Pojmy a modely masovej komunikácie
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Vplyv komunikácie a spoločenská zmena
Napriek mnohopočetným zmenám, ktoré prekonali mediálne inštitúcie a technológie, ale aj sama spoločnosť, sa diskusie o spoločenskom význame médií zmenili len veľmi málo.
Viera v moc masových médií je založená na pozorovaní ich vplyvu a dopadu. Snáď najväčším príkladom môže byť prvá svetová vojna, počas ktorej bola tlač a film mobilizované do služieb národného záujmu víťazných mocností.
Neuplynula ani tretina storočia a názor že osveta má moc prostrední...
|
|
0,1 |
2x |
|
Základné smery mediálneho výskumu
Seminárna práca3 s. / 1. roč. / doc
Pre oblasť mediálneho výskumu je charakteristická veľká pestrosť prístupov, od čoho sa odvodzuje množstvo výskumných smerov. Členenie je možné podľa mnohých kritérií. Napríklad podľa politickej orientácie na ľavicový a pravicový, liberálny alebo konzervatívny, podľa miery teórie na teoretický a empirický.
Podľa sústredenosti na médiá alebo spoločnosť niektorí autori rozlišujú „mediocentrické“ a „sociocentrické“ výskumy. Mediocentrické výskumy sa viac sústreďujú na pôsobenie médií a chápu ich...
|
|
0,1 |
1x |
|
Dlhodobejšia a nepriama zmena
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Šírenie informácií v kontexte rozvoja
Táto kapitola začína úvahou o úmyselne plánovanom dlhodobejšom pôsobení masových médií. Jedným z hlavných príkladov je komunikácia v oblasti hospodárskeho a sociálneho rozvoja (napr. krajiny tretieho sveta), kde sú média vedome použité k vyvolaniu dlhodobej zmeny. Väčšina dokladov sa týka toho, ako zapojiť média do kampaní podporujúcich technický pokrok, zdravotnícke a vzdelávacie programy v rozvojových krajinách podľa modelu USA. Nech ranné teórie o...
|
|
0,1 |
0x |
|
Komunikácia
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
Komunikácia je sociálna interakcia, v ktorej sa odovzdávajú a prijímajú posolstvá v podobe symbolov. Kom. ľudí je zámerným konaním, v ktorom ide o výmenu posolstiev, načo sa používa nejaký prostriedok a tým sú symboly, kultúrne zdieľané konvencionálne znaky.
Def. Podľa Mc Quela
Každý komunikačný akt je proces do ktorého sú zapojený zdroj, odkaz a príjemca
Spoločné znaky komunikácie podľa Voleka
1, každá kom. slúži na symbolickú výmenu, respektíve prenos a zdieľanie ideí
2, kom....
|
|
0,1 |
2x |
|
Boj o média - Rok 1880 - 1914
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Dôsledkom prvej veľkej depresie kapitalistickej ekonomiky v USA a Nemecku (1873-1896) bola koncentrácia ekonomickej moci a vytváranie trustov, kartelov a syndikátov. V 80.rokoch 19. stor. sa tak z kapitalizmu konkurencie stal kapitalizmus oligopolu. Historici označujú obdobie 1880 až 1914 ako imperializmus alebo tiež ekonomický imperializmus.
|
|
0,1 |
1x |
|
Boj o média - Rok 1400 - 1880
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
Okolo roku 1300 vznikol pojem „zeitung“, teda „informácie o udalosti“, správy. Tieto správy nemali s tým, čomu dnes hovoríme „zeitung“ (noviny), nič spoločné. Bola to iba súkromná obchodná korešpondencia. Noviny v dnešnom slova zmysle existovali až od 17. storočia. Výhradne tlačeným listom so správami, bol to väčšinou iba jeden list, sa hovorilo „newe zeitung“- „nové správy“. Koncom 15. storočia vznikla v Nemecku štátna donášková služba a bolo zriadené stále poštové spojenie. Vznikla tak možnosť...
|
|
0,1 |
5x |
|
Boj o média - Rok 1914 - 1945
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
Ruská revolúcia
Zatiaľ, čo vo všetkých predošlých revolúciách išlo z hľadiska médií o tlač a jej slobodu, v ruskej revolúcii išlo predovšetkým o podobu filmu: o možnosti proletárskeho filmu a tým aj robotníckej kultúry. Ruská revolúcia bola vyvolaná masovou biedou spôsobenou industrializáciou a tým ako cár Mikuláš II. nechal v r. 1895 potlačiť robotnícky štrajk.
|
|
0,1 |
2x |
|
Normatívna teória médii
Referát5 s. / 1. roč. / doc
Táto teória sa zoberá tým, ako by mali médiá fungovať, teda čo sa od nich očakáva. Napriek tomu, že každá národná spoločnosť má pravdepodobne svoju vlastnú verziu normatívnej teórie, môžeme vysledovať určité všeobecné princípy „jednania médií“ vzťahujúcej sa k modernej masovej komunikácií.
|
|
0,1 |
18x |
|
Zákaz obrazov kresťanský despotizmus
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Zákaz obrazov kresťanský despotizmus-v r. 306 sa stal rím. Cisárom Konštantín I aj keď nebol kresťanom, v Konštantínove ex. Jediný povolený kult verejného zobrazovania cisára. V kostoloch boli vyobrazenia boha a krista zakázané s tým, že sa uctieva a zbožňuje, nesmie sa maľovať na steny. Počas náboženských nepokojov bola spálená jedna z najfväčších antických knižníc v Alexandrii. Tak nastal definitívny koniec pohanstv. Kresťanstvo sa stalo štátnym náboženstvom a pohanské kulty boli zakázané.
