Informatika - základy informatiky
Poznámky12 s. / 1. roč. / docx
Vlastnosti informácií
Teória informácie – veda o meraní, kódovaní, prenose, uchovávaní, spracovaní a využití informácií - pre svoje teoretické skúmanie používa rozsiahly matematický aparát, - napr. teóriu pravdepodobnosti, matematickú štatistiku, lineárnu algebru... Pre praktické využitie je najdôležitejšia tá časť teórie informácie, ktorá sa zaoberá komunikačným procesom. Teória informácie sa zaoberá predovšetkým hľadaním kvantitatívnej miery informácie...
Informačná entropia, stupeň informo...
|
|
0,1 |
13x |
|
Základy informatiky - 67 vypracovaných otázok ku skúške 2022/23
Vypracované otázky4 s. / 1. roč. / docx
1. Ako sa nazýva empirické pravidlo, ktoré hovorí o tom, že zložitosť integrovaných obvodov (počet tranzistorov integrovaných na nich) sa zdvojnásobuje približne každé dva roky?Moorov zákon2. Piata generácia počítačov je založená na umelej inteligencii. Umelá inteligencia je novo vznikajúcou oblasťou v oblasti informatiky, ktorá interpretuje metódy potrebné na to, aby počítače mysleli ako ľudské bytosti. Väčšina týchto strojov je stále vo vývoji, ale existujú aplikácie, ktoré už využívajú nástro...
|
|
0,1 |
1x |
|
Základy informatiky otázky ku skúške 2021/22
Vypracované otázky5 s. / 1. roč. / docx
Základy informatiky ZS 2021/2022 - otázky ku skúške.Každá otázka má hodnotu 2 bodov. Každý test bude obsahovať 50 náhodne vybratých otázok, čo je spolu 100b. Test bude uskutočnený formou výberu z 3 ponúknutých možností.1 . Z čoho pozostáva informačný proces? - sa nazýva proces zberu ,spracovania, prenosu a uchovania informácii.2 Čo je to informatika? - Je vedný odbor ktorý skúma zákonitosti ,vzniku, spracovania prenosu využitia uchovania a ochrany informácii. Patrí medzi najrýchlejšie sa rozvíja...
|
|
0,1 |
2x |
|
Kompresia dát - prezentácia
Prezentácia20 s. / 1. roč. / pptx
Použitie a prenos bežne používaných informácií, ako je zvuk, obraz a video v digitálnom tvare vyžaduje použitie rozsiahlych pamätí a veľkých šírok prenosového pásma. Toto má za následok zvyšovanie nákladov na prenos a uchovávanie informácií. Vďaka technológii kompresie môžeme tieto náklady výrazne zredukovať.Kompresia umožňuje efektívnu digitálnu reprezentáciu zdrojového signálu, ako je text, obraz alebo video, použitím redukovaného počtu prvkov digitálnej informácie (bitov), než má originál. Ko...
|
|
2,2 |
2x |
|
Základy informatiky
Prednášky226 s. / 1. roč. / rar
Prednášky z predmetu Základy informatiky
Prednaska 1.pdf
Prednaska 2.pdf
Prednaska 3.pdf
Prednaska 4.pdf
Prednaska 5.pdf
Prednaska 6.pdfPrednaska 7.pdf
Prednaska 8.pdf
Prednaska 9.pdf
Prednaska 10.pdf
|
|
2,1 |
25x |
|
Základy programovania v jazyku C (skriptá html)
Skriptá50 s. / - roč. / rar
Obsah
V tejto kapitole budú ukázaná tvorba jednoduchých vývojových diagramov. Budú ukázané základné prvky algoritmizácie úloh, použitie rozhodovania, opakovania istého počtu operácií. K zvládnutiu tejto kapitoly sa predpokladá znalosť grafických značiek použitých pri tvorbe vývojových diagramov.
