Multireligiózna a multikulktúrna výchova
Semestrálna práca12 s. / 1. roč. / docx
Religio - revue pre religionistiku v roku 2007 zverejnilo štúdiu Břetislava Horyny s názvom „Kultúrna veda - ďalšia dilema religionistiky“, v ktorej jej autor otvorene hovorí o kríze identity religionistiky ako vedného oboru. V štúdii narážame na tvrdenie týkajúce sa nejasného postavenia religionistiky v systéme vied, teoretickej a metodologickej nerozvinutosti oboru, autor sa vymedzuje proti interdisciplinarite, ktorá je podľa neho len zásterkou pre danú nedoriešenú otázku teórie a metodológie ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Národná a globálna výchova
Seminárna práca12 s. / 2. roč. / zip
Výchova je veľmi náročná a zložitá práca. Zodpovednosťou každej generácie je vychovať z nastupujúcej mladej generácie „lepších“ ľudí ako sú oni. A preto je výchova jednou z najdôležitejších úloh každého človeka, ktorý sa na danom procese formovania osobnosti mladistvého podieľa. Či už je to rodič, učiteľ, tréner alebo iný vychovávateľ, ktorý sa pohybuje v prostredí vychovávaného. Národná a globálna výchova sú podľa môjho názoru najdôležitejšie zložky výchovy. Pretože národná výchova utvára pozi...
|
|
0,1 |
12x |
|
Význam a miesto environmentálnej výchovy z hľadiska výchovy mnohostranne harmonicky rozvinutej osobnosti
Seminárna práca12 s. / - roč. / doc
Obsah výchovy vo svojej mnohotvárnosti by mal v hlavných rysoch sledovať otázky starostlivosti o životné prostredie. Mal by usmerňovať konanie človeka, predvídať vývoj kvality prostredia v priamych a nepriamych súvislostiach. Rovnako by mal byť zameraný na kontrolu stavu prostredia a princípov výchovného pôsobenia a usmerňovania. Medzi najčastejšie nástroje výchovného pôsobenia počítame: prognózovanie, stimulovanie, využívanie vedecko-populárnych poznatkov, didakticko-metodické usmerňovanie (ško...
|
|
0,1 |
32x |
|
Teória výchovy - prednášky (UCM)
Prednášky14 s. / 2. roč. / docx
Teória výchovy - súhrn poznania a koncepcií orientovaných na procesy výchovy, čo znamená utváranie osobnosti človeka. Je to vedná disciplína pedagogiky, kt. je orientovaná na riešenie princípov, foriem, metód a prostriedkov výchovného pôsobenia.
|
|
0,1 |
13x |
|
Význam estetickej výchovy vo výchovnom pôsobení
Seminárna práca6 s. / 2. roč. / doc
Výchova jednotlivca k samostatnej, rozvinutej a emancipovanej osobnosti je v kontexte našej spoločnosti určite cieľom každého výchovného pôsobenia. Všeobecne sa z komplexnosti výchovy usudzuje, že jedným z dôležitých vplyvov pre rozvoj všestranného a harmonického človeka je estetická výchova. Už antický ideál kalogakatie v sebe zahŕňal silný akcent na výchovu umením, predovšetkým v oblasti hudby, spevu, poézie, gymnastiky a rečníctva. Tento ideál sa v renesancii transformoval do podoby humanisti...
|
|
0,1 |
35x |
|
Environmentálna výchova
Seminárna práca12 s. / 3. roč. / doc
1. Environmentálna výchova, jej vývoj a postaveniePri historickom pohľade na tvorbu výchovných programov zameraných na environmentálnu výchovu sa nadviazalo na jednoznačné závery Stockholmskej konferencie o životnom prostredí (1972), resp. na závery Tbiliskej konferencie o výchove v životnom prostredí (1977) a následných konferencií vrátane záverov svetového Summitu v Rio de Janeiro (1994).Vo všetkých záveroch orientovaných na environmentálnu výchovu sa zdôrazňovala snaha po novej ekofilozofii v...
