Zmysel života a jeho premeny v čase
Seminárna práca8 s. / 2. roč. / doc
Fenomén zmyslu života a prežívania životnej zmysluplnosti je zložitý jav. Samotný pojem zmyslu života sa vzťahuje k prežívaniu svojho života ako zmysluplného a hodnotného, týka sa odpovedí na existenciálne otázky ako: „Čo je cieľom môjho života?“, „Má môj život zmysel?“, „Čo je v živote hodnotné?“. Otázka zmyslu života nebola často v centre pozornosti psychológie. A to z toho dôvodu, že psychologická metodológia musí nutne zlyhať pred filozofickou otázkou „Čo dá zmysel môjmu životu“, ktorá odolá...
|
|
0,1 |
31x |
|
Sebapoškodzovanie a samovražedné konanie
Referát2 s. / - roč. / doc
Sebapoškodzovanie je termín, ktorým označujeme vedomé, zámerné autodeštruktívne správanie, pri ktorom dochádza k poškodeniu telesnej integrity, no nemá suicidálny cieľ. Najčastejšie sú používané ostré predmety (nože, sklo, žiletky), ktorými si dospievajúci spôsobujú rezné rany na rôznych častiach tela.
|
|
0,1 |
1x |
|
Rodina ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie
Referát5 s. / - roč. / doc
Rodina poskytuje priestor pre významné procesy vo vývoji jedinca. V rodinnom prostredí sa utvára dôvera v samého seba i v druhých ľudí, formujú sa modely správania, postoje k spoločnosti, osvojujú sa rôzne formy komunikácie. Umožňuje dieťaťu základnú orientáciu v okolitom svete a úspešné zaradenie sa do spoločnosti.
|
|
0,1 |
9x |
|
Proces socializácie v adolescencii
Referát3 s. / - roč. / doc
V období adolescencii už jedinci vážne uvažujú o voľbe budúceho povolania. Premýšľajú, čo im môže dať škola, do ktorej musia chodiť, uvedomujú si svoje schopnosti, všímajú si ľudí s rôznymi povolaniami a na základe toho sa rozhodujú, čo by ich v budúcnosti mohlo zaujímať, akú profesiu si majú zvoliť.
|
|
0,1 |
0x |
|
Faktory ovplyvňujúce vznik rizikových faktorov
Referát4 s. / - roč. / doc
Rizikové faktory zvyšujú pravdepodobnosť vzniku rizikového správania tým, že poskytujú modely rizikového správania, príležitosť a väčšiu osobnú náchylnosť pre zapojenie sa do rizikového správania.
|
|
0,1 |
4x |
|
Vymedzenie obdobia dospievania
Referát3 s. / - roč. / doc
„V základnom, biologickom zmysle môžeme obdobie dospievania vymedziť široko ako životný úsek ohraničený na jednej strane prvými známkami pohlavného dozrievania a zreteľnou akceleráciou rastu, na druhej strane dovŕšením plnej pohlavnej zrelosti a dokončením telesného rastu.“ (Langmeier, Krejčířová, 1998, str. 138).
|
|
0,1 |
1x |
|
Rovesnícka skupina ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie
Referát2 s. / - roč. / doc
Vplyv rovesníkov na rizikové správanie adolescentov potvrdili i Širůček, Širůčková a Macek (2007). Vo svojom výskume sa zamerali i na vplyv sociálnej opory priateľov, ktorá sa však ukázala ako nejednoznačná.
|
|
0,1 |
4x |
|
Rizikové správanie
Referát2 s. / - roč. / doc
„Pojem výchovne problémové správanie sa spája skôr s pedagogickými problémami, t.j. ťažkou vychovateľnosťou, ktorá sa prejavuje spoločensky negatívne hodnotenými spôsobmi správania a prežívania. K najčastejším formám patria: nesústredenosť, nepozornosť, klamstvá, výhovorky, podvádzanie, neposednosť, nezodpovednosť, neplnenie sľubov a príkazov, fajčenie.“ (Gecková, 1998, str. 320).