Grafické značky vývojových diagramov
Medzi základné stavebné bloky vývojových diagramov (VD) patria bloky, ktoré reprezentujú
- začiatok / koniec VD - vykonávací blok - rozhodovací blok - spoj...
|
|
0,8 |
57x |
|
Čiarový kód - zadanie
Počítačové zadanie7 s. / 1. roč. / docx
Zadanie: Pre realizáciu tohto zadania naprogramujte funkciu overCiarovyKod, ktorá má jeden parameter (overovaný čiarový kód) a vráti hodnotu 1 ak je čiarový kód správny alebo 0 v opačnom prípade. Typ parametra a návratovej hodnoty si určite sami. Dodržujte názov funkcie! Funkcia nebude nič vypisovať ani načítavať!Čiarový kód môže obsahovať číslice od 0 do 9. Čiarový kód sa používa v knižniciach, v priemysle, obchodníctve atď. Pre čiarový kód neexistuje žiaden štandard pre výpočet kontrolného súč...
|
|
0,2 |
18x |
|
Prevod racionálnych čísel - zadanie
Počítačové zadanie4 s. / 1. roč. / docx
Zadanie: Navrhnite algoritmus pre prevod racionálnych čísel z desiatkovej sústavy do ľubovoľnej inej (od 2-kovej po 16-stkovú). Vstupy do algoritmu budú: číslo N ( Nє(0,1) ) v desiatkovej sústave a základ sústavy z ( z є<2,16> ), do ktorej sa bude číslo prevádzať. Prevod urobte na 10 platných desatinných miest, alebo aj menej, ak nastane prípad, že číslo má v sústave z desatinný rozvoj menej ako 10 miest. Vysvetlivky: Algoritmus počíta iba desatinnú časť čísla, z toho dôvodu musí byť v 3. ...
|
|
0,2 |
25x |
|
Lucasova veta - zadanie
Počítačové zadanie6 s. / 1. roč. / docx
Fibonacciho postupnosť je postupnosť čísel (1,1,2,3,5,8...), pre ktoré platí, že každé nasledujúce číslo je súčtom dvoch predchádzajúcich čísel. Cieľom tohto zadania bolo vytvoriť program, ktorý overí Lucas-ovu vetu o postupnosti fibonacciho čísel. Na to bolo najskôr potrebné vytvorenie funkcií nsd a fibonacci. Prvá funkcia počítala najväčsí spoločný deliteľ dvoch vstupných čísel a druhá n-té fibonacciho číslo. Pri overovaní Lucas-ovej vety sme programom zistili jej pravdivosť. Čím boli hodnoty ...
|
|
0,2 |
38x |
|
Základy informatika - Q - 3n+1 - pre expertov
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Uvažujme nasledujúci algoritmus, ktorý generuje postupnosť čísel. Začína sa od celého čísla n. Ak je n párne, delí sa číslom 2. Ak je n nepárne, vynásobí sa číslom 3 a pripočíta sa 1. Toto sa opakuje, pokiaľ n nie je 1. Napríklad nasledujúca postupnosť čísel je vygenerovaná z čísla 22.
22 11 34 17 52 26 13 40 20 10 5 16 8 4 2 1
Tento algoritmus, pre každé kladné celé číslo skončí keď n=1. Pre dané n môžeme definovať dĺžku cyklu ako počet iterácií, pokiaľ nebude n=1. Pre predchádzajúci príkla...
|
|
0,1 |
2x |
|
Prevod z infixnej formy na obratený poľský zápis
Výpočet4 s. / 1. roč. / doc
Úloha č.1.
