Základné poznatky zo všeobecnej psychológie
Študijný materiál22 s. / 1. roč. / doc
Základné poznatky zo všeobecnej psychológie pre 1. ročník štúdia sociálnej práce. 1. ÚVOD DO PSYCHOLÓGIE = Ψ1.1. KRÁTKY HISTORICKÝ POHĽADPsychológia- psyché - duša- logos – slovo, vedaPsychológia vyrástla z poznatkov filozófie. Zakladateľ modernej psychológie – WUNDT / 1832 – 1920 /Uplatnil v Ψ experiment1.2. POJEM, DEFINOVANIE, PREDMET, ÚLOHY ΨZákladne charakteristiky Ψ-- psychické-- psychologické PSYCHICKÉ- späté so životom- vlastnosť živéhoPSYCHOLOGICKÉ -- psychickéhoPSYCHICKÝ = DUŠEVNÝP...
|
|
0,2 |
22x |
|
Pociťovanie a vnímanie (všeobecná psychológia)
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Základné informácie o vonkajšom svete ako aj o stave vlastného organizmu získavame prostredníctvom zmyslových orgánov, analyzátorov. Najjednoduchším poznávacím procesom, na základe ktorého tieto informácie získavame je pociťovanie. Výsledkom pociťovania je pocit. Pocit je výsledný efekt činnosti jednotlivého analyzátora. Pociťovanie ako prejav citlivosti je prvotnou formou psychického spojenia organizmu s prostredím a orientácie organizmu v okolitom svete.Fyziologický základ pocitov tvorí teda č...
|
|
0,1 |
14x |
|
Myslenie (formy myslenia, druhy myslenia, inteligencia...)
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Život človeka, no predovšetkým každodenná činnosť stavajú pred neho neustále nové a neodkladné úlohy a problémy. Na riešenie týchto problémov a úloh obyčajne nepostačuje odraz jednotlivých stránok skutočnosti, ale niečo, čo porovnáva a odlišuje, odhaľuje súvislosti a sprostredkujúce väzby a na základe vzťahu medzi bezprostredne zmyslove danými vlastnosťami vecí a javov odhaľuje nové. Myslieť znamená položiť si otázku, nájsť problém a riešiť ho. Myslenie vždy znamená riešenie nejakej úlohy na zák...
|
|
0,1 |
10x |
|
Wilhelm M. Wundt: experimentálna psychológia
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
Wilhelm Maximilian Wundt je všeobecne známy ako otec experimentálnej psychológie a taktiež ako zakladateľ prvého psychologického laboratória. Práve pre to bol jednou z najvýznamnejších osobností v histórii psychológie. Z tohto laboratória vyvíjal veľkú snahu ovplyvňovať a rozvíjať psychológiu ako osobitnú vednú disciplínu hlavne v Spojených štátoch amerických. Oblasť jeho záujmu bola veľmi široká. Odhaduje sa že jeho spisy obsahujú až 53 000 strán a zahŕňajú články o ľudskej a zvieracej fyziológ...
|
|
0,1 |
38x |
|
Farbosleposť
Seminárna práca15 s. / 1. roč. / doc
Ľudstvo od nepamäti vníma farby a farebnosť celého sveta. S rozvojom vedy a techniky sa podarilo mnohé z nich vysvetliť, avšak niektoré zostávajú ešte stále utajené. Pestrofarebnosť sveta bola jedným z prvých momentov, ktoré privolali pozornosť nášho vnímania, asi preto že farebnosť patrí medzi najzákladnejšie vnemy a stretávame sa s ňou všade okolo nás.
