Popis:
VYUČOVACÍ PROCES AKO DIDAKTICKÝ SYSTÉM
Vyučovací proces je proces, v ktorom do komunikačného kontaktu, za účelom prenosu informácií, vstupuje žiak a učiteľ. Úlohou vyučovacieho procesu je vytvoriť podmienky na riešenie kľúčových otázok, ktoré si žiak, v procese učenia sa, osvojuje.
Učenie sa a vyučovanie sú dva komplementárne procesy, ktoré vyvíjajú žiacku identitu a aktivitu. Podnecujú žiakovu fantáziu a tvorivosť. Ovplyvňujú žiakove morálne, etické a estetické hodnoty. Umožňujú formovanie žiackych sebaregulačných aktivít. Učenie sa a vyučovanie, prostredníctvom jednotlivých elementov formuje komplexnú osobnosť, ktorá získané vedomosti využíva ako nástroj na :
získavanie informácií z akýchkoľvek zdrojov informácií,
vnútorné, myšlienkové spracovanie informácií,
ich využitie v praxi v aktuálnom čase, v aktuálnych súvislostiach a podmienkach.
Vyučovanie orientuje žiaka v súvislostiach. Vytvára predpoklady pre to, aby žiak mohol vnímať javy a procesy v zreteľne štrukturovaných väzbách, t.j. systémovo. Žiakovi umožňuje spoznávať spôsoby a postupy na uplatnenie informácií v praxi.
Vyučovanie a učenie sa sú sprevádzané, tak ako každá iná ľudská aktivita, úspechom i neúspechom. Spriehľadňujú osobnostné hodnoty žiakov a upevňujú ich skúsenosti.
Kľúčové slová:
DIDAKTICKÝ SYSTÉM
KONCEPCIA VZDELÁVANIA
ZÁKLADNÉ ELEMENTY EDUKÁCIE
OSOBNOSŤ UČITEĽA
OSOBNOSŤ ŽIAKA
OBSAH VZDELÁVANIA
UČIVO
Didaktika
Zdroje:
- László, K. - Didaktika, UMB