Pedagogika 19. storočia (Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Tolstoj, Ušinskij)
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / docx
ÚVODOtázky výchovy patria v živote človeka k výsostne dôležitým otázkam jednotlivca i spoločnosti. Skúmaniu výchovy sa venujú vedy o výchove. Objasňujú výchovu zo svojho špecifického uhla pohľadu, analyzujú rôzne aspekty tohto zložitého fenoménu, ktorý je zásadne dôležitý pre rozvoj osobnosti človeka, život s ľuďmi a so sebou samým.Pedagogika sa tradične definuje ako veda o výchove - edukácii, konkrétnejšie veda o výchove a vzdelaní. Medzi vedami o výchove má pedagogika osobitné miesto svojím ko...
|
|
0,1 |
12x |
|
Výchovné problémy v súčasnej spoločnosti - Drogová závislosť
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / doc
„Droga je neživý predmet, chemikália, prášok, list… O tom, čo sa z nej stane, rozhodne človek tým, ako ju použije. Nie je to démon, vystierajúci svoje pazúry nad úbohou obeťou. Démon drieme inde - v človeku, v jeho chamtivosti a túžbe po moci, ktoré možno prostredníctvom narábania s drogami tak ľahko uspokojiť… Stačí len oklamať nevedomých, že je to dobré, úžasné…“
|
|
0,1 |
152x |
|
Základy pedagogiky, vede o výchove a vzdelávaní
Prednášky39 s. / 1. roč. / pdf
Pedagogika - veda o výchove a vzdelávaní, pedagogická terminológia- súčasť filozofie, vyčlenila sa od nej v 19. storočí (mladá veda)- vyčlenila sa s filozofie podobne ako psychológia, sociológia a ďalšie vedy- pedagogika ako veda sa zaoberá najzložitejšími otázkami nášho bytia = najmä výchovou človeka=> veda o výchove a vzdelávaní, skúma, popisuje procesy výchovy a vzdelávania človeka, vysvetľuje zákonitosti výchovy, aby získanými poznatkami spätne pomáhala skvalitniť a zefektívniť proces výc...
|
|
1,4 |
3x |
|
Základy pedagogiky (Základné pojmy pedagogiky, Utváranie osobnosti, Úvod do štúdia soc. pedagogiky...)
Poznámky14 s. / 1. roč. / doc
Pojem pedagogiky: -ant.Gr.(paidagógos- otrok, - dieťa svojho pána sprevádzal na cvičenie a do školy.)latinč.( paedagogus - nielen otrok sprievodca, ale učiteľ, vychovávateľ.)Čo pedagogika vyjadruje? P-ide o vzdelanie a výchovu detí. Veda o výchove detí a mládeže, je to formovanie osobností. Na základe rozvoja vied a techniky dochádza k prehľbeniu výchovy. Vznikol a v súčasnosti sa rozvíja nový pedagogický odbor - andragogika -pedagogika dospelých. Predmet pedagogiky:vychádza z chápania pedagogik...
|
|
0,3 |
26x |
|
Základy pedagogiky - prezentácia od prof. PhDr. Jaroslava Oberuča, CSc.
Prezentácia57 s. / 1. roč. / ppt
Pedagogika sa najčastejšie a najjednoduhšie definuje ako veda o výchove, ktorá skúma výchovno-vzdelávací proces.Jej cieľom je objavovať všeobecne platné zákonitosti, poučky a pravidlá, ktoré odrážajú vzťahy a súvislosti v konkrétnej výchovnej praxi.Subjektívne zákonitosti- zjednodušene ich môžeme formulovať tak, že ide o prirodzenú tendenciu zdokonaľovania každého organizmu, ktorá je daná nielen človeku, ale aj subhumánnym živočíchom.Objektívne zákonistosti- sú dané tým, že v každej sociálnej sk...
|
|
0,1 |
15x |
|
Základy pedagogiky (čo je pedagogika, predmet, náplň, úlohy, ...)