Hoci spočiatku to bolo len vo forme uvedomenia si rôznofarebnosti a farebných odtieňov, neskôr sa zdôrazňovala celá samotná existencia a spôso...
|
|
0,2 |
7x |
|
Všobecná psychológia otázky (80 otázok s označenými správnymi odpoveďami)
Testy17 s. / 1. roč. / docx
Vypracované otázky, DTI všeobecná psychológia.Otázky na preskúšanie sa:1. Čo je pocit?a. odraz jednej vlastnosti predmetub. obraz v myslic. hnev, láska, priateľstvo2. Uveďte 7 druhov pocitov:a. hnev, láska, radosť, bolesť, únava, priateľstvo, spravodlivosťb. zrak, sluch, čuch, chuť, hmat, bolesť, rovnováhac. zrak, sluch, čuch, chuť, hmat, hnev, smútok3. Čo je konštruujúca predstava? (príklad)a. opätovne vystavaný obraz v mysli (jablko)b. odraz viacerých vlastnosti predmetu, ktoré som nikdy nepoz...
|
|
0,1 |
55x |
|
Sporné uplatňovanie psychológie v reklame
Seminárna práca14 s. / 1. roč. / zip
Zameranie na nepríjemné vplyvy reklamy. Zameranie sa na manipuláciu reklám. Ako na nás vplývajú reklamy ? sú dobré alebo nie ? Word práca na 4 strany + prezentáacia 10 strán.
SPOZNÁVATE TIETO OBRÁZKY Z REKLÁM?
PRAMENE REKLAMY:
V minulosti ľudia používali rôzne presvedčovacie metódy aby dosiahli svoj cieľ (aby uverili v ch bohov alebo predali tovar, často si vymýšľali rôzne klamstvá o zázračných účinkoch tovaru). A však nástupom vedeckej psychológie sa stalo možné aby ľudia používali určit...
|
|
3,6 |
14x |
|
Vzostupné a zostupné teórie vnímania
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / rtf
Človek spoznáva okolitý svet rozličnými zmyslami súčasne. Pri jablku nevidíme len jeho farbu , ale i tvar , hladkosť povrchu , jeho vôňu a chuť. Tak vzniká viacero pocitov súčasne, ktoré spojením vytvoria vnem. Niekedy vzniká vnem súčinnosťou viacerých zmyslových orgánov- zrakového, sluchového, hmatového a niekedy len ako spojenie viacerých pocitov z toho istého analyzátora , napríklad pri vnímaní tvaru , veľkosti zrakom.(1) Vnímanie je poznávací proces, ktorý nielen prijíma informácie ,ale ich ...
|
|
0,1 |
39x |
|
Konvergentné a divergentné myslenie a tvorivosť
Seminárna práca11 s. / 2. roč. / doc
Pre orientáciu človeka vo svete nestačia iba informácie ,ktoré sprostredkúvajú zmyslové orgány . Predmety a javy majú totiž často také vlastnosti podstatného významu pre ich správne spoznanie a manipuláciu , ktoré sa navonok neprejavujú, a preto ich nemožno priamo poznávať zmyslovými orgánmi. Dochádzame ku kognícií aj zovšeobecnením konkrétnych poznatkov. Prísť k všeobecnejšiemu poznatku znamená prejsť od nepodstatných vlastností poznávaných predmetov a javov a orientovať sa len na typické a pod...
|
|
0,1 |
22x |
|
Základy psychológie myslenia
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Cieľom seminárnej práce bolo vysvetliť základy psychológie myslenia. Človek je mysliaci tvor, preto myslenie je veľmi dôležité pre každého z nás. V každodennom živote sa stretávame s rôznymi problémami a úlohami, na ktoré nepostačuje zmyslové poznanie. Bez myslenia by človek nevedel riešiť problémové situácie, ktoré obsahujú niečo neznáme, s čím sa ešte nestretol vo svojom živote. Nemôžeme povedať, že všetci ľudia myslia rovnako. Niektorí ľudia vedia postrehnúť problém tam, kde ho iní nevidia. Z...
|
|
0,1 |
1x |
|
Seminárna práca - Psychológia osobnosti
Seminárna práca17 s. / 1. roč. / docx
ÚvodV rámci výučby predmetu všeobecná psychológia sme vypracovali tému psychológia osobnosti. V tejto seminárnej práci venujeme pozornosť predmetu a historickými východiskami psychológie osobnosti. Ďalej sa zaoberáme aj tým, že ako (sa) vznikli jednotlivé definície osobnosti od staroveku až do súčasnosti. Dôraz kladieme na vysvetlenie definície, ktoré vymysleli významní psychológovia: ako S. Freud, J. B. Watson, W. Wundth a pod.
|
|
0,1 |
16x |
|
Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD)
Seminárna práca11 s. / 1. roč. / doc
Názov ADHD pochádza z anglického Attenction Deficit Hyperactivity Disorder, čo znamená Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou. Nejde o chorobu, ale o biologickú poruchu, spôsob, akým mozog funguje.
