Analýza správania sa spotrebiteľa
Popis:
Analýza správania sa spotrebiteľa v podmienkach nedokonalej konkurencie.
Výborná pomôcka pri štúdiu mikroekonomických teórií, pri príprave na skúšku, zápočet atď...
Rozpracovaná kardinalistická predstava o užitočnosti a dopyte.
Rozpracovaniu tohto prístupu sa venovali predovšetkým C. Menger, A. Marshall, L. Walras, W S. Jevons.
Východiskom je, že spotrebiteľ dokáže odhadnúť užitočnosť, ktorú mu prináša spotreba určitého statku a vyjadriť ju v absolútnych veličinách.
Základom tohto prístupu sú dva zákony H. Gossena.
Podľa prvého Gossenovho zákona bol neskôr sformulovaný zákon klesajúcej hraničnej užitočnosti: s rastom množstva spotrebovaného statku rastie celková užitočnosť a klesá jeho hraničná užitočnosť, t. j. dodatočná užitočnosť pripadajúca na dodatočnú jednotku statku.
Tento zákon vyjadruje proces, ktorý prebieha pri uspokojovaní potrieb. Nie vždy a za každých okolností sa však prejavuje. Môže sa stať, že s rastom množstva statkov rastie aj hraničná užitočnosť: napr. u numizmatika s nadobudnutím novej mince rastie dodatočná užitočnosť.
Kľúčové slová:
Spotrebiteľ
analýza
správania sa
správanie sa
kardinalistický
ordinalistický
prístup
mikroekonómia
MIK
Obsah:
- Analýza správania sa spotrebiteľa
Úvod str. 3
Individuálny dopyt str. 3
Užitočnosť str. 4
Indiferentná analýza str. 7
Dôchodková priamka str. 8
Rovnováha spotrebiteľa a krivka dopytu str. 10
Celkový, dôchodkový a substitučný efekt zmeny ceny str. 12
Záver str. 14
Použitá literatúra str. 15
Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.