Prednášky24 s. / 1. roč. / doc
PEDAGOGIKA
je spoločenskovedná disciplína, veda, kt. rieši otázky výchovy a vzdelávania z praktickej aj teoretickej stránky.
PEDAGOGIKA – je teória výchovy, vzdelávania a vyučovania.
- Pedagogika je veda o výchove, ktorá skúma výchovno-vzdelávací proces, ktorej cieľom je objavovať všeobecne platné zákonitosti, poučky, pravidlá, ktoré odrážajú vzťahy súvislosti v konkrétnej výchovnej praxi.
- Pedagogika je veda o výchove, skúmajúca podstatu a zákonitosti výchovy ako spoločenského javu. - Peda...
|
|
0,4 |
32x |
|
Základy pedagogiky (15 vypracovaných otázok)
Vypracované otázky27 s. / 1. roč. / doc
1. Člověk a vědomí. Problematika podstaty lidské existence. Filosofie hodnot. Člověk v situaci výchovyČlověk a vědomíČlověk je objektem výzkumu v pedagogice a v psychologii. Snaha poznat sebe sama byla již v Antice. Sokrates, řecký filosof spatřoval smysl poznávání okolního světa v sebe poznávání. Smyslem poznávání okolního světa je sebepoznání člověka. Člověk poznává okolí, přírodu, aby poznal sám sebe. Vědomí je schopnost uvědomovat si vlastní existenci - „Cogito ergo sum“, je to schopnost při...
|
|
0,2 |
32x |
|
Vzťah vývoja spoločnosti a výchovy
Seminárna práca12 s. / 1. roč. / doc
V tejto seminárnej práci sa budem zaoberať témami ako sú: Vzťah vývoja spoločnosti a výchovy; Aký význam má aktivita jedinca pre jeho rozvoj; Rodina ako výchovný činiteľ. Pojem rodina si vysvetlíme bližšie, budeme sa zaoberať výchovným pôsobením jednotlivých členov rodiny, typmi rodín a druhmi výchovných štýlov, ktoré sa môžu v rodine uplatniť. V závere si vysvetlíme niektoré pedagogické pojmy.
|
|
0,1 |
10x |
|
Práva dieťaťa (Definícia dieťaťa, Syndróm CAN...)
Referát3 s. / 1. roč. / doc
V starovekom kultúrnom svete bolo dieťa väčšinou bezprávnym tvorom. Uplatňovala sa neobmedzená moc hlavy rodiny vo vzťahu k deťom. Z antiky sú známe Cicerove slová o tom, „že otec má právo na život i smrť svojho syna." S kresťanstvom vstúpilo do právneho kódexu poňatie dieťaťa ako samostatnej ľudskej bytosti. Od šestnásteho storočia dochádza k premene rodiny a poňatia detstva. Rodičia majú viac času, hrajú sa s deťmi, učia ich určitej disciplíne, morálke a vedomostiam a v polovici 18. storočia s...
|
|
0,1 |
10x |
|
Gamblerstvo - seminárna práca
Seminárna práca11 s. / 1. roč. / doc
Celkom bežný výraz „hráčstvo“ je prekladom anglického „gambling“, čo znamená väčšinou hazardnú hru, nie teda hru vo zmysle zábavy. Ide vlastne o psychickú poruchu. Po preštudovaní materiálov sa mi potvrdilo, že chorobné či patologické hráčstvo naozaj súvisí s psychikou jedinca, i keď tých faktorov, vedúcich ku vzniku gamblerstva je samozrejme viac. Ide taktiež o určitý druh drogy. Človek sa stáva závislým rovnako ako na alkohole, či cigaretách a potrebuje liečbu.
|
|
0,1 |
30x |
|
Prieskum názorov a postojov žiakov k výchovnému problému - drogová závislosť
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / doc
Cieľom tohto prieskumu bolo zistiť názory a postoje žiakov 7. ročníka základnej školy k drogám a drogovej závislosti ako výchovnému problému súčasnosti. Zisťovali sme, aké majú títo žiaci vedomosti o drogách, aké majú postoje k drogám ako takým, v akom prostredí sa pohybujú. Výskumom sme sa snažili zistiť, či žiaci hovoria o drogách so svojimi rodičmi a v škole, aké príčiny vedú podľa nich mladých k závislosti a taktiež, či by sa títo žiaci vedeli k takýmto látkam dostať.
|
|
0,2 |
40x |
|
Základy pedagogiky (otázky ku skúške)
Vypracované otázky41 s. / 1. roč. / doc
Komplet vypracované otázky na skúšku Základy pedagogiky u dr. Žbirkovej.
