný systém maskulín, variantné prípony, vývinová dynamika.Podstatné mená mužského radu sa delia na životné a neživotné. Podstatné mená pomenúvajú živé bytosti a zvieratá sú životné a oproti nim stoja neživotné. Pre životné podstatné mená sú vzory chlap, hrdina, pre neživotné sú vzory dub a stroj. Kritérium životnosti - neživotnosti sa uplatňuje len pri podstatných menách mužského rodu. Podľa vzoru chlap sa skloňujú mužské životné podstatné mená zakončené v N. sg. na spoluhlásku alebo na s...
|
|
0,1 |
6x |
|
Slovenská jazyk a literatúra
Vypracované otázky10 s. / 5. roč. / doc
Čo je to informácia?, kde získavame informácie, ako spracúvame informácie, vysvetliť - OSNOVA, KONSPEKT, KONCEPT, TÉZY, z ukážky napísať osnovu Informácia - je taký údaj, ktorý obohacuje používateľa jazyka- poskytuje mu určitú informáciu, ktorá mu vysvetľuje čo? Kde ? ako ? kedy ? ... sa staloInformatika- vedy, ktorá sa zaoberá informáciami - zákl. informačné inštitúcie, z ktorých získavame informácie: 1.) knižnice2.) bibliografické inštitúcie3.) strediská vedeckých a technických informácií+ int...
|
|
0,2 |
9x |
|
Vznik spisovnej slovenčiny
Referát9 s. / 2. roč. / doc
V tejto práci sa budem venovať vzniku spisovnej slovenčiny. Budem sa venovať jednotlivým obdobiam, o ktorých si myslím, že sú pre ňu dôležité. Spomeniem veľmi významných ľudí, ktorí sa podieľali na jej vzniku. Dúfam, že vás moja práca zaujme
|
|
0,5 |
6x |
|
Hodiny zábavy, Mendík, Valgatha od Ľudovíta Kubániho
Referát6 s. / 3. roč. / doc
Ľudovít Kubáni (16. 10. 1830 - 30. 11. 1869)Básnik, prozaik, dramatik. Narodil sa v rodine učiteľa, gymnázium absolvoval v Miškovci, Ožďanoch a v rokoch 1847 - 1848 Levoči, kde začal literárne tvoriť. Od roku 1849 pôsobil ako úradník a dozorca v sklenej hute v Zlatnom, neskôr v štátnej administratíve vo viacerých slovenských mestečkách. Celý život čelil existenčným problémom, ktoré sa výrazne odrazili na charaktere jeho tvorby. Zahynul tragicky, pri kartách ho prebodol spoluhráč.Často sa stretáv...
|
|
0,1 |
4x |
|
Prvky mýtu a prírody v Hollého Selankách
Seminárna práca7 s. / 3. roč. / doc
Hlavná časť básnického diela Jána Hollého vznikla v dvadsiatych a tridsiatych rokoch minulého storočia, v dobe, keď sa začalo v slovenskom národnom živote rozvidnievať z feudálnej tmy. Vtedy popri Jánovi Kollárovi a Pavlovi J. Šafárikovi svietil na cestu vývinu našich dejín, našej kultúry. V mnohom sa stretli ako nerozluční spojenci, no v niektorých otázkach na rozdiel od Kollára a Šafárika Hollý išiel vlastnou, samostatnou cestou.Ján Hollý sa narodil 24. marca 1785 v Borskom Mikuláši na západno...
|
|
0,1 |
6x |
|
Vypracované maturitné otázky zo slovenského jazyka (literatúra, gramatika)
Vypracované otázky100 s. / 4. roč. / zip
Vypracované maturitné otázky zo slovenského jazyku (literatúra, gramatika)Gymnázium A. Sládkoviča
|
|
3,2 |
9x |
|
Motivácia - dynamika človeka, smerovosť, zameranosť a kauzalitu jeho správania, činnosti.
Referát5 s. / 3. roč. / doc
Pojem motivácia znamená pohyb, duševný vznet, splanutie. Motivácia človeka predstavuje dynamiku, smerovosť, zameranosť a kauzalitu jeho správania, činnosti. Je súhrnom činiteľov, ktoré podnecujú, smerujú a udržujú správanie človeka.Motivácia je jedným z dvoch najdôležitejších predpokladov učenia. Druhým predpokladom sú schopnosti. Vzťah týchto dvoch faktorov k výkonu ukazuje rovnica:výkon = motivácia x schopnosti.Motivácia správania človeka môže vychádzať:- z vnútorných pohnútok, z vnútornej pot...
|
|
0,1 |
1x |
|
Maturitné otázky z literatúry a slovenského jazyka
Maturitné otázky70 s. / 4. roč. / zip
Vypracované otázky zo slovenského jazyka - obsahuje 30 maturitných tém.