|
|
0,1 |
3x |
|
Sexuálne rizikové správanie
Referát2 s. / - roč. / doc
V súvislosti s tým Macek (2003) uvádza, že dostatočnú informovanosť o pohlavnom živote a jeho rizikách získavajú adolescenti väčšinou až na strednej škole. To považuje za problém, pretože mladí ľudia začínajú sexuálne žiť v čase, keď ich informovanosť o možnom nebezpečenstve (napr. sexuálne prenosné choroby) je veľmi nízka.
|
|
0,1 |
7x |
|
Definícia rizikového správania
Referát3 s. / - roč. / doc
„Rizikové správanie je možné vymedziť ako správanie, ktorého výsledok nie je jasný, ktoré prináša balansovanie medzi možnosťou negatívnych následkov, strát a pozitívnymi následkami, profitom. Všetky formy rizikového správania spravidla obsahujú kompromis medzi krátkodobým ziskom a potenciálnymi dlhodobými negatívnymi následkami.“ (Orosová, Gajdošová, Madarasová-Gecková, van Dijk, 2007, str. 32-33).
|
|
0,1 |
3x |
|
Telesný vývin v adolescencii
Referát1 s. / - roč. / doc
„Telesná premena môže mať subjektívne rôzny význam, pubescent môže byť na svoje dospievanie pyšný alebo sa zaň môže hanbiť. Zmena detského tela je sprevádzaná i zmenou správania ľudí, s ktorými je pubescent v kontakte. Sociálna reakcia na nový zovňajšok sa zabudovává do identity dospievajúceho.“ (Vágnerová, 2000, str. 211-212).
|
|
0,1 |
0x |
|
Škola ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie
Referát1 s. / - roč. / doc
Škola je prostredím, kde adolescenti trávia značnú časť svojho času. Má veľký význam ako miesto pre stretávanie sa s rovesníkmi i ako sprostredkovateľ rôznych záujmových aktivít. Avšak dáva taktiež priestor pre rozvoj rizikového správania ako je napríklad šikanovanie. Spúšťačom šikanovania môže byť správanie samotného učiteľa, ktorý svojim nezáujmom či agresivitou upozorní na jedinca, ktorý je v nejakom ohľade nedostačujúci a môže sa tak stať terčom agresívneho správania spolužiakov (Matoušek, K...
|
|
0,1 |
5x |
|
Vývin identity
Referát2 s. / - roč. / doc
„Bežne sa rozlišuje osobný a sociálny aspekt identity. Prvý čerpá predovšetkým z intímnej sebareflexie a sebahodnotenia. Podstatné je vedomie vlastnej jedinečnosti, neopakovateľnosti a ohraničenosti voči druhým. Sociálny aspekt identity je pocit začlenenia, spolupatričnosti a kontinuity vo vzťahoch i čase.“ (Macek, 2003, str. 63).
|
|
0,1 |
4x |
|
Vzťah sebahodnotenia a rizikového správania
Referát2 s. / - roč. / doc
Vzťah medzi sebahodnotením a rizikovým sexuálnym správaním zisťovali vo svojej štúdii Boden a Horwood (2006). Uvádzajú výsledky predchádzajúcich výskumov, podľa ktorých sa môžu problémy v sebahodnotení spájať s problémami v sexuálnej oblasti. Nízke sebahodnotenie sa potom viaže k rizikovému sexuálnemu správaniu, ako je pohlavný styk bez kondómu, či vyšší počet sexuálnych partnerov.
|
|
0,1 |
0x |
|
Obdobie mladšieho a stredného školského veku
Referát2 s. / - roč. / doc
Vágnerová (2000) za mladší a stredný školský vek označuje dobu od 6-7 roku, kedy dieťa nastupuje do školy, do 11-12 roku, kedy začína dospievať. Harterová (1999, cit. dľa Konečná, 2006) pojednáva o strednom až neskorom detstve, ktoré vymedzuje do obdobia 7 až 11 rokov.