1. Pedagogika – Veda o výchove a vzdelávaní (Edukácii):
1. Ako charakterizujeme pedagogiku?Pedagogika – je vedný odbor, ktorý zahrňuje teóriu i výskum v oblasti výchovy a vzdelávania. Zároveň samotné chápanie a následnej vymedzenie pojmu pedagogika je späté s kultúrnymi vývojovými tradíciami rôznych jazykových oblastí.
V širšom slova zmysle – pedagogika ako veda o výchove,
V užšom slova zmysle – ako veda o výchove a v...
|
|
0,2 |
52x |
|
Prieskum - odsudzovanie
Semestrálna práca16 s. / 1. roč. / doc
V tomto prieskume sme sa zamerali na postoj žiakov dvoch tried siedmeho ročníka základnej školy k výchovnému problému odsudzovania. Budeme sa zaoberať názormi žiakov na predsudky, toleranciu, homosexualitu, Rómov, rasizmus, ako sa cítia žiaci keď sú odsudzovaní a tiež s kým o týchto problémoch hovoria a ako sa vedia s nimi vyrovnať.
|
|
0,3 |
7x |
|
Školy (základné školy, stredné školy, vysoké školy...)
Ťahák6 s. / 2. roč. / doc
1. princíp humanizmuodráža sa vo vzťahovej rovine učiteľ, žiak, vedenie a je dôležité pracovať v klíme2. princíp demokracie u nás má každý právo na bezplatné základné vzdelanie bez ohľadu na rasu, náboženstvo, vieru, farbu pleti3. princíp vedeckosti pre učiteľa je záväzné neustále vzdelávanie v danom odbore, ak existuje na určitý problém viac teórii, povinnosťou učiteľa je teda žiaka oboznámi s viacerými teóriami ale svoj názor nepresadzovať4. princíp vlastenectvaobčianska náuka, vlastiveda, dej...
|
|
0,1 |
19x |
|
Školský systém Slovenskej republiky
Seminárna práca25 s. / 1. roč. / doc
Ukážka:Slovensko má rozlohu 49 035 km2 a má 5 389 180 (k 31.12.2005). Etnické složenie obyvateľstva je 85,7 % Slovákov a 10,8 % Maďarov, zostávajúcich 3,5 % tvoria Rómovia, Česi, Rusíni, Ukrajinci a Nemci.
Úradným jazykom je slovenčina. Väčšina obyvateľstva je rímskokatolického vyznania (60,4 %). Druhé nejrozšírenejšie náboženstvo je evangelické (luteranské), významná časť obyvateľstva východného Slovenska je vyznania gréckokatolického a pravoslávneho. Na Slovensku vyvíjajú činnosť tiež iné n...
|
|
1,0 |
31x |
|
Odsudzovanie
Seminárna práca12 s. / 1. roč. / doc
Odsudzovanie je znakom nevedomosti. Môže byť len tam kde sa človek nepozná, kde ešte neprišiel do styku so sebou. Lebo ak spoznávam seba, tak automaticky spoznávam aj všetkých ľudí a keď spoznávam druhých, tak niekoho len tak ľahko neodsúdim, lebo ho viem pochopiť. Preto môže byť odsudzovanie iba tam, kde je nepochopenie, nevedomosť.