|
|
0,1 |
10x |
|
Prednášky z Teórie výchovy
Prednášky57 s. / 2. roč. / doc
1. Výchova
„Výchova v najširšom zmysle slova je - ovplyvňovanie človeka človekom“
Ťažiskovým pojmom je zámer – intencionalita ovplyvňovania
Zámer hovorí o tom, či jeden subjekt pôsobi na druhý s tým, že ho chce vychovávať
Výchova je
- odborné rozvíjanie psychických funkcií osobnosti
- profesionálne, odborné a cieľavedomé udržiavanie, zdokonaľovanie a rozvíjanie pozitívnych a funkčných možností človeka, psych. funkcií, procesov a vlastností
- zámerné, intencionálne, cieľavedomé a komple...
|
|
0,4 |
13x |
|
Význam rodinnej výchovy z hľadiska formovania osobnosti žiaka
Seminárna práca9 s. / - roč. / doc
Rodina plní nezastupiteľnú úlohu pri výchove človeka. Vzhľadom na citové vzťahy prí-buzenstva dotvára všetky stránky osobnosti od narodenia až po smrť.
Rodinné podmienky, ktoré na dieťa pôsobia sa týkajú demografických, kultúrnych a ekonomických stránok, no najdôležitejšiu úlohu majú vzťahy rodičov a detí.
Poznanie rodinných vzťahov je dôležitou podmienkou pre správne výchovno-vzdelá¬va¬cie pôsobenie školy a dobrú spoluprácu detí a rodičov.
|
|
0,1 |
47x |
|
Prednášky z predmetu - Teória výchovy
Prednášky9 s. / 1. roč. / rtf
Ukážka:Teória výchovy je mladšou disciplínou ako didaktikaZaoberá sa obsahom výchovy, výchovou k disciplíne, sexuálnou výchovou, výchovou k rodičovstvu, pracovnou a telesnou výchovou, výchovnými ťažkosťami, prevychovavánim.
|
|
0,1 |
57x |
|
Teória výchovy (vypracovaný test, teória a schémy)
Študijný materiál25 s. / 1. roč. / zip
Vypracovaný 50 otázkovy test, schémy a teória + ťahák.
Teória:
Znaky výchovy:
• Perspektívnosť
• Zámernosť
• Komplexnosť
• Dlhodobosť
• Protirečivosť
• Dynamickosť
• Dvojstrannosť
Funkcie výchovy:
• Formatívno rozvíjajúca
• Mobilizujúca
• Povzbudzujúca k sebavýchove
• Profylaktická
• Prevýchovná
Fázy výchovného pôsobenia:
• Fáza vstupnej diagnózy
• Fáza motivácie a pedagogického projektovania
• Fáza realizácie výchovných opatrení
• Fáza stanovenia výslednej...
|
|
0,8 |
83x |
|
Teória výchovy - prednáška
Prednášky8 s. / 1. roč. / doc
Výchova je proces interaktívneho učenia na účely rozvojového učenia sa jednotlivcov, alebo skupín. 3 druhy výchovy:-kognitívna- psycho-motorická výchova- afektívna výchovaŠvec navrhuje ekvivalent pre výchovu - vzdelávaniePre afektívnu výchovu - vychovávanie, ktorého dôsledkom je vychovanosť, alebo nevychovanosťPsycho-motorická výchova - výcvik.Švec chápe za výchovu v širšom zmysle slova - výchova vo všetkých 3 oblastiach. Kognitívna oblasť - Švec chápe ako typ výchovy.Ak povieme výchova, je tam ...
|
|
0,1 |
9x |
|
Kriminalita a výchovná práca s rómskymi deťmi a mládežou
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Kriminalita:
Rastúca kriminalita rómskej mládeže súvisí s absenciou autentického hodnotového systému, minimalizovaním možností voľno časových aktivít. Ďalším faktorom je nepripravenosť mladej rómskej generácie na stratifikáciu spoločnosti. Mladí Rómovia ju vidia iba ako sociálnu nerovnosť. V snahe vyrovnať sa dochádza ku kriminálnym činom.
