Moderné prvky riadenia verejných financií. New Public Management.
Seminárna práca21 s. / 2. roč. / docx
Úvod
Reforma verejnej správy je veľmi aktuálna téma a to nielen na Slovensku, ale v celej východnej a strednej Európe. Je to sôsobené tým, že v krajinách západnej Európy sa s reformami začalo hneď po druhej svetovej vojne, avšak východná a stredná Európa sa po vojne ocitla v socializme. Do roku 1989 vo východnej Európe neprebiehala žiana zmena v oblasti týkajúcej sa verejnej správy, zatiaľ západná Európa prešla rozsiahlymi reformami v tejto oblasti.
V súčasnosti najaktuálnejším prístupom k r...
|
|
0,1 |
11x |
|
Financovanie dopravy v Slovenskej republike
Seminárna práca17 s. / 2. roč. / doc
Seminárna práca zameraná na financovanie dopravy na Slovensku. Bližšie rozobrané sú železničná, cestná (vrátane PPP projektov), letecká a vodná doprava.
Infraštruktúra
Infraštruktúra (z franc. Infra-structure, doslova: čo je pod stavbami) je v najvšeobecnejšom zmysle slova množina prepojených štrukturálnych prvkov, ktoré udržujú celú štruktúru pohromade. Zvyčajne sa používa len pre štruktúry, ktoré sú umelo vytvorené. Termín infraštruktúra sa používa v rôznych odvetviach; najčastejšie sa použí...
|
|
1,0 |
24x |
|
Prednášky z Teórie verejných financií
Prednášky151 s. / 2. roč. / ppt
1. Verejné financie ako finančná veda
Verejné financie ako objekt záujmu rôznych vedných disciplín
Historický kontext
Fiškálna politika (nástroje, realizácia)
Finančnú vedu, definujeme ako vednú disciplínu, ktorej predmetom skúmania sú financie:
- štátu,
- podniku,
- obyvateľstva.
V užšom slova zmysle chápeme finančnú vedu z pohľadu predmetu ako vedu zameranú na financie štátu – na verejné financie.Význam rozpočtu VF pre ekonomiku krajiny výrazne vzrástol koncom 20. storočia a VF sa stal...
|
|
1,2 |
27x |
|
Teória verejných financií - Fiškálny federalizmus
Seminárna práca8 s. / 3. roč. / doc
Fiškálny federalizmus je pomerne nový pojem finančno-rozpočtovej teórie a politiky. Intenzívnejšia pozornosť sa mu venuje najmä v posledných desaťročiach. „Fiškálny federalizmus sa zameriava predovšetkým na otázky a problémy rozdelenia právomocí a kompetencie jednotlivých úrovní rozpočtovej sústavy pri zabezpečovaní verejných statkov, a to najmä z hľadiska finančnej stránky tohto procesu „ Ide o to, že jednotlivé úrovne verejnej vlády sa delia o verejnú správu a financujú verejnú spotrebu zo svo...
|
|
0,3 |
6x |
|
Kompletné prednášky z dvoch semestrov - Teória verejných financíií
Prednášky23 s. / 2. roč. / zip
Kompletné prednášky z dvoch semestrov - Teória verejných financií - 2 ročník VŠEMVS.
Štát – ekonomický subjekt, je nositeľom moci donúti ostatné ekonomické subjekty ekonomickým aktivitám.
Dôvody
- Trh pri obmedzenej alebo neexistujúcej konkurencií nie vždy dokáže efektívne alokovať (rozdeliť) zdroje
- Legislatívny dôvod – bez existencie právneho prostredia nie je možné zabezpečiť efektívne fungovanie trhu
- Trhové rozhodnutia neobsahujú sociálne hodnoty a pritom hrajú dôležitú úlohu pri u...
|
|
0,1 |
5x |
|
Vypracované otázky z predmetu Teória verejných financií
Vypracované otázky13 s. / 2. roč. / docx
1. Podstata verejných financií.Verejné financie predstavujú sústavu špecifických finančných vzťahov a operácií, ktoré prebiehajú v ekonomickom systéme medzi jednotlivými vládnymi úrovňami navzájom alebo medzi verejnou vládou na jednej strane a ostatnými subjektmi v ekonomike ( občania, domácnosti, firmy, neziskové org. A pod.) na strane druhej.Tieto vzťahy sú založené na princípoch obligatórnosti a nenávratnosti.