|
|
0,1 |
10x |
|
Kleptománia
Seminárna práca11 s. / 1. roč. / doc
Táto práca poukazuje na rozdiely medzi človekom, ktorý kradne kvôli vlastnému finančnému obohateniu a človekom, ktorý kradne pretože trpí chorobou, ktorá ho k tomu núti. Väčší dôraz sa pritom kladie na definovanie tejto choroby a jej príznaky. Ďalej sa zaoberá aj výchovnými činiteťmi, ktoré majú vplyv na dieťa a na to, či sa v budúcnosti stane delikventom.
|
|
0,1 |
3x |
|
Vypracované otázky zo základov pedagogiky
Vypracované otázky21 s. / 1. roč. / doc
1. Všeobecná charakteristika pedagogiky
Pojem pedagogika má pôvod v antickom Grécku. Je odvodený od starogréckeho slova paidagógos – sprievodca, voditeľ detí. Paidagógos bol v antickom Grécku človek, najčastejšie otrok, ktorý bol v rodinách slobodných občanov poverený starostlivosťou o deti. Vodil deti do školy, učil sa s nimi, staral sa o ne a dbal na to, aby sa nestýkali s deťmi otrokov. Na vzniku pojmu pedagogika participovali ešte starogrécke slová paidagógikos – týkajúci sa vodenia, vedeni...
|
|
0,4 |
9x |
|
Stanislav Bendl - Prevence a řešení šikany ve škole
Seminárna práca7 s. / 2. roč. / doc
Slovo šikana je odvozeno z francouzského slova „chicane“, což znamená zlomyslné týrání, obtěžování, sužování, pronásledování, byrokratické lpění na liteře předpisů, a to například ve vztahu k podřízeným nebo vůči občanům na nichž šikanující úředníci zbytečně požadují další a další nová potvrzení a razítka, nechávají je pro nic za nic čekat apod. Šikanu řadíme mezi patologické formy mezilidského soužití. Představuje formu agresivního násilí a tzv.psychotraumatizace ve skupině, je jednou z forem s...
|
|
0,1 |
5x |
|
Sociálna pedagogika - Prezentácia z predmetu Základy pedagogiky
Prednášky191 s. / 1. roč. / ppt
Výchova-pojem,podstata • Najfrekventovanejší pojem
•
Nerozlučná súčasť ľudskej spoločnosti
•
Podstatné znaky-aktivita,tvorivosť
•
Život a výchova sú dynamické procesy,navzájom sa podmieňujú
•
Podmienenosť a úloha výchovy v živote človeka a v spoločnostiVýchova
•
Je definovaná ako proces zámerného cieľavedomého pôsobenia na osobnosť človeka s cieľom dosiahnuť pozitívne zmeny v jeho vývoji.Podstata výchovy
•
Základom je aby sa ďalším generáciám sprostredkovali vedomosti,schopnost...
|
|
0,3 |
4x |
|
Základy pedagogiky - prednášky
Prednášky12 s. / 1. roč. / doc
PEDAGOGIKA AKO VEDA O VÝCHOVE:
1. pojem a vývoj
2. predmet a prameň
3. systém pedagogických vied: - základné, - aplikované, - hraničné
4. pomocné vedy pedagogiky
Pedagogika ako veda o výchove.
Paidagogos / v starovekom Grécku to bol otrok vodiaci deti do školy /
Pais - dieťa
Agogé - vedenie
Vedenie niekoho, viesť, usmerňovať
PEDAGOGIKA - definícia - je to veda, ktorá skúma podstatu a zákonitosti výchovy, objasňuje ciele, metódy a prostriedky výchovy a stanovuje smernice na ich or...
|
|
0,2 |
39x |
|
Základy všeobecnej pedagogiky a špeciálnej pedagogiky a ich komparácie a vzájomný vzťah
Prednášky3 s. / 1. roč. / doc
Základy všeobecnej pedagogiky a špeciálnej pedagogiky a ich komparácie a vzájomný vzťahVšeob. pedagogika - je vedná discipl., ktorá sa zaoberá výchovou a vzdelávaním - teda edukáciou ľudí - detí, mládeže a dospelých. Centrom aplikácie poznatkov, teda výchovno - vzdelávacieho procesu sú príslušné školy. Ťažiskom VP je materská a základná školaSystém škôl: (z pohľadu systému školských zariadení máme):Materské školy - od 3 -6 rokov života, potom musí každé dieťa v zmysle zákona nastúpiť na povinnú ...
|
|
0,1 |
10x |
|
Základy pedagogiky - pojmy
Poznámky25 s. / - roč. / doc
Základy pedagogiky
Pojmy
Pedagogika
gréckeho pôvodu (pais=dieťa, agó=vediem,riadim; paidagógiké=umenie výchovy.