Odhadovaný výskyt tejto poruchy je u 3-5% detí. Niektoré pramene udávajú výskyt až 19%. Čo môže byť spôsobené nárastom počtu hyperaktívnych detí alebo nepresnou diagnostikou. Objavuje sa najmä u chlapcov a to v približne 3 - násobnom počte ako u dievčat, najčastejšie medzi piatym a siedmym r...
|
|
0,1 |
31x |
|
Pociťovanie a vnímanie - Parapsychológia
Seminárna práca15 s. / 1. roč. / doc
Už od staroveku sú stále a v rôznych obmenách tradované správy o tom, že niektorí zvlášť nadaný jedinci boli schopní nekonvenčnej interakcie s okolitým svetom: dokázali získavať informácie o vzdialených dejoch mimo rámec normálnych zmyslov, alebo dokázali priamo pôsobiť na svoje okolie akoby silou myšlienky.Medzi ľuďmi sú často šírené a zveličované tajomné povesti o rôznych neobvyklých schopnostiach a úkazoch. Sú to napr. : tušenia, predtuchy významných udalostí, jasnovidecké sny, správy o tajom...
|
|
0,2 |
15x |
|
Všeobecná psychológia a ontogenetická psychológia
Poznámky30 s. / 1. roč. / docx
Všeobecná psychológia - poznámky
História
a) starovek – Egypt - centrum duše srdce
st. India – budhizmus, hinduizmus, duš. pokoj, sebazdokonalenie
Čína – konfucionizmus (správne m.), taoizmus (návrat k prírode), prot. tendencie-jin a a jang
st. Grécko – mat. predstava o dušiTháles -pralátka voda, Anaximandros -neurčitá látka apeiron, Anaximenes – vzduch, Herakleitos –dialektika, oheň, všetko je v pohybe, Demokritos –tvorca atomizmu, Hippokrates – teória o dobrom zdraví, rovnováha 4 tel. kr...
|
|
0,1 |
16x |
|
Seminárna práca na tému "Frustrácia"
Seminárna práca11 s. / 2. roč. / doc
Pojem frustrácia je všeobecne sklamanie a znamená zmarenie zacielenej činnosti , zámeru, očakávania nejakého výsledku.
Klasickú definíciu frustrácie podal S. Rosenzwieg (1944) „Frustrácia sa objavuje , kedykoľvek sa organizmus stretáva s viac či menej neprekonateľnou prekážkou, alebo obštrukciou na svojej ceste k uspokojeniu niektorej životnej potreby.“
|
|
0,1 |
20x |
|
Vývoj názorov na dušu - všeobecná psychológia
Seminárna práca23 s. / 3. roč. / doc
Psychológia je moderná veda, ktorá sa rozvíja pred našimi očami do systému psychologických vied. Vznik psychologických vied predchádzala niekoľkotisícročná skúsenosť ľudstva s psychickými javmi, ktorá sa prejavila vo filozofickej tvorbe, v ľudovej múdrosti, mýtoch, v umeleckej spisbe a podobne.
Podnetom pre záujem o psychické javy bolo nepochybne rúško tajomstva okolo samotného života. (T. Pardel 1979) Človeka od pradávna zaujímali duševné javy. Všímal si napríklad rozdiely v povahových vlastn...
|
|
0,2 |
7x |
|
Vnímanie (percepcia) - všeobecná psychológia
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
Zaoberáme sa zložitým konštruktom pomenovaným percepcia= vnímanie- a ďalej množinou procesov, ktorého zdrojom sú podnety z prostredia, poznávame, organizujeme a dodávame im zmysel. Do vnímania zaraďujeme radu psychologických javov. Zameriame sa na zrakovú percepciu- je to najlepšie preskúmaná a najrozsiahlejšie študovaná percepčná modalita. Naše vedomie zrejme zbiera dostupné zmyslové informácie a vie ich spracovať tak, že vytvára mentálnu reprezentáciu podnetov, vlastností a priestorových vzťah...
