Verejné rozpočty (deficit, správa rozpočtu, štátna pokladnica)
Prednášky54 s. / 3. roč. / pdf
3. Sústava verejných rozpočtov – vymedzenie názorov, základné modely sústav
verejných rozpočtov
Sústava verejných rozpočtov - všeobecne
Nadnárodný rozpočet
Národný rozpočetRozpočty nižších vládnych úrovní
Sústava verejných rozpočtov SR - s aplikáciou na SR
1. štátny rozpočet /1/
2. rozpočty vyšších územných celkov /8/
3. rozpočty miest, obcí /2886/
4. rozpočty štátnych fondov /3/
5. rozpočty rozpočtových a príspevkových organizácií
6. rozpočet sociálnej poisťovne /1/...
|
|
0,3 |
30x |
|
Pakt stabilitu a rastu EÚ, jeho reforma a význam
Semestrálna práca19 s. / 3. roč. / docx
V mojej semestrálnej práci som si vybral tému Pakt stability a rastu EU. Táto téma je veľmi zaujímavá pre mňa a myslím si, že v súčasnosti aktuálna. Cieľom mojej práce je vysvetliť, prečo pakt a stability rastu je dôležitý nástroj pre medzinárodnú ekonomiku, aké problémy súvisia s týmto nástrojom s nadväznosťou na členské krajiny. Jadro práce si rozdelím na štyri podkapitoly. V prvej kapitole by som rád zadefinoval pojem pakt stability a rastu, jeho vlastnosti, kritéria a podstatu. Ďalej sa zame...
|
|
0,2 |
7x |
|
Vplyv dopravnej politiky Európskej únie na regionálny rozvoj na Slovensku
Projekt18 s. / 1. roč. / docx
Semestrálny projekt sa zaoberá vplyvom dopravnej politiky Európskej únie na regionálny rozvoj na Slovensku. Vstupom do spoločenstva Európskej únie prijalo Slovensko práva a povinnosti členských štátov. Jedným z práv je podieľať sa na dopravnej politike a riešení jej problémov. Kvalitná a funkčná dopravná infraštruktúra je jedným zo základných predpokladov regionálneho rozvoja. Nedostatočná dostupnosť územia je vážnou prekážkou obmedzujúcou rozvoj regiónov, prílev zahraničného a domáceho kapitálu...
|
|
0,1 |
6x |
|
Fiškálna decentralizácia ako súčasť reformy verejnej správy a verejných financií, jej dopady, prínosy, porovnanie s Českou republikou
Semestrálna práca39 s. / - roč. / doc
V procese demokratizácie spoločnosti sa posilňuje relatívna samostatnosť územnej samosprávy, ktorej miera závisí najmä od charakteru fiškálnych funkcií, na základe čoho sa menia aj vzťahy medzi ústrednou a miestnou vládnou úrovňou. Vo všeobecnosti platí, že určité fiškálne funkcie možno vykonávať centralizovane, iné by sa mali decentralizovať. Pre obidva spôsoby existujú ekonomické aj mimoekonomické argumenty. Teória verejných financií hovorí, že rozhodovacie procesy by mali prebiehať na čo najn...
|
|
0,9 |
13x |
|
Indikátory tvorby rozpočtu
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Štátny rozpočet je ekonomická kategória, ktorá sa vyvíjala spolu s rozvojom výroby a postavením štátu a jeho funkciami.
Štátny rozpočet predstavuje » peňažný fond » bilanciu» zákon» nástroj fiškálnej politikyZ fondového chápania je štátny rozpočet centralizovaným peňažným fondom bilancujúcim príjmy a výdavky štátu. Z účtovného hľadiska je štátny rozpočet bilanciou príjmov a výdavkov.Hlavným zdrojom príjmov sú dane ako povinné platby do štátneho rozpočtu alebo do miestneho rozpočtu, ktoré odv...
|
|
0,1 |
4x |
|
Verejné rozpočty - poznámky z prednášok
Poznámky23 s. / 4. roč. / doc
Sektorová štruktúra ekonomiky:Ekonomika krajiny (trhoví výrobcovia, netrhoví výrobcovia)
- nefinančné korporácie – hlavnou činnosťou je výroba výrobkov a poskytovanie služieb (a.s., s.r.o., obch. spoločnosti...)