|
|
0,1 |
35x |
|
Program vyššieho využitia biomasy a slnečnej energie
Seminárna práca15 s. / 2. roč. / docx
Štátnou dotáciou označujeme prídel finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu. Sú vlastne verejnými výdavkami, resp. výdavkami zo štátneho rozpočtu. Dotácie sú poskytované pre právnické aj fyzické osoby podľa osobitného zákona. Poskytujú ich jednotlivé orgány štátnej správy. Môžu byť poskytnuté aj zo štátnych účelových fondov.
|
|
0,1 |
0x |
|
Teória verejných financií - vypracované otázky
Vypracované otázky11 s. / 2. roč. / doc
1. Popíšte základné demokratické politické systémy- liberálny model - požaduje striktné oddelenie štátu a spoločnosti a obmedzenie štátnych zásahov do všetkých sfér života. Štát stojí mimo hospodárskej sféry- sociálno-demokratický model - uznáva trhové hospodárstvo na jednej strane, ale spája ho s plánovaným hospodárstvom pri zachovaní súkromného vlastníctva a práva na podnikanie- demokratický socializmus - vychádza z kritiky nedostatkov kapitalizmu. Plánovaná hospodárska činnosť je kombinovaná ...
|
|
0,1 |
55x |
|
Teória verejných financií - verejný sektor
Ťahák5 s. / 2. roč. / doc
Základné demokratické politické systémy:
Liberálny model – štát stojí mimo hospodárskej sféry, neobmedzuje sociálnu nerovnosť, dôraz sa kladie na trh v oblasti ekonomickej aj súkromného vlastníctva
Sociálnodemokratický model – kladie dôraz na hodnoty spravodlivosti, solidarity a slobody; snaží sa o zvyšovanie sociálnej rovnosti a sociálnej spravodlivosti, pričom uznáva trhové hospodárstvo, ktoré spája s plánovaným hospodárstvom pri zachovaní súkromného vlastníctva a práva na podnikanie
Demokr...
|
|
0,2 |
10x |
|
Akú úlohu má verejný sektor v trhovej ekonomike
Seminárna práca7 s. / 2. roč. / doc
Od začiatku 80. rokov 20. storočia sme svedkami a aj účastníkmi zložitého procesu privatizácie, zavádzania princípov trhového mechanizmu. Trhová mechanika môže byť účinná pri poskytovaní tovarov služieb, ale v úlohe mechanizmu na uspokojovanie najrozličnejších spoločenských potrieb je už svojou podstatou nedostatočná. Existenciu verejného sektora si vyžaduje sám trhový mechanizmus, ktorý ani v tej najvyspelejšej ekonomike nie je schopný sám vykonávať všetky ekonomické funkcie.
|
|
0,1 |
10x |
|
Verejné príjmy a dane
Seminárna práca13 s. / 2. roč. / doc
1. Pojem a typológia verejných príjmov, členenie verejných príjmov
Verejné príjmy súvisia s vynúteným odoberaním prvotne získaného dôchodku jeho príjemcom a jeho prerozdeľovanie v prospech vlády alebo iných subjektov (podiel platieb na celkových dôchodkoch... ekonomická sloboda)
Na vykonávanie úloh vlády sú potrebné príjmy. Na výber týchto príjmov musí štát založiť inštitúcie. V Slovenskej republike sú to najmä tieto inštitúcie:
o Daňová správa (Daňové riaditeľstvo, veľká sieť daňovýc...
|
|
0,2 |
60x |
|
Teória verejných financií - ťahák
Ťahák4 s. / 2. roč. / doc
30. DAŇ, ČO JE, NÁZORY, JEJ VYMEDZENIE, VÝVOJ DANÍ A DAŇOVÝCH TEÓRIÍ
Daňová teória a politika je jednou z hlavných a rozhodujúcich oblastí štátnorozpočtovej problematiky. Daň predstavuje najdôležitejšiu časť rozpočtových príjmov. Daň je finančná kategória, kt. existovala skôr ako ŠR. Štát pomocou nich sústreďuje prostriedky na úhradu svojich potrieb, ešte pred vznikom ŠR a to od vzniku štátu. Daňová teória a pol. predstavujú rozsiahlu oblasť štátnorozpočtovej politiky, kt. je stredom ekonomické...
|
|
0,1 |
36x |
|
Teória verejných financií - prednášky ako ťahák
Poznámky5 s. / 2. roč. / doc
1. Verejné financie ako finančná veda
Finančnú vedu, definujeme ako vednú disciplínu, ktorej predmetom skúmania sú financie:
- štátu,
- podniku,
- obyvateľstva.