|
|
0,4 |
6x |
|
Drogy a mládež - experimentovanie s nelegálnymi a legálnymi drogami
Seminárna práca7 s. / 3. roč. / doc
Problematika konzumácie nelegálnych drog je v súčasnej dobe na Slovensku považovaná za jeden z najzávažnejších celospoločenských problémov. Odborníci sa zhodujú v názoroch, že najrizikovejšou skupinou, ktorú drogy ohrozujú, sú práve mladí ľudia, pričom problém konzumácie nelegálnych ale aj legálnych drog je nutné vidieť ako závažný celospoločenský jav podmienený mnohými faktormi.Užívanie drog u mladých ľudí sa pri vykonávaní série populačných prieskumov35 sledovalo kontinuálne v rámci dvoch skup...
|
|
0,1 |
16x |
|
Lexikálnosémantická klasifikácia substantív
Prednášky5 s. / 3. roč. / doc
Substantíva sú pomenovania samostatných veci alebo javov alebo takých, ktoré za samostatné pokladáme.Pomenovanie samostatných veci a javov = máme na mysli mená osôb, zvierat veci.Pomenovanie takých javov, ktoré za samostatné pokladáme = pomenovanie vlastností a dejov.Vlastnosti v prvom rade pomenúvame prídavnými menami, napríklad prídavné meno zelený, ale v slovenčine je aj iná možnosť ako pomenovať vlastnosť, a to tak, že od prídavného mená utvoríme podstatné meno, v tomto prípade zeleň - 0.Vla...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vznik a vývin spisovnej slovenčiny
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Každá krajina, každý štát, každá národnosť sa odlišuje svojim jazykom. Taktiež aj história vzniku jazyka a písma je odlišná. Slovenčina je reč nádherná, no na to, aby dosiahla túto dnešnú podobu bolo potrebných mnoho rokov a mnoho ľudí, ktorým záležalo na našom kraji a chceli preň len to najlepšie. Ako už bolo spomenuté, história je naozaj dlhá, preto je potrebné začať od začiatku. Osídľovanie nášho územia človekom sa začalo pred osemtisíc rokmi a svoje sídla si stavali hlavne na nížinách, pri r...
|
|
0,1 |
12x |
|
Ekologické problémy - dodávky ropy, cena potravín, dopad biopalív, klimatické zmeny, enviromentálna degradácia
Referát7 s. / 3. roč. / doc
V minulom desaťročí stúpal počet analytikov varujúcich pred príchodom ropného zlomu, t.j. časom, keď globálna produkcia ropy dosiahne maximum a začne nevyhnutný pokles.Počas tohto desaťročia stúpla cena ropy z $12 za barel na takmer $100 za barel. Aj keď v súčasnosti existuje určitá nezhoda medzi odborníkmi pri odhade kedy ropný zlom nastane, jednoznačná zhoda panuje v tom, že nastane. Globálny vrchol je vlastne kumulatívnym vrcholom jednotlivých ropných polí a celých národov produkujúcich ropu...
|
|
0,1 |
6x |
|
Rod substantív, gramatická kategória rodu
Prednášky4 s. / 3. roč. / doc
Rozdiely v rode nesúvisia alebo nemusia automatický súvisieť s významovými rozdielmi. Rozdielny rod alebo z rozdielneho rodu automatický nevyplývajú významové rozdiely. Odlišnými rodovými podobami slov sme pomenovali to isté, to značí, ak sa pohybujeme len v priestore substantív, ukazuje sa, že problematiku rodu nemôžeme vysvetliť v úplnosti, zistili sme odlišné rodové, ale za nimi sa neskrývajú nijaké významové rozdiely. Rod ako typ zhodyRod je najcharakteristickejšou kategóriou substantív, ale...
|
|
0,1 |
0x |
|
Informácia a komunikácia, Jazyk v komunikatívnom styku, Výkladový slohový postup
Maturitné otázky3 s. / 4. roč. / doc
INFORMÁCIA A KOMUNIKÁCIA
Komunikácia - výmena informácii medzi podávateľom a prijímateľom v istej komunikačnej situácii
Informácia - základné znaky: Kto? Čo? Kedy? Ako? Kde? Prečo?
- napr.: plagát, pútač, nápis, katalóg, oznámenie, pozvanie
Administratívny štýl
- štýl, ktorý sa dotýka štáto-správneho zriadenia
- šablónovitý typ
- využíva sa v úradnej komunikácii, fakty a údajeJAZYK V KOMUNIKATÍVNOM STYKUZápisnica- kde sa konala schôdza, miesto a dátum, prítomný, kto viedol schôdzu-...
|
|
0,1 |
1x |
|