- finančné korporácie – zaoberajú sa finančným sprostredkovaním (banky, poisťovne)
- verejná správa – v tom najširšom slova zmysle VS zahŕňa:
1. všetky inštitucionálne jednotky, ktoré sa zaoberajú znovurozdeľovaním národného dôchodku a majetku
2. všetky inštitucionálne jednotky, kto...
|
|
0,2 |
60x |
|
Vypracované otázky na Verejné rozpočty
Vypracované otázky17 s. / - roč. / docx
Otázka číslo 1. Charakteristika verejných rozpočtovRozpočet verejnej správy - je strednodobým nástrojom finančnej politiky štátu, zostavuje sa každoročne na 3 roky, je záväzný len na príslušný rok ďalšie dva roky nie sú záväzné. Úloha Ministerstva financií - vypracuje rozpočet pre VS a predkladá rozpočet pre VS na schválenie vláde. Úloha vlády - vláda predkladá rozpočet VS NR SR ,, vládny návrh zákona o SR na príslušný rok“ a na informáciu Rozpočet VS.Sledovanie plnenia rozpočtu - uplatňuje sa r...
|
|
0,8 |
15x |
|
Vymedzenie priorít verejných rozpočtov
Prednášky32 s. / 3. roč. / doc
VYMEDZENIE PRIORÍT VEREJNÝCH ROZPOČTOV- od roku 1999- zásadné opatrenia vlády s dopadom a väzbou na financie a rozpočet:- zníženie daňového zaťaženia- zrušenie dovoznej prirážky- výplata dlhopisov FNM- reštrukturalizácia bánk a podnikovej sféry- príprava na vstup do NATO- realizácia reformy verejnej správyOpatrenia a postupná eliminácia deficitu verejných rozpočtov:1) systémové2) operatívne
|
|
0,3 |
15x |
|
Verejné rozpočty (otázky na skúšku)
Vypracované otázky9 s. / 3. roč. / doc
1. Aká je základná charakteristika rozpočtu Slovenského pozemkového fondu
- SPF ako neštátna a nezisková organizácia je právnickou osobouo zapísanou v OR, koná vo verejnom záujme
- Spravuje poľno. Nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu a podiely spoločnej nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu
- Nakladá s pozemkami, ktorých majiteľ je neznámy, okrem pozemkov, ktoré patria do lesného fondu
...
2. Aká je základná charakteristika rozpočtu sociálnej poisťovne
- SP začala svoju činnosť v roku 95, vláda...
|
|
0,1 |
144x |
|
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka
Prezentácia12 s. / 1. roč. / pptx
Výdavky štátneho rozpočtu na realizáciu programov
Zmena názvu
Ministerstvo pôdohospodárstva SR
Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
(Na základe schváleného Zákona č. 372/2010 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa Zákon č. 575/2001 o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy (kompetenčný zákon), sa názov Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja s účinnosť...
|
|
0,3 |
2x |
|
Rozpočet sociálnej spoisťovne
Seminárna práca16 s. / 3. roč. / doc
Prácu na tému Sociálna poisťovňa a jej rozpočet som si vybrala na základe toho, že Sociálna poisťovňa je jednou z najdôležitejších verejnoprávnych inštitúcií, ktorá prijíma príspevky z rôznych poistení a zabezpečuje výplatu ich dávok. A zároveň by som touto prácou chcela poukázať na vznikajúce rozdiely medzi príjmami a výdavkami na dôchodkové poistenie a jeho dávky.
|
|
0,1 |
16x |
|
Cyklický a štrukturálny deficit
Seminárna práca4 s. / 3. roč. / doc
Deficit je jeden zo základných makroekonomických ukazovateľov, podľa ktorého môžeme zhodnotiť rozpočtovú politiku štátu. Pre štát a jeho obyvateľov je najvyhovujúcejším výsledkom vyrovnaný rozpočet, potom prebytok a najhorším je deficit, nakoľko zvyšuje zadĺženosť štátu a naša terajšia spotreba ide na vrub ďalších generácií. Má svoje miesto aj v podmienkach pre zavedenie eura na Slovensku, v maastrichtských (konvergenčných) kritériách. Každý štát, ktorý prijal alebo bude chcieť prijať euro, mu...
|
|
0,1 |
3x |
|
Verejné rozpočty - otázky
Vypracované otázky20 s. / - roč. / doc
Rozpočtová sústava
Na plnenie svojich funkcií používa štát rôzne finančné nástroje na všetkých úrovniach verejnej správy. Jedným z nástrojov je sústava verejných rozpočtov, ktorá spolu s mimorozpočtovými fondmi vytvára rozpočtovú sústavu.