|
|
0,1 |
8x |
|
Delikventné správanie
Referát6 s. / - roč. / doc
Pod pojmom delikventné správanie Matoušek a Kroftová (1998, str. 309) chápu „všetky typy konania, ktoré porušujú sociálne normy chránené právnymi predpismi vrátane priestupkov.“
|
|
0,1 |
9x |
|
Kognitívny vývin v adolescencii
Referát2 s. / - roč. / doc
„Menia sa i charakteristiky pamäte, a to ako krátkodobej, tak i dlhodobej. S pribúdajúcim vekom a životnými skúsenosťami sa prirodzene zvyšuje i kvantita informácií uložených v dlhodobej pamäti.“ (Macek, 2003, str. 46).
|
|
0,1 |
1x |
|
Osobnosť ako jeden z faktorov ovplyvňujúcich rizikové správanie
Referát2 s. / - roč. / doc
Osobnostnú náchylnosť k rizikovému správaniu podporuje vysoká hodnota osobnej nezávislosti, nízke očakávanie úspechu, väčšia sociálna kritika, väčší pocit odcudzenia, nízke sebahodnotenie a vyššia tolerancia k deviantnému správaniu.
|
|
0,1 |
3x |
|
Sebapoňatie a sebahodnotenie
Referát3 s. / - roč. / doc
Pohľad súčasnej kognitívnej sociálnej psychológie na sebapoňatie prináša Macek (1997). K súhrnnému označeniu všetkých aspektov obsahu sebareflexie používa termín sebasystém (self-system). Pojem sebapoňatie potom chápe v užšom zmysle ako kognitívny obsah a štruktúru vedomej reflexie. Ďalšími zložkami sebasystému sú sebahodnotenie (self-esteem, self-evaluation) ako emocionálna stránka sebareflexie a vonkajšie prejavované ja (self-presentation) ako behaviorálny aspekt sebasystému.
|
|
0,1 |
11x |
|
Užívanie drog
Referát5 s. / - roč. / doc
Podľa svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) drogou je taká látka, ktorá, ak je vpravená do živého organizmu, môže pozmeniť jednu alebo viac jeho funkcií. Rozlišujeme legálne drogy (napr. alkohol, tabak, kofeín) a nelegálne drogy (napr. marihuana, kokaín, pervitín). Keďže v tejto práci sa zaoberáme dospievajúcimi, sú všetky drogy považované za zakázané, pričom ich užívanie v tomto veku má svoje špecifiká: „vyššie riziko ťažkých otráv, rýchlejší vznik závislostí, zaostávanie v psychosociálnom v...
|
|
0,1 |
2x |
|
Emočný vývin v dospievaní
Referát1 s. / - roč. / doc
„Stredná a neskorá adolescencia sú charakteristické odoznievaním náladovosti a vysokej lability, a zároveň pribúdaním a diferenciáciou silných zážitkov, ako i jejich integráciou do nových kvalít. Zvláštny význam získavajú emócie a city súvisiace s erotickou sférou života, estetické city a mravné cítenie.“ (Macek, 2003, str. 48).
|
|
0,1 |
0x |
|
Predškolské obdobie
Referát1 s. / - roč. / doc
Malé deti majú relatívne vysoké sebahodnotenie, ktoré v priebehu detstva postupne klesá. Toto vysoké sebahodnotenie je pravdepodobne spôsobené tým, že deti vnímajú sami seba nerealisticky pozitívne (Robins, Trzesniewski, 2005).
|
|
0,1 |
4x |
|
Zdroje sebahodnotenia
Referát2 s. / - roč. / doc
Sebahodnotenie sa kontinuálne vytvára a mení v priebehu celého života človeka. Okrem dispozičných charakteristík tu majú dôležitú úlohu i vzťahy s druhými ľuďmi.
|
|
0,1 |
2x |
|
Sebahodnotenie
Referát2 s. / - roč. / doc
O vzťahu sebapoňatia a sebahodnotenia sa Blatný (2001, str. 25) vyjadruje takto: „Sebapoňatie nie je len súhrnom predstáv o sebe, i keď zmysluplne organizovaných. Je v ňom zároveň vyjadrený vzťah k sebe, charakterizovaný emocionálnymi zážitkami Ja, ktorý sa realizuje v rámci základnej dimenzie hodnotenia, teda pozitivity – negativity.
|
|
0,1 |
8x |
|