V užšom slova zmysle chápeme finančnú vedu z pohľadu predmetu ako vedu zameranú na financie štátu – na verejné financie.
Význam rozpočtu VF pre ekonomiku krajiny výrazne vzrástol koncom 20. storočia a VF sa stali nástrojom na ovplyvňovanie makro vývoja a ekonomickej rovnováhy štátu. Problematika VF...
|
|
0,2 |
9x |
|
Verejné výdavky a faktory, ktoré ich ovplyvňujú
Seminárna práca8 s. / 2. roč. / doc
Verejné výdavky sú ovplyvňované najmä vstupom Slovenska do Európskej únie, vládnymi stimulmi pre zahraničných investorov. Na aktuálny vývoj vo verejných financiách významne mala nezanedbateľný dopad aj daňová reforma, dôchodková reforma a fiškálna decentralizácia. V nasledujúcich niekoľkých rokov to bude stále viac demografický vývoj. Vstup Slovenska do Europskej únie mál primárne nepriaznivý účtovný dopad na slovenské verejné financie. Na celkovom objeme verejných výdavkov sa napriek znižovaniu...
|
|
0,1 |
59x |
|
Fiškálny federalizmus
Seminárna práca8 s. / - roč. / doc
Fiškálny federalizmus je pomerne nový pojem finančno-rozpočtovej teórie a politiky. Intenzívnejšia pozornosť sa mu venuje najmä v posledných desaťročiach.
„Fiškálny federalizmus sa zameriava predovšetkým na otázky a problémy rozdelenia právomocí a kompetencie jednotlivých úrovní rozpočtovej sústavy pri zabezpečovaní verejných statkov, a to najmä z hľadiska finančnej stránky tohto procesu „
Ide o to, že jednotlivé úrovne verejnej vlády sa delia o verejnú správu a financujú verejnú spotrebu zo s...
|
|
0,3 |
8x |
|
Teória verejných financií
Poznámky50 s. / 2. roč. / doc
1.1 Základné demokratické politické systémy
- hovoria o stupni prerozdeľovania financií
1.1.1 Liberálny
striktné oddelenie štátu a spoločnosti a obmedzenie štátnych zásahov do všetkých sfér života. Štát stojí mimo hospodárskej sféry. Dôraz sa kladie na trh (v ekonomickej oblasti a v oblasti súkr. vlastníctva), obmedzený rozsah ver. služieb a minimálna redistribúcia príjmov (štát neobmedzuje so. nerovnosť).
1.1.2 Sociálno-dekokratický
- uznáva trhové hospodárstvo na jednej strane ale spája h...
|
|
0,6 |
18x |
|
Teória verejných financií
Vypracované otázky23 s. / 3. roč. / doc
Financie je jedna z kategórií ekonomických vzťahov spoločnosti, ktorej rozvoj je podmienený existenciou tovarov a peňažných vzťahov a existenciou štátu, ktorý využíva mechanizmus financií na plnenie svojich úloh. Štát bez finančných zdrojov nemôže uskutočňovať svoju činnosť, teda svoje vnútorné a vonkajšie politiky. Tiež nemôže zabezpečovať svoje spoločensko-ekonomické zámery, nemôže byť garantom bezpečnosti občanov, zaručovať základné práva v oblasti vzdelanosti, zdravotníctva a pod. Teda štát ...
|
|
0,2 |
11x |
|
Teória verejných financií
Prednášky22 s. / 2. roč. / doc
1. Verejný sektor a vymedzenie verejného sektora
Základné demokratické politické systémy:
1. Liberálny model – štát stojí mimo hospodárskej sféry, neobmedzuje sociálnu nerovnosť, dôraz sa kladie na trh v oblasti ekonomickej aj súkromného vlastníctva
2. Sociálnodemokratický model – kladie dôraz na hodnoty spravodlivosti, solidarity a slobody; snaží sa o zvyšovanie sociálnej rovnosti a sociálnej spravodlivosti, pričom uznáva trhové hospodárstvo, ktoré spája s plánovaným hospodárstvom pri zachov...
|
|
0,2 |
10x |
|
Teória verejných financií
Semestrálna práca16 s. / 2. roč. / doc
1. Popíšte základné demokratické politické systémy.
A. liberálny model- požaduje striktné oddelenie štátu a spoločnosti a obmedzenie štátnych zásahov do všetkých sfér života. Štát stojí mimo hospodárskej sféry. Dôraz kladie na trh, tak v ekonomickej oblasti ako aj v oblasti ochrany súkromného vlastníctva; obmedzený rozsah verejných služieb a minimálnu redistribúciu príjmov.