Finančný systém štátu
- peňažnými fondmi v rozpočtovej sústave (tvorba, rozdeľovanie, použitie) sa zaoberajú verejné financie ktoré spolu s mimorozpočtovými fondmi vytvárajú
- finančný systém štátu.Verejné rozpočty a rozpočet verejnej správy
- pri probl...
|
|
0,2 |
59x |
|
Tvorba rozpočtu ponukovým prístupom
Referát5 s. / 3. roč. / doc
Pre súčasný stav je typické, že rozpočtovanie je založené na tzv. ponukovom a inštitucionálnom prístupe k tvorbe rozpočtu. Daný stav je potrebné zmeniť, a to vytvorením dopytového prístupu ku tvorbe rozpočtu. Pretrváva idea indexové metódy zostavovania rozpočtu a inštitucionálny spôsob financovania. Ponukový prístup k tvorbe rozpočtu využíva rozpočtovú indexovú metódu, resp. rozpočtové metódy primárne zohľadňujúce tzv. historickú bázu. Stranu príjmov charakterizuje tzv. brutto rozpočtovanie, kde...
|
|
0,1 |
3x |
|
Kapitalizmus a škola historická
Projekt5 s. / 3. roč. / doc
J.B.Say(1767-1852)Propagátor ale zároveň aj vulgarizátor klasickej politickej ekonómie, ktorý určil za jej hlavnú úlohu poznanie zákonov, ktorými sa riadi produkcia, distribúcia a spotreba bohatstva. Distribúcia - na rozdiel od J.S.Mill - nie je vybratá z pôsobnosti ekonomických zákonov. Jadro ekonomiky spočíva podľa neho vo výmennom procese ekvivalentných hodnôt, či už ide o produkty materiálne alebo nemateriálne, ktorým všetkým pripisuje užitočnosť a ku ktorým zaraďuje i služby štátneho aparát...
|
|
0,1 |
5x |
|
Proces zostavovania rozpočtu Európskej únie - výdavková časť
Seminárna práca3 s. / 3. roč. / docx
Rozpočet Európskej únie je celkový počet finančných prostriedkov, ktorý má Európska únia k dispozícii v priebehu jedného roka. Návrh rozpočtu EÚ na rok 2011: Budúcnosť po skončení krízy
27. apríla 2010. Komisia európskej únie prijala návrh rozpočtu na rok 2011, v ktorom finančné prostriedky budú smerovať hlavne do prioritných oblasti - hospodárstva, európskej mládeže a infraštruktúry. Z celkovej sumy 142,6 mld. EUR je zhruba 64,4 mld. EUR zameraných na opatrenia na oživenie hospodárstva.
Cie...
|
|
0,1 |
3x |
|
Možnosti dotácií z EÚ
Seminárna práca6 s. / 3. roč. / doc
Komunitárne programy sú nástrojom EU (3. pilier), ktorý slúži k prehlbovaniu spolupráce a riešeniu spoločných problémov členských krajín EÚ v oblasti konkrétnych politík EÚ. Tieto programy sú viacročné a sú financované priamo z rozpočtu EÚ. Predstavujú jednu z možností, ako získať finančné prostriedky na aktivity v nasledujúcich oblastiach:
- vzdelávanie,
- výskum a technologický vývoj,
- podnikanie,
- životné prostredie,
- rozvoj dopravnej a energetickej infraštruktúry,
- kultúra,
- info...
|
|
0,1 |
2x |
|
Dopady súčasnej hospodárskej krízy na verejné zdroje SR
Seminárna práca22 s. / 3. roč. / doc
Úvod
Súčasná finančná a hospodárska kríza sa považuje za najhoršiu od doby Veľkej hospodárskej krízy z 30-tych rokov minulého storočia. Ľudia ňou ostali nepríjemne zaskočení, no treba povedať, že je nutnou súčasťou ekonomického systému, v ktorom žijeme. To, že ľudia sú zaskočení vyplýva z toho, že doba rastu a prosperity bola dlhá a na zlé časy sa akosi zabudlo. Musíme však počítať s tým, že krízy prídu aj v budúcnosti.
|
|
0,6 |
19x |
|
Verejné rozpočty
Vypracované otázky6 s. / 3. roč. / doc
rozpočtové obdobie - čas, na kt. sa rozpočet zostavuje
rozpočtové provizórium – ak nie je zákon o štátnom rozpočte na nasledujúci rozpočtový rok schválený pred začatím rozpočtového obdobia, tak sa spravuje rozpočtové hospodárenie krajiny v novom rozpočtovom období do nadobudnutia účinnosti zákona o ŠR rozpočtové provizóriom resp. dočasná úprava rozpočtového hospodárenia na obdobie, na kt. nebol schválený riadny rozpočet
rozpočtový proces – má svoj štandardný priebeh a je rozdelený na etapy:
a...
|
|
0,1 |
21x |
|