|
|
0,1 |
8x |
|
Geštalt psychológia a jej zákony
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / doc
Christian von Ehrenfels (1859-1932) v r. 1890 objavuje v práci O vlastnostiach tvaru problém kvality formy - problém tvaru - geštaltu (Gestalt - nemecky tvar, aj keď sa často-krát neprekladá). Geštalt pokladá za novú vlastnosť psychických zážitkov, ktorú nemožno vysvetliť pomocou prvkov ani na prvky redukovať. Tento názor však nebol útokom na predmet bádania psychológie, ale skôr na koncepciu ako vedomie chápať: je zloženinou prvkov alebo celkom, tvarom, štruktúrou?
|
|
0,3 |
93x |
|
Všeobecná psychológia - vypracované otázky
Vypracované otázky13 s. / 1. roč. / doc
OTÁZKA 1. DEFINÍCIA PSYCHOLÓGIE - veda o psychike človeka o prežívaní a správaní , odvodzuje sa od: psyché (duša) - logos (slovo, zákon), t.j. veda o duši, veda o zákonitostiach duševného života; je však spoločenská a prírodná veda zároveň.
(Príkl.: Haeckelov biogenetický zákon - ontogenéza je skráteným opakovaním fylogenézy: vývin jedinca rekapituluje vývoj druhu; plus biológia verzus societa, ako vlčie deti (Amala, Kamala, Tamaša; a K. Hauser), a pod.). Psychológia (def.): veda o psychickej r...
|
|
0,2 |
32x |
|
Vypracované okruhy na skúšku zo Všeobecnej psychológie
Vypracované otázky10 s. / 1. roč. / odt
I.Všeobecná psychológia ako veda. Predmet záujmu, metódy a význam psychológie.PojemVšeobecná psychológia skúma psychiku človeka vo všeobecnosti (skúma všeobecné zákonitosti prežívania, správania). Metódy psychológie- Pozorovanie Skúmanie psychických javov sledovaním a rozborom ich vonkajších prejavov (mimické prejavy, pantomimické, gestikulácia ...)Psychológia ako veda využíva vedecké pozorovanie, ktoré sa od laického líši tým, že si vopred určuje cieľ pozorovania a robia sa presné záznamy pozor...
|
|
0,1 |
21x |
|
Vznik psychológie ako vedy - všeobecná psychológia
Poznámky11 s. / 1. roč. / doc
História vzniku psychológie ako vedy:
Mnohé problémy, ktoré skúma psychológia rozpoznali v 5 stor. p.n.l. grécki filozofi:
Herakleitos - spájal psyché /dušu/ s dychom, s princípom dýchania, ako s prejavom života a princípom pohybu živých bytostí
Demokritos - obohatil filozofické myslenie o princíp kauzality: nič sa nedeje náhodou, všetko má určitú príčinu. Človek je podľa neho bytosťou vnímajúcou a mysliacou. Myslenie je vlastnosť hmoty.
Sokrates - prispel k odklonu filozofie od prírodných v...
|
|
0,1 |
73x |
|
Tvar a tvarové zákony
Seminárna práca12 s. / 1. roč. / doc
Geštalt psychológia je smer, založený na celostnom chápaní psychických dianí. Podľa geštalt psychológie psychické obsahy nevznikajú zložením priestorových a časových častí, ale zo zážitkov ako celkov podľa tvarových zákonov (Hartl, 2004). Teda geštalt psychológia odmieta asocianistickú koncepciu psychiky (Pardel, 1982).