-Použitím Dijkstrovho algoritmu preveďte nasledujúce formuly z infixnej formy na obratený Poľský zápis:
Úloha 2
-Preveďte nasledujúce výrazy v obratenom Poľskom zápise na infixový tvar:
Úloha č.3 Preveďte nasledujúci infixný výraz na obrátený Poľský tvar a vyhodnoťte ho použitím zásobnikovej pamäte.Graficky zobrazte každý krok zásobníka:
|
|
0,2 |
1x |
|
Základy informatiky - R - Koľko fibov - pre expertov
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Definícia fibonacciho čísel je:
f0=0
f1=1
fn=fn-1+fn-2 (n>=2)
Majme dve čísla a a b. Zistite koľko fibonacciho čísel na nachádza v intervale <a,b>.
Vstup:
Ako vstup sú dve celé čísla a a b. Platí: a<=b<=10100
Výstup:
Výsledok je počet fibonacciho čísel na intervale
Poznámka: pre riešenie daného problému vytvorte funkciu kolkoFibov(). Parametre a návratovú hodnotu si určite sami.
Príklad vstupu:
10 100
Príklad výstupu:
5
|
|
0,1 |
1x |
|
Hard disk
Prezentácia20 s. / 1. roč. / rar
Prezentácia na tému hard disk, 3D prechod hard diskom
Obsah archívu:
hdd.wmv
Prezentácia_Hard disk_Martin Suchý&Tomáš Malíček_21107_2007.pps
zvuk hdd.wav
|
|
9,7 |
4x |
|
Názov systému prvkov a väzieb medzi nimi - zadanie
Počítačové zadanie3 s. / 1. roč. / pdf
Zadanie
Navrhnite systém niekoľkých prvkov a väzieb medzi nimi, riešenie situujte do reálneho života. Slovne ho popíšte, graficky znázornite, vytvorte tabuľku väzieb a všeobecný tvar tejto tabuľky.
|
|
0,2 |
0x |
|
Vypracované zadanie v Exceli
Výpočet3 s. / 1. roč. / xls
Za celé zadanie z Excelu môžete získať spolu 60b (60%) - hodnotenia sekcií sú v názve listu.1. Doplňte do jednotlivých buniek údaje a vyplňte šedé bunky.2. Pokračujte úlohami na ďalších listoch.
|
|
0,1 |
4x |
|
Tajnička - dopĺňanie krstných mien podľa dátumov
Počítačové zadanie3 s. / 1. roč. / xls
Excel obsahuje prázdnu krížovku na dopĺňanie krstných mien podľa dátumov + vyplnenú tajničku spolu so znením tajničky.
|
|
0,1 |
15x |
|
Štvorce - pre expertov
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Majme celé číslo n a ďalej celé čísla x1, x2, ..., x3n. Postupnosť čísel x1, x2, ..., x3n určuje n štvorcov v kartézskej sústave nasledovne: x1, x2 sú súradnice stredu štvorca a x3 je dĺžka strany prvého štvorca; x4, x5 sú súradnice stredu druhého štvorca a x3 je dĺžka strany druhého štvorca. Existujú nejaké body, ktoré patria všetkým štvorcom? Ak také body existujú vypíšte najmenšie takéto súradnice, ak neexistujú vypíšte "nie" (bez úvodzoviek).
Vstup: n, (1<n<100), následne postupnosť ...
|
|
0,1 |
5x |
|
Číselné sústavy a zobrazenia
Výpočet8 s. / 1. roč. / doc
Číselné sústavy a zobrazenia
1. Previesť na desiatkové ekvivalenty nasledujúce čísla:
(11010,111)2 ; (736,5)8 ; (3FA.8)16
2. Previesť na dvojkový tvar čísla:
12,0625 ; 104 ; 673,23; 1999
|
|
0,1 |
37x |
|
Zadanie z výpočtovej techniky - sériový kanál
Počítačové zadanie3 s. / 1. roč. / rar
Progam nech vypisuje hexa číslice od najnižšiej, každý znak po uplynutí 0,5s dovtedy kým znova nestlačím TL. Poradové číslo vysielaného znaku na segmentovke 0. Prenosová rýchlosť 9600Bd.