B. Sodiálnodemokratický model- uznáva trhové hospodárstvo na jednej strane, ale spája ho s plánovaným hospodárstvom pr...
|
|
0,2 |
0x |
|
Teória verejných financií
Vypracované otázky21 s. / 2. roč. / doc
1. Financie ako finančno-ekonomické kategórie a určujúca kategória verejných financií.
Financie chápeme: ako finančné prostriedky (peňažné prostriedky + CP + šeky + pohľadávky)
ako objektívna existencia peňažných vzťahov v trhovej ekonomike
Financie: - sprostredkúvajú tvorbu a obnovu peňažných fondov (efektívnych peňazí resp. finančných prostriedkov)
- sprostredkúvajú tvorbu a obnovu finančných zdrojov ich krytia ako zložky podnikového kapitálu, zložky verejných financií, podnikové financ...
|
|
0,3 |
8x |
|
Teória verejných financií
Vypracované otázky55 s. / 2. roč. / doc
1.financie ako finančno-ekonomické kategórie a určujúca kategória verejných financií
VF vo finančnom systéme FS definujeme ako súbor peňažných vzťahov, nástrojov a subjektov zameraných na zhromažďovanie, rozmiestňovanie(alokáciu), prerozdeľovanie(redistribúciu) finančných prostriedkov medzi ekonomickými subjektmi v závislosti :
od charakteru čiastkových “financií“: VF, PF, bankovníctvo, poisťovníctvo, financie obyvateľstva, medzinárodné financie
od finančnej sústavy (subjektívna stránka F):...
|
|
0,4 |
3x |
|
Teória verejných financií (test č.11)
Testy1 s. / 2. roč. / doc
Test vo forme ťaháku z predmetu Teória verejných financií
|
|
0,1 |
100x |
|
Verejné financie
Vypracované otázky19 s. / 2. roč. / doc
1. Podstata verejných financií
V ekonomike existujú oblasti, o ktoré súkromný sektor nejaví záujem (súkromný sektor – maximalizácia zisku za čo najnižšie náklady) a rovnako štát nechce ponechať niektoré sféry súkromnému sektoru(súdnictvo, armádu, štátnu správu...). Rozhodujúcou charakteristikou verejného sektora je, že je financovaný z verejných zdrojov – z verejných rozpočtov. Tým sa jasne odlišuje od súkromného sektora, financovaného súkromnými zdrojmi. Verejné financie predstavujú sústavu...
|
|
0,3 |
13x |
|
Teória verejných fnancií (ťahák)
Testy1 s. / 2. roč. / doc
Súbor obsahuje ťahák z predmetu Teória verejných financií.
|
|
0,1 |
1x |
|
Vývoj verejných výdavkov v krajinách Európskej únie
Seminárna práca12 s. / - roč. / doc
Úvod
Verejné financovanie je jedným z hlavných nástrojov hospodárskej politiky, pomocou ktorého môže vláda ovplyvňovať vývoj ekonomiky. Štátny rozpočet je jedným zo strategických nástrojov ekonomického riadenia. Každý štát, ako aj všetky štát Európskej únie, využívajú sa svoje fungovanie rozpočtové hospodárenie. Keďže verejné príjmy aj výdavky stále rastú, v tejto práci sa budem venovať najmä ich dôvodom rastu a teóriam vysvetľujúce ich rast.
|
|
0,2 |
12x |
|
Sociálna ekonomika, sociálne podnikanie
Seminárna práca13 s. / 2. roč. / doc
Sociálna politika má špecifické poslanie, ktoré má svoje korene v humanizme a koncentruje sa na také problémy, ako je sociálna spravodlivosť a sociálne istoty v širokom zmysle slova. Koncepcia sociálnej politiky v štátoch EÚ v súčasnosti prechádza určitou obnovou. Dôraz sa kladie na to, že treba posunúť hranicu medzi zodpovednosťou štátu a jednotlivcom.