Kriminalita bezprostredne súvisí s rastúcou nezamestnanosťou, ale aj s benevolenciou sociálnej politiky. 14-15-roční mladí Rómovia opúšťajú školy a radše...
|
|
0,4 |
8x |
|
Teória výchovy - poznámky z prednášok
Poznámky14 s. / 1. roč. / doc
Teória výchovy
Antipedagogika - 1975 Ekkerhard von Braunmühl, Hubertus von Schoenebeck
Rozvoj jedinca – na začiatku sú dedičné predpoklady na ktoré vplývajú výchova a prostredie
Znaky výchovy:
- Perspektívnosť
- Zámernosť
- Komplexnosť
- Dlhodobosť
- Protirečivosť
- Dynamičnosť
- Dvojstrannosť
Funkcie výchovy:
- Formatívno rozvíjajúca
- Mobilizujúca
- Povzbudzujúca k sebavýchove
- Profylaktická (vychovávateľ pozná problém a dopredu dieťa informuje, čo sa môže stať)
- Prevýchovn...
|
|
0,4 |
3x |
|
Úspešná rodičovská výchova - teória výchovy
Seminárna práca10 s. / - roč. / doc
Prioritné postavenie rodiny v procese výchovy detí je nepopierateľné. V rodine sa kladú základy výchovy dieťaťa, na ktoré potom nadväzuje pôsobenie ďalších výchovných činiteľov. Rodina svojim dlhodobým, dá sa povedať celoživotným ovplyvňovaním svojich príslušníkov je jedným z najvýznamnejších činiteľov formovania človeka.
Rodina, v zastúpení rodičov a ich detí, čelí mnohým výchovným a iným problémom hlavne v období nástupu detí do školy. Pôsobenie rodinnej výchovy na osobnosť budúceho žiačika ...
|
|
0,1 |
13x |
|
Teória výchovy
Skriptá178 s. / 3. roč. / doc
prof. PhDr. Jaroslav OBERUČ, CSc.
ÚVOD
Nie je náhodou, že moderné ľudstvo ak chce využívať súčasné vedecko-technické možnosti vo svoj prospech, ak sa má naša civilizácia zachrániť a ďalej rozvíjať, sústreďuje pozornosť na základné otázky vzdelávania a výchovy. Rozhodujúcou úlohou dneška je mnohostranný rozvoj osobnosti, uplatnenie každého občana, vzostupný koncepčný rozvoj výchovy a vzdelávania a vytváranie podmienok na zabezpečenie kvality poskytovanej výchovy a vzdelávania.
|
|
0,8 |
38x |
|
Multikultúrna výchova
Referát5 s. / 2. roč. / doc
Kultúru vymedzujeme ako sociálne odovzdané poznanie, ktoré v sebe obsahuje poznatky, hodnotové orientácie, normy, znaky vzorce správania.Multikulúrnosť by podľa toho mohla znamenať množstvo takýchto ( ale rôznorodých ) štruktúr kultúry, t.j. rôzne hodnotové orientácie, rôzne znaky, vzorce správania rôzneho charakteru. Všetky problémy multikultúrnosti by podľa toho mohli vznikať na základe rôznorodosti kultúr. Skutočnosť je však oveľa zložitejšia. Problémom nie je existenica rozdielov a rôznorodo...
|
|
0,1 |
22x |
|
Teória výchovy
Vypracované otázky17 s. / 1. roč. / doc
1. Predmet teórie výchovy
Pod pojmom teória výchovy sa rozumie veda o výchove, čiže celá pedagogika
Pod pojmom teória výchovy sa ešte dnes rozumie disciplína, ktorá skúma výchovný proces, čiže výchovu v tzv. užšom slova zmysle, ktorú tvoria zložky výchovy okrem rozumovej.
Podľa Višňovského je "predmetom skúmania záujmu teórie výchovy opäť výchova a jej zákonitosti v užšom slova zmysle".