Pedagógovia
staré Grécko-otroci » deti slobodných občanov » výchovných zariadení » výraz aplikovaný na javy súvisiace s výchovným pôsobením.
Pedagogika
pojem sa požíva v teórii o praxi vo výchove, vyučovaní a vzdelávaní
Výchova, výchovný, vychovávateľ
požívajú sa v praktickej stránke výchovno-vzdelávacieho procesu
|
|
0,2 |
67x |
|
Aktivity proti odsudzovaniu
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Cieľ: Odkrytie predsudkov voči niektorým sociálnym skupinám, poukazuje na fakt, že postoj nie je správanie, ale môže viesť k určitému druhu správania.Čas trvania: 1 hodinaPomôcky: zoznam profesií pre každého účastníka hry, papier, ceruzkuPriebeh: Úlohou účastníkov hry je vybrať skupinu, ktorá má na doteraz neznámom ostrove počas nasledujúcich 50-tich rokov vybudovať novú spoločnosť. Zoznam osôb, z ktorých sa výber robí, je rôznorodý. Z 20-tich dobrovoľníkov môže byť vybraných len 12. Účastníci h...
|
|
0,1 |
3x |
|
Pedagogika ako vedná disciplína
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / docx
Cieľom tejto seminárnej práce je stručná charakteristika pedagogickej vedy z hľadiska jej vzniku a rozvoja, čo je jej pojmom a predmetom, aký ma pedagogika význam a vzťah aj k iným vedám a taktiež štruktúru pedagogických vied
|
|
0,1 |
10x |
|
Základné problémy teórie výchovy
Skriptá136 s. / 1. roč. / pdf
ÚVOD
Nie je náhodou, že moderné ľudstvo ak chce využívať súčasné vedeckotechnické
možnosti vo svoj prospech, ak sa má naša civilizácia zachrániť a ďalej
rozvíjať, sústreďuje pozornosť na základné otázky vzdelávania a výchovy.
Rozhodujúcou úlohou dneška je mnohostranný rozvoj osobnosti, uplatnenie
každého občana, vzostupný koncepčný rozvoj výchovy a vzdelávania a vytváranie
podmienok na zabezpečenie kvality poskytovanej výchovy a vzdelávania.
Výchova ako cieľavedomá a zámerná činnosť sprev...
|
|
0,6 |
4x |
|
Rómovia a problematika s ich vzdelávaním
Semestrálna práca6 s. / 1. roč. / doc
Rómovia a problematika s ich vzdelávaním a zaradením sa do spoločnosti je asi jeden z najvážnejších problémov, ktorý v našej spoločnosti existuje.Rómovia sú druhou najpočetnejšou národnostnou menšinou v Slovenskej republike. Odhady počtu Rómov žijúcich v súčasnosti na Slovensku sa pohybujú v rozpätí od 200 tisíc až po 800 tisíc osôb. Problematika Rómov je jednou z mnohých tém, ktoré rezonujú v našej spoločnosti. Nie je to len problém slovenský, ale aj celosvetový, no najmä európsky. I v zahranič...
|
|
0,1 |
47x |
|
Všeobecná pedagogika a špeciálna pedagogika - poznámky z prednášky
Prednášky3 s. / 1. roč. / doc
Základy všeobecnej pedagogiky a špeciálnej pedagogiky. Všeobecná pedagogika Je vedná disciplína, ktorá sa zaoberá výchovou a vzdelávaním čiže edukáciou ľudí(detí, mládeže i dospelých).