|
|
0,1 |
11x |
|
Teória verejných financií
Vypracované otázky28 s. / 2. roč. / doc
1. Financie ako finančno-ekonomické kategórie a určujúca kategória verejných financií
Existencia financií ako finančno-ekonomickej kategórie bezprostredne vyplýva z jestvovania ekonomickej kategórie peniaze. Peniaze v národnom hospodárstve sa prejavujú dvojako:
1) v podobe peňažnej zásoby
2) v podobe peňažných operácií
A práve peňažné operácie a celá činnosť spojená s ich vykonávaním predstavuje objektívnu stránku financií.
Okrem peňažných operácií s reálnymi peniazmi existujú aj operácie s...
|
|
0,2 |
3x |
|
Teória verejných financií
Vypracované otázky7 s. / 2. roč. / doc
1. Podstata verejných financií
V ekonomike existujú oblasti, o ktoré súkromný sektor nejaví záujem (súkromný sektor – maximalizácia zisku za čo najnižšie náklady) a rovnako štát nechce ponechať niektoré sféry súkromnému sektoru(súdnictvo, armádu, štátnu správu...). Rozhodujúcou charakteristikou verejného sektora je, že je financovaný z verejných zdrojov – z verejných rozpočtov. Tým sa jasne odlišuje od súkromného sektora, financovaného súkromnými zdrojmi. Predstavujú sústavu špecifických fina...
|
|
0,1 |
7x |
|
Strategické rozhodovanie a aplikácia väzňovej dilemy
Seminárna práca13 s. / - roč. / docx
Moju seminárnu prácu som rozdelil do troch častí. V prvej časti sa budem venovať problematike rozhodovania. Vysvetlíme si a objasníme si základné pojmy a charakterizujeme si rozhodovanie ako také. Druhým blokom, ktorému sa budem venovať je väzňova dilema ako spôsob rozhodovania sa v podmienkach neistoty. V tretej kapitole sa venujem uvedeniu týchto dvoch teoretických kapitol do praktickej roviny a presvedčíme sa, že rozhodovanie na najvyššej úrovni nemusí spĺňať teoretické predpoklady. Konkrétne...
|
|
0,1 |
8x |
|
Teória verejných financií
Vypracované otázky18 s. / - roč. / doc
Funkcie VF:
1.alokačná - finančné zabezpečenie verejných statkov a služieb o ktoré nemá záujem verejný sektor
Táto funkcia vyplýva z existencie nedokonalostí trhu a trhového mechanizmu:
a) neschopnosť trhu v dostatočnej miere zabezpečiť niektoré verejné statky
b) existencia externalít – vyskytujú sa vtedy, keď výroba alebo spotreba spôsobujú iným náklady alebo výnosy, pričom tí, ktorí ich spôsobujú alebo získavajú, za ne neplatia alebo nedostávajú zaplatené (pozitívne externality, negatívne ...
|
|
0,3 |
2x |
|
Teória verejných financií
Ťahák9 s. / 3. roč. / doc
1. PODSTATA VEREJNÝCH FINANCIÍ.
Do verejného sektora patria:
A, orgány a zložky štátnej moci a správy (ministerstvá, armáda, súdy),
B, orgány miestnej moci a správy,
C, organizácie poskytujúce služby v školstve, zdravotníctvo, kultúre a pod.
|
|
0,2 |
1x |
|
Teória verejných financií
Poznámky7 s. / 2. roč. / doc
1. Verejný sektor a vymedzenie verejného sektora
a) Popíšte základné demokratické politické systémy
Liberálny model - požaduje striktné oddelenie štátu a spoločnosti a obmedzenie štátnych zásahov do všetkých sfér života, dôraz kladie na trh
Socialno-demokratický model – uznáva trhové hospodárstvo, ale spája ho s plánovaným hospodárstvom pri zachovaní súkromného vlastníctva a práva na podnikanie, kladie dôraz na hodnoty spravodlivosti, solidarity a slobody
Demokratický socializmus – dôraz k...
|
|
0,1 |
10x |
|
Teória verejných financií
Prednášky21 s. / 2. roč. / doc
Poznamky z prednasok - verejny sektor, teoria fiskalneho decentralizmu, verejne prijmy, dan, verejne vydavky, fiskalna politika
|
|
0,4 |
4x |
|