Predmet teórie výchovy:
A) skúmať podstatu výchovy ako prostriedok humanizácie
Podstata v...
|
|
0,2 |
42x |
|
Asertivita a techniky asertívneho správania
Seminárna práca7 s. / 3. roč. / doc
Asertivita pochádza zo slova assere, čo v preklade znamená : niečo tvrdiť, vyhlasovať. ( Boroš, Ondrišková, Živčicová, 1999, s. 241 ). Celkový záujem o asertivitu sa začal prejavovať v 70 – 80 rokoch, hlavne u manažérov, podnikateľov a obchodníkov. Je dôležitá v komunikácií medzi ľuďmi čiže v medziľudskej komunikácií. Toto slovo sa taktiež prekladá aj ako seba presadzovanie. Pri asertivite je dôležitý hlavne štýl komunikácie, jednania a určitého správania sa medzi luďmi...
|
|
0,3 |
14x |
|
Test z Teórie výchovy
Testy8 s. / 1. roč. / doc
Test z teórie výchovy - vypracovaný.
1. Antipedagogiku založil v roku 1975:
• Ekkerhard von Schöenebeeck
• Hubertus von Braunmühl
• *Ekkerhard von Braunmühl
• Erasmus Roterdamský
2. Antipedagogika ako prúd mimo pedagogiky vyžaduje:
• Radikálnu nevýchovu
• Diferencovaný prístup k spolunažívaniu ľudí
• Rešpektovanie princípu, že človek, sám cíti, čo je pre neho dobré
• * Všetky odpovede sú správne3. K znakom výchovy nepatrí:
• Komplexnosť
• *jednotvárnosť
• protirečivosť
• dynamičn...
|
|
0,1 |
26x |
|
Právna výchova
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Čo sú ľudské práva?
Ľudské práva vymedzujú postavenie človeka v spoločnosti a bez nich by človek nemohol žiť dôstojne ako plnohodnotná ľudská bytosť. Ľudské práva sú zdrojom slobôd, spravodlivosti a mieru. Ich rešpektovanie zaručuje človeku i ľudstvu plnohodnotný rozvoj.
Ľudské práva sa zrodili a svoje korene majú v bojoch za slobodu a rovnosť všade na svete. Základné piliere ľudských práv - úctu k ľudskému životu a ľudskej dôstojnosti – nájdeme aj vo väčšine náboženstiev a filozofií.
Sú zak...
|
|
0,1 |
7x |
|
Teória výchovy
Štátnicové otázky78 s. / 3. roč. / doc
1. Teória výchovy, predmet, úlohy, ciele a postavenie v sústave pedagogických vied. Pojem výchova, vzdelávanie, edukácia a edukačné prostredie. Historické názory na výchovu. 3
2. Teoretická podstata výchovného procesu, vnútorné a vonkajšie podmienky výchovy. Systém výchovného pôsobenia. Priebeh výchovného procesu, prirodzené a intencionálne výchovné pôsobenie. 7
3. Procesuálna stránka výchovy, pojem a podstata výchovných zásad, formy výchovného procesu, výchovné prostriedky, metódy výchovy. 8
...
|
|
0,3 |
1x |
|
Teória výchovy - študijný text
Skriptá173 s. / - roč. / doc
Nie je náhodou, že moderné ľudstvo ak chce využívať súčasné vedecko-technické možnosti vo svoj prospech, ak sa má naša civilizácia zachrániť a ďalej rozvíjať, sústreďuje pozornosť na základné otázky vzdelávania a výchovy. Rozhodujúcou úlohou dneška je mnohostranný rozvoj osobnosti, uplatnenie každého občana, vzostupný koncepčný rozvoj výchovy a vzdelávania a vytváranie podmienok na zabezpečenie kvality poskytovanej výchovy a vzdelávania.
Výchova ako cieľavedomá a zámerná činnosť sprevádza člo...
|
|
0,8 |
31x |
|
Downov syndróm
Referát1 s. / 1. roč. / doc
Downov syndróm spôsobuje trizómia 21. chromozómu. Prvými viditeľnými znakmi odlišujúce ľudí s downovým syndróm od intaktných ľudí je ich výzor. Majú typické črty tváre, tela ako sú šikmé očné štrbiny, plochý nos, nižšie položené ušnice, pootvorené ústa, vyplazený jazyk, široký krk, sú nízky s miernou nadváhou, ktorá však pomocou zdravej výživy nemusí byť vôbec. Znaky, ktoré nie sú viditeľné okom, ale sprevádzajú túto chorobu sú najmä znížený svalový tonus, menšia svalová sila, vrodená choroba s...