|
|
0,1 |
1x |
|
Internetová rešerš
Referát5 s. / 1. roč. / doc
Komunikácia prostredníctvom internetu sa stáva zo dňa na deň obľúbenejšia. Jej výhody sú rýchlosť, relatívne nízka cena, dostupnosť po celom svete.... Hlavnú nevýhodu vidím v neformálnosti medzi ‚chatujúcimi‘ ľuďmi.Rozhodol som sa pre túto tému, pretože sa o komunikáciu zaujímam. V práci som použil stránky, ktoré ja preferujem.
|
|
0,1 |
8x |
|
Technické prostriedky počítača - Hardware
Prezentácia42 s. / 1. roč. / ppt
Počítačové systémy
počítačový systém:
technické prostriedky:
technické vybavenie počítača,
komunikačné prostriedky,
dátové siete a pod. pre fyzické uskutočňovanie operácií:
základná jednotka počítača
periférne zariadenia
programové prostriedky:
komplex postupov, metód a nástrojov pre návrh a realizáciu práce s údajmi prostredníctvom technických prostriedkov:
systémové vybavenie počítača – programy, ktoré riadia činnosť počítača
aplikačné programové vybavenie
|
|
1,1 |
3x |
|
Suma nepárnych čísel, NSD, 3n+1
Počítačové zadanie13 s. / 1. roč. / doc
Program načíta číslo n (n>=0), a ďalej n čísel a1, a2, ..., an. Ako výsledok bude suma
nepárnych čísel ai. Vytvorte funkciu program, ktorý vypočína NSD pre dve čísla a a b. Program načíta celé
čísla a a b Výsledok bude NSD(a,b). Program načíta číslo n (n>=0). Ak je toto číslo párne podelí ho číslom 2, ak je nepárne
vynásobí ho číslom 3 a pripočíta jednotku. Tento postup sa opakuje pokiaľ nie je n=1.
Príklad: nech n=5. Potom nadobúda n tieto hodnoty:
Začiatok: n=5
1 krok (n je nepárne...
|
|
0,2 |
1x |
|
Opačné poradie riadkov v matici
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daná štvorcová matica radu N. Vytlačte ju a ďalej maticu, ktorá má riadky usporiadané v opačnom poradí (tzn. prvý riadok danej matice je na poslednom, druhý na predposlednom mieste, atd.). Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku.
|
|
0,1 |
0x |
|
Úplné základy jazyka C
Počítačové zadanie5 s. / 1. roč. / rar
Ukážky kódu napísané vlastnoručne pri učení základov jazyka C
- zdrojové kódy triediacich algoritmov, šifrovanie Vigenere, vstup / výstup
|
|
0,1 |
11x |
|
Vynechanie riadku a stĺpca matice
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daná celočíselná matica rádu N. Z tejto matice vytvorte maticu, ktorá vznikne z pôvodnej matice vynechaním K-teho riadku a K-teho stĺpca. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku.
|
|
0,1 |
0x |
|
Opačné poradie stĺpcov matice
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daná štvorcová matica . Vytlačte ju a vytlačte tiež maticu, ktorá sa od danej líši tým, že má stĺpce usporiadané v opačnom poradí (t. j. 1. stĺpec má na poslednom, 2. na predposlednom mieste atd.). Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
Posunuté čísla v matici
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daných N čísiel. Vytlačte štvorcovú maticu rádu N, v ktorej prvom riadku sú čísla a(1), a(2), ..., a(n), v druhom riadku sú čísla v poradí a(2), a(3), ..., a(n), a(1), v treťom a(3), a(4), ..., a(n), a(1), a (2) až v n-tom riadku a(n), a(1), a(2), ..., a(n-1). Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku.
|
|
0,1 |
0x |
|
Koľkokrát sa nachádza 1 a 9
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Na vstupe je dané číslo N a za ním následuje súbor N celých čísiel. Zostavte program, ktorý tieto čísla vytlačí a zistí, koľkokrát sa v číslach daného súboru vyskytla číslica 1 a číslica 9. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku.