Pojem geštalt je termínom Ehrenfelsa, znamená tvar, formu, figúru, nejaký integrovaný celok, ktorý nemožno analyzovať a pochopiť rozložením na častí (Hartl, 2004). Príznačnou c...
|
|
0,2 |
4x |
|
Poznámky z predmetu Všeobecná psychológia
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / doc
Ukážka:1 Psychológia ako veda o človeku a jeho psychike v kontexte s naším zdravím.Základné kategórie v psychológii1.1. Stimulácia1. Podnecovanie, proces pôsobenia podnetov na organizmus, ich spracúvanie senzorickými orgánmi, vedenie vzruchov do CNS, dodávanie informácií pre reguláciu2. Zámerné usporiadanie prostredia alebo jeho časti v záujme navodenia aktivácie, inhibície, alebo zmeny správania3. Súhrn motivačných faktorov (snahy, záujmy, túžby, strachy a pod.) pôsobiacich ako zdroj správania ...
|
|
0,3 |
27x |
|
Kognitívny vývin v škole
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Výraz kognitívny, ktorý je odvodený z latinského „ cognitio“, poznanie, označuje všetky duševné schopnosti súvisiace s myslením a poznaním. Týmto schopnostiam sa vo vzdelávaní venuje zvláštna pozornosť, pretože napomáhajú určiť výkonnosť detí v učení, a taktiež aj to, či sú za svoju prácu hodnotené ako vynikajúce, alebo ako žiaci so zvláštnymi výučbovými problémami. Kognitívne schopnosti detí zahrňujú ich poznávaciu inteligenciu, ich úroveň myslenia, a dokonca v určitej miere i ich tvorivosť a s...
|
|
0,1 |
16x |
|
Poznámky ku prednáške - Všeobecná psychológia
Prednášky33 s. / 1. roč. / doc
Ukážka:Psychológia- veda, ktorá sa zaoberá štúdiom ľudskej psychiky (gr. psyché- duša, logos- veda, slovo)veda o zákonitostiach psychiky- opisuje psychické javy, vysvetľuje podmienky ich vzniku, ich priebeh a vývin= zisťuje zákonitosti psychických javovkeďže psychika má 2 stránky:-prežívanie-správanie,môžeme povedať, že psychológia je vedou o prežívaní a správaní Ako je zaradená medzi ostatnými psychologickými disciplínami:
|
|
0,2 |
100x |
|
Tvorivosť, originalita
Seminárna práca9 s. / 2. roč. / doc
Pojem kreativita je odvodený od latinského slova creatio, čo v preklade znamená tvorbu. V odbornej literatúre robia citlivejší autori istý rozdiel medzi tvorivosťou a kreativitou. Kreativitou sa rozumie schopnosť človeka vytvárať akékoľvek nové a pôvodné myšlienky, ktoré ich pôvodca prv nepoznal. Kreativitou sa zaoberá kreatológia.Dnes je už známe, že každý jedinec je prirodzeným spôsobom tvorivý. Tvorivosť nie je vopred daná vlastnosť len niektorých ľudí, ale každý človek má istý stupeň tvorivo...
|
|
0,1 |
11x |
|
Pociťovanie dotyku a bolesti
Seminárna práca15 s. / 1. roč. / doc
V období vzniku experimentálnej psychológie (W. Wundt - 1879) prevládal názor, že všetko poznanie človeka sa začína utváraním pocitov ako najjednoduchších, ďalej nerozlučiteľných obrazov, elementov. Ich asociovaním vznikajú rozličné zložité celky- vnemy, predstavy. Neskôr u iných autorov začal prevládať názor, že pocitom nie je potrebné venovať osobitú pozornosť. V súčasnej psychológii sa pocit pokladá za začiatočný článok senzomotorickej reakcie. (Boroš J., 1999).
Ako sa teda charakterizuje ...
|
|
0,1 |
4x |
|
Psychológia osobnosti - výpisky
Študijný materiál13 s. / 2. roč. / doc
Duševné - psychické javy, teda psychické procesy a psychické stavy, ako všeobecné prejavy každého ľudského jedinca, môžeme poznávať prostredníctvom ich konkrétnych prejavov u konkrétneho človeka. Priebeh psychických procesov človeka závisí v podstate:• od vonkajších podnetov, ktoré na neho pôsobia, • od rôznych psychologicko-fyziologických stavov ( najmä stavov aktivácie), • od individuálnych psychických vlastností. Psychické procesy sú aktuálnou činnosťou človeka a psychické vlastnosti sú ich ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Geometricko optické ilúzie
Semestrálna práca13 s. / 1. roč. / doc
Úvod do problematiky …………………………………….... 3-4
Videnie
Zrakový podnet …………………………………….. 4
Svetlostný kontrast ……………………………….... 4-5
Farebný kontrast: Súčasný (simultánny) kontrast ….. 5
Farebný kontrast: Následný (sukcesívny) kontrast … 5
Vnímanie …………………………………………………… 6
Optické klamy
Dvojznačné obrazce ……………………………...... 7-8
Reverzibilné figúry ………………………………...