Centrom aplikácie poznatkov teda výchovnovzdelávacieho procesu sú príslušné školy.
|
|
0,1 |
14x |
|
Úvod do pedagogiky
Seminárna práca15 s. / 1. roč. / doc
Pojem pedagogika:
je odvodený z gréckeho slova paidagogos (pais – dieťa, agein – viesť), človek ktorý sa venoval výchovnej starostlivosti detí
veda o výchove, ktorá skúma výchovno-vzdelávací proces; teória aj prax výchovy, vyučovania a vzdelávania
Vznik pedagogiky:
V období antiky neexistovala veda o výchove, otázky výchovy sa skúmali v rámci filozofie (Sofisti, Sokrates, Platón, Aristoteles, Demokritos)
V stredoveku pod vplyvom kresťanstva, sa vytvára náboženská vých...
|
|
0,1 |
38x |
|
Profesijné činnosti vychovávateľa v porovnaní s učiteľom
Seminárna práca4 s. / - roč. / doc
Učiteľa - zo širokého hľadiska jeho profesijných daností chápeme ako nezastupiteľného činiteľa v oblasti realizácie komplexu výchovno - vyučovacieho procesu s dôrazom na výchovno - vedomostnú stránku, a to prostredníctvom súborov vyučovacích predmetov učebného plánu, konkretizovaných obsahom učiva učebných osnov v procesuálnych podmienkach školského vyučovania. V prospech učiteľa pred vychovávateľom hovorí aj historická, obrazne povedané, prvorodenosť jeho profesijnej prípravy, a to už aj za pre...
|
|
0,1 |
32x |
|
Základné pedagogické pojmy - Výchova
Seminárna práca7 s. / 2. roč. / doc
Termín pedagogika je gréckeho pôvodu utvorené od slova paidagogos /pais- dieťa, agein- viesť. V dnešnom význame sa používa od 19.storočia. V minulosti na označenie pedagogiky sa skôr používal termín didaktika/ napríklad J. A. Komenský a jeho Veľká didaktika sa zaoberá nielen otázkami všeobecne pedagogickými. Dnes má pedagogika širší význam. Termínom didaktika sa označuje iba časť pedagogiky- teória vyučovania a vzdelávania.
|
|
0,1 |
7x |
|
Základy pedagogiky DTI (vypracované okruhy na skúšku)
Vypracované otázky14 s. / 1. roč. / doc
1. Fundamentálne vedy o výchove- poskytovanie teoretického základu rôznych úrovní a oblastí spoločenského vedomia (edukačná biológia, psychologická psychológia, kultúrna antropológia, ekonómia, história,...)
2. Aplikované vedy o výchove – aplikácia poznatkov fundamentálnych vied do procesu výchovy...
|
|
0,3 |
36x |
|
Sociálna výchova v škole
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Anotácia: Článok sa venuje tej oblasti sociálnej výchovy, ktorá sa zaoberá prevenciou proti kriminalite najmä v školskom prostredí. Poukazuje na pozitíva i negatíva školského prostredia na vývin mládeže a ponúka niektoré východiská ako predísť sociálno-patologickým javom.
Sociálna výchova v škole je dôležitým faktorom v skvalitňovaní morálky, medziľudských vzťahov a tolerancie žiakov ale aj ich rodičov. Mala by sa zameriavať na všetky sféry týkajúce sa úsilia o zlepšenie alebo zmenu ľudskej s...
|
|
0,1 |
8x |
|
Základy pedagogiky - skriptá
Skriptá168 s. / 1. roč. / pdf
Skriptá Základy pedagogiky - Kratochvílová truni.sk, ktoré vyžaduje na skúšku zo Základov pedagogiky dr. Žbirková na VŠZaSP.
|
|
1,0 |
79x |
|
Dejiny pedagogiky
Prednášky118 s. / 1. roč. / pdf
Motto:.
„Každý vychovávatel potrebuje k správnemu splneniu svojej úlohy aj jasné
uvedomenie si histórie.“ (Theodor Litt)
1. Predmet a úlohy dejín pedagogiky. Postavenie dejín pedagogiky
v systéme pedagogických vied. Význam dejín pedagogiky pre
ucitela.
