Prednášky z predmetu Úvod do štúdia literatúry
Prednášky23 s. / 1. roč. / doc
Literatúra a jej základné funkcie
Pojem literatúra. Synchrónne a diachrónne klasifikovanie písomníctva. Literárne dielo ako znak, problematika znaku (pojem, typológia: index, ikona, symbol, denotatívnosť, konotatívnosť, znak a kód, umelecký superznak). Literatúra (písomníctvo) = všetko, čo bolo zaznamenané písmom. Jej špecifikum ako kultúrnej oblasti: stavebným materiálom je jazyk.
Základné funkcie písomníctva:
- informatívna (poskytnúť vecné poznatky),
- formatívna (ovplyvňovať postoje i...
|
|
0,2 |
46x |
|
Systém literárnych druhov a žánrov
Prednášky112 s. / 1. roč. / ppt
Prezentácie z prednášok
1. Žánre pre deti a mládež
riekanka (folklórna, autorská, nonsensová),
próza s detským hrdinom (variant s dievčenskou hrdinkou),
autorská rozprávka pre malé deti (malí čitatelia),
hrané a bábkové divadlo,
obrázková kniha (Bilderbuch).2. Žánre, ktoré LPDM prevzala zo starovekej a folklórnej literatúrymýtus,
epos,
bájka,
rozprávka,
povesť....
|
|
1,1 |
29x |
|
Úvod do štúdia literatúry - teória literatúry
Poznámky10 s. / 1. roč. / doc
Úvod do štúdia literatúryUmenie ako jazyk, umenie a iné semiotické systémySEMIOTIKA: náuka o umeleckom znakuUmenie je prostriedkom komunikácie. Uskutočňuje sa v ňom komunikačný vzťah medzi autorom a príjemcom.Každý systém znakov, ktorý používame na komunikáciu je JAZYK. Bežne používame prirodzený jazyk - materinský. Jazyk závisí od hovoriaceho aj od príjemcu. Umenie = jazyk, ktorý je organizovaný zvláštnym, špeciálnym spôsobom. Vychádza z prirodzeného jazyka. Aj umenie má svoj „slovník“ či „abec...
|
|
0,1 |
4x |
|
Úvod do štúdia literatúry
Semestrálna práca23 s. / 1. roč. / doc
V tejto práci je rozobrata periodizácia literatúry, literatúra a folklór, satira,prierez slovenskou a svetovou literatúrou pre deti a mladež,interpretácia umeleckých diel....
|
|
0,1 |
2x |
|
Exupéryho Malý princ - kľúč k srdciam mnohých generácií
Slohová práca2 s. / 1. roč. / doc
Literatúra sprevádza človeka od detských čias po celý život. Už v kolíske dieťa oslovuje svojím ľúbozvučným hlasom a najmilšou tvárou matky, pričom nezabúda na zvláštnosti detskej psychiky - tohto začarovaného klbka detskej fantázie, snov a očakávaní z poznania nových skutočností. Detská literatúra musí byť zrozumiteľná, lebo len vtedy môže splniť svoje poslanie - byť mostíkom medzi dvoma tak odlišnými svetmi - svetom detí bez pretvárky a falše na jednej strane a svetom dospelých, ktorí už od ...
|
|
0,1 |
13x |
|