|
|
0,4 |
13x |
|
Všeobecná psychológia - poznávacie procesy
Poznámky14 s. / 1. roč. / doc
Poznávacie procesy
Poznávanie - utváranie obrazov sveta v našom vedomí
Poznávacie (kognitívne) procesy: 1. pocity
2. vnemy
3. predstavy a fantázia
4. pamäť
5. myslenie
6. pozornosť
1. Pociťovanie
Výsledkom činnosti analyzátorov (zmyslových orgánov) sú pocity a pociťovanie.
Pocit - odraz vlastností predmetov a javov, ktoré bezprostredne pôsobia na naše zmyslové
Orgány.
- vzniká v dôsledku pôsobenia podnetu na zmyslový orgán (receptor), v ktorom nastane
prem...
|
|
0,1 |
126x |
|
Psychológia: definícia, predmet a druhy
Poznámky12 s. / 1. roč. / doc
Wilhelm Wundt - 1879 - založil v Lipsku prvé psycholog. Laboratórium Psychológia: psyché (duša) - logos (slovo, zákon), t.j. veda zaoberajúca sa psychickými javmi človeka a psychickými vlastnosťami, psychickými procesmi a správaním človeka a vyšších zvierat, je spoločenská a prírodná veda zároveň (ako veda: vzniká až v priebehu 19. storočia) Základné termíny: Stimulácia - podnecovanie, vnútorné a vonkajšie podnety Organizmus - biologické činitele (CNS) Prežívanie - pociťovaný stav, vnútorný stav...
|
|
0,1 |
17x |
|
Poznámky - skriptá z predmetu Všeobecná psychológia
Poznámky15 s. / 1. roč. / doc
Poznámky - skriptá z predmetu Všeobecná psychológia na univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.1. Predmet psychológie a základné psychologické pojmy - psychika, prežívanie, správanie, vedomie, nevedomie a osobnosť
Predmet psychológie (grécky pôvod: psyché - duch, duša, a logos slovo, veda) - ak by sme vychádzali z tohto prekladu slova, tak prvotne by sme mohli psychológiu chápať ako náuku o duši.
- pojem duša sa používal už v antike ‒ vždy sa chápala ako oživujúci princíp, oživujúci č...
|
|
0,2 |
8x |
|
Týranie a sexuálne zneužívanie detí
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
V dnešnej dobe je problematika sexuálneho zneužívania veľmi rozšírená. Ľudia nie sú o tejto téme dostatočne informovaní a tak to zvýhodňuje páchateľa a jeho obeť zase znevýhodňuje. Nikto sexuálne zneužívaný by to nemal tajiť a mal by sa obrátiť na pomoc. Sexuálne zneužívanie je vždy aktom násilia. Riešenie nachádzame najmä v širokej prevencii a informovanosti. O svojom tele má každý právo rozhodovať sám. Rozoznávanie pocitov a dotykov je veľmi dôležité a máme právo povedať NIE!V tejto seminárne...
|
|
0,1 |
21x |
|
Sémantická pamäť
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
Existencia pamäti je základným predpokladom schopnosti učiť sa. Bez pamäti by sa život skladal z momentálnych epizód , ktoré by k sebe nemali žiadny vzťah. Nemohli by sme ani reflektovať svoju existenciu., pretože vývoj sebapoňatia súvisí s kontinuitou spomienok a zážitkov. Pamäť má teda v ľudskom psychickom živote obrovský význam. V najširšom slova zmysle je možné definovať ako schopnosť zaznamenávať životné skúsenosti. Bez pamäti by normálne psychické fungovanie nebolo možné.