|
|
0,1 |
8x |
|
Teória výchovy
Prednášky11 s. / 1. roč. / doc
Teória výchovy patrí medzi základné pedagógoické disciplíny
Antropologicko-axiologický model:
Antropos- človek, axio – význam, hodnota
Výchova je nástrojom, ktorý má pomôcť v procese humanizácie ľudského mláďaťa.
|
|
0,1 |
7x |
|
Teória výchovy
Vypracované otázky27 s. / 1. roč. / doc
Vývin didaktiky, reformizmus,metódy did.výskumu, obsah vzdelania, druhy vzdelania, základy vyučovacieho procesu, zákony učenia, humanizácia vo vyučovaní, vyučovacie zásady, vyučovacie metódy, organizačné formy, materiálne didaktické prostriedky, príprava na vyučovanie, koncepcia 20.stor.
|
|
0,3 |
12x |
|
Teória výchovy
Prednášky14 s. / 2. roč. / doc
ZNAKY VÝCHOVY
Perspektívnosť
Zámernosť
Komplexnosť
Dlhodobosť
Protirečivosť
Dynamičnosť
Dvojstrannosť
FUNKCIE VÝCHOVY
Formatívno rozvíjajúca
Mobilizujúca
Povzbudzujúca k sebavýchove
Profylaktická
Prevýchovná
|
|
0,1 |
13x |
|
Teória výchovy
Poznámky19 s. / 1. roč. / doc
TEÓRIA VÝCHOVY
1. CHARAKTERISTIKA DISCIPLÍNY
- doposiaľ nie jednoznačný ani obsah študijnej disciplíny teórie výchovy, ba ani jej názov – čoho dôkazom je stav tejto disciplíny za posledných 14 rokov.
- je to teoreticko – empirická disciplína, a patrí medzi základné pedagogické disciplíny
a/ Teoria výchovy ako pedagogická disciplína. Podstata a súčasné prístupy
k chápaniu predmetu a obsahu teorie výchovy.
- to aké miesto má teoria výchovy vnútri pedagogiky, závisí od chápania a...
|
|
0,2 |
6x |
|
Teória výchovy
Prednášky22 s. / 1. roč. / doc
Teória výchovy
1. Predmet – teória školskej a mimoškolskej výchovy, charakteristika disciplíny. Miesto teórie výchovy v sústave pedagogických vied. Vzťah teórie výchovy k školskej a mimoškolskej výchove, k hraničným pedagogickým disciplínam.
Výchova mimo vyučovania
Pedagogika voľného času = výchova mimo vyučovania okrem rodiny, sú to hlavne:
- školské výchovné zariadenia / školské družiny, ŠK, domovy mládeže, ZUŠ, škola v prírode /
- mimoškolské výchovné zariadenia / detské domovy, domy ...
|
|
0,2 |
2x |
|
Teória výchovy
Prednášky23 s. / 2. roč. / doc
TEÓRIA VÝCHOVY
I. Prednáška – Patrícia Zolyomiová (21.9.2010)
- výchovný proces, jeho teoretické základy a modely
-humanizácia výchovy a vzdelávania
-cieľ výchovy a jeho konkretizácia
|
|
0,2 |
24x |
|
Teória výchovy
Prednášky13 s. / 2. roč. / rtf
Definícia výchovy
Výchova najvšeobecnejšie je rozvíjanie možností človeka. S dôrazom na odborné skúmanie výchovy ako javu je profesionálne (cieľavedomé a odborné) rozvíjanie pozitívnych možností, psychických funkcií a procesov osobnosti človeka. Pri dôraze na axiologický rozmer osobnosti sa zdôrazňuje funkčnosť rozvoja človeka, potom výchova je odborné zdokonaľovanie, rozvíjanie pozitívnych, funkčných čŕt psychických procesov, funkcií a vlastností osobnosti človeka. Pri analýze týchto definíci...
|
|
0,1 |
5x |
|