Výchova ako historický fenomén
Výchova cloveka sa neuskutocnuje vo vákuu, ale je vrastená do
komplexného historického diania, preto sama je historickým fenoménom.
Každé historické obdobie má svoju vlastnú tvár – ci už kultúrnu, alebo
p...
|
|
0,6 |
2x |
|
Pedagogika v rodine
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
Úvod
Rodina je kolískou ľudstva, je kolískou výchovy. Zdravý duševný a telesný vývin dieťaťa, jeho šťastie v mnohom závisia od toho, v akej rodine vyrastá, v akej rodine žije.
1 Prostredie ako formujúci činiteľ
Prostredie, v ktorom dieťa vyrastá, výrazne ovplyvňuje celý jeho vývin. Na človeka vplýva prostredie, v ktorom žije, no aj prostredie je produktom človeka tým, že ho svojou prácou vedome mení, aktívne rozvíja a pretvára. Vplyvy prostredia, ktoré pôsobia na utváranie osobnosti die...
|
|
0,1 |
7x |
|
Základy pedagogiky
Skriptá11 s. / 1. roč. / doc
Pedagogika ako veda o výchove:
1. pojem a vývoj
2. predmet a prameň
3. systém pedagogických vied: - základné
- aplikované
- hraničné
4. pomocné vedy pedagogiky
Pedagogika ako veda o výchove.
Paidagogos / v starovekom Grécku to bol otrok vodiaci deti do školy /
Pais – dieťa
Agogé – vedenie
Vedenie niekoho, viesť, usmerňovať
|
|
0,1 |
32x |
|
Základy pedagogiky (ťahák v češtine)
Ťahák1 s. / 1. roč. / doc
Pedagogika je věda o výchově a vzdělávání – celoživotní výchova dětí, mládeže i dospělých.
Subjektivní – každý jedinec se chce zdokonalovat
Objektivní – v každé skupině (rodině) chtějí vytvořit nejlepší podmínky pro rozvoj členů
P a jiné vědy – filozofie, bio. lékař. psych. sociol, historie, estetiky, tech. ekon.
Struktura P-dějiny P, obecná P, didaktika(teorie vyučování). Předškolní, školní, vysokoškol.
Výchova –Ontogenéza – celiství proces, od oplodnění do smrti. Rozvoj jedince je podmín...
|
|
0,1 |
6x |
|
Alternatívne vzdelávanie
Seminárna práca10 s. / 1. roč. / doc
Alternatívne školy sú dnes neodmysliteľnou súčasťou vzdelávacích systémov v zahraničí. V našej krajine sú považované za niečo nové, neobvyklé, provokujúce. Ich vznik bol umožnený po dlhej časovej odmlke – až spoločenskými zmenami v novembri 1989. Tento nový fenomén je považovaný za spôsob, ako zabezpečiť pluralitu v systéme slovenského školstva.
Je dôležité opierať zavádzanie a hodnotenie alternatívnych škôl o solídne výskumné analýzy.
|
|
0,1 |
11x |
|
Základy pedagogiky
Prednášky29 s. / 1. roč. / doc
PEDAGOGIKA AKO VEDA. ZNAKY PEDAGOGIKY AKO VEDY. PREDMET PEDAGOGIKY. ŠTRUKTÚRA PEDAGOGICKÝCH DISCIPLÍN.
Pedagogika – veda o „výchove“ človeka, ktorá skúma výchovný proces v plnej jeho šírke a zložitosti, hľadá platné zákonitosti, pravidlá, poučky, vzťahy a súvislosti výchovnej práce.
Ide o komplexnú = teoreticko – empirickú vedu = spája v sebe pedagogickú teóriu + výskum.
Vyznačuje sa komplexným chápaním človeka v situácii výchovy.
Takéto chápanie zdôrazňuje aspekt „reálneho“ aj asp...
|
|
0,2 |
11x |
|