|
|
0,1 |
5x |
|
Myslenie - Druhy myslenia
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Najtypickejšim a najjedinecnejsim prejavom človeka je jeho schopnost zovseobecnovat , hadat aj take skutocnosti, ktore sú navonok priamo nepozorovatelne a preto ich nemozno bezprostredne vnimat. Da sa o nich dozvediet len sprostredkovane na zaklade analytický - syntetickych postupov, poznavanim vztahov a suvislosti, ktore logicky vyplyvaju z podstaty existencie veci a javov.Myslenie mozno charakterizovat ako proces poznavacej cinnosti cloveka, ktory sa vyznacuje zovseobecnenym a sprostredkovanym...
|
|
0,1 |
5x |
|
Geometricko-optické ilúzie
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
V závislosti od celkového psychického, najmä citového rozpoloženia a zacielenia človeka sa môže stať, že vzniknuté predstavy úplne zatienia alebo skreslia vnem skutočného predmetu. Neraz šum vetra zamieňame za vzdychanie, fičanie vetra za nárek atď. Takéto vnemy skreslené predstavami voláme ilúziami.
Príčinou vzniku ilúzií je však veľmi často aj nedostatok a neúplnosť zmyslových dát (napríklad v tme), alebo aj to, že podnety majú neobvyklý tvar. Mnohokrát však vznikajú ilúzie vyvolané fyzikál...
|
|
1,3 |
12x |
|
Vznik a vývoj psychológie
Prednášky10 s. / 1. roč. / doc
Psychológia - je veda o duši ( psyché, logos )Duša HERAKLEITOS - život človeka je spojený s dychom, takže duša je spojená s dychomDEMOKRITOS - duša ako jemná látka, ktorá je zložená z drobných častíc/atómov a že je v celom tele a mimo nehoPYTAGORAS - duša je nehmotná a nesmrteľná samostatná substancia, ktorá nepodlieha prírodným zákonomPLATÓN - človek je symbiózou nesmrteľnej duše a smrteľného tela, uznával že duša sa v tele zdržiava len dočasne, po smrti vo svete ideíARISTOTELES - každé živé te...
|
|
0,1 |
8x |
|
Pamäť a pozornosť
Referát7 s. / 1. roč. / doc
Pozonosť Vymedzenie pozornostiPsychická činnosť sa uskutečňuje v bdelom stave, t.j. vtedy, keď sme si niečoho vedomí. Tento stav sa nazýva vigilita. Vigilita dosahuje rozličné úrovne od jednoduchého vnímania, napr. po zobudení, cez rozličné stavy vedomia až k pozornosti. Pozornosť tvorí najvyšší stupeň vigility, ktorá je charakteristická tým, že umožňuje najlepší, najširší príjem informácií. Tak utvára základný predpoklad pre akékoľvek efektivne poznávanie.Pozornost je taký stav bdelosti, v ktor...
|
|
0,1 |
16x |
|
Myslenie - všeobecná psychológia
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Na orientáciu človeka vo svete nestačia iba informácie poskytované zmyslovými orgánmi. Predmety a javy majú totiž často také vlastnosti podstatného významu pre ich správne spoznanie a manipuláciu, ktoré sa navonok neprejavujú, a preto ich nemožno priamo poznávať zmyslovými orgánmi. Dajú sa spoznať iba sprostredkovane. Človek dochádza k poznaniu aj zovšeobecnením konkrétnych poznatkov. Prísť ku všeobecnejšiemu poznatku znamená však prejsť od nepodstatných vlastností poznávacích predmetov a javov ...
|
|
0,1 |
6x |
|
Prezentácie z prednášok - Všeobecná psychológia
Prednášky200 s. / 1. roč. / zip
Je to materiál od prof. Stemplovej z prednášky psychologie. Jedná sa o všeobecnú psychológiu v 1. ročníku.
Obsah archívu:
01-VseobPsych_Uvod.pdf
02-BiologZakladyPsychiky.pdf
03-Pocitovanie&Vnimanie.pdf
04-Pamat&Ucenie.pdf
05-Myslenie&Rec.pdf
06-Inteligencia.pdf
07-Emocie&Motivacia.pdf
|
|
5,3 |
20x |
|