F...
|
|
0,1 |
1x |
|
Boj o média - Rok 200 - 1400
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
V dobe Gaia Julia Caesara sa stala rímska ríša svetovou mocnosťou. Po jeho smrti ale prevzal moc v Ríme triumvirát tvorený troma rovnoprávnymi vládcami, ktorí si medzi sebou rozdelili moc. Octavianus vládol v Itálii a na západe, Marcus Antonius v Malej Ázii a Sýrii, a napokon najslabší Marcus Lepidus ovládal Afriku. Octavianus bol Caesarov prasynovec, a práve Caesar bol po svojej smrti vyhlásený za boha, čo znamenalo, že Octavianus sa mohol nazývat „synom božského“.
|
|
0,1 |
4x |
|
Sociálny charakter zážitkov publika
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
Používanie masových médií môže byť taktiež spoločenskou aktivitou, ktorá je včlenená do každodenného života a taktiež do života mnohých prekrývajúcich sa sociálnych skupín ku ktorým patrí väčšina ľudí. Platí to bez ohľadu na to či existujúce publiká sú samé o sebe považované za sociálne skupiny.
|
|
0,1 |
2x |
|
Publikum médií
Referát3 s. / 1. roč. / doc
PUBLIKUM MÉDIÍ
– príjemca, prijímateľ, percipient, recipient, adresát
– príjemca – skôr lineárny prenosový model K
– kulturálny model K – používateľ (resp. aj konzument)
– IPK – príjemcom je jednotlivec
– MK – príjemcom je množina jednotlivcov → publikum
– pôvod termínu: lat. publicus = verejnosť, verejný, štát, obec
|
|
0,1 |
4x |
|
Vznik prostriedkov masovej komunikácie
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Médiá majú v moderných spoločnostiach zásadný a stále vzrastajúci význam. Tento názor na média je veľmi rozšírený a je zrejme spôsobený tým, že média sú:
1. Zdrojom moci
Prostriedok vplyvu, ovládania a presadzovania inovácií v spoločnosti. Sú prameňom životne dôležitých informácií pre fungovanie väčšiny spoločenských inštitúcií a základným nástrojom ich prenosu
2. Prostredím
...,
|
|
0,1 |
0x |
|
Boj o média 1990 - 21. storočie
Referát7 s. / 1. roč. / doc
Od 90-tych rokov dochádza na základe nových informačných a komunikačných technológií k hospodárskym a spoločenským zmenám, ktoré sa nazývajú „globalizácia“ alebo „národný kapitalizmus“. Začiatkom 21. storočia sú tieto zmeny dominantné.
Od začiatku 21. storočia do nového komerčného prostredia vpadla tretia vysielacia revolúcia a tou je internet. Začína sa premena redakcií a lektorov na „profit centers“ a taktiež nový vek „taylorizácia médií“.
|
|
0,1 |
2x |
|
Základné smery mediálneho výskumu
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Podľa sústredenosti na médiá alebo spoločnosť niektorí autori rozlišujú „mediocentrické“ a „sociocentrické“ výskumy. Mediocentrické výskumy sa viac sústreďujú na pôsobenie médií a chápu ich ako relatívne samostatné spoločenské faktory. Sociocentrické výskumy chápu médiá ako nástroje politických a ekonomických síl, takže tento výskum vychádza zo všeobecných sociálnych teórií.
|
|
0,1 |
0x |
|
Kódovanie
Seminárna práca1 s. / 1. roč. / doc
Spracovateľom zvolené a použité komponenty komunikátu svojou mnoho-významovosťou (tým, že obsahujú reálne i potenciálne významové prvky) - a tým, že sú zámerne a cieľavedome usporiadané tak, aby vzniklo invariantné jadro štruktúry (predstaviteľné ako priestorová stavebná konštrukcia) – to všetko je predpokladom k tomu, aby bolo do audiovizuálneho mediálneho komunikátu zakódované jeho „posolstvo“
|
|
0,1 |
18x |
|
Význam masových médií
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Masové médiá majú v spoločnosti zásadný a stále vzrastajúci význam. Médiá sú zdrojom : moci, prostriedkom vplyvu, ovládania, presadzovania v spoločnosti, prameňom informácií pre spoločenské inštitúcie a nástrojom prenosov.
Prostredím, kde sa odohráva celá rada udalostí z verejnosti.
|
|
0,1 |
3x |
|
Témy, pojmy a druhy diskurzov
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
Najprístupnejšou výpoveďou o fungovaní masovej komunikácie je široký a mimoriadne pestrý súbor „posolstva“ a „významu“, ktoré média neustále prenášajú a publikum prijíma. Rozlíšenie medzi „posolstva“ a „významom“ je dôležité, pretože fyzický text posolstva v tíšine, zvukovej alebo obrazovej podobe môžeme priamo skúmať a v tomto zmysle je teda „pevný“, zatiaľ čo významy, ktoré sú do textu vložené sú nestále.
|
|
0,1 |
0x |
|
Mediálne žánre a formáty
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Vo všeobecnom zmysle znamená termín žáner jednoducho druh alebo typ. Vo filmovej teórii, odkiaľ pochádza, je zdrojom kontroverzie – vzniká totiž napätie medzi individuálnym autorstvom a začlenením do žánru. Vo vzťahu k väčšine mediálneho obsahu je pojem žáner užitočný a nie je kontroverzný, pretože obvykle nevzniká otázka umeleckého autorstva.
|
|
0,1 |
10x |
|