|
|
0,1 |
0x |
|
Výmena riadku a stĺpca matice
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Zostavte program, ktorý prečíta štvorcovú maticu radu N, vytlačí ju a vytlačí maticu, ktorá sa od danej líši tým, že i-ty riadok vymení za i-ty stĺpec. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
Priemerný mesačný obrat
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Vstupné údaje o predajňach nábytku obsahujú číslo predajne a obrat za každý mesiac štvrťroku. Zostavte program pre vyhľadanie čísla predajne s najväčším a najmenším priemerným mesačným obratom a tlač tohoto čísla a príslušnej čiastky. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
Maximum absolútnych hodnôt
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daná štvorcová matica rádu N. Zostavte program, ktorý nájde maximum z absolútnych hodnôt všetkých prvkov matice. Vytlačte maticu, nájdený prvok, jeho riadkový a stĺpcový index. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
Číslo a odchýlka od maxima
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daných N čísiel. Zostavte program, podľa ktorého sa v prvom stĺpci vytlačí dané číslo a v druhom stĺpci jeho odchýlka od maximálneho prvku celého súboru. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku.
|
|
0,1 |
0x |
|
Nuly na hlavnej diagonále
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Zostavte program, ktorý vytlačí štvorcovú maticu A a ďalej maticu B, ktorá sa od danej líší tým, že má na hlavnej diagonále nuly a pre ktorú platí, že B(i, j) = A(j, i). Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
1x |
|
Nulová diagonála + maximum
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Zostavte program, ktorý pre požadovanú štvorcovú maticu radu N vynuluje všetky prvky pod hlavnou diagonálou a z nevynulovaného zbytku určí maximum. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
Prvky zmenšené o 50
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daná matica typu R/S. Jej prvkami sú celé čísla, Zostavte program, ktorý vytlačí pôvodnú maticu a ďalej maticu, ktorá sa od pôvodnej líši tým, že všetky prvky, ktoré sú v intervale <5, 45> sú zmenšené o 50. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
V i-riadku i-násobky čísel
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daných N čísiel. Vytlačte maticu typu M/N, ktorá má v i-tom riadku i násobky daných čísiel. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku.
|
|
0,1 |
0x |
|
Výmena stĺpcov matice
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Zostavte program pre vytlačenie danej matice typu M/N a ďalej pre vytlačenie matice, ktorá sa od danej líši tým, že má zamenený navzájom R-tý a S-tý stĺpec. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
N-tice čísel
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Sú dané dve n-tice celých čísel A = {a(1), a(2), ... a(n)}, B = {b(1), b(2), ... b(n)}. Zostavte program, podľa ktorého sa vytlačí matica s prvkami: a(1), b(1), a(1)-b(1), a(1)+b(1), a(1)/b(1); a(2), b(2), a(2)-b(2), a(2)+b(2), a(2)/b(2); ... a(n), b(n), a(n)-b(n), a(n)+b(n), a(n)/b(n). Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|
N-tice čísel 2
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daná N-tica celých čísiel A = {a(1), ... a(n)}. Zostavte program, podľa ktorého sa vytlačí matica s prvkami: a(1), 2.a(1), 3.a(1), 4.a(1), 5.a(1); a(2), 2.a(2), 3.a(2), 4.a(2), 5.a(2); ...; a(n), 2.a(n), 3.a(n), 4.a(n), 5.a(n). Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku.
|
|
0,1 |
0x |
|
Dvojnásobky prvkov
Počítačové zadanie1 s. / 1. roč. / doc
Je daná matica typu M/N. Zostavte program, ktorý vytlačí maticu, ktorá sa od pôvodnej líši tým, že má všetky prvky, ktorých súčet indexu je párny, nahradený ich dvojnásobkom. Vstupné dáta načítajte z klavesnice. Výsledky vypíšte na obrazovku
|
|
0,1 |
0x |
|